Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل خواجه‌ها و محمدحسین دلباخته دو جوان مخترعی یزدی با ایده‌های خلاقانه و بومی سازی سیستم های حرفه ای الکترونیکی حرف ها برای گفتن دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، ابوالفضل خواجه ها متولد پنجم دی ماه 1381 در یزد به دنیا امد مقاطع تحصیلی را یکی پس از دیگری پشت سرگذاشت تا وارد پایه هشتم شد و  با علاقه ای که به کارهای نوآورانه داشت توانست به همراه دوست خود محمد دلباخته با یک طرح خلاقانه به نام شارژر همه کاره در جشنواره خوارزمی حضور پیدا کند و مسیر زندگی اش را برای رسیدن به اهدافش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی هم اکنون در مقطع یازدهم تحصیل است و با راه اندازی یک کارگاه تعمیرات ماشین، موتورسیکلت و اسکوتر برقی وارد بازار کار هم بشود.

این جوان مخترع یزدی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: از چهار سال پیش با دانش بسیار کم در خصوص الکترونیک و با سازه های ساده برقی وارد این حرفه شدم و توانستم به همراه هم تیمی خود محمحسین دلباخته با شرکت در دوره های مقدماتی رباتیک خودمان را در این حرفه توانمندتر کنیم.

***یک معضل دلیل رقم خوردن یک ایده

خواجه ها با اشاره به اینکه تلفن های همراه امروز عضوی از ما است عنوان کرد: وابستگی بسیاری به این ابزار در زندگی امروزی وجود دارد که عمر شارژ باطری بزرگترین معضل آن است که همین معضل ایده ساخت «شارژر همه کاره» را رقم زد تا بتواند در هر شرایط و هر مکانی گوشی همراهمان را شارژ کنیم.

این جوان یزدی افزود: آنچه برایمان مهم بود به نتیجه رسیدن این ایده بود که خوشبختانه با همراهی مدیر و معاونان مدرسه توانستیم در مرحله اول به نتیجه مطلوبمان برسیم حتی گاهی در یک دوره سه ماهه برای تمرکز بر روی کارمان مجبور می شدیم غیبت داشته باشیم هر چند که درسمان هم بد نبود.

این جوان مخترع گفت: برآوردمان از هزینه ساخت این شارژر در آن زمان کمتر از 150هزار تومان بود اما وقتی مرحله ساخت را شروع کردیم قریب 800هزار تومان هزینه برداشت و دلیلش هم تجربه کم ما در این حوزه و خرابی و سوختن قطعات الکترونیکی بود اما با همه سختی ها این طرح در مرحله اول با حجم زیاد و غیر متعارف به نتیجه رسید.

***دلیل انتخاب نام olive برای این طرح

خواجه ها در خصوص دلیل نام گذاری این شارژر به الیو گفت: اسم الیو یا همان زیتون گیاهی است که خودش را با هر شرایط آب و هوایی وفق می دهد و زنده می ماند که شارژر همه کاره هم تقریبا می توان با در هر شرایطی شارژ مطلوب ما را با 5 روش مستقیم و غیرمستقیم و با کمک انرژی خورشیدی، برق خودرو، برق شهری، انرژی مکانیکی و بادی و آبی می تواند تامین کند.

وی ادامه داد: در روند تکمیل این پروژه با فردی به نام آقای بیاتی آشنا شدیم که وی جوانی بسیار توانمند در حوزه الکترونیک است اما به دلیل مشغله کاری، نبود سرمایه کافی و حامی تنها به تعمیرات اسباب بازی بسنده کرده است که مدتی با شاگردی در مغازه ایشان تجربه و دانش بسیار خوبی را در خصوص نحوه کار مدارها، قطعات الکترونیکی و کاربرد کدها کسب کردیم.

***کسب عنوان نواوری برتر استان یزد در سال 97 برای شارژر همه کاره

این مخترع یزدی خاطرنشان کرد: در برهه ای این ایده را هر چند که بصورت ساده ساخته شده بود به پارک علم و فناوری بردیم که با دفاع خوب از این ایده، حمایت هایی هم شد و توانست عنوان نواوری برتر استان یزد را در سال 97 کسب کند اما هرآنچه تا به امروز در خصوص ایده شارژر الیو به نتیجه رسیده حاصل زحمات خودمان بوده است.

وی اذعان کرد: حتی این امکان هم برای این شارژر وجود دارد که می تواد شارژ را از یک گوشی به گوشی دیگری منتقل کند و حتی قابلیت نصب شارژ بی سیم را هم در آینده دارد.

خواجه ها با بیان اینکه مرحله اول این طرح کامل شده است اما برای بروزرسانی آن هنوز جای کار دارد گفت: به عنوان جوان خوشحال هستم که با تلاش و پشتکار در انجام یک ایده به نتیجه رسیده ایم اما مشکلات برای اینکه این طرح به درامدزایی و تولید انبوه برسد خیلی زیاد است تا جایی که این مشکلات باعث شده مسیرمان را به سمت طرح ها و کارهای بعدی  تغییر دهیم و انرژیمان را در جای دیگر متمرکز کنیم.

***واردات و سنکوپ یک طرح کارآمد!

وی با بیان اینکه در کاربردی و جامع بودن این شارژر شکی نیست تاکید کرد: با بررسی هایی که کردیم در این شرایط اقتصادی توجیه اقتصادی برای تولید انبوه ندارد، شاید این طرح در جایی خارج از ایران مثل چین باتوجه به مواد اولیه ارزان بصرفه باشد اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و واردات بی رویه اقلام جانبی موبایل از چین خیلی نمی توان به درآمدزایی آن امید داشت.

این مخترع بیان کرد: واردات، سرمایه گذار را برای انبوه سازی این طرح ها به تردید می اندازد،واقعا ساخت یک پاوربانک چقدر تخصص می خواهد که از چین وارد می شود تا جایی که حتی برخی تولیدکنندگان داخل مجبور هستند با درج made in Taiwan محصول خودشان را روانه بازار کنند!

***آغاز بومی سازی یک سیستم حرفه ای

خواجه ها ابراز کرد: در سال 98 با توجه به ساخت و سازهای بتنی و سخت در کشور با ارائه طرحی به سمت کارهای تخصصی تر رفتیم و توانستیم کنترل از راه دور پمپ های دکل های تزریق بتنی را با کارآیی و کیفیت بسیار بالاتر بومی سازی کنیم.

وی افزود: ماشین الات جدید تزریق بتن برای سهولت، دقت و ایمنی بیشتر در بتن ریزی مجهز به سیستم کنترل از راه دور هستند که این سیستم یا در ایران نیست و اگرهم باشد بسیار کم و واردات آن در انحصار برخی افراد خاص است، این سیستم بر روی دستگاه های کنترل قدیمی ماشین آلات بتن ریزی سوار می شود که ارزان ترین نمونه آن نمونه های چینی هستند که با کیفیت متریال پایین و برد بسیار کم در حد 20 متر تا دوسال پیشتر قیمت حدود 10 میلیون تومان داشت که مطمئنا الان گران تر شده است و یا نمونه آلمان آن که تا 40 میلیون تومان هم می رسد.

این مبتکر یزدی عنوان کرد: توانستیم بصورت تیمی و با کمک استاد بیاتی، این سیستم را با قیمت بسیار پایین _در حد دو دهم مشابه چینی_ و البته کیفیت و برد غیر قابل مقایسه _یعنی تا یک کیلومتر در مکان های بدون نویز- بومی سازی کنیم و اکنون با رفع اشکالات و خطاها آمده رفتن به فاز تولید انبوه است.

خواجه ها با اشاره به اینکه هم اکنون در نظر داریم با چند شرکت بزرگ در تهران برای ثبت سفارش این دستگاه وارد مذاکره شویم گفت: حتی در این سیستم بومی سازی شده نوآوری هایی وجود دارد که به ما حق ثبت اختراع را هم می دهد مثلا سوییچ جک ها با ماسفت انجام شده و هیچ قطعه مکانیکی و یا رله ای در آن به کار نمی رود و یا اینکه از ماژول هایی با بلوتوث ضد نویزاستفاده شده است.

***بومی سازی یک سیستم فراتر از حد انتظار

وی با بیان اینکه سیستمی که طراحی و بومی سازی شده بسیار فراتر از حد انتظار است تصریح کرد: حتی این طرح در جشنواره طرح های نوآورانه هم ارائه شد که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا تاکنون این جشنواره بی نتیجه مانده است که البته این طرح جز اولویت های مرکز نواوری است.

این جوان یزدی افزود: برنامه بعدی ما در خصوص این طرح برندسازی و کدگذاری خاص است که بتوانیم با حفظ برند، این سیستم را باقیمتی ارائه کنیم که قابل رقابت نباشد و البته مراحل خدمات نصب و پس از فروش هم از برنامه های بعدی ماست.

وی با تاکید بر اینکه ایده های بسیاری در ذهن داریم اما نیازمند حمایت هستیم گفت: اگر ما که امروز کارگاه تعمیرات ماشین های برقی و اسکوترهای برقی داریم یک روز کار نکنیم نه تنها جیبمان برای زندگی روزمره و اجرای طرح ها خالی می ماند که مشتری هایمان هم از دست می دهیم، پس نیاز داریم با حمایت مالی وقتمان را روی طرح ها و ایده هایمان متمرکز کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شارژر همه کاره بومی سازی خواجه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۳۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته بیست و پنجم لیگ برتر|توقف شاگردان نکونام در تبریز/ استقلال صدر جدول را به پرسپولیس تعارف زد

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تیم‌های تراکتور و استقلال در چارچوب هفته بیست و پنجم از ساعت ۱۷ در ورزشگاه یادگار امام به مصاف هم رفتند و در نهایت دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند.استقلال با این نتیجه ۵۴ امتیازی شد و کماکان صدرنشین است، اما چشم انتظار نتیجه بازی پرسپولیس و سپاهان است، در صورتی که برنده آن بازی پرسپولیس باشد صدر جدول به این تیم می‌رسد. تراکتور هم ۴۱ امتیازی شد تا همچنان در رده چهارم جدول باشد.

داور: پیام حیدری

اخطار: مهرداد محمدی و زبیر نیک نفس (استقلال) ؛ سید مهدی حسینی، عارف آقاسی و مهدی عبدی (تراکتور)

گل: --------

ترکیب تراکتور: حسین پورحمیدی، مهدی شیری، عارف آقاسی، شجاع خلیل‌زاده، محمد نادری، ریکاردو آلوز، سید مهدی حسینی، گوستاوو واگنین، مهدی هاشم‌نژاد (۴+۹۰- سجاد آشوری)، رحمان جعفری (۷۷- مهدی عبدی) و امیر ارسلان مطهری (۶۴- امیرحسین حسین‌زاده). 

ترکیب استقلال: محمدرضا خالدآبادی، روزبه چشمی، محمدحسین مرادمند، ایمان سلیمی، صابر حردانی (۴+۹۰- جعفر سلمانی)، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک نفس، آرش رضاوند (۸۸- امید حامدی‌فر)، جلال‌الدین ماشاریپوف (۴+۹۰- میلاد فخرالدینی)، مهرداد محمدی (۸۲- پیمان بابایی) و گوستاوو بلانکو.

در نیمه نخست بازی پایاپایی از سوی دو تیم ارائه شد و استقلال بیشتر توپ و میدان را در اختیار داشت. در نیمه دوم و به خصوص در دقایق پایانی تراکتور بیشتر مالکیت توپ را در کنترل داشت و آبی‌پوشان بیشتر دفاع می‌کردند. 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توقف مدعیان قهرمانی به سود استقلال/ قعر در دست خوزستانی‌ها!
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر|توقف شاگردان نکونام در تبریز/ استقلال صدر جدول را به پرسپولیس تعارف زد
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند
  • نقص فنی علت توقف قطار مشهد به تهران اعلام شد
  • معلم گناوه ای رتبه برتر جشنواره ایده های نو را کسب کرد
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • توقف اعزام قطارهای تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • توجه ویژه جشنواره «رضوان» به جوانان صاحب ایده/ توسل به فرهنگ رضوی