اگر قربانی کردن موجب بیماری دیگران شود خلاف شرع و حرام است
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۱۱۳۱
خبرگزاری آریا - شهر: مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران گفت: بر اساس نظر فقها و آنچه از روایات نقل می شود؛ امسال قربانی به صورت گذشته قطعا جایز نیست و در صورتی که موجب بیماری دیگران شود ضمانت دارد و خلاف شرع و حرام است.
حجت الاسلام و المسلمین جواد صادق زاده، مشاور شهردار و رئیس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره لغو برگزاری مراسم قربانی دام در روز عید قربان طبق مصوبه ستاد ملی کرونا گفت: در اسلام احکام پنج گانه واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح وجود دارد و در همین راستا انجام قربانی در دو بخش مطرح می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به اینکه قربانی کردن یا واجب است یا مستحب بیان کرد: موضوع این است که کسی که قصد قربانی دارد صیغه نذر خوانده یا در دل خود نیت کرده است. خیلی از افرادی که قربانی می کنند صیغه نذر نخواندند و بویژه کسانی که به حج مشرف می شوند در دل خود نیت کردند که هر سال روز عید قربان گوسفندی قربانی کنند. این عمل مستحب است و طبیعی و بدیهی است که وقتی عمل مستحبی در مقابل عمل حرام قرار می گیرد، حتما عمل مستحب انجام نمی شود و در این باره هیچ شبهه، تردید و اختلاف نظری وجود ندارد.
صادق زاده گفت: اگر کسی برای قربانی کردن (یعنی عمل دارای رجحان) صیغه نذر خوانده باشد، این عمل واجب است و در صورت تمکن باید انجام دهد. نکته مهم اینجاست که درباره استحباب و کسانی که صیغه نخواندند بحثی وجود ندارد و با احتمال ضرر به اهتمام همه فقها باید ترک کنند اما درباره صیغه نذر نیز در صورتی فرد باید این عمل واجب را انجام دهد که ضرری به خود و دیگران نرساند.
این عالم دینی ادامه داد: اگر نذری بکنیم که برای انجام آن نذر به خود و دیگران ضرر جانی و مالی وارد می شود قطعا این نذر از وجوب خارج می شود و حتی گاهی انجام آن حرام می شود.
او روایتی از امام صادق (ع) از کتاب وسائل الشیعه، جلد 19 صفحه 183 نقل کرد و گفت: امام می فرمایند «کل شی ء یضر بطریق المسلمین فصاحبه ضامن لما یصیبه» یعنی هر چیزی که راه مسلمانان را خراب کند و ضرر بزند، صاحب آن در این زمینه ضامن است. به این مفهوم که اگر به طور مثال بنده مسیری را حفر کردم و ماشینی داخل حفره افتاد و جلوبندی آن خراب شد؛ من باید مسیر را پر یا علامتی نصب می کردم ولی انجام ندادم بنابراین هزینه جلوبندی آن ماشین با بنده است. اگر کسی در آن گودال افتاد و جان داد، دیه بر من واجب می شود و حکم این عمل قتل غیر عمد است.
صادق زاده ادامه داد: قاعده ای در میان علما وجود دارد به نام قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» که بر اساس آن نه حق داری به خود و نه به دیگران زیان و ضرر برسانی.
مشاور شهردار تهران درامور دینی در ادامه به تشریح پرسشی که در همین باره از آیت الله مکارم شیرازی شده است پرداخت و گفت: از ایشان سوال شده است «با وجود سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و بی توجهی به رعایت بهداشت ممکن است این بیماری به دیگران سرایت کند و سبب خسارت شود. آیا این امر موجب زوال است. » ایشان پاسخ دادند: «در صورتی که این کار سبب ابتلا به بیماری خطرناک منتهی به مرگ شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که وارد شده باید دیه پرداخت کند و اگر هزینه درمانی دارد باید پرداخت شود. »
او با اشاره به اینکه در گذشته شهرداری تهران؛ 24 نقطه را برای امر قربانی تعیین می کرد، توضیح داد: با توجه به شرایط کرونا و اوج گیری این ویروس طبیعی است که تجمع برای ذبح قطعا احتمال ضرر دارد. همه عقلا می گویند این کار احتمال واگیر دارد و جایز نیست که انسان این کار را انجام دهد. شهرداری نیز بر همین اساس امسال برنامه های خود را تعطیل کرده و مردم نیز کسانی که اهل قربانی هستند متدینین و متشرعین هستند، کسانی که به حج مشرف شده اند خوب می دانند که نباید کاری موجب ضرر و زیان دیگران شود که در این صورت هم ضمانت دارد و هم خلاف شرع و هم حرام است.
این عالم دینی به برخی استثنائات نیز اشاره کرد و گفت: ممکن است کسی باغی خارج از شهر داشته باشد و خودش ذبح بلد است یا ذابحی می برد و جمعیتی هم درآنجا حضور ندارد و هیچ احتمال خطری هم نیست. در باغ خود قربانی را انجام می دهد و گوشت آن را تقسیم می کند. این امر اشکالی ندارد. اما انجام این کار در مراسمی که موجب تجمع می شود قطعا جایز نیست.
او در توصیه ای به مردم ادامه داد: متدینین می توانند بسته هایی تهیه کنند که غذاهای خشک؛ برنج و لوبیا و ... و حتی گوشت باشد و این بسته ها را در خانه های محرومان توزیع کنند. به جای قربانی کردن بسته های غذایی به محرومان بدهند که هم ثواب دارد و هم پاداش و چه بسا ثواب بیشتری داشته باشد. در این مورد هم می توانند نیت کنند که برای سلامتی خود این کار را انجام دهند.
صادق زاده گفت: بنابر این بر اساس آنچه از روایات نقل می شود و نظر فقها امسال قربانی به صورت گذشته قطعا جایز نیست و باید مردم به نکته توجه داشته باشند.
خبرنگار:سمیرا امیرچخماقی
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: قربانی کردن صادق زاده جایز نیست صیغه نذر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۱۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
آفتابنیوز :
سید صاحب حسینینژاد با اشاره به تمایل به انجام عملهای زیبایی از جمله پیکرتراشی اظهار کرد: در حال حاضر عملهای زیبایی به ویژه پیکرتراشی در سطح جامعه بسیار فراگیر شده است در حالی که باید توجه شود این جراحیها، عملهای درمانی هستند؛ همان طور که افراد برای بسیاری از بیماریها مانند بیماری قلبی و گوارشی به پزشک مراجعه میکنند باید برای انجام عملهای زیبایی نیز به پزشک مربوطه مراجعه کنند.
وی افزود: در مدت آموزش جراحی پلاستیک و زیبایی به جراحان فوق تخصص، آموزشهایی ارائه میشود تا بسیاری از مراجعهکنندگان را از انجام عملها منصرف کنند. یادمان باشد که فرد برای انجام عمل زیبایی به ویژه پیکرتراشی باید از هر نظر در سلامت کامل عمومی باشد. به هیچ عنوان نباید دیابت داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید دیابت کنترل شده باشد. همچنین فرد نباید بیماری تیروئید داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید کنترل شده باشد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: زمانی که فردی به یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه میکند باید ارزیابیهای قبل از عمل برای وی انجام شود. به طور مثال فاکتورهای خون، دیابت، تیروئید، کبد و کلیه بررسی شود و فرد باید از هر نظر در سلامت کامل باشد یا بیماری وی تحت کنترل باشد.
حسینینژاد عنوان کرد: پیکرتراشی شامل آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپوماتیک است. لیپوماتیکها، جراحیهایی هستند که تنها تجمع موضعی و کوچک چربی در سطح بدن را برطرف میکنند اما لیپوساکشن بسیار فراگیرتر است و چربیهای قسمتهای مختلف بدن را تخلیه میکند.
وی افزود: آبدومینوپلاستی نیز یک عمل جراحی است که بر لیپوساکشن افزوده میشود. در این جراحی، شاخص توده بدنی برای شروع عملهای پیکرتراشی بسیار مهم است و فردی که تحت این جراحی قرار میگیرد باید شاخص توده بدنی مناسبی داشته باشد و دچار چاقیهای مفرط نباشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عملهای جراحی پلاستیک برای کاهش وزن نیستند، گفت: اگر فردی احساس چاقی میکند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایدهآل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.
وی افزود: تاکید میشود کسانی که عملهای زیبایی انجام میدهند خود را به عنوان بیمار فرض کنند بنابراین بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند و به جز پزشکان دورهدیده جراحی پلاستیک که در عملهای سخت تبحر دارند، نباید به فرد دیگری مراجعه کرد.
حسینینژاد گفت: جراحیهای پیکرتراشی با عارضه و مرگ و میر همراه هستند. اگر فردی از نظر سلامت عمومی و ایمنی در شرایط مناسب و ایدهآل نباشد شانس آسیب، عارضه و مرگ و میر برای وی وجود دارد بنابراین تاکید میشود برای انجام جراحی به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه شود تا همه جنبههای عمومی بررسی و سنجیده شود.
وی افزود: کارهای زیبایی باید توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود و کلینیکهای زیبایی یا کسانی که در این خصوص فعالیت دارند، صلاحیت انجام این کار را ندارند. این عملها توام با عارضه و مرگ و میر هستند و فرد باید در شرایط بسیار مناسب جراحی شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا