Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:10:48 GMT

چطور ورق تجرد را به نفع تأهل برگردانیم؟

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۵۸۰۶

چطور ورق تجرد را به نفع تأهل برگردانیم؟

ایسنا/اصفهان دلایل متفاوت است و هر کدام استدلال هایی دارند که تقریبا هیچ کدام شبیه دیگری نیست؛ یکی می گوید به خاطر شرایط اقتصادی و دیگری به خاطر وضعیت اجتماعی زیر بار تأهل نرفته، دیگری تجرد را انتخاب درستی برای حفظ آرامش و آزادی خودش می داند، خیلی ها هم نمونه های فراوانی از تجربیات تلخ و شکست های دوستان و اطرافیانشان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

جوان ایرانی برای تصمیم گیری ازدواج و تشکیل خانواده همه این دلایل را در یک کفه ترازو می گذارد و مزایای زندگی مشترک را در یک کفه دیگر. در نهایت به این نتیجه می رسد که هزینه های ازدواج برایش بسیار بیشتر است، در عین حال که با انتخاب تجرد توانسته حاشیه امنی برای خودش در زندگی دست و پا کند که حاضر نیست به این راحتی از آن بیرون بیاید.

رضا ۲۸ ساله شغل آزاد دارد و در مغازه پدرش کار می کند. او اگرچه به قول خودش خاطرخواه کسی بوده و در دوران دانشگاه قرار و مدار ازدواج گذاشته، اما حالا به خاطر شرایط مالی و وضعیت اقتصادی خانواده اش به قول خودش جرأت نمی کند پا پیش بگذارد و دختر مردم را هم بدبخت کند!

شایان ۳۷ ساله اما وضعیت باثباتی دارد و با مدرک کارشناسی ارشد در یک شرکت خصوصی مشغول کار است. او می گوید تجرد انتخاب خودش بوده و تمایلی به ازدواج ندارد، دلایل زیادی هم برای این تصمیم دارد از جمله هدف گذاری هایش برای پیشرفت و موفقیت بیشتر. اما از لا به لای همه این صحبت ها می شود به تجربه ناموفقی که یک بار در سنین پایین تر برای ازدواج داشته پی برد و ایده آل هایی که در ذهن او شکل گرفته و به این راحتی نمی تواند از آن ها دست بردارد.

رویا ۳۲ ساله هم می گوید قبلا در دهه دوم زندگی اش به ازدواج خیلی فکر می کرده و مشتاق تشکیل خانواده بوده، اما الان که چندین سال است برای خودش کار و زندگی می کند به آزادی و ثباتی رسیده که ترجیح می دهد با ازدواج آن را از دست ندهد، او حتی می گوید برای استقلال بیشتر دوست دارد از خانواده اش هم جدا شود و تنها زندگی کند، اما خانواده اش موافق این تصمیم نیستند.

فاطمه ۳۵ ساله هم به تجربه تلخی که از ازدواج دو خواهرش دارد اشاره می کند و می گوید هر دو خواهرم طلاق گرفتند، در بین دوستانم هم کمتر کسی را دیدم که با ازدواج خوشبخت شده باشد، حتی وقتی مقایسه می کنم شرایط من مجرد از همه آنها بهتر است، آن هم با وجود همه مشکلات و محدودیت هایی که در جامعه دارم و حرف هایی که از اطرافیان دور و نزدیک می شنوم!

پریسا ۲۳ سال دارد و همزمان با تحصیل در دانشگاه، در یک کافی شاپ کار می کند. او از زندگی فعلی اش راضی است اما می گوید بدش نمی آید اگر موقعیت مناسبی پیدا شد ازدواج کند، البته تاکید زیادی روی "موقعیت مناسب" دارد و می گوید به هر قیمتی حاضر به ازدواج نیست.

افزایش هزینه های ازدواج نسبت به تجرد

مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی اداره بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، در مورد دلایل کاهش آمار ازدواج در جامعه اظهار کرد: کاهش آمار ازدواج در جامعه به خاطر عوامل مختلفی است که از جمله می توان به عامل جمعیت شناختی اشاره کرد.

وی افزود: یکی از عوامل اینکه می بینیم از نظر شاخص های آماری، هر سال نرخ ازدواج کاهش پیدا می کند به خاطر این است که هرم جمعیتی دستخوش تغییراتی شده است. از آنجایی که از سال ۶۸ به بعد سیاست کنترل جمعیت را داشتیم، میزان موالید کاهش پیدا کرد و به تبع از آنجا که متولدان دهه ۷۰ نسبت به دهه ۶۰ کمتر شدند، در سال های آتی هم نرخ ازدواج کاهش پیدا می کند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه به غیر از عامل جمعیت شناختی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در کاهش آمار ازدواج تاثیرگذار است، گفت: مهمتر از همه این عوامل، عامل فرهنگی است؛ یعنی نگرش جامعه نسبت به تشکیل خانواده، انتخاب همسر و فرزندآوری دستخوش تغییراتی شده و این درحالی است که عوامل فرهنگی یک شبه اتفاق نمی افتد، اگرچه سرعت تغییرات فرهنگی در دهه های اخیر زیاد بوده است.

وی با اشاره به تغییر نگرش مردم نسبت به ازدواج، توضیح داد: از نظر روان شناختی معمولا وقتی تصمیمی می گیریم هزینه و فایده آن را درنظر می گیریم و می بینیم این انتخاب ما چقدر پاداش و چقدر هزینه به دنبال دارد، قاعدتا وقتی ببینیم میزان هزینه های یک تصمیم بیشتر از میزان پاداش های آن است، به طور منطقی دیگر آن تصمیم را اتخاذ نمی کنیم. شرایط فعلی به گونه ای است که هزینه ها، البته نه فقط هزینه اقتصادی، بلکه هزینه های روانی و اجتماعی ازدواج نسبت به تجرد افزایش پیدا کرده است.

وقتی ازدواج مقرون به صرفه نیست

ناجی ادامه داد: وقتی افراد می خواهند برای ازدواج تصمیم بگیرند می بینند چیزی را با ازدواج به دست می آورند، ولی خیلی چیزها را هم از دست می دهند، بنابراین ازدواج برایشان مقرون به صرفه به نظر نمی آید و به همین خاطر تاجایی که می توانند آن به تاخیر می اندازند و به دهه سوم و گاهی چهارم زندگی موکول می کنند.

وی با بیان اینکه دختران هم به اندازه پسران تمایل به تجرد و تاخیر ازدواج دارند، خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید ۱۰ درصد طلاق ها در سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد، قطعا این تهدیدها، نگرانی ها، نا امنی و بی اعتمادی ها بر روی افراد تاثیر می گذارد و باعث می شود به سمت فردگرایی بروند و با ازدواج برای خودشان محدودیت هایی احساس کنند.

احساس ناامنی مبتنی بر تجربه و واقعیت

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تصریح کرد: اگرچه ما در جمع زندگی می کنیم ولی به نظر می رسد هر فرد بیشتر به فکر منافع فردی خودش است، بنابراین حتی وقتی زندگی مشترک تشکیل می دهند، هنوز فردیت در آنها ریشه دارد و به خاطر همین است که می خواهند هر چیزی به نام خودشان باشد چون احساس ناامنی می کنند، که البته به نظر من فقط احساس نیست، بلکه مبتنی بر واقعیت، تجربه و چیزی است که در جامعه دیده اند.

وی با بیان اینکه از نظر فرهنگی، در حال حاضر ازدواج، تصمیمی است که خیلی تحلیل منطقی پشت آن نیست و درصد زیادی از ازدواج ها بیشتر براساس احساس و عاطفه است تا منطق، تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم کاهش نرخ ازدواج را بررسی و آسیب شناسی کنیم نمی توانیم تنها روی یک عامل خاص دست بگذاریم، چراکه مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم داده و محصول آن کاهش نرخ ازدواج است.

مداخلات اجباری و دستوری بی فایده است

ناجی با اعتقاد براینکه نمی توانیم اصرار کنیم این عوامل درنظر گرفته نشود و افراد ازدواج کنند، چون خیلی از ازدواج های زودهنگام هم با شکست و بی ثباتی همراه می شود، تاکید کرد: مداخلات اجباری و دستوری برای اینکه افراد حتما ازدواج کنند قطعا بی فایده است، مثلا اینکه تا زمانی که ازدواج نکنند استخدام نمی شوند، این کار قطعا تبعات بدتری دارد.

 وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی مثل موجی روان هستند که نمی توان جلوی آن را گرفت، مهم این است که بتوانیم روی این موج سوار بشویم و بر منبای این موج، وضع موجود را مدیریت کنیم، چنین مداخلاتی قطعا نتیجه بخش خواهد بود.

برای افزایش نرخ ازدواج چه باید کرد؟

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید براینکه برای افزایش آمار ازدواج سیاست گذاری کلی باید در سطح کلان انجام شود، گفت: معتقدم باید هزینه های تجرد نسبت به هزینه های ازدواج افزایش یابد، البته همانطور که اشاره کردم منظورم هزینه اقتصادی نیست. کسی که مجرد است الان آرامش بیشتری دارد نسبت به کسی که متاهل است، درحالی که این موضوع را باید برعکس کرد.

وی با بیان اینکه هر کسی بر مبنای تخصص خودش راهکاری برای افزایش نرخ ازدواج می دهد، گفت: باید برای افراد متأهل تسهیلات اجتماعی و اقتصادی و حقوق شهروندی درنظر گرفته شود، البته نه به این معنا که این تسهیلات از افراد مجرد سلب شود، بلکه حق اضافه تری به کسانی داده شود که تشکیل خانواده می دهند.

ناجی با تاکید براینکه خانواده باید در جامعه تقدس داشته باشد، تصریح کرد: همانطور که در دین و فرهنگ ما تاکید شده آرامش در سایه تشکیل خانواده است، پس اگر احساس می کنیم با ازدواج، آرامش خود از دست می دهیم و با مجرد آزادی و آرامش بهدست می آوریم، حتما جا به جایی ارزش ها اتفاق افتاده و نشان می دهد مرزهای هنجارها و ارزش های اجتماعی در دهه های گذشته دستخوش تغییر شده است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی در جهت مثبت نگری به ازدواج در جامعه مسئولیت دارند، یادآور شد: وقتی مجری یک برنامه پربیننده و یا مهمان برنامه پرمخاطب در صدا و سیما با افتخار اعلام می کند مجرد است، تاثیر عمیقی در فرهنگ و نگرش جوانان و حتی خانواده ها می گذارد. البته مسائل فرهنگی ابعاد مختلفی دارد و نمی خواهم بگویم برنامه های تلویزیون تنها عامل هستند، چون آنها هم محصول فرایندهای فرهنگی هستند، با این وجود بسیاری از پیام های تبلیغی به گونه ای روی ذهن ما تاثیر می گذارد که اصلا متوجه آن نیستیم.

پای عامل نفوذی در میان است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: مطمئنا عامل نفوذی در کار است که شاید از بیرون هم نباشد و درون خودمان است، اما سعی می کند مجرد بودن را ارزش و بها بدهد و متأهل بودن را در جامعه کمرنگ کند. گفت: این موضوع باعث نمی شود هیچ کاری انجام دهیم، اینکه الان آمار ازدواج پایین رفته محصول امروز و دیروز نیست، در عین حال که کاهش آمار ازدواج در جامعه تبعات آسیب شناسی زیادی دارد و از جمله آنها کاهش فرزندآوری و نرخ رشد جمعیت است.

وی با اعتقاد براینکه برای افزایش نرخ ازدواج در جامعه باید برنامه ریزی کرد و راهکارهای کلان درنظر گرفت، تصریح کرد: راهکارهای فردی تغییر اجتماعی ایجاد نمی کند، اما با راهکارهای دیگری می توان تغییرات زیادی ایجاد کرد، مثلا وام ازدواج باید تا وقتی سند قباله ازدواج خشک نشده پرداخت شود، این یک نمونه کوچک است که امکان پذیر هم هست تا فرد پشت نوبت قرار نگیرد و به راحتی وام ازدواج دریافت کند.

اراده و انتخاب باشد، موانع برطرف می شود

ناجی با اشاره به اینکه ذات بشر این طور است که اگر اراده و انتخابی داشته باشد می داند چطور به هدفش برسد و موانع را برطرف کند، تاکید کرد: اگر ازدواج به عنوان یک ارزش حاکم باشد و هدف یک جوان ازدواج باشد، حتما خودش را با شرایط موجود سازگار می کند، البته نمی گویم عامل اقتصادی را باید نادیده گرفت و درست است که مشکلات اقتصادی برای ازدواج مانع ایجاد می کند ولی در بسیاری از مواقع مشکلات اقتصادی بهانه ای برای جوانان شده، درحالی که مهمتر از اینها خواست و اراده درونی است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با تصریح براینکه جوانی که اراده تشکیل خانواده دارد، سعی می کند ملاک های اقتصادی را تعدیل و با ساده ترین شکل ممکن زندگی خودش را شروع کند، گفت: الان تهیه جهیزیه و یا داشتن مسکن و ماشین و پس انداز از توان خانواده های معمولی در جامعه فراتر است، اما اگر فرد به سمت این برود که ازدواج امر مقدسی است و لازم نیست همه این وسایل و شرایط را داشته باشد، می تواند بسیاری از این موانع را پشت سربگذارد. البته منظور من این نیست که به گذشته برگردیم ولی می توان یکسری از مقدمات و پیش نیازهایی که مانع جدی ازدواج شده را نادیده گرفت.

وی از ازدواج های دانشجویی به عنوان مدل خوبی برای شروع ساده زندگی جوانان یاد کرد و گفت: باید نهضت هایی نظیر این در جامعه به راه بیفتد و سازمان ها و تشکل های مردمی و موسسات خیریه در این زمینه وارد شوند و پویش های مردمی راه بیفتد و رسانه ها هم توجه مردم را به این موضوع جلب کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی هفته ازدواج ازدواج زندگی تجردی جوانان معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان کاهش آمار ازدواج ازدواج در جامعه تشکیل خانواده برای افزایش نرخ ازدواج هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند

سیدمحمدرضا مدرسی فرماندار یزد در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان یزد گفت: در این نشست پیرامون بهتر برگزار شدن برنامه‌های گرامیداشت هفته ازدواج، هماهنگی، برنامه ریزی و تصمیم گیری شد.

وی تصریح کرد: بررسی وضعیت ازدواج، طلاق و همچنین استفاده از ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند در شهرستان تعریف شده است.
مدرسی در ادامه گفت: موضوع دومی که در این نشست به آن پرداخته شد، موضوع فراغت جوانان بود.

فرماندار یزد افزود: ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به عنوان دستگاه متولی برای پرکردن اوقات فراغت تعریف شده اند و خوشبختانه در شهرستان یزد طرح‌های خوبی در این زمینه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در نظر گرفته شده است.

مدرسی در پایان افزود: با تعاملی که بین ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان است و کمیته‌هایی که در فرمانداری یزد تشکیل شده است برای هم افزایی و استفاده حداکثری از زمان تعطیلی مدارس، می‌توان اوقات فراغت مناسبی برای آموزش‌های فرهنگی و ورزشی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار داد تا در مدت سه ماه تابستان به نحو شایسته‌ای از این فرصت‌ها استفاده کنند.

۱۹تا ۲۹ خرداد، در تقویم به نام هفته ازدواج با شعار ازدواج آسان و آسمانی نامگذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • تعریف ظرفیت‌های مشاوره‌ای برای افرادی که در سن ازدواج هستند
  • (ویدئو) بلاگرها متقلب شدند؛ ماجرای ازدواج پیرزن ۸۵ ساله با پسر ۲۵ ساله در ایران!
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود
  • علی ژکان یک نمایش کمدی به صحنه می‌برد