Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - روستای تاریخی ابیانه نطنز در فهرست ثبت جهانی قرار دارد و در این مسیر تدوین سند جامع حفاظت از بافت‌های تاریخی ضروری است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، روستای تاریخی ابیانه یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستاها همراه با آداب و رسوم گویش‌ها و آیین‌های به جا مانده و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی در سطح کشور محسوب می‌شود؛ بافت تاریخی روستا در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از آن زمان تاکنون هرگونه ساخت و ساز باید تحت قوانین و مقررات مصوب میراث فرهنگی در جهت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات قابل توجهی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی به ویژه مردم فرهنگ‌دوست، مهمان‌نواز و خونگرم روستای ابیانه در بدترین شرایط آب و هوایی و با وجود معابر صعب‌العبور انجام گرفته است و از این رو وزارت میراث فرهنگی با راه‌اندازی پایگاه پژوهشی در سطح ملی در صدد برطرف کردن مشکلات و معضلات روزمره در این روستا برآمده و طی سال‌های متمادی توانسته در حد توان و مقدورات گره‌هایی را گشوده و باری از دوش مردمان این دیار بر دارد.

روستای ابیانه با معماری پلکانی ویژه و حفظ کالبد و اصالت نه تنها برای گردشگران داخلی و هم میهمان بلکه گردشگران خارجی که از اقصی نقاط دنیا به این منطقه سفر می‌کنند اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و بر همین اساس صیانت از بافت تاریخی در درجه اول بسیار مهم و با ارزش بوده و حفظ آداب و رسوم و سنت‌های گذشته علی‌الخصوص بافت تاریخی و یکپارچه که از انسجام برخوردار است، جزء اصول اولیه پایگاه میراث فرهنگی ابیانه است.

یکی از توافق‌های قابل توجه در این روستا در حفظ بافت تاریخی، مرمت و بازسازی ابنیه و استفاده از مصالح سنتی و بوم آور است که مردم ابیانه از گذشته با ارزش نهادن به حفظ این اصول هویت و اصالت خود را تا عصر حاضر استوار و پایدار و به صورت مداوم حفظ کرده‌اند. 

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد روستای ابیانه اظهار داشت: روستای تاریخی ابیانه یکی از زیباترین و منحصر به فردترین روستا همراه با آداب و رسوم و گویش‌ها و آیین‌های به جا مانده و جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی در سطح کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: بافت تاریخی روستای تاریخی ابیانه نظنز در سال 1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از آن زمان تاکنون هرگونه ساخت و ساز باید تحت قوانین و مقررات مصوب میراث فرهنگی در جهت حفظ آثار تاریخی و فرهنگی صورت پذیرد.

بازار تاریخی "قلعه محمود" کرمان حال و روز خوشی نداردتعطیلی دوباره موزه‌ها؛ مشکلات درآمدی اماکن تاریخی جدی‌تر شدآذربایجان غربی| اشیای تاریخی کاخ موزه "سردار ماکو" مرمت می‌شوند

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز ابراز داشت: طی سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی به ویژه مردم فرهنگ دوست، مهمان‌نواز و خونگرم روستای ابیانه در بدترین شرایط آب و هوایی و با وجود معابر صعب‌العبور انجام گرفته است.

وی گفت: میراث فرهنگی کشور با راه‌اندازی پایگاه پژوهشی در سطح ملی در صدد برطرف کردن مشکلات و معضلات روزمره در این روستا برآمده و طی سال‌های متمادی توانسته در حد توان و مقدورات گره‌های زیادی را گشوده و باری از دوش مردمان این دیار بردارد.

مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه روستای ابیانه تبیین کرد: با معماری پلکانی ویژه و حفظ کالبد و اصالت نه تنها برای گردشگران داخلی و هم‌میهمان بلکه برای گردشگران خارجی که از اقصی نقاط دنیا به این منطقه سفر می‌کنند اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است لذا صیانت از بافت تاریخی در درجه اول بسیار مهم و با ارزش بوده و  از سوی دیگر حفظ آداب و رسوم و سنت‌های گذشته علی‌الخصوص بافت تاریخی و یکپارچه که از انسجام نیز برخوردار بوده جزء اصول اولیه پایگاه میراث فرهنگی ابیانه است.

یزدانمهر ضمن اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی اظهار داشت: جهت حفظ و احیاء و مرمت بافت تاریخی روستای ابیانه جلسه توجیهی، آموزشی با حضور معماران و استادکاران شاغل در بافت تاریخی روستا همراه با  کارشناسان فنی و یگان حفاظت در محل پایگاه پژوهشی  این روستا تشکیل شد. 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای ثبت جهانی روستای تاریخی ابیانه افزود: مقرر شد در طول سال کلاس‌های آموزشی ادامه و از اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان خبره وزارتخانه در راستای آموزش همگانی توسط پایگاه دعوت به عمل آید.

یزدانمهر تصریح کرد: از معماران و استاد کاران تعهدات لازم مبنی بر اینکه هیچگونه عملیات اجرایی در ساختمان‌های واقع در روستای ابیانه به ویژه بافت تاریخی روستا بدون هماهنگی و نظر کارشناسان فنی پایگاه صورت نپذیرد، اخذ شده و در صورت اجرا استادکار پاسخگوی عدم رعایت ضوابط اجرایی خواهد بود.

فریدون اللهیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: روستای تاریخی ابیانه یکی از منحصر به فردترین بافت‌های تاریخی را در میان روستاهای کشور به خود اختصاص داده و واجد ارزش‌های منحصر به فرد فراوانی است به گونه‌ای که هم اینک این روستا نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: تدوین طرح‌های جامع و اسناد بالادستی نقش اساسی در حفاظت از بافت‌های تاریخی ایفا می‌کند و لذا با توجه به اینکه در زمینه حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور، ارگان‌ها و نهادهای متعددی موثر هستند، تهیه و تدوین طرحی که با در نظر گرفتن تمامی قواعد و قوانین میراثی و قواعد سایر ارگان‌ها هماهنگ بوده و به سندی جامع برای همگان تبدیل شود بسیار مفید و ضروری خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: با در نظر گرفتن مجموعه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی روستای تاریخی ابیانه، تهیه طرح جامع و ویژه برای حفاظت از بافت این روستا با درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفته است تا به این ترتیب با تدوین این طرح حفاظتی، گامی ارزشمند در راستای حفاظت از این روستای تاریخی برداشته شود.

محمدرضا علیرضایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: یکی از توافق‌های قابل توجه در این روستا در حفظ بافت تاریخی آن مرمت و بازسازی ابنیه و استفاده از مصالح سنتی و بوم‌آور است که مردم ابیانه از گذشته با ارزش نهادن به حفظ این اصول هویت و اصالت خود را تا عصر حاضر استوار و پایدار و به صورت مداوم حفظ کرده‌اند. 

رئیس شورای اسلامی روستای تاریخی ابیانه گفت: جهت پیشبرد اهداف وزارت میراث‌ فرهنگی و نزدیک شدن به آمال و آرزوی دیرینه و گام برداشتن به سمت ثبت میراث جهانی یونسکو اقدامات شایسته‌ای اخیراً توسط مدیریت پایگاه میراث‌فرهنگی ابیانه در حال شکل‌گیری است.

گزارش از رحمت‌الله کاملی

انتهای پیام/804/ ز

R7760/P/S6,1369/CT7 بیشتر بخوانید... مرمت ۸۰۰ اثر تاریخی از اولویت‌های مهم میراث فرهنگی استان سمنان است گزارش تسنیم از وضعیت آثار تاریخی و گردشگری استان مرکزی؛ ۲۲ اثر تاریخی جدید در لیست انتظار ثبت ملی قرار گرفت تهران| ۶ اثر تاریخی شهرستان پردیس در فهرست آثار ملی قرار گرفت قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مرمت ۸۰۰ اثر تاریخی از اولویت‌های مهم میراث فرهنگی استان سمنان است گزارش تسنیم از وضعیت آثار تاریخی و گردشگری استان مرکزی؛ ۲۲ اثر تاریخی جدید در لیست انتظار ثبت ملی قرار گرفت تهران| ۶ اثر تاریخی شهرستان پردیس در فهرست آثار ملی قرار گرفت پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش| اما و اگرهای ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ ‌قانون ۶۰روزه‌ای که ابلاغیه آن ۶۰۰روزه شد ۲ اینجا «دیسفان گناباد»؛ روستایی که ۱۸ سال صدای گریه نوزادی را نشنیده است ۳ گزارش| وضعیت قرمز کرونا در استان اصفهان/ خط و نشان استاندار برای کسانی که ‌بهداشت‌ را رعایت نمی‌کنند ۴ متخصص بیماری‌های عفونی پاسخ می‌دهد؛ آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟ ‌ ۵ به مناسبت پرواز جاودانه شهید دوران|در رثای خلبانی که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ داغ‌هایی که شهید دوران بر دل رژیم بعث گذاشت ۶ روایت تسنیم از محرومیت‌های سیستان و بلوچستان/ روستای «کدَرم» محروم از خدمات اولیه زندگی+ فیلم ۷ رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان سفر می‌کند+ برنامه‌ها ۸ ویژه‌برنامه‌های سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود مهمترین اخبار استانها رقص کرونا در عروسی‌ها/ آمار فوتی‌ها همچنان رو به افزایش/ خراسان‌جنوبی به وضعیت هشدار رسید وزیر ارشاد: «سه‌شنبه‌های تکریم» از مقام شهدا به‌مناسبت چهلمین سالگرد دفاع‌مقدس برگزار می‌شود گلستان|جستجوهای تخصصی و میدانی پلیس در منطقه جهان‌نما/ اثری از دختر گمشده نیست نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس؛ پرونده ۶ متهم دارد مهمترین اخبار تسنیم رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی ایران قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد اعلام نتایج سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه ظریف: حامل پیام مهمی برای پوتین بودم/ توافقنامه همکاری‌ بلندمدت با روسیه نهایی می‌شود افزایش نابرابری در دنیا؛ کرونا ثروتمندان را داراتر و فقرا را ندارتر کرد جهانگیری در دیدار "الکاظمی": انتظار داریم دولت عراق موضوع ترور سردار سلیمانی را با جدیت پیگیری کند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پایگاه میراث فرهنگی ابیانه حفاظت از بافت های تاریخی روستای تاریخی ابیانه بافت تاریخی روستا فهرست آثار ملی روستای ابیانه پایگاه پژوهشی آثار تاریخی ملی قرار گرفت آداب و رسوم اثر تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس در هنگام گشت زنی در جاده روستای طشک به جزین  شهرستان بختگان به سه سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک شدند و برای بررسی آن را متوقف کردند.
مسعود رزمجویی افزود: ماموران پس از بازرسی، یک دستگاه فلزیاب را  از کوله پشتی آنها کشف کردند.
وی بیان کرد: متهمان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی بختگان تحویل داده شدند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: خرید، فروش، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب با دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی کشور امکان پذیر است.

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • کشف فلزیاب از متخلفان در بختگان
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟