Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:41:34 GMT

در روزهای کرونایی چگونه اقتصاد فعال داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۵۱۴۳

در روزهای کرونایی چگونه اقتصاد فعال داشته باشیم؟

ایسنا/مازندران پس از گذشت چندین ماه از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور آثار زیانبار اقتصادی آن بر کمتر کسی پوشیده مانده و غالب کسب و کارها، تاثیرات منفی شیوع بیماری را لمس کرده اند، کاهش مشتری و تقاضا، نزول شدید درآمد و در برخی موارد خروج نیروی انسانی از بنگاه های اقتصادی کشور تنها گوشه ای از تاثیرات منفی کووید-19 بر کسب و کارهایی بود که برای مدتی تعطیل بوده و پس از بازگشایی مجدد نیز نتوانستند از پس مخارج و هزینه های جاری خود برآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رکود بنگاه های اقتصادی و در عین حال تورم موجود در کشور ضربه های مهلک کرونا بر اقتصاد نیمه جان ایران بود که منجر به وضعیت نابسامان اقتصادی و مشکلات معیشتی بسیاری شد، اما این رکود تنها معطوف ایران نبود و تمامی دولت ها و حتی کشورهای بزرگ اقتصادی دنیا را نیز به زانو درآورد، کاهش چشمگیر قیمت حامل های انرژی و در راس آن ها نفت را می توان بزرگترین و مهم‌ترین آسیب کووید-19 نامید.

رویکرد کشورهای مختلف در برابر مقابله با بیماری در حوزه بهداشت و درمان نیز متفاوت بود، آنان که از اقتصاد و ذخایر پولی و مالی مناسبی برخوردار بودند رویکرد قرنطینه را در پیش گرفتند و در مقابل کشورهایی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کردند همه گیری جمعی را الگو قرار دادند، اما در برابر مشکلات اقتصادی شاید بتوان گفت رویکردها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند.

دکترای تخصصی مدیریت بازاریابی بین الملل و دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران با تائید رویکرد همسان کشورها در برابر مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، آلمان و بسیاری دیگر، دولت ها برای خروج از رکود وارد عمل شده و با حمایت های مالی و تسهیلاتی باعث مثبت نگه داشتن بخش تقاضا در بازار شدند.

میثم شیرخدایی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح رویکرد فوق، گفت: دولت ها با حمایت از تقاضا در بازار در قالب تسهیلات و کمک هزینه هایی که به خانوارها پرداخت شد، سعی کردند تا حد ممکن کفه تقاضا را نسبت به عرضه مثبت نگه دارند تا با توجه به تقاضای موجود هم فشار بر خانواده ها کمتر شده و هم از طرف دیگر عرضه کننده ها که صاحبان کسب و کار بودند انگیزه کافی برای تولید و ادامه فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز کم و بیش سعی شد تا رویکرد مشابهی اتخاذ شود، تصریح کرد: اعطای تسهیلات یک میلیون تومانی به خانوارهای مختلف آسیب دیده و طرح های بانک مرکزی جهت سهولت اعطای وام به بنگاه های اقتصادی و صاحبان کسب و کارها از جمله تلاش هایی بود که مطابق همان الگوی کشورهای دیگر اتخاذ شده بود.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازگانی دانشگاه مازندران تفاوت بین رویکرد کشورهای دیگر با ایران را در تنگناهای بودجه ای دولت دانست و تاکید کرد: کاهش شدید درآمدهای ارزی و مالی کشور به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین تشدید تحریم ها باعث شد تا دولت توان کافی و کامل برای حمایت از قسمت عرضه و تقاضا را در شیوع کرونا نداشته باشد.

وی بازگشایی شتابزده کسب و کارها را نتیجه مشکلات بودجه ای و درآمدی دولت دانست و تصریح کرد: مضایق بودجه ای باعث شد تا مسئولان تصمیم گیر با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، وظیفه را بر دوش مردم نهاده و از آنان بخواهند که با رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی آرام آرام به کسب و کارها بازگردند، می توان اذعان کرد که مشکلات اخیر و افزایش شمار مبتلایان بیماری، ثمره بازگشایی سریع کسب و کارها بوده که دلیل آن مشکلات بودجه ای است.

شیرخدایی هرگونه طرح و ایده جدید برای خروج ار رکود حاضر را نیازمند هزینه هایی دانست که دولت باید متقبل شود و در این باره با ذکر پیشنهاداتی اظهار کرد: برخی از طرح ها در قالب پرداخت یارانه به طرفین عرضه و تقاضا است و برخی دیگر نیز ایجاد زیرساخت‌هایی در جهت حمایت از تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال و کسب و کارهایی که توان فعالیت مجازی داشته باشند.

دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران طرح پیشنهادی دیگری را در قالب آموزشی مطرح و بیان کرد: آموزش، راهنمایی و هدایت بنگاه های تجاری و کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط برای استفاده از زیرساخت های فناوری IT و ICT در شرایط همه گیری کرونا از جمله کارهایی است که دولت می تواند انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا علیرغم مشکلات متعدد فرصت هایی را نیز به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: اکنون زمانی است که همگی با فضای تجارت الکترونیک، بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سبز یا هم راستا با محیط زیست آشنا شویم، در حقیقت کسب و کارها باید به سمت مدیریت هزینه و مهندسی ارزش حرکت کنند چراکه آینده نیازمند بسترهای فناورانه است.

شیرخدایی به نقش مثبت و محوری دانشگاه ها در رفع مشکلات بیماری کرونا در کشور اشاره و تاکید کرد: رشته هایی نظیر اقتصاد، مدیریت، حسابداری، علوم مهندسی، فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع فرصت مناسبی دارند تا بتوانند رسالت اجتماعی خود که همانا آموزش به افراد و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است را اجرایی کنند.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران به طرح های حمایتی کمیته امداد از کسب و کارهای خانگی و اشتغال اعضا و مددجویان اشاره کرد و یادآور شد: ارگان ها و نهادهایی از این دست، سایر دستگاه ها و NGOهایی که در حوزه اشتغال فعالند فرصت مناسبی برای ادای رسالت دانشگاهیان فراهم آورده است. انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بنگاه های اقتصادی دانشگاه مازندران گروه مدیریت کسب و کارها بودجه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۵۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: ایجاد مراکز مشاوره فعال و استفاده از ظرفیت خیرین یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش مشکلات دانشجویان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جهانگیر جوانمرد در نشست با مسئولان فرهنگی دانشگاه ها اظهار داشت: در صورتی که از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، نخبگان و صاحبنظران به خوبی استفاده شود در پیشگیری از وقوع بسیاری از معضلات اجتماعی به نتایج خوبی دست می یابیم.

وی با انتقاد از فاصله فکری ایجاد شده در بین اساتید و دانشجویان خاطرنشان کرد: تقویت مهارت های ارتباطی از طریق برگزاری دوره های آموزشی و گفتمان بین اساتید و دانشجویان به منظور فراهم کردن فرصت های آشنایی با مشکلات دانشجویان و تلاش برای حل آن ضروری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه مقوله پیشگیری یک امر فرازمانی و فراقوه ای است، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آسیب‌ها، استرس‌ها و نیز سایر مشکلات دانشجویان، ایجاد واحد‌های مشاوره فعال و مراکز نیکوکاری در دانشگاه‌هاست که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌ها و به ویژه خیرین نسبت به حل و فصل بسیاری از این مشکلات دست پیدا کرد.

در این نشست مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها نیز با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان از برنامه‌های پیشگیرانه در دانشگاه‌ها به تبیین و تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی فعال به خوزستان
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • اگر موشک و دانشگاه قوی داشته باشیم اقتصاد تسلیم می‌شود
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
  • ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال ‌در لرستان وجود دارد
  • شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد
  • علم الهدی : برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم