Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح جزئیات کلیات طرح دو فوریتی قیر تهاتری را پس از بررسی به تصویب رساندند.

بر اساس این طرح که با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، شرکت ملی نفت ایران مکلف است یک میلیون تن مواد اولیه قیر را از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه ها تامین کند و در سقف سهمیه های مربوطه به صورت ماهانه در اختیار دستگاه های اجرایی ذی ربط برای تامین قیر مصرفی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس از آنجایی که مبلغ قیر از تنی 400 هزار تومان به 4 تا 5 میلیون تومان افزایش یافته است، در جزئیات مبلغی برای قیر رایگان در نظر گرفته نشده چراکه ممکن بود افرادی از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت قیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهند.

این در حالی است که وزیر نفت ابتدای هفته جاری در حاشیه مراسمی مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده و بیان داشته است موضوع اصلی مسئله مالی نیست.

اما موافقان این طرح دلیل اصلی خود را شرایط فعلی کشور از جهت تحریم عنوان می کنند که نتیجه آن  چالش های عدیده در فروش نفت و به تبع آن عدم امکان وجوه حاصل از فروش نفت به مشتریان بین المللی باعث گردیده تا بخش عمده ای از منابع مالی مرتبط با بودجه های عمرانی کشور که از محل فروش نفت خام تامین می گردید، به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در نتیجه شاهد از بین رفتن آسفالت راهها وطولانی شدن زمانی اجرای پروژه های عمرانی در سطح کشورهستیم.

همچنین باید توجهداشت که در حال حاضر نرخ وکیوم باتوم پالایشگاه های کشوردر بورس کالا رقم می خورد و به دلیل نوسانات ارزی ماه های اخیر و رقابت سنگین بر سر وکیوم باتوم، شاهد افزایش 50 درصدی قیمت این ماده هستیم که این امر بهای تمام شده قیر را افزایش داده و با توجه به منابع محدود دستگاههای مصرف کننده قیر که عمدتا نیز دولتی می باشند، عملا حجم پروژه ها کاهش خواهد یافت.

از سویی دیگر ایران با ظرفیت تولید حدود شش میلیون تن وکیوم باتوم که ماده اولیه تولید قیر می باشد، به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادرکننده قیر در منطقه شناخته شده و در شرایط فعلی تحریم که صادرات و انتقال ارز به داخل به عنوان یک راهکار حیاتی برای نجات اقتصاد کشور مطرح می باشد، صادرات قیر از اهمیت به سزایی برخوردار گردیده است. شایان ذکر است در زمان فعلی با افزایش تصاعدی نرخ تسعیر دلار در مقابل ریال و کاهش قیمت دلاری محصولات، صادرات رونق یافته و با توجه به الزام صادرکنندگان به بازگرداندن ارز به کشور ، ورود ارز حاصل از صادرات قیر به عنوان یک فراورده نفتی می تواند راهگشای بخشی از مشکلات ارزی باشد.

اما منتقدان طرح قیر تهاتری معتقدند هرساله از این راه رانت عظیمی به جیب برخی پیمانکاران سرازیر می شود کهاینموضوعدر نتیجه عرضه غیرشفاف این محصول است.

در این خصوص معاون بورس کالا بعنوان مخالف این طرح بیان داشت:  قیر رایگان یا همان قیر تهاتری به جای دادن پول پیمانکاران، موضوعی بود که در سال‌های 96 و 97 اجرا شد و فساد گسترده‌ای ایجاد کرد. به گونه‌ای که طبق آمار بورس کالا ارزش قیر تهاتری در سال 96 رقمی حدود 946 میلیارد تومان بوده، این رقم در سال 97 به 617 میلیارد تومان رسید و از سال 98 به بعد قیر رایگان به خاطر ارز 4 هزار و 200 تومانی در بورس کالا ارائه نشد.

محتشمی‌پور در با بیان اینکه طرح قیر تهاتری به خاطر فسادی که ایجاد کرده بود، متوقف شد، توضیح داد: عمده مشکلات آن مربوط به سال 97 بود؛ قبل از آن عرضه محصول قیر در بورس کالا و در یک فرایند رقابتی تعیین قیمت می‌شد، اما بعد از این که دولت گفت قیر بر اساس دلار 4 هزار و 200 تومانی تعیین نرخ شود، چون این مسأله رقابتی نبود، بنابراین در خارج از بورس کالا معامله شد.

دراین زمینه بخوانید

تصویب طرح مجلس باعث ایجاد ۶۰۰میلیون دلار رانت می‌شود توزیع قیر رایگان، یادآورفساد ارز ۴۲۰۰تومانی

در مجموع به اعتقاد معاون بورس کالا، طرح قیر رایگان در واقع یک شبکه فساد ایجاد می‌کرد که از کارخانه مواد اولیه تا کارخانه قیرسازی تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و پیمانکاران راهسازی فساد را گسترش می‌داد؛ یعنی یک شبکه هزینه‌تراشی برای دولت ایجاد می‌شد که مثلاً شهرداری‌های محلی از حواله‌های قیر برای سایر هزینه‌های شهرداری هم استفاده می‌کردند. به عنوان مثال با بیش‌اظهاری نیاز قیر برای جاده‌سازی سایر پروژه‌های شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از آن محل تأمین مالی می‌کردند.

پربیننده ترین آینده روند سهام پالایشی و پتروشیمی در روزهای داغ بورس +فیلم صف انتظار برای دریافت کارت سوخت به ۵ماه رسید/ برخی مالکان از امشب سهمیه بنزین نمی‌گیرند اهدای رایگان قیر فضا را برای قاچاق و دلالی مساعد می‌کند/ نظارتی بر قیرهای اهدایی رایگان وجود ندارد تصویب طرح مجلس باعث ایجاد ۶۰۰میلیون دلار رانت می‌شود/ قیر رایگان با زدوبند سر از بازار غیررسمی در می‌آورد قیر، فساد و مجلس مدعی آرمان‌ها

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی قیر تامین قیر فروش نفت بودجه شرکت ملی نفت ایران مجلس شورای اسلامی نفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قیر فروش نفت قیر رایگان تامین قیر قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت قیر رایگان قیر تهاتری بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد، متنی شبیه «یادداشت» منتشر کرده و در متن آن به فحاشی علیه مخالفان خود پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «عباس عبدی» است که در ابتدای دهه هشتاد به علت فروش اطلاعات کشور به بیگانگان محکوم شده بود، در این مطلب کوتاه خود -تقریبا به اندازه یک صفحه A4- برای اینکه نشان دهد منتقدان و مخالفان‌شان جریانی «هتاک» و «بی‌اخلاق» است؛ از عبارات زیر و یا مشابه آن استفاده کرده است: «قدرت‌محور»، «فرصت‌طلب»، «دارای نفاق»، «استفاده ابزاری از دین»، «فرقه‌ای»، «باندی»، «تخریبگر»، «ضد علم»، «طرفدار نظریه توطئه(متوهم)»، «هتاک»، «غیردینی»، «ویرانگر»، «قدرت‌طلب»، «فاسد و توجیه‌گر فساد»، «بی‌شخصیت»، «بی‌اخلاق»، «بی‌شرم»، «دروغ‌گو»، «تهمت‌زن»، «مذبذب».

ردیف کردن حداقل ۲۰ فحش و ناسزا در یک نوشته کوتاه، رکوردی تازه در مطبوعات کشور است و این موفقیت را می‌توان به روزنامه اعتماد و نویسنده آن تبریک گفت! و خطاب به آنان نوشت که بله شما درست می‌گویید؛ مخالفان‌تان خیلی هتاک، بی‌اخلاق و بی‌ادب هستند(!)

پیشتر، رئیس دولت مورد حمایت این طیف سیاسی رکوردی مشابه خلق کرده بود و فقط در چهار سال ابتدای ریاست جمهوری‌اش (۱۳۹۶-۱۳۹۲) منتقدان خود را: «بزدل»، «بی‌شناسنامه»، «تازه به دوران رسیده»، «تخریبگر»، «عصر حجری»، «کم‌سواد»، «کودک»، «هوچی‌باز»، «بی‌کار»، «متوهم»، «افراطی»، «کاسب»، «بدبین»، «ترسو»، «دشمن انسانیت»، «بی‌عقل»، «دروغ‌گو»، «فحاش»، «ساده‌لوح»، «شکم‌سیر»، «هتاک» و... لقب داده بود.

می‌گویند کسی به شکل رگباری مشغول فحش دادن بود، یکی به او گفت نفس عمیق بکش و کمی تامل کن، شاید فحش‌های بهتری هم یادت آمد و گفتی! البته سعدی هم در گلستان نقل می‌کند؛ «لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی‌ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است