Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» هنگ کنگ در گزارشی با یاداوری افزایش منازعات میان چین و آمریکا و قرار گرفتن طرفین در یک شرایط شکننده نوشته است دو طرف درگیر یک نبرد ناخواسته شده اند.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا ساوت چاینا مورنینگ پست روز سه شنبه در گزارشی نوشت: سایه جنگ سرد بر روابط چین و آمریکا بیش از هر زمانی سنگینی می کند و سرعت گرفتن تنش های بی سابقه میان دو کشور، می تواند باعث بروز یک رویارویی ناخواسته شود و آنها را به جنگ بکشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه های چین این روزها بارها مواضع دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را در قبال چین نگران کننده توصیف کرده اند در تازه ترین مورد وانگ یی عضو ارشد شورای دولتی و وزیر خارجه چین گفته است: آمریکا عقل خود را از دست داده است و بی پروا در مسیر یکجانبه گرایی و قلدری پیش می رود.
برای اولین بار «یانگ جیه چی» عضو بلند پایه شورای دولتی چین ماه گذشته با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در هاوایی دیدار کرد این نخستین دیدار دو مقام بلند پایه دو کشور در عرض یک سال گذشته بوده است ملاقات محرمانه ای که به نوشته این روزنامه به شکلی عجیب با سالگرد بمباران پرل هاربر در ۸۰ سال قبل، همزمان شد اقدامی از سوی ژاپنی ها که شرایط خاصی را پس از آن برای آمریکا بوجود آورد.
روزنامه با اشاره به اختلافات دو کشور بخصوص در زمینه های اقتصادی و فنی نوشته است: همین موضوع می تواند بیشتر آنها را به سمت شرایط جنگ سرد سوق دهد و خطر رویارویی از دیدگاه تحلیلگران فزاینده تر شده است.
ساوت چاینا مسایلی چون فروش تسلیحاتی آمریکا به تایوان ، سین کیانگ ، دریای جنوبی ، هنگ کنگ و همه گیری کرونا را از جمله اختلافات عدیده دو طرف دانسته که باعث فاصله گرفت روزافزون دو کشور از یکدیگر شده است.
نشریه از قول «گراهام آلیسون» استاد دانشگاه هاروارد می نویسد: آزمایش سختی پیش روی دو قدرت بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۰میلادی قرار گرفته که یاداور دوران پرل هاربر است ژاپنی ها هفتم دسامبر ۱۹۴۱ به شکلی غافلگیرانه این بندر را بمباران کردند.
«مالکوم دیویس» تحلیلگر موسسه راهبردی استرالیا به نشریه گفته است: چین کرونا ویروس را فرصتی بسیار مناسب برای تضعیف آمریکا دیده است احتمال اینکه توان مقابله جویی خود را در این دوره به رخ بکشد منتفی نیست به هر صورت شرایط هشدار دهنده است.
«یوان پنگ» رییس موسسه مطالعات بین المللی معاصر که یک ارگان دولتی چین است می گوید: شرایط ناجوری است چین باید برای رویارویی نظامی آماده باشد بدترین شرایط ضد چین بعد از جنبش دانشجویی سال ۱۹۸۹ میلادی بوجود آورده است.
با این حال ساوت چاینا تاکید کرد که از دیدگاه «وانگ یی» وزیر خارجه چین این کشور نه به دنبال به چالش کشیدن آمریکا، نه جایگزینی آن کشور است و حتی به دنبال رویارویی نیست اما شرایط روابط بدترین حالت در ۴ دهه گذشته را نشان می دهد.
این روزنامه افزود از دیدگاه تحلیلگران بهتر آن است که آمریکا و چین بیش از این به سمت محک زدن یکدیگر نروند و نداشتن ساختاری برای رایزنی ها بخصوص در زمینه نظامی و مدیریت نکردن بر منازعات می تواند خطر حوادث بیشتر و پیامدهای ناخواسته را به دنبال داشته باشد. برچسب ها: آمریکا ، چین

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا چین ساوت چاینا دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات با مقامات نیجر برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور آغاز شده است.

این مقام پنتاگون مدعی شد که این کشور به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، با وجود مذاکرات برای خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش های رسانه ای، دولت واشنگتن یک هیات از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی آفریقای آمریکا را برای شرکت در مذاکرات به نیجر اعزام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز این هفته به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت آمریکا به شورای نظامی حاکم بر نیجر اطلاع داده که در ماه‌های آینده هزار نظامی آمریکایی را از خاک نیجر خارج می‌کند.

کد خبر 6086845

دیگر خبرها

  • مکرون: خطر نابودی اروپا وجود دارد/ برای رویارویی تجهیز نیستیم
  • ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • 60 میلیارد دلاری آمریکا، جنگ اوکراین را به کدام سو می برد؟
  • (ویدیو) استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • استقبال سرد چینی‌ها از بلینکن
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان به جنایات اسرائیل
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان