Web Analytics Made Easy - Statcounter

انصاریان از به پایان رسیدن کار واحدهای تعمیری آسیب دیده در سیل خبر داد و گفت: از واحدهای احداثی نیز ۴۰۰ واحد نیمه‌تمام مانده که به مراحل پایانی نزدیک شده است.

«مسعود انصاریان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، در خصوص فعالیت‌های بنیاد مسکن کشور اظهار کرد: تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی در سوانح و اتفاقات، بازسازی‌ها به عهده بنیاد مسکن است، همچنین در زمینه صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی روستایی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تفاهم‌نامه و هماهنگی وجود دارد که طبق آن برای واحدهای مسکونی روستایی سند صادر کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان یکی از وظایف اصلی بنیاد مسکن را ساخت مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر دانست و افزود: این وظیفه در خوزستان به‌علت سیل اخیر مقداری کمرنگ شده اما ادامه دارد.

 

وی اضافه کرد: برای ادامه فعالیت‌ها در این زمینه نیازمند زمین هستیم که باید خیرین وارد شوند و نسبت به تامین زمین و یا کمک هزینه‌های ساخت مسکن همکاری کنند و سپس بنیاد مسکن از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام کمک‌های خود را انجام دهد و واحدهای مسکونی را می‌سازد.

 

انصاریان با بیان اینکه اقشار آسیب‌پذیر توسط تیم‌های کارشناسی بنیاد مسکن با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و خیرین شناسایی می‌شوند تصریح کرد: اقشار آسیب‌پذیر خود به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه اول عده‌ای هستند که شاغل و دارای درآمدند اما توان تامین مسکن را ندارند و گروه دوم عموما هیچ‌گونه درآمد و توانی برای تامین مسکن ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه گروه دوم، گروه هدف ما هستند که با کمک خیرین و دستگاه‌های حمایتی به آنها خدمات‌رسانی می‌شود عنوان کرد: بیشترین تمرکز بنیاد مسکن بر مسکن‌های روستایی است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اذعان داشت: از ابتدای سال ۹۸ که سال بحران‌های متوالی در خوزستان بود از جمله سیل فروردین، زلزله مسجدسلیمان و بارندگی شدید آذرماه که باعث آسیب به معابر و واحدهای مسکونی شد، همزمان سه بازسازی را آغاز کردیم و به غیر از آن از طریق حساب ۱۰۰ امام به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند برای تامین مسکن کمک شد. 

 

وی با اشاره به مسکن مهر تاکید کرد :متولی مسکن مهر، وزارت راه و شهرسازی است اما شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار شد که به صورت خودمالکی و تعاونی هستند و توانستیم آنها را به پایان برسانیم

 

انصاریان با بیان اینکه در خوزستان حدود چهار هزار روستا داریم ابراز کرد: از این تعداد، تقریبا ۲ هزار و ۵۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که طی سال‌های اخیر از ابتدای دهه ۸۰ طرح ویژه مسکن روستایی یا مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی را در دستور کار قرار دادیم و تاکنون در خوزستان بیش از ۶۵ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی شده است.

 

وی ادامه داد: در سال ۹۸ سهمیه ما در خوزستان چهار هزار و ۵۳۰ واحد بوده که ما سه‌هزار و ۹۳۴ واحد را به سیستم بانکی معرفی کردیم و از این تعداد سه‌هزار و ۹۶۷ مورد عقد قرارداد شد و اکنون هم واحدهای مسکونی در حال ساخت هستند.

 

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان بیان کرد: مبلغ ۴۰ میلیون تومان میزان وامی است که بر اساس مصوبه دولت در اختیار آنها قرار می‌دهیم و اکنون تلاش می‌شود تا امسال به رقم ۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش داده شود همچنین این وام‌ها به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و ضمانت صفته زنجیره‌ای اعطا می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه کار طرح ویژه مسکن روستایی و واحدهای آسیب‌دیده در سیل هرکدام جداگانه انجام می‌شود گفت: واحدهای آسیب‌دیده در سیل که بر اثر بلای طبیعی متضرر شده‌اند طبق مصوبه اول دولت که شامل ۱۳ هزار و ۳۶۵ واحد مسکونی تعمیری و احداثی بوده در سال ۹۸ به پایان رسید و مصوبه دیگر دولت که ۱۱ هزار و ۷۷۸ واحد مسکونی تعمیری و احداثی بود نیز از دی ماه آغاز شده و اکنون به مراحل پایانی رسیده است.

 

انصاریان خاطر نشان کرد: کار واحدهای تعمیری به پایان رسیده و از واحدهای احداثی فقط ۴۰۰ واحد نیمه‌تمام مانده که به مراحل پایانی نزدیک شده و حدود یک‌هزار و ۶۰۰ واحد هم به بهره‌برداری رسیده و مردم درا ین واحدها ساکن شدند.

 

وی برای تعداد روستاهای خوزستان به اقلیم جغرافیایی و پراکندگی روستاهای خوزستان اشاره کرد و افزود: تعداد واحدهای مسکونی روستایی سطح استان ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار واحد مسکونی تخمین زده شده که از این تعداد حدود ۶۵ هزار واحد نوسازی شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اظهار داشت: طبق برآوردها ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار واحد به خصوص نقاطی که در حاشیه جنوبی زاگرس مستقر هستند نیاز به مقاوم‌سازی دارند چراکه با توجه به نوع بناها که به صورت خشکه‌چینی یا سنگ و گچ است و در برابر زمین لرزه مقاومتی ندارند و با خطر نسبی مواجه هستند.

 

وی با بیان اینکه ما به فرمانداران و نمایندگان مجلس شهرها اعلام کردیم تا مردم را ترغیب به مقاوم سازی منازل خود کنند یاد آور شد: بنیاد مسکن هم با در اختیار گذاشتن وام‌ها و موارد تخصصی مثل نقشه کمک می‌کند تا مردم حداقل یک مسکن مقاوم داشته باشند تا در صورت بروز حادثه تلفات مالی و جانی نداشته باشند.

 

پایان پیام/72