Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای هفت هزار و ۷۰۰ مدرسه است و در سال تحصیلی جدید حدود ۶۵۲ هزار دانش آموز کرمانی به همراه ۶۱ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز کلاس اولی که قرار است امسال به جمع محصلان بپیوندند، در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند.

با وجود شیوع کرونا و احتمال تغییر تصمیمات، فعلاً قرار بر بازگشایی مدارس در ۱۵ شهریور امسال است که البته در صورت شدت گرفتن کرونا ممکن است مسئولان باز هم مجبور شوند به جای آموزش حضوری، دانش آموزان را از طریق شبکه‌های مجازی در مسیر تحصیل هدایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با این وجود وضعیت مدارس باید ساماندهی شود تا در صورت کاهش شدت شیوع بیماری دانش آموزان در محیط مدرسه حضور یافته و بر خانه نشینی چندین ماهه خود نقطه پایان بگذارند.

دی ماه سال گذشته بود که بر اثر وقوع سیلاب در شرق و جنوب استان کرمان که جزو مناطق محروم هم به شمار می‌روند، هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریب یا دچار خسارت شد که بنا به گفته مدیرکل نوسازی مدارس اقدام در زمینه ساخت و تعمیر مدارس خسارت دیده در اثر سیلاب در دستور کار قرار دارد و تا آغاز سال تحصیلی جدید مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.

اما یکی دیگر از مباحثی که در زمینه مدارس همواره مورد بحث و توجه قرار می‌گیرد مساله سیستم گرمایشی آنهاست، در استان کرمان چهار هزار کلاس با بخاری نفتی گرم می‌شوند که تهدیدی جدی برای جان دانش آموزان به شمار می‌رود. با توجه به حوادث متعددی که در این زمینه در گوشه و کنار کشور رخ داده و سلامت تعدادی از دانش آموزان در این حوزه با خطر جدی روبروه شده، نیاز است مسئولان اقدامی عاجل و اساسی در این زمینه انجام دهند.

اما مدارس کپری هم یکی دیگر از مشکلاتی است که سالیان سال در استان کرمان وجود دارد، مدیرکل نوسازی کلاس‌های کانکسی را موقتی دانسته و معتقد است که این کلاس‌ها در کوتاه مدت و با توجه به شرایط به وجود آمده‌اند. او در حالی از وجود ۱۷۷ کلاس کانکسی در کرمان خبر می‌دهد که کانکس را محیطی نامناسب برای کلاس درس نمی‌داند.

اما باز در این زمینه هم رد پای کرونا وجود دارد و شیوع این ویروس باعث شده که رفع کمبود سرویس‌های بهداشتی مدارس در اولویت قرار گیرد و پس از آن حذف مدارس کپری که البته دغدغه امسال و پارسال نیست، در دستور کار مسئول قرار گیرد. مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به واکاوی این مسائل پرداخت.

۲۳ درصد مدارس استان کرمان تخریبی، ۳۷ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۴۰ درصد مقاوم هستند ۲۳ درصد مدارس کرمان تخریبی است

سید محمد واعظی نژاد اظهار کرد: ۲۳ درصد مدارس استان کرمان تخریبی، ۳۷ درصد نیازمند مقاوم سازی و ۴۰ درصد مقاوم هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار و گزارشات آموزش و پرورش و همچنین بررسی‌های انجام شده، برای پروژه‌های حوزه نوسازی مدارس برنامه ریزی های لازم انجام شده است، افزود: طی دو سال گذشته رشد خوبی در این زمینه داشتیم به گونه‌ای که ۳۰۰ پروژه نیمه تمام فعال شده‌اند و در حال تحویل به آموزش وپرورش هستند.

واعظی نژاد ادامه داد: ابتدای سال تحصیلی جدید ۶۰ مدرسه با ۳۰۰ کلاس درس به آموزش و پرورش تحویل داده می‌شود و قصد داریم تا پایان سال این رقم را به هزار کلاس درس برسانیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان همچنین به تخریب ۱۸ مدرسه با ۱۰۴ کلاس درس در جنوب و شرق استان کرمان در اثر وقوع سیلاب در دی ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر کار ساماندهی هشت مدرسه از محل اعتبارات دولتی و شش مدرسه از محل کمک‌های خیران آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق هزار و ۵۰۰ کلاس دچار خسارت کلی و جزئی شد، افزود: تعمیرات مدارس هم از هفته آینده آغاز می‌شود تا در سال تحصیلی جدید مشکل کمبود فضای آموزشی در مناطق سیل زده استان کرمان نداشته باشیم.

مشارکت ۵۰ میلیاردی خیران در زمینه مدرسه سازی

مدیر کل نوسازی مدارس استان کرمان از مشارکت بسیار خوب خیران از ابتدای سال ۹۹ در زمینه مدرسه سازی خبر داد و گفت: در چهار ماه گذشته ۵۰ میلیارد تومان جذب و تعهد خیران را داشتیم.

واعظی نژاد بیان کرد: در اوایل تیرماه تفاهم نامه‌ای با اتاق بازرگانی استان کرمان امضا کردیم که بر این اساس ۱۲۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس با مشارکت دولت در استان کرمان ساخته می‌شود.

وی گفت: همچنین بسته تحولی مشارکت‌های مردمی و طرح آجر به آجر با هدف ترویج کار خیر در جامعه و مشارکت همه اقشار مردم در امر مدرسه سازی در دستور کار است.

خطر بخاری‌های نفتی در ۴۰۰۰ کلاس درس

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در خصوص وضعیت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مدارس استان کرمان بیان کرد: در این زمینه برنامه‌هایی را به صورت اولویت بندی در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۷۵۰ کلاس درس با وجود داشتن علمک گاز از بخاری نفتی استفاده می‌کردند که همه این بخاری‌ها جمع آوری شد و در حال حاضر مدرسه‌ای که دارای علمک گاز باشد اما از بخاری نفتی استفاده کند، نداریم.

در حال حاضر سیستم گرمایشی چهار هزار کلاس درس در استان کرمان بخاری نفتی است که با توجه به اعتبارات امسال استاندارد می‌شوند و به سیستم‌های استاندارد مجهز خواهند شد واعظی نژاد گفت: در حال حاضر سیستم گرمایشی چهار هزار کلاس درس در استان کرمان از نوع بخاری نفتی است که با توجه به اعتبارات امسال استاندارد می‌شوند و به سیستم‌های استاندارد مجهز خواهند شد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی در این زمینه آغاز شده و قرارداد حدود هزار و ۸۰۰ کلاس بسته شده که تا آغاز سال تحصیلی جدید تحویل داده می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان با اشاره به اینکه سیستم گرمایشی مابقی این کلاس‌ها در صورت تأمین اعتبار در نیمه دوم امسال اصلاح خواهد شد، گفت: با توجه به صحبت‌های سازمان مرکزی و تصمیمات اتخاذ شده ان شاالله این امر تا پایان سال تحقق می‌یابد.

واعظی نژاد در خصوص مدارس روستایی اظهار کرد: در این زمینه طرح مکان یابی از ابتدای سال در استان کرمان آغاز شده است که بر اساس این طرح با توجه به جمعیت روستاها و وضعیتشان در آینده، در مورد هر روستا تصمیم گیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق طرح گفته شده برای روستاهای کم جمعیت بحث تجمیع و ایجاد مدارس شبانه روزی و برای روستاهای پرجمیعت بحث تبدیل مدارس فرسوده به نوساز در دستور کار قرار دارد. در نظر داریم برنامه ریزی ها به گونه‌ای باشد که خیران مدرسه ساز به این مناطق هدایت شوند تا با کمک خیران در مناطق روستایی مدارس از حالت قدیمی و فرسوده خارج شده و مدارس وساز ایجاد شود.

وی همچنین به اجرای طرح «کلاسی برای روستا» اشاره و تصریح کرد: این طرح با مشارکت مردم اجرا می‌شود و پیش بینی شده است در فاز اول ۴۵ کلاس درس در روستاهای کم جمعیت احداث شود.

وجود ۱۷۷ کلاس کانکسی در استان کرمان

واعظی نژاد همچنین با تأیید وجود مدارس کانکسی در کرمان اظهار کرد: این مدارس به صورت کوتاه مدت و موقتی عمدتاً در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان هستند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق به دلایل مختلف و به اجبار از کانکس استفاده می‌شود، گفت: برای جمع آوری این گونه از مدارس هم برنامه‌هایی داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان کرد: ۱۷۷ کلاس کانکسی در استان کرمان وجود دارد؛ شاید امسال نه، ولی برای سال آینده برنامه‌هایی را برای این مدارس در دستور کار داریم.

وی با تأیید این مطلب که احتمالاً کلاس‌های کانکسی در مناطق نزدیک شهر کرمان هم وجود دارد، گفت: کانکس فضای مناسبی برای تشکیل کلاس نیست و این اقدام یک امر موقت است و باید برای دانش آموزان این کلاس‌ها مدرسه ایجاد شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا مساله کمبود سرویس‌های بهداشتی در مدارس با توجه به اهمیت بحث بهداشت و سلامت دانش آموزان در اولویت قرار گرفت و باید ابتدا این مشکل رفع شود و در مرحله بعد به سراغ کلاس‌های کانکسی می‌رویم.

کد خبر 4980546

منبع: مهر

کلیدواژه: کانکس ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان حجاب و عفاف ستاد مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه بیرجند بهزیستی شهرستان کرج مسکن مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان سال تحصیلی جدید بخاری نفتی استان کرمان سیستم گرمایشی دستور کار دانش آموزان حال حاضر کلاس درس واعظی نژاد سال گذشته هزار کلاس کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: ۸۳۶۸ طرح مدرسه‌سازی فعال در کشور وجود دارد که با تزریق بودجه پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۳ امید می‌رود درشش ماهه اول ۲ هزار طرح که حدود ۱۰ هزار کلاس است به دانش‌آموزان تقدیم شود.

به گزارش خبرگذاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حمیدرضا خان محمدی در سفر به استان بوشهر اظهار کرد: اولین ناو آمریکایی که از اینجا عبور کرد این جوانان بوشهری بودند که مقابل آمریکایی‌ها ایستادند، باید بدانیم اقتدار سرزمینی از دل مدارس بیرون می‌آید، دشمنان از طریق مرزها نمی‌توانند به ما نفوذ کنند و به همین دلیل از طریق فضای مجازی و مغزها سعی در نفوذ دارند و معلمان در اینجا حافظان مغزها هستند.

وی افزود: هشت مدرسه به ظرفیت ۵۴ کلاس امروز کلنگ‌زنی شد و این مدرسه ۱۲ کلاسه نیز امروز در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت، ۸۳۶۸ طرح مدرسه‌سازی فعال در کشور وجود دارد که با تزریق بودجه پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۳ امید می‌رود در شش ماهه اول ۲ هزار طرح که حدود ۱۰ هزار کلاس است به دانش‌آموزان تقدیم شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با تشکر از خیران مدرسه‌ساز که در تجهیز مدارس همکاری داشته‌اند، گفت: خیران از ما جلوتر حرکت می‌کنند به‌طوری که عمده مدارس نوساز توسط خیران آغاز شده و توسط ما تکمیل شده است.

خان محمدی با بیان اینکه خلیج فارس متعلق به دانش‌آموزان است، باید قدر نعمت خلیج همیشه فارس را بدانید، اذعان کرد: خلیج فارس، خلیج صلح و دوستی است، تمام سوخت منطقه از این خلیج بیرون می‌آید و این امر را مدیون شهدا هستیم، شهدا جانشان را فداکردند تا ما در رفاه باشیم، دانش‌آموزان می توانند دین خون شهدا را با خوب درس خواندن ادا کنند، مدیون شهدایی مانند شهید مهدوی هستیم، ایرانی‌ها همیشه از زمان رئیسعلی دلواری شجاع بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به هر هدفی تلاش زیاد نیاز است و هیچ موفقیتی به‌راحتی به دست نمی‌آید، هرکسی با تلاشش می‌تواند به اهدافش برسد، تصریح کرد: در روز معلم باید سپاسگزار معلمان خود باشیم، هر آنچه داریم از معلمان است، همه مسیر زندگی و تلاش‌هایمان از نگاه و بیان معلم است، پس برای معلمان خود سنگ‌تمام بگذارید، هر معلمی موفقیت دانش‌آموزانش را می‌خواهد.

کد خبر 749347

دیگر خبرها

  • تحویل ۱۰ هزار کلاس درس در سال ۱۴۰۳ در صورت تزریق بودجه
  • اجرای ۸ هزار و ۳۳۶ پروژه مدرسه‌سازی در استان‌ها
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است