Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصرف آب ساکنان استان البرز در بهار ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری فارس البرز؛ علی سلمان زاده: با گرم شدن هوا وراه اندازی کولرهای آبی نیز حدود 500 لیتر در شبانه روز به حجم مصرفی آب افزوده می‌شود که مجموع این مصارف در سطحی گسترده می‌تواند به مشکلی بزرگ برای منابع آبی تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل آبفای استان البرز می‌گوید: گرم شدن هوا و راه اندازی کولرهای آبی از یکسو و محدودیت منابع آبی استان از سوی دیگر باعث افزایش مصرف آب شده است ، اما امسال شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های بهداشتی برای نظافت باعث شد تا در سه ماه  نخست امسال حجم مصرف آب شرب به 70 میلیون متر مکعب برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

آقای مهدی زاده شستشوی بی رویه دست‌ها و نظافت منازل را یکی از عمده ترین دلایل رشد مصرف آب دانست و افزود: متاسفانه در پی شیوع ویروس کرونا بعضی خانواده‌ها به علت نگرانی از ابتلا به این ویروس به مصرف بی رویه آب روی آورده اند که همین موضوع مشکلات منابع آبی را دوچندان کرده است.

وی اظهار داشت: بر اساس توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، به طور میانگین درهر بارشستن دست‌ها ، 6 لیتر آب مصرف می‌شود که اگر هر فرد بطور میانگین 10 بار در شبانه روز مبادرت به انجام این کار نماید بیش از 60 لیتر به سرانه مصرف آب استان اضافه می‌شود، حال اگر این رقم را در جمعیت حدود سه میلیون نفری استان ضرب کنیم ، حجم بار مصرفی بالایی به شبکه ذخیره وتوزیع آب شرب وارد می شود.

راهکارهای کاهش مصرف آب

وی به مردم توصیه کرد: کوتاه کردن زمان استحمام، بستن شیر آب هنگام کف مالی دست‌ها، سرکشی به کولرها و نصب سایه بان و تنظیم شناور آن‌ها واطمینان از سالم بودن شیلنگ کولر، پرهیز از شست و شوی حیاط و خودرو ، آبیاری فضای سبز در هنگام شب یا صبح زود وپرهیز از غرقابی کردن باغچه‌ها ، از مهمترین مواردی است که در شرایط فعلی می‌تواند به مشکل کم آبی کمک کند.

مدیر عامل آبفای استان می‌گوید: در شرایط فعلی قطعی آب به طور عمومی نداریم ، اما دربعضی مناطق کلانشهر کرج و دیگر شهرستان‌ها ، در روز جمعه و روزهای تعطیل با افزایش شدید مصرف مواجه هستیم که منجر به افت فشار به خصوص درطبقات بالای ساختمان‌ها می‌شود.

نصب پمپ و مشکلات آن

متاسفانه برخی از مشترکان به صورت مستقیم روی شبکه پمپ نصب می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا دیگر همسایه‌ها با مشکل مواجه شوند. آقای نصیری ساکن یک ساختمان در عظیمیه کرج می گوید: متاسفانه همسایگان ما در یک مجتمع 12 واحدی با نصب مستقیم پمپ روی شبکه باعث قطع آب شرب دیگر همسایگان در روزهای تعطیل می‌شوند.

حافظ مدیر آبفای شهرسان کرج می‌گوید: مشترکان در صورت نیاز به نصب پمپ، حتما بعد از کنتور، یک مخزن ذخیره آب به ازای هر خانوار 250 لیتر پیش بینی کنند و سپس با تعبیه یک پمپ برنامه ریزی کنند تا آب در طبقات بالای ساختمان نیز جریان پیدا کند لذا همین موضوع می‌تواند به جلوگیری از افت فشار و قطع آب دیگر مشترکان نیز کمک کند.

افت منابع آب زیرزمینی

مدیر عامل آب منطقه ای استان می‌گوید: کسری مخازن آب زیر زمینی در دشت‌های استان بطور متوسط 71 میلیون متر مکعب در سال است که این کسری مخزن در حدود یک متر ، ترازِ آب زیرزمینی را در آبخوان‌های استان پایین می‌برد.

نجفیان می افزاید: عمق رسیدن به آب در چاه‌ها و نقاط استان متفاوت است در برخی نقاط مثل فردیس بالای 200 متر به آب می‌رسیم و ممکن است در برخی نقاط سالیانه افتِ ترازِ آب در حدود 5 تا 9 متر هم بسته به شرایط و برداشت زیاد منابع آب زیر زمینی اتفاق بیفتد اما به طور متوسط در سطح استان سالانه یک متر عمق رسیدن به آب در چاه‌ها افزایش می‌یابد.

فرهنگ سازی برای صرفه جویی

پیمان امیری کارمند یکی از ادارت استان البرز می‌گوید متاسفانه در اداره ما هیچ کس به موضوع صرفه جویی آب توجه نمی کند و با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده از آب چند برابر شده است و از طرفی چون شیرهای آب از نوع پدالی نیست همکاران ما از ابتدا تا انتهای شستن دست‌ها آب را باز می گذارند و در مدت زمان 20 ثانیه ای که به شستشوی دست‌هایشان می‌پردازند ، آب قابل توجهی هدر می‌رود.

جواد عباس زاده کارمند یک شرکت خصوصی می‌گوید با توجه به بالا رفتن مصرف آب و در نتیجه افزایش مبلغ قبض پرداختی ، مدیران شرکت ما با نصب شیرهای پدالی تا حد قابل توجهی از مصرف آب جلوگیری کرده اند.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان هم می‌گوید در هر مدرسه ای که فعالیت‌های تبلیغی در خصوص صرفه جویی انجام شده است و کارشناسان آبفا با اعزام به مدرسه برای دانش آموزان در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده اند ، مصرف آب بسیار کمتر از گذشته شده است.

با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه در سال‌های گذشته رسانه‌ها با مشارکت متولیان امور آب توانسته اند در زمینه صرفه جویی با توجه به کاهش منابع آبی فرهنگ سازی خوبی کنند، اما به نظر می‌رسد ارائه آموزش‌های لازم به صورت مستقیم و چهره به چهره به مردم و به ویژه دانش آموزان و والدین آن‌ها ، کارمندان و دیگر مکان‌های عمومی ، می‌تواند در گسترش فرهنگ صرفه جویی تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: صرفه جویی مصرف آب قطعی آب ویروس کرونا منابع آبی صرفه جویی منابع آب مصرف آب دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۱۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت

    به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد، بازار امروز شاهد روند کاهشی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

هر اونس طلا، امروز به ۲,۲۸۳ (دو هزار و دویست و هشتاد و سه ) رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۶۶ درصدی داشته است.

جدول قیمت ۳ روز اخیر هر اونس طلا
قیمت (دلار) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲,۲۸۳ -۱۵ -۰.۶۶ 11:29
۲,۲۹۸ -۴۵ -۱.۹۶ روز قبل
۲,۳۴۳ ۵ ۰.۲۱ ۲ روز پیش

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳,۴۰۰,۵۰۰ (سه میلیون و چهارصد هزار و پانصد ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۱۷ درصدی داشته است.

 

جدول قیمت ۳ روز اخیر هر گرم طلا ۱۸ عیار
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳,۴۰۰,۵۰۰ -۳۹,۵۰۰ -۱.۱۷ 11:29
۳,۴۴۰,۰۰۰ ۷,۲۰۰ ۰.۲ روز قبل
۳,۴۳۲,۸۰۰ ۳۲,۳۰۰ ۰.۹۴ ۲ روز پیش

 

 

 

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۱.۱۶ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۴,۷۳۰,۰۰۰ (چهارده میلیون و هفتصد و سی هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله ای در بازار داخلی هم ۴۴,۳۱۴ (چهل و چهار هزار و سیصد و چهارده ) تومان قیمت خورد.

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷,۳۴۶ (چهل و هفت هزار و سیصد و چهل و شش ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۳۱ درصدی داشته است.

جدول قیمت ۳ روز اخیر یورو مبادله ای
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۷,۳۴۶ -۱۴۵ -۰.۳۱ 11:29
۴۷,۴۹۱ ۶۸ ۰.۱۴ روز قبل
۴۷,۴۲۳ -۳۱ -۰.۰۷ ۲ روز پیش

 

پوند امروز با کاهش ۲.۸ درصدی، از ۷۹,۵۶۷ (هفتاد و نه هزار و پانصد و شصت و هفت ) تومان به ۷۷,۴۰۰ (هفتاد و هفت هزار و چهارصد ) تومان رسید.

جدول قیمت ۳ روز اخیر پوند
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۷۷,۴۰۰ -۲,۱۶۷ -۲.۸ 11:29
۷۹,۵۶۷ ۲,۸۱۷ ۳.۵۴ روز قبل
۷۶,۷۵۰ -۲۸۳ -۰.۳۷ ۲ روز پیش

همچنین درهم امارات مبادله ای بدون تغییر نسبت به روز قبل ، ۱۲,۰۶۶ (دوازده هزار و شصت و شش ) تومان معامله شد.

لیر ترکیه، امروز به ۱,۹۱۵ (یک هزار و نهصد و پانزده ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۳ درصدی داشته است.

دلار کانادا امروز با کاهش ۴.۳ درصدی، از ۴۶,۹۳۶ (چهل و شش هزار و نهصد و سی و شش ) تومان به ۴۵,۰۰۰ (چهل و پنج هزار) تومان رسید.

همچنین دلار استرالیا با کاهش ۲.۱۱ درصدی نسبت به روز قبل ، ۴۰,۱۵۰ (چهل هزار و یکصد و پنجاه ) تومان معامله شد.

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۷ (چهل و هفت ) تومان قیمت خورد.

 

 

قیمت سکه امامی به ۴۱,۶۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و ششصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۴۹ درصدی داشته است.

جدول قیمت ۳ روز اخیر سکه امامی
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۴۱,۶۰۰,۰۰۰ -۲۰۰,۰۰۰ -۰.۴۹ 11:29
۴۱,۸۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰ ۱.۱۹ روز قبل
۴۱,۳۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰ ۱.۶۹ ۲ روز پیش

نیم سکه، امروز به ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ (بیست و چهار میلیون) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۴۲ درصدی داشته است.

جدول قیمت ۳ روز اخیر نیم سکه
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۲۴,۰۰۰,۰۰۰ -۱۰۰,۰۰۰ -۰.۴۲ 11:29
۲۴,۱۰۰,۰۰۰ ۴۰۰,۰۰۰ ۱.۶۵ روز قبل
۲۳,۷۰۰,۰۰۰ -۲۰۰,۰۰۰.۰۰ -۰.۸۵ ۲ روز پیش

همچنین ربع سکه با کاهش ۰.۶۵ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱۵,۲۰۰,۰۰۰ (پانزده میلیون و دویست هزار) تومان معامله شد.

هر سکه گرمی در بازار داخلی هم ۷,۲۰۰,۰۰۰ (هفت میلیون و دویست هزار) تومان قیمت خورد.

 

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس فتا نسبت به اقدامات مجرمانه در تعطیلات
  • هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • قیمت طلا و سکه امروز 12 اردیبهشت 1403
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • اعلام برنامه‌های عبور از اوج مصرف برق در تهران
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • قیمت طلا و سکه امروز 11 اردیبهشت 1403
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند