Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - ونوس بهنود: پایش میدانی امنیت شغلی در بخش صنعت استان اردبیل چندان اخبار خوشایندی ندارد و ادعای مدیران با واقعیت‌ها همخوان نیست.

از یک سو متولیان سالانه صدها واحد تولیدی را فعال می‌کنند و از سوی دیگر هر روز به تعداد بیکاران و شاکیان این بخش افزوده می‌شود.

بررسی کارنامه استان از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد، هدف گذاری‌های سازمان صمت در استان اردبیل صرفاً با پر کردن جداول از مشاغل موقت پاسخ داده می‌شود و در عمل بخش صنعت در شاغل کردن جوانان این منطقه موفق عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۳ هزار شاغل و وعده اشتغال ۹ هزار تن دیگر

رئیس سازمان صمت استان اردبیل در خصوص تعداد شاغلان بخش صنعتی استان گفت: هم اکنون ۲۳ هزار شاغل در بخش صنعت استان وجود دارد.

رامین صادقی معتقد است جداولی دارد که این موضوع را اثبات می‌کند و این سرشماری با سند و مدرک ارائه شده است.

وی همچنین به برنامه شاغل کردن ۸۶۰۰ نفر دیگر تا پایان امسال اشاره کرد و افزود: قرار است ۱۵۰ واحد صنعتی در سال جهش تولید فعال شوند که اشتغال این واحدها ۶ هزار نفر است.

رئیس سازمان صمت استان تصریح کرد: همچنین قرار است تا پایان سال ۷۷ واحد صنعتی راکد نیز فعال شوند و دوباره نسبت به جذب نیرو اقدام کنند.

اما در حالی که هزینه ایجاد شغل برای هر فرد در استان اردبیل حدود ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است، صادقی منتظر تسهیلات وعده داده شده بانک‌ها است که مصوب جلسات مکرر ستاد تسهیل است.

وی تاکید کرد: برای ایجاد مشاغل وعده داده شده تا پایان سال ۳ هزار میلیارد تومان نیاز داریم قرار است تسهیلات واحدهای تولیدی از محل بند الف تبصره ۱۸، تسهیلات رونق تولید و سفر رئیس جمهوربه استان تأمین شود.

آماده سازی سفارشی برخی واحدها برای بازدید مسئولان

هر چند سازمان صمت استان مدعی است حتی بیش از سهمیه اختصاصی اردبیل تسهیلات جذب خواهد کرد اما در عمل تنها گروه اندکی از واحدهای تولیدی به صورت موقت وعده اشتغال خود را عملی می‌کنند.

تا جایی که در بازدید مسئولان از واحدهای تولیدی تعداد اندکی به صورت مکرر برای بازدیدها آماده سازی شده و این روند در طول ۵ سال اخیر بارها تجربه شده است.

این در حالی است که نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی معتقد است صنعت اردبیل فقط ۱۰ درصد از شاغلان استان را پوشش داده است.

علی نیکزاد با انتقاد از ضعف عملکرد در بخش اشتغال آفرینی صنعت، گفت: اینکه از ۳۷۰ هزار شاغل در استان تنها ۲۳ هزار مربوط به بخش صنعت است قابل قبول نیست.

وی گفت: اینکه در بررسی مشکلات بخش صنعت گروهی از مرکز بیایند بازدید ظاهری داشته و به سرعین سری بزنند نتیجه بخش نیست.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ایجاد شغل بدون مستندات اساس و پایه ندارد و اگر شغلی ایجاد شده باید نام فرد در لیست بیمه تأمین اجتماعی دیده شود.

افزایش حوادث و پرونده‌های کار در اردبیل

اما در حالی که مسئولان تلاش می‌کنند لیست جداول اشتغال خود را به هر طریق ممکن پر کنند، حوادث و پرونده‌های ناشی از کار با افزایش همراه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل در این خصوص گفت: سال ۹۷ حوادث ناشی از کار گریبان گیر ۵۲۲ نفر شده بود اما سال گذشته این رقم به ۵۶۰ نفر رسید و ۷۵ درصد در این حوزه با افزایش آمار مواجه هستیم.

عدالت در مزد مطالبه به حق کارگران است و لازم است کارفرمایان متناسب با نرخ تورم نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کنند

به گفته حامد پورعزیز اردبیل رتبه ۱۰ کشوری را در حوادث کار دارد.

وی افزود: حوادث فوتی کار نیز از ۱۷ مورد در سال ۹۷ به ۲۹ مورد در سال ۹۸ رسیده و با افزایش ۷۰ درصدی، اردبیل رتبه ۱۲ کشوری را از آن خود کرده است.

از سویی پرونده‌های شکایت کارگران از کارفرمایان نیز شنیدنی است. تا جایی که مدیر روابط کار استان اردبیل پیش از این گفته بود: عدالت در مزد، مطالبه به حق کارگران است و به ویژه لازم است کارفرمایان متناسب با نرخ تورم نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کنند تا شاهد کاهش تنش و شکایت در محیط‌های کاری باشیم.

بختیار پاکمزد با تاکید به اینکه در سال ۹۷، ۶ هزار و ۲۰۰ دادخواست کارگران مورد بررسی قرار گرفته است افزود: امنیت شغلی مطالبه جدی کارگران است و لازم است در تمامی قراردادها از جمله قراردادهای شفاهی کارفرمایان با بیمه کردن کارگر، امنیت شغلی را برای وی فراهم سازند.

مدیر روابط کار استان اردبیل اظهار کرد: انتظار ما قراردادهای دائمی کار با حداقل زمانی ۵ ساله است تا فرد بتواند از حقوق و مزایا نیز بهره مند شود.

همچنین مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در خصوص آخرین آمار شکایت واصله در سال گذشته گفت: ۵۸۰۰ پرونده شکایت به هیئت تشخیص استان طی سال گذشته واصل شده است.

قاسم رحیمی افزود: زمان رسیدگی به شکایت‌ها با کاهش همراه بوده و این اداره کل تا حد امکان در تلاش است تا حقوق کارگران در روابط کار حفظ شود.

واقعیت بیکاری در اردبیل غیر قابل انکار است

مشکلات زیرپوستی به جا مانده کارگر و کارفرما به نوعی گویای عدم امنیت شغلی در مشاغلی است که مسئولان مدعی هستند آن‌ها را ایجاد کرده‌اند.

استاندار اردبیل در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد بیکاران استان گفت: سالانه ۹ هزار نفر به بیکاران اردبیل اضافه می‌شوند.

اکبر بهنام جو اذعان کرد: این رقم به غیر از بیکاری ۶۵ هزار نفر در اردبیل است. در پی بیماری کرونا هم بیش از ۷ هزار نفر بیکار شده‌اند.

وی که پیش از این وعده ایجاد ۲۰ هزار شغل در سال را عنوان کرده بود، از طرح مجدد این موضوع عقب نشینی کرده و معتقد است امسال به منظور تحقق شعار جهش تولید بسیاری از واحدهای صنعتی قادر به اشتغال زایی خواهند بود.

رئیس شورای برنامه ریزی تاکید کرد: هر چند برخی واحدها مدعی ارقامی برای اشتغال زایی می‌شوند اما ما راستی آزمایی داریم و هر رقمی را قبول نمی‌کنیم.

بهنام جو اولویت دولت برای حمایت از صنایع را صنایع اشتغال آفرین دانست و افزود: حتی در بحث اعطای تسهیلات نیز بعد از اعطای وام نسبت به راستی آزمایی آن اقدام می‌شود.

وی افزود: مطابق بررسی‌ها انحراف واحدهای تولیدی از هزینه کرد تسهیلات ناچیز است و منابع دریافتی واحدها در جای خود و برای اشتغال زایی صرف می‌شود.

نمایندگان در کار رصد عملکرد دولت

اما این اظهارات با واقعیت طرح شده همخوان نیست. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت که آمار اشتغال را از شهرستان‌ها پیگیر هستیم.

صدیف بدری تصریح کرد: از فرمانداران بارها خواسته‌ایم مشاغل ایجاد شده شهرستان خود را با مستندات در اختیار ما قرار دهند که گاهی پاسخی نگرفتیم.

برخی کارخانه‌ها به نام اشتغال آفرینی تسهیلات می‌گیرند اما در جای دیگر صرف می‌کنند

وضعیت پیش آمده موجب شده تا دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت اشتغال آفرینی در استان را مقبول نداند.

سید کاظم موسوی در پاسخ به این سوال که کمیسیون اقتصادی مجلس چه راهکاری برای اشتغال زایی جوانان دارد گفت: متأسفانه برخی کارخانه‌ها به نام اشتغال آفرینی تسهیلات می‌گیرند اما در جای دیگر صرف می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۶۰ هزار نفر بیکار در استان وجود دارد که به اعتقاد بنده باید از مسیر صنایع دانش بنیان برای این افراد شغلی دست و پا کرد.

وی گفت: این موضوع زمان بر است و هیچ مسئول و نماینده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که مثلاً تا پایان سال برای چند هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

همچنین دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در خصوص رصد عملکرد بخش صنعت استان گفت: اینکه بگوییم برای ۸۶۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کنیم باید در عمل دیده شود.

به گفته نیکزاد این مشاغل باید راستی آزمایی شوند و اگر دولت می‌گوید تا پایان سال این تعداد شغل را ایجاد خواهد کرد، بنده دفترچه‌های بیمه این تعداد شاغل را در پایان سال از تأمین اجتماعی مطالبه خواهم کرد.

زورآزمایی دولت برای اثبات عملکرد خود در اشتغال صنعت ادامه دارد. باید دید آیا مسئولان استانی با تأمین شغل‌های ایمن، می‌توانند شعار جهش تولید را محقق سازند؟

کد خبر 4979519

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان صنعت معدن و تجارت اردبیل استانداری اردبیل اکبر بهنام جو بیکاری کارخانه ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی مجلس شورای اسلامی مسکن نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم اردبیل واحدهای تولیدی اشتغال آفرینی استان اردبیل تا پایان سال بخش صنعت اشتغال زایی امنیت شغلی سازمان صمت هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۶۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی

ایسنا/آذربایجان غربی صنعت آبزی پروری، سریع الرشدترین صنعت تولید خوراک مغذی برای انسان است و سالانه بیش از ۱۱۰ میلیون تن انواع آبزیان پرورشی به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار در دنیا تولید می شود.

کشورهای چین، اندونزی، هندوستان، بنگلادش، ویتنام و تایلند، با بالاترین تولید، جزو کشورهای توسعه یافته در این صنعت بشمار می روند. کشور ما علیرغم پتانسیل های کم نظیری که دارد فقط حدود ۵۰۰ هزار تن آبزی پرورشی تولید می کند؛توسعه صنعت میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی نه تنها به تکنیکهای نوین نیازمند است بلکه این صنعت بطور ۱۰۰ درصد به آرتمیا وابسته است.

بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متاسفانه دریاچه ارومیه که زمانی بزرگترین منبع تولید آرتمیا در دنیا بود طی ۲۵ سال گذشته با بحران بی‌سابقه ای مواجه بوده و تولید آرتمیا در آن متوقف شده است، لذا این صنعت ارزآور و اشتغالزا برای تامین آرتمیای مورد نیاز خود به خارج از کشور وابسته است و ادامه این وابستگی می تواندعواقبی برای این صنعت ببار آورد، افزود: رشد سریع صنعت آبزی پروری در بسیاری از کشورهای دنیا از یک طرف و خشک شدن تعدادی از زیستگاه‌های طبیعی آرتمیا نظیر دریاچه ارومیه از طرف دیگر، باعث شده سازمان خوارو بار ملل متحد برای تامین نیاز آرتمیا مورد نیاز صنعت‌ آبزی‌پروری ابراز نگرانی کرده و در این راستا طی جلسات متعدد به دنبال آلترناتیوهای قابل دسترس باشد.

برای این منظور با حمایت و مشارکت متخصصین برجسته آرتمیا، کنسرسیوم بین‌المللی پرورش آرتمیا را ایجاد کرد و برای جبران کاهش تولید آرتمیا از دریاچه‌های شور طبیعی، پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی را در برنامه‌های خود قرار داده است.

ناصر آق ادامه داد: در حال حاضر ۴۶ کشور دنیا از جمله ایران جزو این کنسرسیوم هستند و متخصصین و محققین آرتمیا از ۹ کشور دنیا اعضای هیات امنای آنرا تشکیل می دهند. کنسرسیوم بین المللی پرورش آرتمیا، ضمن تشویق کشورهای دارای منابع آب شور برای پرورش آرتمیا، از پروژه های تولید آرتمیا حمایت های علمی و فنی می کند.

وی با اشاره به تلاش ۲۰ سال گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، برای اجرای پروژه پرورش آرتمیا با استفاده از آبهای شور دریا و یا آبهای شور نامتعارف نظیر پساب آب شیرین کن ها، آبهای شور زیرزمینی، پساب تصفیه خانه های شهری و زه کش های کشاورزی و عدم حمایت مسئولین در این راستا، افزود: متاسفانه این عدم حمایت می تواند صنعت آبزی‌پروری کشور را برای همیشه به خارج وابسته کند ولی این وابستگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. چون در آینده نزدیک مصرف جهانی آرتمیا از تولید آن فراتر خواهد رفت و قیمت سیست آرتمیا افزایش چشمگیری خواهد یافت و صنعت آبزی پروری کشور با بحران بزرگی مواجه خواهد شد.

این استاد دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که دانش فنی‌وتوانایی تولید بهترین کیفیت آرتمیا را داریم، اظهار کرد: پرورش آرتمیا در زمین‌های شور غیرقابل کشت و زرع، با استفاده از آب دریا و پساب آب شیرین کن‌ها نه فقط نیاز صنعت آبزی پروری را تامین خواهد کرد بلکه تولید آرتمیا به عنوان یک محصول شیلاتی از سودآوری بیشتری نسبت به سایر آبزیان پرورشی برخوردار است.

وی با کشورهای عربی منطقه با احداث بزرگترین تاسیسات آب شیرین کن در دنیا، روزانه ده‌ها میلیون مترمکعب آب شیرین از آب خلیج فارس و دریای عمان تولید می کنند و بدین‌ وسیله توانسته‌اند ضمن تامین نیازهای شرب، صنعت و کشاورزی، فعالیهای شیلاتی را نیز توسعه دهند، اظهار کرد: مرز دریایی ایران در جنوب کشور حدود ۱۵۰۰ کیلومتر طول دارد و جزو بهترین مناطق دنیا برای تولید انواع آبزیان دریایی منجمله آرتمیاست.

این بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری با اشاره به اینکه در سیستم‌های پرورشی برای تغذیه آرتمیا از جلبک‌های تک سلولی و پسماندهای کشاورزی استفاده می‌شود، تصریح کرد: جلبک‌های تک سلولی نیز از طریق کوددهی آب دریا تولید می‌شود. بدینوسیله می‌توان پساب و پسماند را به ثروت تبدیل کرد چون با استفاده از این دو محصول که ضایعات دو صنعت مختلف هستند می‌توان محصولی بسیار با ارزش تولید کرد. بطوریکه در یک مزرعه ۵۰۰ هکتاری سالانه می‌توان حدود ۵۰ تن سیست و ۲۰۰ تن بیومس مرغوب آرتمیا به ارزش حدود هفت میلیون دلار تولید کرد در حالیکه کل هزینه‌های جاری سالانه آن کمتر از یک میلیون دلار می شود.

آق با بیان اینکه در یک مزرعه ۱۰۰ هکتاری آرتمیا می‌توان سالانه تا دو میلیون دلار محصول تولید کرد، ادامه داد: ما می‌توانیم با ایجاد یک مزرعه ۵۰۰ هکتاری کل نیاز کشور را تامین کرده و باعث خودکفایی این صنعت شویم.

این متخصص آرتمیا افزود: توسعه پروژه‌های پرورش آرتمیا به عنوان یک محصول شیلاتی بسیار با ارزش می‌تواند در کنار سایر محصولات شیلاتی کشور، باعث ایجاد اشتغال برای صدها جوان شده و سالانه میلیون‌ها دلار ارز به کشور جذب کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند | توضیحات وزیر کار درباره لایحه جامع اشتغال
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان و فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • برگزاری رویداد صدرا با حضور ۲۵ شرکت در دانشگاه آزاد همدان
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی