Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مقابله با بیماری کرونا داروهای مختلفی توصیه شده که تعدادی از آن‌ها موثر واقع شده و بعضی دیگر اثرات نامطلوبی بر سلامت بیماران داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دلیل اینکه کووید -۱۹ یک بیماری ناشناخته و جدید است، بررسی روش‌های درمانی و داروهای مؤثر برای این بیماری یکی از چالش‌های بزرگ صنعت پزشکی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات در مورد روش‌های درمانی این بیماری هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تعدادی از روش‌های درمانی و داروها مؤثر واقع شده است. در ادامه به معرفی بعضی از داروها و روش‌های درمانی مختلف و میزان تأثیر آن‌ها برای مقابله با بیماری کرونا می‌پردازیم:

پلاسمای خون افراد بهبود یافته

پلاسما مایعی است که سلول‌های خون، مواد مغذی و هورمون‌ها را در رگ‌های خونی حمل می‌کند. علاوه بر این در پلاسمای خون آنتی بادی نیز وجود دارد؛ آنتی بادی نوعی پروتئین است که بدن برای از بین بردن باکتری یا ویروس آن را تولید می‌کند. پزشکان در سال‌های گذشته پلاسمای خون افراد بهبود یافته از بیماری آنفلوآنزا را جدا کرده و از آنجایی که این پلاسما سرشار از آنتی بادی بود به افراد مبتلا کمک کرد تا بهبود پیدا کنند. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که درمان‌های مبتنی بر پلاسما از اهمیت زیاد برخوردار است؛ بنابراین محققان در حال تلاش هستند تا از این روش برای بهبود مبتلایان به کرونا استفاده کنند. نتایج اولیه در این زمینه امیدوار کننده بوده و سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از این روش را مجاز اعلام کرده است.

داروی فاویپیراویر

داروی فاویپیراویر در اواخر سال ۲۰۱۴ به عنوان درمان اورژانسی بیماری ابولا در غرب آفریقا تولید شد. این دارو عوارض شدیدی برای زنان باردار داشت و آن‌ها مجاز به استفاده از آن نبودند. این دارو توانایی گسترش ویروس از سلولی به سلول دیگر را کاهش می‌دهد. محققان از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا، در حال بررسی تأثیر داروی مذکور بر بهبود بیماری کرونا بوده‌اند، با این وجود هنوز میزان تأثیر آن مشخص نشده است. البته گروهی از محققان چینی و ژاپنی با انجام مطالعاتی در این زمینه دریافتند که ترکیبات این دارو تأثیر مثبتی بر درمان ویروس کووید -۱۹ دارد.

داروی رمدیسیویر

داروی رمدیسیویر که برای درمان ابولا و هپاتیت سی تولید شد، به منظور بررسی میزان تأثیر آن برای مقابله با بیماری کرونا مورد بررسی سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. نتایج آزمایش‌های اولیه نشان داد که این دارو مدت زمان بهبود بیماری را از ۱۵ روز به ۱۱ روز کاهش می‌دهد. از آنجایی که داروی رمدسیویر مانع تکثیر ویروس می‌شود، جهت درمان بیماران حاد استفاده می‌شود؛ البته این دارو درمان قطعی بیماری کرونا نیست و تأثیر معجزه آسایی بر بهبود بیماران ندارد.

داروهای هیدروکسی کلروکین و کلروکین

کلروکین نوعی داروی ضد مالاریا است که یک نمونه رقیق‌تر آن نیز به نام هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز به کار گرفته شد. نتایح یک مطالعه در زمان شیوع ویروس کرونا نشان داد که هر دو دارو مانع تکثیر این ویروس در سلول‌ها می‌شود و به بهبود سلامت بیماران کرونایی کمک می‌کند؛ بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا به طور موقت اجازه استفاده اضطراری از این دارو را صادر کرد، اما نتایج مطالعات گسترده‌تر در این زمینه نشان داد مصرف کلروکین و هیدروکسی کلروکین نه تنها به بهبود بیماران مبتلا به کرونا کمک نمی‌کند، بلکه خطر ابتلاء به مشکلات قلبی عروقی و حتی مرگ را نیز افزایش می‌دهد.

داروی دگزامتازون

محققان متوجه شدند داروی دگزامتازون که برای درمان آلرژی‌، آسم و التهاب تجویز می‌شود، قادر است مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را کاهش دهد. نتایج مطالعه وسیعی در این زمینه نشان داد با وجود اینکه داروی مذکور می‌تواند یک سوم افراد مبتلا به کرونا که از ونتیلاتور استفاده می‌کنند را از مرگ نجات دهد، اما در صورتی که بیماران در مراحل اولیه بیماری از این دارو استفاده کنند، نه تنها بهبود پیدا نمی‌کنند، بلکه ممکن است متحمل آسیب‌هایی نیز بشوند. به گفته متخصصان تنها بیمارانی که با دستگاه تنفس مصنوعی در حال درمان هستند می‌توانند از داروی دگزامتازون استفاده کنند.

داروی توسیلیزوماب

داروی توسیلیزوماب برای درمان روماتیسم، بیماری‌های مفصلی و آرتریت استفاده می‌شود. استفاده از این دارو روشی شناخته شده برای سرکوب سیستم ایمنی است تا بیماری‌های مرتبط با روماتیسم در مدت زمان کمتری بهبود پیدا کنند. بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، داروی توسیلیزوماب نقش مؤثری در جلوگیری از واکنش‌های شدید و غیر طبیعی سیستم ایمنی موسوم به "طوفان سیتوکین" در بدن برخی بیماران بدحال مبتلا به کووید -۱۹ دارد. طوفان سیتوکین زمانی به وجود می‌آید که سیتوکین‌ها در تلاشی اشتباه به منظور ایمن نگه‌داشتن بدن، به اعضای مختلفی مانند ریه و کبد حمله کنند و در نهایت باعث مرگ بیمار شوند. آزمایشات بالینی انجام شده نشان می‌دهد که داروی توسیلیزوماب به بهبود سلامت بیماران کرونایی کمک کرده و خطر مرگ و میر این افراد را نیز کاهش داده است.

کد خبر 434558

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دارو درمان پیشگیری از کرونا بیماری داروهای درمان کرونا کرونا در جهان ابتلا به کرونا شیوع کرونا درمان کرونا پلاسما درمانی داروی رمدیسیویر فاویپیراویر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق روش های درمانی بیماری کرونا برای درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۷۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • عکس| برترین پنالتی زن‌های تاریخ فوتبال کدام بازیکنان هستند؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت