Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@18:37:05 GMT

همدان| ذی‌الحجه، ماه دعا، عبادت و ولایت است

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۶۶۱۹

همدان| ذی‌الحجه، ماه دعا، عبادت و ولایت است

گروه استان‌ها- ذی‌الحجه ماه عبادت و بندگی است و هر روزش به نحوی ما را به خود می‌خواند. ماهی که رسالت عظیم انبیاء بر دوش امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) قرار گرفت، ماه حج و قربانی و از خود گذشتن‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ذی‌الحجه از روز اولش، شکوهش را به رخ می‌کشد. روزی که مبارک‌ترین پیوند در آن شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیوندی که منشأ همه خیرات و برکات پس از خود برای عالمیان است. پیوند دو عزیز خدا و خلقت، دو دلداده خدا و خلق خدا، یکی پاره تن و دیگری یاور و وصی پیامبر، پیوند ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (س ) در روز اول ذی‌الحجه است و برکت این روز را مضاعف کرده است.

در قرآن کریم چند بار با تعابیر مختلف به دهه اول ذی‌الحجه اشاره شده است: « والفجر. ولیال عشر» که در بعضی روایات گفته شده منظور از «لیال عشر» همین 10 روز است. همچنین در جایی که می‌فرماید «و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر»، به دهه اول ذی الحجه اشاره دارد.

از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که عمل خیر وعبادت در هیچ ایامی بهتر از این ایام نیست و علما و صلحا در این دهه اهتمام ویژه به عبادت داشتند.

شهادت امام محمد باقر( ع) در روز هفتم ذی‌الحجه واقع شده است و شایسته است شیعیان با یادآوری مصائب و زیارت و صلوات بر ایشان، به یاد ایشان باشند.

اذکار، اعمال و برکات ماه ذی الحجه"عید قربان" آغاز خیزشی برای با هم بودن استامام جمعه همدان: عید غدیر فرصتی مناسب برای تبیین مبانی اعتقادی شیعه است

 

روز نهم ذی‌الحجه، روز عرفه، روزی ناب و ویژه برای بندگان و روز دعا و درخواست از خداوند متعال است. روز دهم ذی‌الحجه، عید قربان، روزی است که ابراهیم پیامبر( ص)، اسماعیل( ص) را برای قربانی کردن به پیشگاه پروردگار می‌برد و تلنگری است برای ما که چه چیز را باید به درگاهش قربانی کنیم: کبر و غرور، هوای نفس، خودخواهی‌ها و دنیاخواهی‌ها و هرآنچه ما را از او دور می‌کند.

روز پانزدهم این ماه، روز ولادت امام علی‌النقی (ع) است و باید این روز را با جشن و سرور گرامی داشت. اما چه روزی مبارک‌تر از روز هجدهم این ماه، روزی که رسالت و ادامه راه انبیاء بر دوش وصی پیامبرخاتم، امیرالمؤمنین علی ( ع) قرا می‌گیرد و پیامبر اکرم(ص) برای همراهی او وقبول ولایتش، از مردم بیعت می‌گیرد.

روزی که هر چه از خیر و برکت آن گفته شود، کم است و از آن جمله این است که اطعام یک مؤمن، برابر با اطعام همه پیامبران و صدیقین است. از امام صادق ( ع) روایت شده که عید غدیر، عیدی است که حرمتش برای مسلمانان از همه اعیاد بیشتر است.

روز بیست و چهارم ذی‌الحجه، روز مباهله و روزی است که قرار بود مسیحیان نجران با پیامبر اکرم(ص) مباهله کنند. مباهله در اصطلاح به این معنی است که هر طرف عزیزان خود را جمع کرده و خدا را بخوانند و یکدیگر را نفرین کنند و از خدا بخواهند آشکار شود کدام یک دروغ می‌گویند و کدام گروه بر حق‌اند.

روز موعود، پیامبر اکرم (ص) با عزیزان خود، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا( س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) حاضر می‌شود و قبل از مباهله، آنان را زیر عبای خود جمع کرده و از درگاه خداوند می‌خواهد هرگونه شک و آلودگی را از آنها پاک کند و آیه تطهیر درباره ایشان نازل می شود. در رویارویی با مسیحیان، آنها از اینکه پیامبر( ص) با نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد خود به میدان مباهله آمده، وحشت می‌کنند و به حقانیت دعوت ایشان پی می‌برند و از مباهله خودداری می‌کنند و به مصالحه و پرداخت جزیه رضایت می‌دهند.

هچنین آیه « إنما ولیکم الله»  در این روز و بعد از اینکه حضرت علی( ع) انگشتر خود را در حال رکوع به سائل بخشید، نازل شده است و برای این روز اعمال و ادعیه خاصی در مفاتیح‌الجنان ذکر شده است.

روز بیست و پنجم ذی‌الحجه، روزی است که آیه « هل أتی» در حق اهل بیت( ع) نازل شده و  دلیل آن هم این است که اهل بیت( ع) سه روز روزه گرفتند و در هر سه روز افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیر دادند و به آب افطار کردند.

در کنار همه این مناسبت‌ها و برکت‌ها، ذی‌الحجه ماه حج است. ماه احرام و طواف وسعی صفا و مروه و رجم و قربانی. روزهایی که مسلمانان از هر چه غیر خداست می‌برند و به سوی دیار معبود می‌شتابند و خود را به آغوش امنش می‌سپارند. روزهای وحدت و از همه جا گسستن و دل به یک معبود سپردن.

ذی‌الحجه چنین روزهای بابرکتی در خود دارد و باید در طاعت و بندگی و ارتباط با خدای متعال و اهل بیت در این ماه کوشید و فرصت‌ها را غنیمت دانست. روزهایی که می‌تواند آغازی بر یک بازگشت باشد، آغازی بر بازگشت از هر چه سیاهی و گناه به درگاه خداوندی. آغازی بر یک شروع دوباره هر قدر که گناه کرده‌ایم و خدا در درگاه این ماه انتظار ما را می‌کشد.

انتهای پیام/741/ی

R41405/P/S6,75/CT7 بیشتر بخوانید... طرح سراسری قربانی ویژۀ اول ماه ذی‌الحجه آغاز شد توصیف ماه ذی‌الحجه در کلامی از رهبر انقلاب قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... طرح سراسری قربانی ویژۀ اول ماه ذی‌الحجه آغاز شد توصیف ماه ذی‌الحجه در کلامی از رهبر انقلاب پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ اینجا «دیسفان گناباد»؛ روستایی که ۱۸ سال صدای گریه نوزادی را نشنیده است ۲ گزارش| اما و اگرهای ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ ‌قانون ۶۰روزه‌ای که ابلاغیه آن ۶۰۰روزه شد ۳ گزارش| وضعیت قرمز کرونا در استان اصفهان/ خط و نشان استاندار برای کسانی که ‌بهداشت‌ را رعایت نمی‌کنند ۴ متخصص بیماری‌های عفونی پاسخ می‌دهد؛ آیا ‌کرونا از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می‌شود؟ ‌ ۵ روایت تسنیم از محرومیت‌های سیستان و بلوچستان/ روستای «کدَرم» محروم از خدمات اولیه زندگی+ فیلم ۶ گیلان| ضرورت واگذاری سهام شستا با قیمت اولیه به بازنشستگان/ خطر حباب قیمت در بورس جدی است ۷ ۳ مرکز آماده دریافت پلاسمای بیماران بهبودیافته کرونایی در کاشان است ۸ به مناسبت پرواز جاودانه شهید دوران|در رثای خلبانی که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ داغ‌هایی که شهید دوران بر دل رژیم بعث گذاشت مهمترین اخبار استانها دستاوردی جدید از متخصصان دریایی ایران/ ‌رادارهای پرقدرت سامانه کنترل دریایی ‌بومی‌سازی شد گزارش ویدئویی| ناگفته‌هایی از رشادت‌های فرمانده جوان جبهه مقاومت/ نبرد دیدنی شهید حسین‌پور با داعش گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با پزشک کشاورز / باغدار موفقی که بازار ‌فلفل دلمه‌ روسیه، اوکراین، آذربایجان و ارمنستان را تصاحب کرد افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق/ رایزنی‌ برای برداشتن ممنوعیت صادرات ۲۲ محصول به خارج از کشور مهمترین اخبار تسنیم دستاوردی جدید از متخصصان دریایی ایران/ ‌رادارهای پرقدرت سامانه کنترل دریایی ‌بومی‌سازی شد لبنان|طرح‌‌های پیشنهادی حزب‌الله برای مقابله با تحریم‌های آمریکا لاوروف: پوتین هرگز نگفته به حضور ایران در سوریه نیازی نیست افزایش صادرات محصولات کشاورزی ایران به عراق/ رایزنی‌ برای برداشتن ممنوعیت صادرات ۲۲ محصول به خارج از کشور شمخانی در دیدار با نخست وزیر عراق: ریشه اصلی ناامنی در منطقه و عراق حضور نامشروع آمریکا است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ماه ذی الحجه پیامبر اکرم ترین اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن راه های مواصلاتی در ۴ ولایت افغانستان

منابع محلی می‌گویند که راه مواصلاتی شماری از ولسوالی‌ها در سمنگان، سرپل، هرات و بادغیس به روی رفت‌وآمد بسته شده است.

این منابع می گویند به دنبال سرازیرشدن سیلاب راه مواصلاتی ولسوالی‌های روی دوآب و خرم و ساروباغ به شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان مسدود شده است.

منابع همچنان از ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل می‌گویند که راه مواصلاتی کوهستانات با مرکز این ولایت به روی رفت‌وآمد بسته شده است.

از سویی هم، باشندگان ولسوالی پشتون زرغون هرات می‌گویند که سرازیرشدن سیلاب راه مواصلاتی این ولسوالی را با مرکز هرات به روی رفت‌وآمد بسته کرده است.

در همین حال، منابع از ولسوالی‌های تگاب عالم و قادس ولایت بادغیس می‌گویند که به دلیل سرازیرشدن سیلاب راه‌های مواصلاتی این ولسوالی با شهر قلعه‌نو، مرکز ولایت بادغیس به روی رفت‌وآمد مسدود شده است.

این در حالی است که بارندگی‌های شدید و سرازیرشدن سیلاب تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی برجا گذاشته است.

به‌تازگی، ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال برف‌باری و بارندگی شدید در سراسر افغانستان هشدار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • توزیع بسته کمک آموزشی به ۵ هزار دانش آموز در تخار
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مسدود شدن راه های مواصلاتی در ۴ ولایت افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • روزی برای رادیو
  • امداد خودرو جاده‌ای شبانه روزی همدان
  • توزیع بیش از ۲۶ هزار پاسپورت در پکتیا