Web Analytics Made Easy - Statcounter

صباح زنگنه یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اهمیت سفر الکاظمی از اهمیت خود عراق نشات می‌گیرد، گفت: عراق کشور بزرگ و مهمی در منطقه با ریشه‌های عمیق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و همسایه جمهوری اسلامی است که دارای مرزهای طولانی در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر با ایران است، بنابراین خود سفر حائز اهمیت بسیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تصریح کرد: هیچ مسئولی در ایران یا عراق نمی‌تواند مستقل و بدون در نظر گرفتن منافع مشترک دو کشور گام بردارد و منافع مشترک دو کشور همه مسئولان را ناگزیر می‌کند که به تقویت و تحکیم و توسعه روابط بیاندیشند.

وی به استفاده ابزاری آمریکا و برخی کشورهای منطقه از عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: عراق در میان معادلات سیاسی منطقه و جهان شاهد تحولات زیادی بوده و زمانی آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه سعی کردند از عراق به عنوان یک حربه و ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند و در نتیجه هم به عراق و هم به ایران و هم به صلح و امنیت منطقه ضربه زدند.

وی یادآور شد: تجربه‌ تلخ جنگ تحمیلی فراروی هم مسئولان ایرانی و هم مسئولان عراقی است و هیچ مسئولی در دو کشور حاضر نیست که چنین تجربه‌ای را تکرار کند.

زنگنه با بیان اینکه مردم ایران و عراق با اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی به توسعه روابط دو ملت می‌اندیشند، گفت: فقط آمریکاست که هنوز از اینکه روابط ایران و عراق را تضعیف کند، مایوس نشده است و گرچه می‌داند قادر به قطع روابط دو کشور نیست اما تلاش می‌کند این روابط را تضعیف کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولین، احزاب، پارلمان، مرجعیت و مردم عراق اهمیت روابط با جمهوری اسلامی را درک و لمس می‌کنند و همین فهم مشترک کمک می‌کند که بهترین روابط بین دو کشور برقرار شود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه حجم و کیفیت و عمق روابط بین دو ملت و دو کشور در منطقه و جهان نظیر ندارد، تصریح کرد: این عمق و شباهت و هم‌سنخی و هم‌جهتی روابط باید توسط مسئولان دو کشور به برنامه‌های توسعه‌ای و همکاری در همه رشته‌ها تبدیل شود.

زنگنه درباره طرح موضوع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان در رسانه‌ها نیز گفت: اینکه در رسانه‌ها موضوع میانجیگری عراق بین عربستان و ایران مطرح می‌شود ناشی از عدم درک معادلات منطقه و نقش و توان این کشورها است.

وی با بیان اینکه عراق برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و مورد احترام است، خاطرنشان کرد: عربستان هم برای عراق اهمیت قائل است اما از این جهت اهمیت دارد که می‌خواهد از موقعیت این کشور نه برای اصلاح و بهبود شرایط امنیتی و رفاه منطقه بلکه در جهت تخریب روابط ایران و عراق استفاده کند.

عراق در دام عربستان نخواهد افتاد

این کارشناس مسائل غرب آسیا، رویه عربستان در برخورد با مسائل منطقه، عراق و جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت: طبعا این رویه ها با چنین نیت‌هایی جواب نخواهد داد و عراقی‌ها هم متوجه هستند که عربستان چه اهدافی را در این کشور دنبال می‌کند، بنابراین در دام این نوع تفکرات نخواهند افتاد.

زنگنه، رسیدن به یک موقعیت باثبات و ارتقای امنیت را خواست عراقی‌ها عنوان کرد و گفت: آنچه که عراق امروز به دنبال آن است، رسیدن به موقعیت باثبات و با امنیت بالاست، تا بتواند زمینه رشد و توسعه را فراهم کند؛ بنابراین با این تفکر، عراق می‌تواند به عنوان پل ارتباطی سازنده بین کشورهای منطقه عمل کند و نه اینکه صرفا پیام رسان بین کشورها باشد.

وی تصریح کرد: وقتی عراق به این مرحله از ثبات و امنیت و آمادگی برای رشد و توسعه رسید، خود به خود کشورهای دیگر را در همین جهت کمک خواهد کرد که آنها هم همین تفکر و جهت گیری را داشته باشند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه عراق می‌تواند از توان ایران در رسیدن به ثبات و امنیت استفاده کند، گفت: عراق از توان عربستان هم می‌تواند در مسائل توسعه‌ای یا سرمایه‌گزاری استفاده کند اما اگر بخواهد وارد رقابت با عربستان شود، انرژی آن تلف و گرفتار خواهد شد.

زنگنه تصریح کرد: دیدگاه ایران این است که عراق کشوری آزاد و مستقل است و می‌تواند منافع خودش را تشخیص داده و با همه کشورها رابطه داشته باشد اما این دیدگاه در میان مقامات عربستانی وجود ندارد و به همین دلیل اصلا زمینه چنین تحرکی نمی‌بینم.

وی، دنباله‌روی محض ریاض از واشنگتن در همه مسائل سیاسی و اقتصادی را یادآور شد و گفت: عربستان حتی با افزایش تولید نفت به عراق، ایران و خودش ضربه زد که این موضوع به کاهش قیمت نفت و درآمد همه کشورهای نفتی منجر شد و این سیاست، سیاستی نیست که عراق را خوشحال کند.

همکاری مشترک منطقه‌ای در زمینه کرونا، تروریسم و نفت

این کارشناس مسائل غرب آسیا از کشورهای منطقه خواست تا درباره چالش‌های مشترک منطقه گفت‌وگو و همکاری کنند و افزود: کنترل کرونا با همکاری و همبستگی مشترک کشورهای منطقه، همکاری در تنظیم بازار نفت و حمایت از حقوق همه تولیدکنندگان نفت بدون رقابت منفی و مخرب و همکاری در جهت برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم فرامرزی و فرامنطقه ای می‌تواند فصل جدیدی از تعامل بین کشورهای منطقه را رقم بزند.

زنگنه تصریح کرد: مسائل فوق، عمده چالش‌هایی هستند که کشورهای منطقه اعم از ایران و عربستان باید به فکر حل و مقابله با آنها باشند و اگر چنین کنند خودبه‌خود روابط بین تهران و ریاض جای خودش را پیدا خواهد کرد و اختلافات کم خواهد شد.

تحول در روابط دوجانبه موضوع اصلی سفر الکاظمی بود

وی درباره این موضوع که چرا بحث میانجیگری عراق بین ایران و عربستان این روزها مطرح می‌شود، نیز گفت: برخی از تحلیلگران و مشاوران با طرح این مبحث فکر می‌کنند شان عراق ارتقا پیدا می‌کند و بالاتر می‌رود در حالی که مسائل اساسی‌تری وجود دارد که عراق و ایران با هم‌افزایی و همفکری به فکر حل آنها هستند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: اینکه انعکاس اختلاف دیدگاه بین ایران و عربستان چگونه در عراق منعکس می‌شود می‌تواند در مذاکرات دوجانبه عراقی‌ها با ایران و با عربستان بررسی شود و راه‌حل‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

زنگنه به میانجیگری برخی کشورهای منطقه بین تهران و ریاض در گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کشورهای بزرگ دیگری برای میانجیگری بین ایران و عربستان تلاش کردند و موفقیتی کسب نکردند، وارد کردن عراق به بحث میانجیگری و بعد نتیجه نگرفتن از آن، عملا روحیه عراقی‌ها را تضعیف می‌کند.

وی گفت: بحث‌ها درباره میانجیگری عراق بین ایران و عربستان را باید کنار گذاشت و با یک تفکر علمی، منطقی و واقع‌بینانه مسائل منطقه و دوجانبه را بررسی کرد و به این موضوع باید توجه کرد که تحول در روابط دوجانبه مبنای سفر الکاظمی به ایران بود و بحث‌های منطقه‌ای گرچه ممکن است در دیدارها مطرح شده باشند اما مذاکرات دوجانبه موضوع اصلی این سفر بودند.


منبع:ایرنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا حسن روحانی پارسی خبر ظریف جمهوری اسلامی ایران بین ایران و عربستان میانجیگری عراق بین کارشناس مسائل کشورهای منطقه مسائل منطقه سفر الکاظمی روابط دو عراقی ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۴۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند.

به گزارش آرمان ملی، اقدامات تهران علیه اسرائیل اگر چه از منظر رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، اما به این علت که موافقان اسرائیل و مخالفان تهران در چهار سوی جهان درصدد هستند که خطر موشکی و پهپادی ایران را زنده نگاه دارند، همواره این تحلیل وجود دارد که بعد از اقدام اخیر تهران؛ غربی‌ها و حتی کشور‌های همسایه در ارتباط با تهران به این سمت حرکت خواهند کرد که فشار اقتصادی بیشتری به ایران وارد شود؛ اما این مورد ظاهر قضیه است، چرا که داده‌های خبری نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه بعد از تحرکات ضد اسرائیلی ایران در صدد نیستند که روابط اقتصادی خود را با تهران محدود کنند بلکه آن‌ها تمایل دارند که حتی به ایران نزدیک‌تر ازگذشته شوند. در گزارش زیر تلاش خواهد شد داده‌های مختلف در این ارتباط بررسی شود.

پالس مذاکرات هسته‌ای

هر چند در خبر‌ها آمد که مذاکرات هسته‌ای که با پا درمیانی کشور‌های عربی آغاز شده بود بعد از عملیات ۷ اکتبر متوقف شده است، اما بعد‌ها مشخص شد که شاید مذاکرات در حد و وسعت گذشته نبوده است، اما همواره پالس‌هایی دو طرفه برمبنای همان مذاکرات قبلی بین طرفین وجود داشته است اخیرا هم که اعلام شده گروسی مدیرکل آژانس به تهران خواهد آمد.

همچنین آژانس در این مدت قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب نکرده و دورنمای همکاری بین ایران و این نهاد نیز اگر چه روشن نیست، اما به تاریکی هم نگراییده است. تمامی این موارد نشان می‌دهد غربی‌ها قصد توافق با ایران را دارند و حوادث اخیر در خاورمیانه نیز تردیدی در آن‌ها برای توافق در زمینه هسته‌ای ایجاد نکرده است. ضمن اینکه آنها، چون قدرت موشکی ایران را دیده‌اند تمایل دارند که ایران، هسته‌ای نشود چرا که در این صورت شرایط برای آن‌ها سخت‌تر خواهد شد. از این رو تمایل به توافق با ایران را بیش از گذشته می‌توان در غربی‌ها شاهد بود.

پالس‌های ارزی

از سوی دیگر به علت اینکه تنش‌ها بین ایران و اسرائیل بالا گرفته بود این تنش‌ها به بازار ارز منتقل شد، اما با فروکش کردن زمینه‌های تنش موجب شد به یکباره شاهد کاهش قیمت دلار باشیم. در این معنا که حتی این امکان وجود داردکه قیمت دلار به پایین‌تر از قیمت تنش بین ایران و اسرائیل هم برسد. چرا که ایران به اثبات رساند که آمادگی هرگونه مقابله با دشمن را دارد و خاک تهران نیز قابل دسترس برای دشمنان نیست. از این منظر نوعی امنیت روانی در اقتصاد ایران ایجاد شده است و به همین علت دلار تمایل به کاهندگی بیشتر را فریاد می‌زند.

توافقات ایران و عربستان

البته از سوی کشور‌های منطقه نیز نگاه جدیدی نسبت به ایران ایجاد شده است. در این معنا که آن‌ها تمایلات خود را برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی با ایران افزایش داده‌اند. اخیر اجلاسی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی عربستان در ریاض برگزار شده که مقامات اقتصادی ایران نیز به آن دعوت شده‌اند.

خاندوزی، وزیر اقتصاد و محمد رضا فرزین، مدیر کل بانک مرکزی ایران برای شرکت در این اجلاس به عربستان سفر کرده‌اند.

احسان خاندوزی روز گذشته با انتشار تصویری از جلسه با همتای عربستانی اعلام کرد: گفت‌وگوی بسیار سازنده‌ای انجام شد و فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت کرد و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن تاکید کرد.

براساس این گزارش، محسن کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی هم اعلام کرد: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو شود. در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش منابع مسدود شده صورت پذیرفت که درآینده خبر‌های خوبی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با پیگیری بانک مرکزی، ارز حج سال جاری از محل منابع مسدود‌ شده ارزی ایران، پرداخت و منتقل شد. همچنین روابط پایدار پولی - بانکی ایران و عربستان در دستور کار تهران و ریاض قرار گرفت البته این مورد تنها یکی از مواردی است که تهران و ریاض در مورد آن توافق کردند. قطعا ۴ توافق قبلی هم می‌تواند به اندازه این توافق که نیاز ارزی ایران را کم می‌کند بر وضعیت بازار ارز در ایران اثر‌گذار باشد.

کورسوی امید

تمامی نشانه‌های فوق بیانگر آن است که کورسویی از امید برای کاهش فشار‌های اقتصادی و ارزی در حال نمایان شده است و به رغم برخی بدبینی‌ها که بر اساس آن حتی پیش بینی می‌شد بعد از وقایع اخیر به تهران فشار خواهند آورد، ظاهرا اینگونه نشده چرا که اگر حتی آمریکا می‌خواست فشار‌ها را بر ایران افزایش دهد حداقل مانع توافقات ایران با عربستان می‌شد؛ لذا می‌توان پیش بینی کرده آینده بهتری در پرتوی تعاملات منطقه‌ای در انتظار تهران است.

عربستان به دنبال منافع خود

البته بهبود رابطه ایران و عربستان و کاهش تحریم‌های تهران نفع زیادی برای ریاض دارد. عربستان قصد دارد با اسرائیل رابطه برقرار کند و در پس این تلاش هم به دنبال نفع اقتصادی خود است. ریاض در موضوع فلسطین به دنبال پیاده‌سازی دکترین ملک عبدا... است و اخیرا هم صراحتا اعلام کرده که تا زمانی که طرح دو کشور به نتیجه نرسد در ارتباط با رابطه با اسرائیل تصمیم نخواهد گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در ریاض گفت آمریکا به مراحل پایانی توافق امنیتی با عربستان سعودی نزدیک است و اگر عربستان روابط خود با اسرائیل را عادی کند، این توافق امنیتی به عربستان پیشنهاد می‌شود.

بلینکن فاش کرد که قرار بود در ‍۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی در عربستان سعودی و اسرائیل حضور داشته باشد تا به طور خاص بر بخش فلسطینی توافق عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل تمرکز کند چرا که این بخش یک جزء اساسی از آن است. اما این اتفاق به دلیل حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس به اسرائیل رخ نداد. در اینجا به نظر می‌رسد عربستان با نیت‌هایی که در سر دارد از واکنش تهران در ارتباط با طرح دو کشور و ارتباطش با اسرائیل نگران است لذا هیچ بعید نیست برای اینکه ارتباطش با تهران تحت شعاع ارتباط با اسرائیل قرار نگیرد بخواهد به تهران در ارتباط با شرایط نگاه مثبت اقتصادی پالس‌های مثبت بفرستد.

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • ادعای ترکیه مبنی بر کشتن ۴۳ تروریست در یک هفته
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • قلعه حسن صباح هنوز هم دست نیافتنی است
  • بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها