Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@16:59:10 GMT

تقوا در سخن

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۰۰۰۱

تقوا در سخن

سخن آنگاه سدید است که همه جوانب آن محاسبه شود و انسان متقی، ناروا، ناحق، نابجا، بیجا، بی‌موقع، بدموقع و نسنجیده سخن به زبان نمی‌آورد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ روحیه و ملکه تقوی که در روح و جان انسان قرار بگیرد بر همه اعضا، جوارح و جوانح از افکار، نیات، اعمال، کردار، پندار، نوشتار، گفتار و سخن، اثر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اثر تقوا بر سخن 

مقتضای تقوا مطابق آیات و روایات، این است که سخن «سَديد» و منطق «صواب» و درست شود.

الف- سدیدشدن سخن

خداوند در قرآن فرموده است: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً (احزاب/۷۰) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! تقواى الهى پيشه كنيد و سخن سدید و استوار گوييد.

سخن سديد

سديد از سد به معنای بستن و محکم كردن و قول سديد، سخن درست، راست و محكم است.

خصوصیات سخن سديد

قول سديد با این خصوصیات شناخته می‌شود:

۱. سخن سدید، مبنایی حق، محکم و استوار دارد و بر اساس قطع، یقین، برهان عقلی و یا نقل قطعی و با فكر و انديشه است؛ سست و متزلزل و از روی هوا و هوس، ظن و گمان و حب و بغض شخصی نیست.

۲. قول سديد چون مبنایی محکم دارد، همچون بنا و سدّى محكم در برابر سیل شبهه، انحراف، اغوا، اضلال، گمراهی و فساد، اسقامت می‌کند.

۳. سخن سدید، منشاء هدایت به راه حق و فلاح و رستگاری است و موجب صلح و سازش میان مؤمنان، تعاون بر خیر و نیکی و اتصال، پیوند دل‌ها می‌شود. 

۴.سخن سدید فساد و شر نمی‌آورد و از اساس، سخن فسادآور از قبیل مذمت، بدگویی، غیبت، هجو، تهمت، تضعیف، تنقیص، تخریب، تحقیر، توهین، تمسخر، فحاشی، ناسزا، آبروریزی، شهادت باطل، افشای اسرار، هتک حرمت، دو زبانی و سخن چینی در کلام متقیان راه ندارد.

۵. سخن آنگاه سدید است که همه جوانب آن محاسبه شود و انسان متقی ناروا، ناحق، نابجا، بیجا، بی‌موقع، بدموقع و نسنجیده به زبان نمی‌آورد. 

به قول سعدی (رحمه‌الله علیه):

مزن بی‌تأمل به گفتار دم

نگو اگر دیرگویی چه غم

ب- منطق متقیان، صواب است

علی علیه‌السلام در خطبه ۱۹۳ نهج‌البلاغه معروف به خطبه همام در بیان ویژگی‌های متقین از تقوای سخن آغاز می‌کند و می‌فرماید: «منطقهم الصواب» یعنی سخن متقیان صواب و با واقع منطبق است، با حق هماهنگ بوده و به واقعیت و حقیقت اصابت می‌کند.

از مصادیق برتر و مهم تقوا، حق‌گویی در همه شرایط حتی علیه خود است. امیرمؤمنان علی(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند که ایشان فرمود: اتقی‌الناس من قال الحق فیما له و علیه؛ باتقواترین مردم، کسی است که در آنچه به نفع یا ضرر اوست، حق‌ را بگوید. (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۸)

خداوند تقوای کامل به همه ما کرامت فرماید.

امان‌الله علیمرادی نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان

انتهای پیام/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: سخن سدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»

در آستانه عملیات تنبیهی «وعده صادق» علیه رژیم صهیونیستی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از جلسات مرتبط، یک بیت شعر از غزلی که چندسال پیش با تلمیح از آیات قرآن مجید درباره رویارویی حضرت موسی علیه‌السلام با فرعون و ساحرانِ فرعونی سروده بودند.

     

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077459 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • استفاده از گاز اشک آور علیه دانشجویان معترض در دانشگاه آستین
  • حکم اعدام «بابک زنجانی» نقض شد
  • کابوس بی‌بی
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • ویدیو/ چه کسانی با مالیات علیه دلالان مخالفند؟
  • ۵ پرسپولیسی علیه سپاهان در آزادی
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند