Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@03:03:31 GMT

قنات سرآسیاب قیروکارزین از خاک سر برآورد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۱۲۶۴

قنات سرآسیاب قیروکارزین از خاک سر برآورد

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین گفت: مادر چاه قنات سرآسیاب قیروکارزین از خاک سر برآورد و مرمت آن تاکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

به گزارش سرویس شهرستان‌های خبرگزاری فارس از قیروکارزین، مهدی همتی در جمع خبرنگاران این شهرستان از شناسایی موقعیت مادر چاه قنات سرآسیاب قیروکارزین خبر داد و اظهار داشت: این قنات چند صدساله، با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان از محل منابع ملی در حال مرمت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آثار به‌جای مانده از تراشه‌های دست‌ساز این قنات گواه بر باستانی بودن آن می‌دهد افزود: دومین مرحله از مرمت این رشته از قنات مادر چاه شناسایی‌شده که عملیات احیاء و بازسازی آن با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصد همراه است.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به اینکه مادر چاه به اولین چاه قنات و دورترین چاه از مظهر قنات اطلاق می‌شود، ادامه داد: نوکنی، پشته‌کاری و انجام عملیات سنگ و سیمان از شاخص‌ترین اقدامات در دست انجام برای این مرحله از بازسازی قنات سرآسیاب است.

همتی اضافه کرد: به‌منظور تکمیل این فاز از بازسازی قنات، جلب مشارکت مالی حداقل ۱۵ درصد افراد ذی‌نفع ضروری است که با همگرایی ایجادشده در بین بهره‌برداران تأمین این قسمت از منابع مالی طرح به‌ زودی محقق خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین بیان کرد: با توجه به بررسی‌ و اعلام نماینده بهره‌برداران، دبی ۳۰ لیتر بر ثانیه آب این قنات افزایش حدود دو برابری دارد که با پایان مرمت و نصب سرریز قنات، میزان دبی آب خروجی از مظهر قنات با دقت تعیین خواهد شد.

وی اظهار داشت: آب جاری از این قنات حق آبه اراضی سه آبادی سکه روان، شهرستان سفلی و ملسدون بوده است و در حال حاضر بیش از صد هکتار از باغ‌های مرکبات و نخیلات زیردست را با مالکیت بیش از ۸۰ بهره‌بردار تأمین می‌کند.

همتی بابیان اینکه، این رشته قنات در مسیر آبراهه، مسیرهای فصلی و در دل منطقه کوهستانی واقع‌ شده است، گفت: عدم لایروبی این قنات در سالیان متمادی گذشته به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی، عدم امکان استفاده از ادوات مکانیزه و لزوم به‌کارگیری نیروی انسانی قوی موجب شده تا عملیات حفظ و نگهداری قنات انجام نشود و میله چاه‌ها با رسوبات مدفون و این قنات در اذهان عموم به‌عنوان چشمه مطرح باشد.

 مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به‌سختی کار مرمت این قنات به دلیل ضرورت حمل مصالح تا محل اجرای طرح به فاصله‌ نزدیک به یک کیلومتر با مسیری سخت و به‌ ،صورت فردی خاطرنشان کرد: پیمانکار بومی این طرح، با نظارت کامل شرکت مهندسین مشاور طرح، با جدیت تمام در حال اجرایی نمودن دستورات فنی است.

وی تصریح کرد: اقداماتی که طی دو سال اخیر توسط مدیریت جهاد کشاورزی قیروکارزین و با همکاری افراد ذی‌نفع به‌منظور مرمت این رشته قنات صورت گرفت، موجب شد ضرورت حفظ و نگهداری قنات‌ها و این میراث گرانبها از دوران کهن در بین بهره‌برداران بیش از بیش احساس شود.

همتی افزود: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفرجگاه قیروکارزین در مظهر قنات سرآسیاب واقع‌ شده است که با اقدامات عمرانی شهرداری قیر، فضای سبز قابل‌ توجهی به‌ وسیله آب این قنات ایجاد و مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرد.
 
انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: قنات کشاورزی چاه مهدی همتی فارس قیروکارزین مادر چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۱۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت:طرح جهاد آبرسانی  لرستان برای آبرسانی به ۱۲۵ روستای استان با پیشرفت ۷۰ درصد در حال انجام است .
یاسر اکبریان افزود:با اجرای طرح آبرسانی،۱۲۵ روستای لرستان با جمعیتی معادل ۷۱ هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل آبفای لرستان گفت: همچنین ۷۰ روستای لرستان در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شده است و مابقی روستاها تا پایان دولت سیزدهم انجام می‌شود.
اکبریان افزود: با پیگیری های انجام شده در وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور تلاش خواهیم کرد تعداد روستاهای برخوردار از این طرح را افزایش دهیم که پیش بینی  می شود در مجموع این روستاها به ۳۰۰ مورد برسد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: قرار داد مرحله ی دوم طرح جهاد آبرسانی لرستان به زودی نهایی می‌شود‌.

دیگر خبرها

  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • ساماندهی مراکز مجاز جمع آوری سیب صنعتی د رارومیه
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد
  • بهره برداری از ۳۴۸ رشته قنات در استان قزوین