Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، الهه خاکباز الوندیان، کارشناس مسئول موزه‌ها و امین اموال فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: از سال ۹۷ تاکنون تعداد ۱۳۵۰ قلم از سکه‌های گنجینه میراث فرهنگی یزد مرمت شده که از نظر تاریخی این گروه از سکه‌ها از دوره ساسانی تا دوره قاجار و از نظر جنس شامل نقره، فلوس، برنز و برنج هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درجه حرارت، رطوبت، نور و نحوه نگهداری از این سکه‌ها را از مهم‌ترین عوامل آسیب رسان به آن‌ها عنوان کرد و افزود: سکه‌های این گروه به واسطه وجود ترکیبات کلریدی و خوردگی ناشی از آن به شدت آسیب دیده و در مواردی نقوش و کتیبه آن‌ها نیز تخریب و یا ناخوانا شده بود که در این مورد جلوگیری از تخریب بیشتر با تثبیت خوردگی فعال انجام شد.

خاکباز الوندیان اظهار داشت: بر سطح بسیاری از سکه‌ها رسوبات محیطی وجود داشت که مورد پاکسازی قرار گرفتند تا علاوه بر حذف ر سوبات به عنوان یکی از عوامل آسیب رسان، ویژگی‌های بصری آن‌ها نیز بهتر نمایان شود. بیشترین آسیب موجود بر روی سکه‌ها مربوط به محصولات خوردگی مس که دارای بنیاد کلریدی هستند بود.

او با بیان اینکه سکه‌ها به عنوان یکی از شاخص‌های شناسایی میراث فرهنگی ملل، همواره از جایگاه ویژه‌ای در مطالعات تاریخی برخوردار بوده، افزود: سکه، سندی مکتوب و معتبر، کتابی کوچک و پرمحتواست که ضرورت شناخت و اهمیت آن از جهات مختلف، حائز اهمیت است.

خاکباز الوندیان اظهار داشت: نقوش موجود بر دو روی سکه‌ها طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و نقش‌های انسانی، حیوانی و گیاهی به همراه کتیبه‌ها را شامل می‌شوند، پوشیده شدن این نقوش به وسیله رسوبات محیطی و یا محصولات خوردگی باعث ناخوانا شدن طرح و نقش سکه‌ها شده و مانع بررسی دقیق و تاریخگذاری صحیح آن‌ها خواهد شد. از طرفی وجود رسوبات محیطی و یا برخی ترکیبات آسیب رسان بر روی سکه‌ها باعث خوردگی و تخریب نقش آن‌ها می‌شود.

کارشناس مسئول موزه‌ها و امین اموال فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در ادامه با اشاره به اهمیت حفاظت از سکه‌های مرمت شده گفت: کمترین میزان خوردگی در سکه‌ها باعث کاهش اختلاف سطح قسمت‌های فرورفته و برجسته نقوش خواهد شد که در نهایت منجر به محو شدن و تخریب کامل نقش‌ها می‌شود.

الومدیان با بیان اینکه پیشگیری از هر گونه خوردگی در مورد سکه‌ها با وسواس بیشتری نسبت به سایر اشیاء حجیم دنبال می‌شود افزود: بر این اساس، علاوه بر اقدامات مرمتی وحفاظتی که در کارگاه و آزمایشگاه حفاظت و مرمت انجام می‌شود، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در گنجینه و یا ویترین‌های نمایش به منظور حفاظت از سکه‌ها انجام شده است.

کارشناس مسئول موزه‌ها و امین اموال فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد عنوان کرد: با توجه به تخریب سکه‌های برنز و برنج و نقره در رطوبت بالا، سعی شده تا این سکه‌ها در فضایی با رطوبت کم نگهداری شود و از این رو شیوه نگهداری عملیاتی در نظر گرفته شده برای سکه‌های فوق قرارگیری در سینی‌هایی با جنس پلکسی گلاس می‌باشد که سطح آن با پارچه نخی پوشانده شده و حفره‌هایی به اندازه و ابعاد سکه‌ها در آن کار شده است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی میراث فرهنگی سکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۲۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود