Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@12:48:27 GMT

بومی‌سازی یک ماده نانویی قیمت آن را ۸۰ درصد کاهش داد

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۰۶۱۵

بومی‌سازی یک ماده نانویی قیمت آن را ۸۰ درصد کاهش داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، «کوانتوم دات‌های پایه‌کربن» نام یک ماده نانویی است که با قیمت هر گرم ۲۰ میلیون‌ریال از خارج از کشور وارد می‌شد. اما با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان این ماده بومی‌سازی شد. تولید داخلی این ماده قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.

در سال‌های اخیر، صدها محصول مختلف که از خارج از کشور وارد می‌شد، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بومی‌سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تولید داخلی این محصولات، علاوه بر کاهش وابستگی کشور به بیگانگان، موجب کاهش قیمت این تولیدات نیز شده است.

اشکان شمالی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان گفت: «کوانتوم دات‌های پایه کربن» یکی از این مواد است که در محصولات مختلفی کاربرد دارد. این ماده در حال حاضر توسط این شرکت به برخی از مصرف‌کنندگان داخلی مانند پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به قیمتی در حدود هر گرم ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. این ماده از کشورهای مانند آلمان و فرانسه با قیمتی در حدود هر گرم ۲ میلیون تومان وارد می‌شد. اما بومی‌سازی این محصول، قیمت آن را در حدود ۸۰ درصد کاهش داد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان گفت: از جمله محصولاتی که با استفاده از این ماده در شرکت تولید شد، یک ضدعفونی کننده پایه کوانتومی است. این ضدعفونی کننده توانسته است که موافقت اصولی سازمان غذا و دارو را نیز کسب کند. این ضد عفونی کننده با یک چهارم قیمت الکل تولید می‌شود و ماندگاری بیشتری بر روی سطوح دارد.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک مقاله در مجله نیچر در مورد تاثیرات ضدعفونی کنندگی این مواد منتشر و در بهمن ۱۳۹۹ این ضدعفونی‌کننده در شرکت تولید شد.

شمالی ضمن تاکید بر ارتباط بیشتر نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی گفت: این شرکت‌دانش‌بنیان با تولید محصولات مختلفی مانند روانکارهای پایه‌کوانتومی، تلاش دارد تا کشور را از واردات این گونه مواد بی‌نیاز کند. اخذ تاییدیه نانومقیاس و همکاری با نهادهای مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله اقدامات این شرکت، برای رشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی و علمی بوده است.

به گفته وی، در نظر داریم تا با توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بخشی به تولیدات دانش بنیان، به طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان، خدمت‌رسانی کنیم.

کد خبر 4979714 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو شرکت دانش بنیان ضدعفونی ویروس کرونا تحقیقات علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان فناوری نانو امنیت اطلاعات فناوری فضایی امنیت سایبری نوآوری اینترنت ماهواره گوگل واکسن کرونا سلول بنیادی شرکت دانش بنیان بومی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری

دو لاستیک نانویی شرکت ویتوریا (Vittoria) به دلیل فرمولاسیون منحصر به فرد و ویژگی‌های جالبی که دارند، به شدت مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. این لاستیک‌ها امکان حرکت سریع‌تر را فراهم کرده و بسیار سبک‌تر از لاستیک‌های معمولی هستند.

به گزارش ایسنا، لاستیک‌های Peyote و Mezcal حاوی گرافن بوده و از آنجایی که برای مسابقه طراحی شده‌اند، از دوام بالاتری برخودار بوده و چسبندگی بهتری به زمین دارند. این لاستیک‌های نانویی با افزایش عرض ۲٫۴ اینچی اکنون در بازار قابل تهیه هستند.

لاستیک‌های جدید دوچرخه کوهستان این شرکت با برند Race Formulation در بازار موجود خواهد بود که حاوی مواد گرافنی و سیلیس بوده و از این رو برای استفاده در جاده‌های مرطوب بسیار مناسب هستند.

این لاستیک‌ها دارای بدنه‌ای سیاه یا قهوه‌ای هستند که نوع سیاه وزن ۷۴۰ گرمی داشته و نوع قهوه‌ای ۱۰ گرم سبک‌تر است.

شرکت ویتوریا می‌گوید که رانندگان حرفه‌ای این شرکت در دو فصل گذشته از این لاستیک‌های جدید استفاده کرده‌اند و عنوان قهرمانی جهان در UCI XC را نیز به دست آورده‌اند. اکنون این لاستیک‌ها با قیمت ۶۴٫۹۹ پوند به عموم مردم عرضه می‌شود.

ویتوریا از سال ۲۰۱۵ از گرافن در لاستیک‌های دوچرخه استفاده کرده و ثابت شده است که این نانومواد پیشرفت‌ عالی در چسبندگی، مقاومت در برابر غلتش، مقاومت در برابر سوراخ شدن و افزایش دوام دارد. ویتوریا ادعا می‌کند که Peyote جدید این شرکت ۴ درصد سریع‌تر از نزدیکترین رقیب آنها است. این شرکت نسل دوم از گرافن را مورد استفاده قرار داده است تا بتواند کیفیت لاستیک را بهبود بیشتری دهد. در کنار افزایش دوام و مقاومت در برابر برش، ویتوریا از گونه‌های گرافنی فعال برای اصلاح پیچش لاستیک و بهبود برخی خواص دیگر نظیر عملکرد بالا در دماهای مختلف استفاده کرده است.

به نقل از ستاد نانو، در حال حاضر این شرکت انوع لاستیک‌های دوچرخه نانویی را به بازار عرضه کرده است. مصرف‌کنندگان می‌توانند لاستیک‌هایی با مقاومت چرخشی ۴۰ درصد کمتر نسبت به نسل اول‌ لاستیک‌های این شرکت، خریداری کنند. همچنین میزان گیرکردن لاستیک ۳۰ درصد و مقاومت در برابر برش ۴۰ درصد بهبود یافته است. میزان حفظ هوا در لاستیک‌های تیوب‌لس نیز ۳۰ درصد بهتر شده‌است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هزار و ۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • ۱۵۰۰ قلم محصول فناورانه در نمایشگاه «ایران اکسپو» ارائه شد
  • عرضه ۱۵۰۰ محصول فناورانه دانش بنیان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی