Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:12:54 GMT

فعالیت ۵۰ کارگاه «گوهر تراشی» در لرستان

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۰۱۶۷

فعالیت ۵۰ کارگاه «گوهر تراشی» در لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به دوره‌های آموزشی و آشنایی مردم با صنعت گوهر تراشی، خوشبختانه شاهد افزایش کارگاه‌های این رشته در استان هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۵۰ کارگاه فعال گوهر تراشی در لرستان مشغول به فعالیت هستند و تقریباً در همه شهرستان‌های استان کارگاه‌های سنگ تراشی برپا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه اکثر کارگاه‌های استان از سنگ‌های قیمتی و تزئینی استفاده می‌کنند افزود: در لرستان کاربرد این صنعت زیبا بیشتر شامل زیورآلات و اکسسوری های زنانه و مردانه مانند انگشتر، گردنبند، دستبند، پابند، گوشواره و… می‌شود.

قاسمی بیان داشت: ۲۰۰ هنرمند لرستانی در این رشته مشغول به فعالیت هستند و در این زمینه آموزش‌های مختلفی نیز توسط معاونت صنایع دستی استان در طول سال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد معادن لرستان شامل سنگ‌های تزئینی هستند و ۱۸ نوع ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود اظهار کرد: سنگ‌های تزئینی معادن استان لرستان بیشتر مصارف ساختمانی داشته لذا مواد اولیه برای استفاده در کارگاه‌های استان عمدتاً از استان‌های تهران یا خراسان رضوی خریداری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در خصوص روش فروش این صنایع نیز بیان داشت: فروش تولیدات صنایع دستی در رشته گوهر تراشی به صورت سفارش مستقیم یا فروش آنلاین است که تولید امسال با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی موقت اکثر کارگاه‌های مختلف صنایع دستی استان، چندان رضایت بخش نبوده اما در کل بیشترین صادرات در این حوزه مربوط به انگشتری مردانه بوده است.

کد خبر 4980528

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل میراث فرهنگی لرستان امین قاسمی گوهر تراشی ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی شهرستان کرج مسکن گوهر تراشی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۰۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،مریم جلالی در بازدید از کارگاه‌های شیشه‌گری و گلاب‌گیری میمند گفت: این شهرقابلیت تبدیل به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.
او افزود: شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری است و این صنعت دوست دار محیط زیست می‌تواند به ترویج گلاب‌گیری نیز کمک کند.
جلالی همچنین هم از برخی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شهر دژکرد بازدید کرد و در جشن شکوفه‌های بادام، لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی را به فرماندار اقلید اهدا کرد.
 محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مقدمات ثبت ملی دژکرد فراهم شده تا این شهر به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
کیسه بافی سنتی یکی از هنر‌های قدیمی رایج در دژکرد اقلید است؛ این نوع کیسه حمامی بافتی شبیه به بافت گلیم دارد با این تفاوت که با دو رنگ پشم سفید و مشکی بافته می‌شود.
میمند از توابع شهرستان فیروزآباد در جنوب شیراز و دژکرد از توابع اقلید در شمال مرکز استان فارس است.

دیگر خبرها

  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان