Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@09:35:49 GMT

مجازات جایگزین حبس برای ٦٦٠٠ زندانی خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۰۹۸۵۷

مجازات جایگزین حبس برای ٦٦٠٠ زندانی خراسان رضوی

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: از حدود ١٨ هزار زندانی استان ۶ هزار و ۶۰۰ زندانی می‌توانند با بهره‌گیری از قانون مجازات جایگزین حبس آزاد شوند.

به گزارش ایرنا، سید امیر مرتضوی روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: کاهش جمعیت کیفری به ویژه در جرایم سبک مورد تاکید قوه قضائیه است و تا می توانیم باید از مجازات زندان استفاده نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان از تاکیدات دوره جدید مدیریتی قوه قضائیه است و همه باید در این خصوص ایفای نقش کنند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به جلوگیری از تعطیلی ٣١٨ واحد تولیدی در استان بدون تشکیل پرونده در سال گذشته افزود: با حفظ اشتغال، زندانی ها و جرایم کاهش می‌یابد.

مرتضوی با تاکید عدم برچسب زنی ادامه داد: وقتی جامعه به یک زندانی که مجازات خود را کشیده و به جامعه بازگشته به عنوان مجرم نگاه می کند و این فرد مایوس و سرخورده می شود.

وی افزود: هر انسانی جایزالخطاست و باید زمینه بازگشت آنها به جامعه فراهم شود و از طرق مختلف قانونی می توان موجبات زندانی نشدن فرد را فراهم کرد.

معاون دادگستری خراسان رضوی گفت: در شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا همه تلاش این است که ورودی زندانها کاهش یابد و با بهره‌گیری از ظرفیت قانونی مجازات جایگزین حبس، از مجازات زندان تنها برای جرایم خاص استفاده شود و باید قضات را به این سمت و سو هدایت کرد.

مرتضوی افزود: در سه ماه ابتدای پارسال در استان خراسان رضوی ٥٥٨ رای درخصوص مجازات جایگزین حبس صادر شد که این تعداد امسال به ٦٢٧ رای رسیده است.

وی ادامه داد: در جشنواره کشوری رای که سال گذشته با موضوع مجازات جایگزین حبس برگزار شد ٢٢٥ رای جایگزین از خراسان رضوی ارسال شد که از سه رای قدردانی شد.

معاون دادگستری خراسان رضوی گفت: در راستای تحقق سند تحول قوه قضاییه، باید به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری با استفاده از ظرفیتهای قانونی کمک کرد که در این خصوص در استان اقداماتی صورت گرفته است.

مرتضوی افزود: تشکیل کمیته حل اختلاف در هیاتهای مذهبی با به کارگیری قضات دادگستری، یکی از این اقدامات است که در این راستا پارسال ١١٠ مورد اختلاف بدون تشکیل پرونده در این کمیته حل شد همچنین کمیته حل اختلاف برای حل مشکلات مجتمع های تجاری پس از شیوع ویروس کرونا تشکیل شد و تا کنون مشکلات ٦٨٥ واحد تجاری در این کمیته حل شده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: قانون کاهش مجازات حبس که تیرماه امسال مصوب شد زمینه آزادی ٦ هزار زندانی را فراهم می کند و برای تشویق قضات به استفاده از ظرفیت قانونی مجازاتهای جایگزین حبس، در سه ماهه ابتدایی امسال ٣٥ قاضی تشویق شدند و قضاتی که این قانون را رعایت نمی کنند نیز شناسایی شدند و این موضوع را در ارزشیابی قضات لحاظ می‌کنیم.

مرتضوی افزود: برخی قضات از این ظرفیت قانونی به خوبی استفاده می‌کنند مثلا قاضی یکی از شعبات حدود 100 مورد حکم جایگزین حبس صادر کرده است.

وی با اشاره به وجود دو هزار عنوان مجرمانه در قوانین جزایی کشور ادامه داد: باید تلاش کنیم از همه ظرفیتها برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و افراد به زندان استفاده کنیم.

او با بیان این که مجرمان جرایم امنیتی مشمول مجازات جایگزین حبس نمی شوند گفت: ٢٨ دستگاه اجرایی نیز به عنوان دستگاه پذیرنده در موضوع مجازات جایگزین حبس مشخص شده‌اند اما بسیاری از این دستگاه‌ها همراهی لازم را با دادگستری ندارند.

لینک کوتاه: asriran.com/0036Bk

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مجازات جایگزین حبس مشهد دادگستری خراسان رضوی گفت پیشگیری از وقوع جرم مجازات جایگزین حبس کمیته حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۰۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر طبق سامانه های تردد شمار خراسان رضوی، بیشترین میزان ورود و خروج خودروها در روز پنجم فروردین‌ماه ثبت شده و بزرگراه مشهد- چناران نیز در این مدت بیشترین متوسط تردد روزانه به میزان ۵۲ هزار و ۶۲۴ تردد را به خود اختصاص داده است.    کاظم قلاسی روز پنجشنبه افزود: در این مدت بر اساس اطلاعات پلاکهای ثبت شده خودروهای تردد یافته در جاده های خراسان رضوی، ۱۲ درصد از این پلاکها مربوط به تهران، چهار درصد اصفهان و سه درصد نیز مربوط به استان خراسان شمالی بوده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: بیشترین وسایل نقلیه غیر بومی بر اساس پلاک خوانده شده توسط سامانه پلاک خوان در بازه فروردین ماه، در روزهای سوم و چهارم این ماه معادل ۳۲ درصد کل وسایل نقلیه مشاهده شده است.   قلاسی گفت: در بازه زمانی یاد شده، ۲۵ درصد از کل ماندگاری خودروها در استان خراسان رضوی بین (۱ تا ۳ روز) و ۲۹ درصد ماندگاری خودروها در استان بین (۳ تا ۷ روز) و ۱۴ درصد هم بیش از یک هفته در استان حضور داشته‌اند.   وی افزود: بیشترین مقاصد سفر هم استانی ها در فروردین ماه به ترتیب، استان خراسان شمالی و تهران با ۱۱ درصد، خراسان جنوبی و مازندران با ۹ درصد و سمنان با ۸ درصد گزارش شده است.   معاون فنی و نظارت بر راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: سه درصد از مجموع ترددها در بزرگراه تربت حیدریه-باغچه و سه و ۲ دهم درصد از مجموع ترددها در بزرگراه نیشابور- باغچه در فروردین ماه تخلف سرعت داشته اند که مطابق اطلاعات دوربین های ثبت تخلف سرعت این ۲ محور رکورد دار تخلفات یاد شده در استان شده اند.   خراسان رضوی با داشتن ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی جایگاه دوم کشور را از نظر طول راه ها به خود اختصاص داده است.

دیگر خبرها

  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • سفر جاده‌ای به خراسان رضوی ۱۷ درصد افزایش یافت
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • کشف جسد مردی در بیرجند
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار حافظ قرآن دارد
  • برگزاری نوزدهمین آزمون تخصصی حافظان قرآن در خراسان رضوی
  • کاهش حوادث کار در خراسان رضوی
  • ۴۰ شهر خراسان رضوی دچار تنش آبی