Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@08:44:21 GMT

گرانی ماسک دست چه کسی است؟

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۳۳۳۳

گرانی ماسک دست چه کسی است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  محل عرضه ماسک واحدهای کارگاهی با نرخ ۱۵۰۰ تومان سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها ایستگاه‌های مترو و اتوبوس است، اما اولویت اول توزیع ماسک‌های صنعتی، عرضه روزانه دو میلیون ماسک به وزارت بهداشت برای توزیع در مراکز درمانی است و مابقی به قیمت ۱۳۰۰ تومان ابتدا در داروخانه‌ها و بعد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که حداقل قیمت ماسک در داروخانه‌ها معمولاً ۲۰۰۰ تومان است و حتی ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان هم فروخته می‌شود. البته نرخ مصوب در ایستگاه‌های مترو عموما رعایت می‌شود و ماسک به نرخ ۱۵۰۰ تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در فروشگاه‌های زنجیره ای و سوپرمارکت‌ها هم معمولا ماسک عرضه نمی‌شود.  

در این میان داروخانه‌ها می‌گویند از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا امروز، حتی یک عدد ماسک به قیمت مصوب از کانال دولتی در داروخانه‌ها عرضه نشده و صحبت‌های مطرح شده درباره گران‌فروش در داروخانه‌ها را اتهاماتی می‌خوانند که درست نیست، چراکه  داروخانه ماسک را گران تر می خرد و با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد مجاز، ماسک را عرضه می کند . همچنین به گفته دبیر انجمن داروسازان تهران در حال حاضر برخی توزیع کنندگان به دلیل آشوب بازار فاکتور رسمی صادر نمی کنند و اقلام را بدون فاکتور به داروخانه ها می فروشند. البته داروخانه ها به هیچ وجه حق ندارند که حتی به بهانه خدمت رسانی به بیمار، بدون فاکتور رسمی ماسک را خریداری و عرضه کنند، زیرا در این صورت مشمول تعزیر قرار می گیرند.
البته به نظر می‌رسد وزارت صمت هم این ادعا را تایید کرده، چراکه رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت روز گذشته گفته بود که "هر کسی ماسک را پیش از این قیمت عرضه می‌کند،  گران‌فروشی کرده  است. ممکن است داروخانه هم بگوید که محصول را گران خریده، اما ما می‌گوییم داروخانه هم نباید بالاتر از قیمت مصوب می‌خریده، بلکه باید مرجع گرانفروش را به سازمان‌های نظارتی معرفی می‌کرده تا با آنها برخورد شود".

البته وزارت صمت وعده داده که در فرآیند سیستمی کردن تولید و توزیع ماسک،  اگر تخلف هر یک از شبکه های تولید و توزیع احراز شود، سهمیه مواد اولیه آنها قطع می‌شود که این روند می‌تواند مانع از گران‌فروشی ماسک شود.

اظهارات متناقض درباره مواد اولیه تولید ماسک!

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد مسئولان وزارت صمت و داروخانه‌داران نسبت به آن اختلاف نظر دارند این است که در حالی که وزارت صمت از تامین مواد اولیه برای تولید روزانه ۱۰ میلیون ماسک خبر می‌دهد، دبیر انجمن داروسازان می‌گوید تولیدکنندگان از مواد اولیه کافی برای تولید برخوردار نیستند یا اینکه باید مواد اولیه تولید ماسک را بر اساس تغییرات نرخ ارز و از بازاری بسیار پرنوسان، تهیه کنند.  بنابراین قیمت تمام شده تولید ماسک بیش از قیمت مصوب آن است. 

طبق گفته انجمن داروسازان یکی از مواد اولیه تولید ماسک شامل پارچه ماسک است که کارخانجاتی که برای تولید این پارچه وجود دارند، کفاف مصرف را برای تولیدکنندگان ماسک نمی دهند و اکنون پارچه را به صورت سهمیه ای به تولیدکنندگان عرضه می کنند. یکی دیگر از مواد اولیه تولید ماسک، کش و تیغه فولادی است که در حال حاضر هر سه این مواد دچار مشکل بوده و قیمت عرضه و خریدی که تولیدکننده ماسک‌ از بازار می خرد، با قیمتی که به تولیدکننده جهت عرضه ماسک ارائه می دهند، همخوانی ندارد.

پربیننده ترین رانت‌خواری سودجویان پیامد قیمت‌گذاری دستوری ورق‌های فولادی است/ ضرورت سامان‌دهی عرضه و تقاضا در بورس کالا فرمول تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات وارداتی نگاهی به مشکلات تامین و توزیع ماسک یکبار مصرف در کشور/ قیمت‌های دولتی از حرف تا عمل نحوه تولید ماسک را از نزدیک ببینید +عکس الواقتصادآنلاین/ افزایش شدید قیمت میلگرد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماسک های صنعتی شیوع کرونا ماسک وزارت صنعت ویروس کرونا قیمت ماسک کرونا ویروس اخبار کرونا استفاده از ماسک قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت مواد اولیه تولید ماسک داروخانه ها برای تولید وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد

تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز، برآورد خود از قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را با فرض عقب ماندن رشد عرضه از تقاضا در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، برای دومین بار بالا بردند و پیش‌بینی کردند این طلای سیاه بالای ۸۰ دلار در هر بشکه می ماند.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر در دو هفته گذشته، پیش‌بینی شد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۴ دلار و ۶۲ سنت می‌رسد که بالاتر از برآورد ۸۲ دلار و ۳۳ سنت در نظرسنجی مارس رویترز است و دومین بازبینی صعودی متوالی پیش‌بینی قیمت نفت در سال میلادی جاری محسوب می شود.

میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، ۸۳ دلار و ۵۰ سنت بوده است.

پیش‌بینی‌ها برای نفت آمریکا هم از ۷۸ دلار و ۹ سنت در مارس، به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در آوریل بازبینی شد.

سورو سرکار، سرپرست تیم بخش انرژی در بانک «دی بی اس» در این باره گفت: عوامل عرضه و تقاضای بازار در نیمه اول امسال، محدودتر از آنچه تصور می‌رفت، مانده‌اند. روندهای تقاضا از آنچه پیش‌بینی شده بود، مثبت‌تر بوده است و با کاهش ذخایر و محدودیت عرضه اوپک پلاس، از قیمت نفت پشتیبانی خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که با وجود برخی ریسک‌های نزولی، رشد تقاضا برای نفت تا حدودی مطابق با روندهای پیش از کرونا مانده است. این آژانس پیش‌بینی کرده است تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند.

اکثر شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز، انتظار دارند تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، بین ۰.۹ تا ۱.۴ میلیون بشکه در روز رشد کند.

تحلیلگران در واحد اکونومیست اینتلیجنس می‌گویند تقاضا برای نفت که با مصرف قوی در کشورهای در حال توسعه، به رکورد بالای جدیدی خواهد رسید به همراه تنش‌های ژئوپلیتیکی، برای قیمت نفت در سطح ۸۰ دلار در هر بشکه، کف ایجاد کرده است.

اکثر تحلیلگران خاطرنشان کردند که قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت، با وجود ابهامات و نوسان عرضه مرتبط با تحولات خاورمیانه، بعید است.

طبق پیش‌بینی اقتصاددانان و تحلیلگران، در بخش عرضه، انتظار می‌رود اوپک پلاس که در راس آن عربستان سعودی و روسیه قرار دارد، کاهش تولید خود را پس از ژوئن همچنان ادامه دهند و این امر، عرضه در بازار را دچار کمبود می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، در حالی که برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کردند تولید نفت آمریکا امسال رشد خواهد کرد اما سایرین هشدار دادند اولویت دادن به سوددهی به سهامداران به جای توسعه تولید در صنعت نفت شیل آمریکا، ممکن است رشد تولید این صنعت را محدود کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهدید جدی سلامت خانواده با طرح «عرضه اینترنتی دارو»
  • تبعات فروش اینترنتی دارو/ تهدید جدی سلامت خانواده با طرح عرضه اینترنتی دارو
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • انسولین «نوومیکس» در داروخانه‌های خوزستان توزیع می شود
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی