Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- درگیری‌های لیبی در حالی ادامه دارد که چراغ سبز پارلمان مصر برای مداخله نظامی در این کشور می‌تواند این بحران را عمیق‌تر کند. تاریخ انتشار: 14:02 - 31 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۹۵۶۱

خبرگزاری میزان – درگیری‌ها در لیبی میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و نیرو‌های تحت فرمان «خلیفه حفتر» همچنان ادامه دارد و مداخله خارجی برخی کشور‌ها همچنان مانع از یافتن راه حلی برای بحران این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجوز پارلمان مصر برای دخالت نظامی

پارلمان مصر دوشنبه شب مجوز دخالت نظامی احتمالی این کشور را در لیبی به تصویب رساند.

بر اساس گزارش رویترز، پارلمان مصر مجوز استقرار نیرو‌های نظامی نظامی این کشور در خارج از مرز‌ها برای آنچه «مقابله با گروه‌های تروریستی و شبه نظامی» خوانده را صادر کرد.

این مصوبه پارلمان مصر در حالی است که پیش از این «عبد الفتاح السیسی»، از احتمال مداخله نظامی کشورش در لیبی سخن گفته بود.

این اقدام مصر با واکنش‌های بسیاری از سوی کشور‌ها و همچنین دولت وفاق ملی لیبی مواجه شد.

استقبال رییس مجلس لیبی از طرح مصر

پس از تصویب مجوز مداخله نظامی مصر در لیبی، «عقیله صالح»، رییس مجلس شرق این کشور که از حامیان «خلیفه حفتر» به شمار می‌رود از اقدام پارلمان مصر استقبال کرد.

وی می‌گوید مصر زمان مناسب اجرای تدابیر لازم برای «دفاع از امنیت ملی خود» را اعلام خواهد کرد.

نشست سه جانیه ترکیه، قطر و لیبی

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه، دوشنبه شب، نشستی سه جانبه را با حضور «خالد العطیه»، وزیر دفاع قطر و «فتحی باشاغا»، وزیر کشور دولت وفاق ملی لیبی برگزار کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، این نشست با هدف بررسی آخرین تحولات لیبی برگزار شده بود.

«آکار» همچنین با برگزاری نشستی مطبوعاتی بار دیگر خواستار توقف حمایت‌ها از «خلیفه حفتر» در درگیری‌های لیبی شد.

بیشتر بخوانید: تحولات لیبی؛ درگیری در نزدیکی تاسیسات نفتی جنگ لیبی در یک نگاه؛ دلایل، پشت پرده و آینده نزاعی مرگبار

رایزنی تلفنی ترامپ و مکرون

«دونالد ترامپ»، رییس جمهور آمریکا و «امانوئل مکرون»، همتای فرانسوی وی، در جریان یک تماس تلفنی درباره تحولات لیبی رایزنی کردند.

«ترامپ» و «مکرون» در این تماس تلفنی بر ضرورت آنچه راه‌های کاهش تنش‌ها در لیبی خوانده شده، تاکید کرده اند.

«ترامپ» همچنین در تماس تلفنی دیگری با «عبدالفتاح السیسی»،رییس جمهور مصر، با وی درباره تحولات لیبی راییزنی کرد.

درگیری میدانی در لیبی

جدیدترین گزارش‌ها از درگیری‌ها در لیبی حاکی از ادامه درگیری نیرو‌های دولت وفاق ملی این کشور با نیر‌های هوادار خلیفه حفتر در منطقه راهبردی «سرت» است.

«سرت»، یکی از مناطق راهبردی و دروازه ورود به میادین نفتی لیبی به شمار می‎رود و نیروهای دولت وفاق ملی در آستانه آزادسازی این شهر قرار دارند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و در پی خیزش مردمی در لیبی که به سرنگونی رژیم «معمر قذافی» منجر شد، تاکنون شاهد ادوار مختلف جنگ داخلی بوده است.

این کشور از سال ۲۰۱۴ بستری برای درگیری نظامی و سیاسی دو مدعی اصلی قدرت یعنی دولت وفاق ملی در غرب و ارتش ملی لیبی در شرق شده است.

جنگ داخلی در لیبی از اوایل سال ۲۰۱۹ در پی تصمیم خلیفه حفتر برای تصرف شهر طرابلس وارد فاز جدیدی شد.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: لیبی تحولات لیبی دولت وفاق ملی دولت وفاق ملی تحولات لیبی پارلمان مصر خلیفه حفتر درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۹۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش تایوان برای رزمایش احتمالی چین

به گزارش قدس آنلاین، تسای مینگ-ین مدیر کل دفتر امنیت ملی تایوان امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که حفظ ثبات در تنگه تایوان به نفع هر کسی در جامعه بین‌الملل از جمله چین است.

مراسم تحلیف لای چینگ- ته رئیس جدید دولت تایپه که حاکمیت چین بر تایوان را رد می‌کند، روز ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) برگزار می‌شود. کار تسای اینگ- ون نیز که عقیده مشابهی با لای چینگ- ته در مورد پکن دارد، در این سمت به پایان می‌رسد.

تسای مینگ- ین مقام امنیتی تایوان مدعی شد که در حال حاضر چین از رویکرد چماق و هویج در قبال تایپه استفاده می‌کند و به تاثیرگذاری بر روی سیاست خارجی دولت جدید امیدوار است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه نیاز به توجه ویژه دارد این است که بعد از ۲۰ مه، از ژوئن تا نوامبر، زمانی است که رزمایش‌های نظامی منظم چین برگزار می‌شود.

این مقام ارشد تایوان ادعا کرد: این که آیا کمونیست‌های چین از این فصل گرم به عنوان بهانه‌ای برای انجام تمرین‌های نظامی برای اعمال فشار بیشتر به تایوان استفاده می‌کنند یا نه، نکته کلیدی است که دفتر امنیت ملی روی آن تمرکز می‌کند.

پس از سفر نانسی پلوسی رئیس اسبق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال ۲۰۲۲، چین یک رزمایش بزرگ را در نزدیکی این جزیره ترتیب داد. بار دیگر نیز به دنبال دیدار تسای اینگ-ون رئیس تایوان با کوین مک‌کارتی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، پکن رزمایش بزرگی را برگزار کرد.

چین طی ۴ سال گذشته به علت سیاست‌های تحریک آمیز ایالات متحده برای نزدیک شدن به تایوان، فعالیت‌های نظامی هشدار آمیز را در تنگه تایوان انجام داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آماده باش تایوان برای رزمایش احتمالی چین
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • پاکستان اولین زیردریایی پیشرفته خود را از چین تحویل گرفت
  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند! (+عکس)
  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند!
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم