Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسال آفریقا در تشریح دلایل و پیامدهای موافقت پارلمان مصر با حضور ارتش این کشور در مناقشه لیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:‌ اخیراً پارلمان مصر اقدام به صدور مجوزهای لازم برای ورود ارتش این کشور به مناقشه لیبی کرده است. در این راستا پارلمان مصر اعلام کرده که اختیارات نمایندگان این کشور برای تصمیم‌گیری در مورد مداخله نظامی در لیبی به رییس جمهور این کشور یعنی عبدالفتاح السیسی اعطا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا دو دلیل باعث می‌شود تا مصری‌ها خواستار ورود به تحولات لیبی باشند: دلیل اول این است که دولت نظامی مصر به هیچ وجه حضور ترکیه در لیبی و همچنین اقدام‌های دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج را همسو با منافع سیاسی خود نمی‌داند. از جهت دیگر مصری‌ها معتقدند ایدئولوژی دولت فائز السراج  که بر اساس خط فکری اخوان المسلمین طراحی شده است به نوعی علیه قاهره عمل خواهد کرد. بر این اساس مصری‌ها و خصوصاً پارلمان این کشور به دنبال آن هستند تا بتوانند اقدام‌های لازم برای جلوگیری از سرایت تفکر اخوانی در لیبی را بگیرند.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که نیروهای فائز السراج و ترکیه حالا در چند کیلومتری شهر الجفره و هلال نفتی لیبی قرار دارند. اینکه پارلمان مصر در ساعت اضطراری و در اواخر شب، ورود ارتش به لیبی را تایید می‌کند و دست رییس جمهور را باز می‌گذارد، نشان می‌دهد که قاهره از پیشروی ارتشِ فائز السراج و نیروهای ترکیه به سمت شهر سرت به شدت احساس خطر می‌کنند. تفویض اختیار به السیسی از سوی پارلمان مصر نشان می‌دهد آنها نگران اوضاع هستند که البته این نگرانی به دلیل ساختار نظامی مصر که از دهه ۵۰ میلادی تاکنون در هرم قدرت هستند، امری طبیعی به حساب می‌آید. دلیل دوم برای ورود ارتش مصر به معادلات لیبی، اقتصادی است. مصر در حال دریافت کمک از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و حمایت سیاسی برخی از کشورهای اروپایی است. تا جایی که عده‌ای معتقدند ارتش مصر بعد از دریافت پول، وارد برخی از مناقشات نظامی می‌شود که یمن و جنگ کویت یکی از آنها به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به به رابطه قاهره با سایر کشورهای عربی گفت: بخشی از تحلیلگران معتقدند ارتش مصر در حال انجام وظیفه است و این وظیفه را در قبال سعودی‌ها و امارات تعریف می‌کنند. در این میان منابع نفتی لیبی و استفاده مصر از آنها یکی از دلایلی است که باعث می‌شود قاهره به پرونده لیبی ورود نظامی کند. مساله اینجاست که پیشروی نیروهای فائز السراج تا هلال نفتی لیبی باعث شده تا مصری‌ها امارات، عربستان سعودی، روسیه و حتی فرانسه نگران شوند و به همین دلیل آنها خواهان آن هستند تا مصر را وارد این قضیه کنند. توجه داشته باشید که ترکیه و فرانسه در حال نزاع در مورد لیبی هستند و حالا آنها برای اینکه دو عضو ناتو با یکدیگر درگیر نشوند، مصر را برای ورود به این مناقشه تحریک می‌کنند. داده‌ها و مولفه‌های فعلی نشان می‌دهد که مصر در حال تهدید به جنگ است و نمی‌توان آن را ورود قاطع به عرصه نبرد دانست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک ورود ارتش مصر به لیبی هزینه‌های زیادی را در بر خواهد داشت. از سوی دیگر مصر درگیر مناقشه با اتیوپی بر سر سد النهضه است و به همین دلیل قاهره نمی‌تواند تمام نیروهایش را وارد مناقشه لیبی کند. بر این اساس مصر فعلاً نیروهایش را در مرز با لیبی مستقر خواهد کرد تا بتواند انواع و اقسام تهدیدها را در مرز خود کنترل کند. از جهت دیگر اروپایی‌ها روی ارتش مصر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین ریاض و ابوظبی هم به دنبال آن هستند تا بحث تهدیدسازی علیه ترکیه در لیبی با محوریت مصر انجام شود. شکی وجود ندارد که جنگ در لیبی به نفع شرکت‌های تولید تسلیحات مصر هم خواهد بود ولی کشورهایی مانند تونس و الجزایر مخالف ورود مصر به عرصه درگیری‌های لیبی هستند. با این حال باید دید که آیا مصری‌ها در نهایت به دنبال مقابله با یک عضو ناتو در لیبی خواهند بود یا اینکه بر اساس تحریکِ کشورهای منطقه‌ وارد این مناقشه شده است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ترکیه عربستان سعودی لیبی مصر ناتو عبدالفتاح السیسی ژنرال خلیفه حفتر دولت وفاق ملی لیبی ارتش ملی لیبی الجفره سرت لیبی فائز السراج پارلمان مصر ورود ارتش ارتش مصر مصری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه موافقت کرد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه