Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، جان بولتن در گفتگو با گاردین درباره آنچه در چند هفته گذشته در برخی نقاط حساس ایران رخ داده گفت: «با احتمال زیاد فکر می‌کنم یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس یا اسرائیل با مخالفان داخلی در خرابکاری‌ها همکاری کرده‌اند. خیلی سخت بتوان قبول کرد که ماجرا جز این بوده باشد. به نظرم بسیار مهم است که به ایرانی‌ها گاه و بی‌گاه یادآوری شود حتی مهم‌ترین تاسیسات و مراکز آنها تا چه اندازه آسیب‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در عین حال خرابکاری و انفجار در مراکز مهم و راهبردی ایران را مواردی دانست که سال‌ها در جعبه ابزارهای آمریکا غایب بوده و حالا به کار گرفته شده است. بولتن در پاسخ به احتمال دست داشتن آمریکا در کارزار خرابکاری علیه ایران هم گفت: «نمی‌گویم در این باره اطلاعاتی ویژه دارم یا نه اما تردید ندارم که اگر هم آمریکا در خرابکاری‌های داخل ایران همکاری کرده باشد، چندان نگران‌کننده نیست.»

بولتن در بخش دیگر گفتگوی خود با گاردین از دو سال بحث بین مقام‌های رسمی کاخ سفید برای احتمال از سر گیری آزمایش‌های هسته‌ای ایالات متحده خبر داد. تو که این روزها با کتاب «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد» و مرور خاطره‌های 17 ماه همراهی با دانلد ترامپ جنجالی شده، از حمایت خود از آغاز دوباره آزمایش‌های هسته‌ای تا زمان حضور در کاخ سفید در مقام مشاور امنیت ملی خبر داد و گفت: «بی‌تردید درباره موضوع آزمایش‌های هسته‌ای بحث کردیم و البته بودند کسانی در دولت ترامپ که با ماجرا مخالفت کردند و معتقد بودند همان آزمایش‌های رایانه‌ای کافی است.»

بولتن تا ماه سپتامبر 2019 در مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید حضور داشت و از جدی‌ترین حامیان جنگ و اقدام نظامی ایالات متحده علیه برخی کشورها از جمله ایران بود. او سپس به بدترین شکل ممکن راهش را از ترامپ جدا کرد و کوشید با نوشتن یک کتاب افشاگرانه به جنگ متحد پیشین خود برود. بولتن که یک جمهوریخواه است، برای نشان دادن عمق کینه خود نسبت به رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد در انتخابات نوامبر 2020 به جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها رای می‌دهد.

وقتی بهار امسال موضوع انجام نخستین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی آمریکا پس از حدود سه دهه دوباره در کاخ سفید بالا گرفت، بسیاری از گروه‌های صلح‌طلب کوشیدند مخالفت خود را با دیدگاه مسئولان دولت آمریکا به گوش ترامپ برسانند. دموکرات‌ها هم تلاش کردند جلوی رسیدن پول و بودجه را بگیرند تا بلکه ماجرای از سر گیری آزمایش‌های هسته‌ای و آغاز دوباره جنگ قدرت میان شرق و غرب خیلی زود به بایگانی و فراموشی سپرده شود.

به گفته بولتن، مساله رفتن ایالات متحده سراغ آزمایش موشک‌های هسته‌ای و بمب‌های اتمی در چند نوبت در سطوح بالای دولت ترامپ مطرح و پیگیری شد اما هرگز به مرحله اجرا نرسید. چرا که او به رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد کرده بود اولویت باید خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد باشد. به همین دلیل بود که ترامپ ابتدا در اکتبر 2018 تهدید کرد در واکنش به پیمان‌شکنی روسیه از این پیمان خارج می‌شود و سرانجام در اوت 2019 تهدید خود را عملی کرد.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: «قدم بعدی از نظر من خروج از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای بود که زمینه را برای ورود دوباره آمریکا به بازی آزمایش‌های هسته‌ای فراهم می‌کرد. این موضوع بارها مطرح و درباره آن بحث شد اما به نتیجه نرسید. اگر من در کاخ سفید می‌ماندم، به آن مرحله هم می‌رسیدیم. گرچه ابتدا می‌بایست از پیمان‌ها خارج می‌شدیم. می‌دانید که چه می‌گویم؟ شما نمی‌توانید یک‌باره همه کارها را با هم انجام بدهید.»

یکی از مقام‌های رسمی کاخ سفید به روزنامه واشنگتن پست گفته است هدف از مطرح کردن موضوع آزمایش هسته‌ای وارد کردن فشار بر روسیه و چین برای نشستن سر میز مذاکره بوده است اما بولتن معتقد است صرف حرف زدن درباره از سر گیری آزمایش‌ها قدرت نفوذ نداشت: «من می‌گفتم ما باید آزمایش زیرزمینی انجام بدهیم تا درباره قدرت هزاران کلاهک هسته‌ای آمریکا اطمینان پیدا کنیم.»

مارشال بیلینگزلی، نماینده جدید دولت آمریکا در امور مربوط به کنترل سلاح روز سه‌شنبه در گزارش خود به سنا تاکید کرد ایالات متحده اگر ضروری بداند وارد مرحله عملیاتی کردن آزمایش‌های هسته‌ای می‌شود اما در این شرایط دلیلی برای آن وجود ندارد. ضمن اینکه موضوع انتخاب یک مکان امن برای آزمایش‌های زیرزمینی کلاهک‌های هسته‌ای هم می‌تواند جنجالی و پرحاشیه باشد.

آخرین آزمایش هسته‌ای آمریکا سال 1992 در صحرای نوادا انجام شد و در تمام این سال‌ها افراد محلی و فرمانداران نوادا مخالفت خود را با انتخاب این صحرا برای آزمایش‌های اتمی اعلام کرده‌اند. هر چند بولتن چنین مخالفت‌هایی را چندان مهم ندانسته و تاکید کرده است اگر آمریکا در عزم خود جدی باشد، بالاخره جایی برای آزمایش کردن پیدا می‌کند.

کد خبر 533426 برچسب‌ها حادثه تاسيسات نطنز جان بولتون آمریکا - دونالد ترامپ

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حادثه تاسيسات نطنز جان بولتون آمریکا دونالد ترامپ آزمایش های هسته ای آزمایش هسته ای ایالات متحده کاخ سفید امنیت ملی آزمایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۲۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد فضای جنگ تمام عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسرائیل، این رژیم به تنهایی نمی تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در تقابل اخیر ایران و اسرائیل وابستگی اسرائیلی ها به قدرت های فرا منطقه ای مشخص شد و به همین دلیل بایدن شرایطی را شکل داد که اسرائیل جنگ را فراگیر نکند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه به سود همگان است تنش ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: طرح مباحثی مانند دسترسی ایران به بمب اتم در این شرایط فقط زمینه را برای کسانی فراهم می کند که فتنه را گسترش دهند. رافائل گروسی تا پیش از این به صورت تلویحی می گفت ایران قابلیت تولید سه بمب هسته ای را دارد اما امروز به یکباره از هفت بمب هسته ای سخن به میان می آورد.

او افزود: بمب مربوط به دوران جنگ است، ایران تا آستانه جنگ قدم برداشت اما از این مسیر بازگشت. تهدیدی که امروز متوجه ایران است تشدید انزوا و تحریم های جدید است همانطور که اخیرا و پس از ماجرای اسرائیل، تحریم های گسترده علیه ایران آغاز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در گذشته هم یک مثلث چالش آمیز در ایران وجود داشته است. ادعای رسیدن ایران به بمب، ادعای خروج از ان پی تی و ادعای بستن تنگه هرمز ضلع های این مثلث بودند که هر سه این ادعا، پشتوانه های حقوقی و دفاع مشروع ایران را تضعیف می کند.

او افزود: کشور درحال حاضر سیاست خارجی شعار زده دارد. علاوه براین یکی از مواردی که تحریم ها و انزوای ایران را تشدید کرده بلوف هایی است که پشتوانه عملی ندارند و اساسا راهبرد سیاست خارجی کشور هم نیستند اما بهانه ای برای ایجاد تنش برای ایران ایجاد کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: نقطه ضعف دیپلماسی عمومی ایران این است که افراد تریبون هایی را در نقاط مختلف در اختیار دارند که بهانه ای برای تحمیل فشار بر کشور ایجاد می کنند.

او در پایان تاکید کرد: تاوان بلوف زنی برخی افراد را، سیاست خارجی ایران می دهد.

گفتنی است؛ جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، یازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899571

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • روایت جالب ژنرال هندی از حمله ایران به اسرائیل
  • روایت ژنرال هندی از حمله ایران به اسرائیل
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟