Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:11:07 GMT

توافق ایران و چین، چوب لای چرخ آمریکا

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۳۴۶۳

توافق ایران و چین، چوب لای چرخ آمریکا

بخش زبان صربی اسپوتنیک در این گزارش که به قلم «نیکولا یوکسیموویچ» خبرنگار و تحلیلگر صرب در امور مسایل بی المللی نوشته شده است، اعلام کرد: در پیش نویس این موافقت نامه بین نوشته شده که چین تا 25 سال آینده حدود 400 میلیارد دلار در بخش های گوناگون در ایران سرمایه گذاری می کند و ایران در مقابل آن به کشور چین که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا است نفت به قیمت مساعد می فروشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوکسیموویچ در این گزارش، به نقل از "بوریسلاو کورکودلوویچ" یکی از کارشناسان روابط ایران-چین و تحلیل گر سابق خبرگزاری دولتی صربستان« تانیوگ»، نوشت: مسائل اقتصادی موافقت نامه مشخص شده و بین دو طرف ( ایران و چین) به توافق رسیده است اما این دو کشور در زمینه نظامی و امنیتی هنوز در حال گفت وگو هستند.

کورکودلوویچ  معتقد است چنانچه موافقتنامه به تأئید برسد و نهایی شود از اهمیت راهبردی فوق العاده بالایی برخوردار است. ایران یکی ا زکشورهای اصلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه است که از یک سو دچار تحریم های شدید آمریکا و از سوی دیگر با ویروس همه گیر کرونا درگیر است که برای امضای این موفقت نامه امید زیادی دارد.

بنا به اظهارات کورکودلوویچ؛ پیش نویس این موافقت نامه صدها طرح ساختارهای زیربنایی- راه آهن سریع السیر، فرودگاه و خط ریلی زیرزمینی و ... را شامل می شود.

وی گفت: بندی از این موافقت نامه شامل سرمایه گذاری چین در صنایع نفتی ایران است و همچنین سرمایه گذاری قابل توجهی حدود 228 میلیارد دلار در ساختارهای زیربنائی ایران پیش بینی شده است که از آن جمله، گسترش شبکه ریلی ایران است.

از این طریق راه ارتباطی ایران با جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قیرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی باز می شود و از این طریق در واقع بین ایران و  استان های غربی چین ارتباط زمینی برقرار می شود.  

کورکودلوویچ در ادامه این گفت و گو گفت: بندرهای ایران و پاکستان می تواند از جنبه های جالب موافقت به شمار روند. بندر چابهار در ایران که هند به آن چشم دوخته بود و قول سرمایه گذاری سنگین را داده بود. اما بنظر می آید که هند به خاطر تحریم های آمریکا فعالیت چندانی را انجام نداده و  اکنون چین به عنوان یک سرمایه گذار مهم وارد عمل شده است.

به نظر می رسد ایران قصد دارد بندر چابهار را به بندرهای پاکستان وصل کند که یک رقابت بزرگ بین ایران و عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شاید هم قطر خواهد بود که در اینصورت به یک صحنه ژئوپولیتیکی تبدیل می شود.

بنا به اظهارات کورکودلوویچ؛ احتمالا گفت و گوهای موافقت نامه ایران و چین از زمان سفر «شی جین پینگ» رهبر چین به تهران در سال 2016 آغاز شده است.

برچسب‌ها چین حسن روحانی صربستان پروندهٔ خبری برنامه جامع همکاری ایران و چین، حدس‌ها و ابطال‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین حسن روحانی صربستان چین حسن روحانی صربستان سرمایه گذاری موافقت نامه ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!

 

بین الملل تابناک: پس از مذاکرات فشرده و سخت، جنبش مقاومت حماس اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس ارائه شده از سوی مصر و قطر را پذیرفته است. با این تصمیم حماس، اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است و در صورت موافقت این رژیم، توافق وارد فاز اجرایی خواهد شد.

 

جنبش حماس عصر امروز (دوشنبه) اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و «سید عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر تلفنی گفت‌وگو کرد.

هنیه در این تماس تلفنی از موافقت حماس با پیشنهاد قطر و مصر درباره آتش‌بس در نوار غزه خبر داد.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از یکی از رهبران مقاومت فلسطین گزارش داد که میانجی‌گران و جنبش حماس به یک فرمول جدید و محکمی درباره برقراری آتش‌بس دست یافتند و این مشکل نیز حل شد.

وی گفت که حماس نرمش بیشتری برای دستیابی به توافق از خود نشان داد و اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.

«طاهر النونو» از رهبران حماس نیز گفت که با پیشنهادی که شامل برقراری آتش‌بس، بازسازی ویرانه‌ها، بازگشت آوارگان فلسطینی و آزادسازی اسراست، موافقت کردیم.

وی افزود: منتظریم ببینیم میانجی‌گران در پاسخ به جوابیه رهبران حماس چه کار خواهند کرد، هیات حماس نیز به زودی برای بررسی توافق آتش‌بس به قاهره می‌رود.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که خانواده‌های اسرای صهیونیست خیابان ایالون در تل‌آویو را مسدود کرده و خواستار بازگرداندن اسرا شدند.

خانواده «سینگوکر» اسیر صهیونیست در این خصوص گفت: حماس با تبادل اسرا موافقت کرد و اکنون وقت بازگرداندن اسراست و در غیر این  صورت همه جا را به آتش می‌کشیم.

پیشتر شبکه «القاهرة الإخباریة» به نقل از یک منبع عالی‌رتبه مصر گزارش داد که هیأت حماس فردا (سه‌شنبه) با هدف تکمیل مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه، به قاهره بازمی‌گردد.

هیأت حماس یکشنبه شب (دیشب) پس از پایان مذاکرات در قاهره به منظور مشورت با رهبران این جنبش در قطر، عازم دوحه شد.

دیگر خبرها

  • حماس: حمله صهیونیست‌ها به رفح ناکام‌کردن توافق آتش‌بس است
  • آتش‌بس کامل در غزه در مرحله دوم توافق پیش‌بینی شده است
  • بارزانی: با جدیت تمام، اجرای کامل توافق‌نامه امنیتی با تهران را دنبال خواهیم کرد
  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ کابینۀ جنگ اسرائیل حمله به رفح را تصویب کرد!/ آمریکا: در حال بررسی پاسخ حماس هستیم
  • آمریکا در حال بررسی پاسخ حماس به توافق آتش‌بس است
  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!/ آمریکا: در حال بررسی پاسخ حماس هستیم
  • حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرد/ توپ در زمین اسرائیل!
  • موافقت حماس با توافق پیشنهادی آتش‌بس
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • بعد از موافقت حماس، رسیدن به آتش‌بس «چند روز» طول می‌کشد