Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد وخشیته کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با خبرنگار بین الملل ایسکانیوز؛ در خصوص ابعاد مختلف بازنگری اخیر در قانون اساسی پهناورترین کشور جهان اظهارداشت: روسیه را باید فقط در بستر روسیه بررسی کرد.

به اعتقاد وی مقایسه روسیه با سایر کشورها کاری عبث و بیهوده است.

این کارشناس در ادامه تاکید کرد که تغییرات اخیر مسائل متنوع داخلی و خارجی این کشور را در برمی گیرد و تقلیل این همه‌پرسی به همه‌پرسی ادامه حضور پوتین در قدرت را یک شیطنت رسانه ایی جریان روس ستیز غرب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

به نظر شما مهمترین محورهای تغییرات قانون اساسی روسیه که گفته شده شامل ۲۰۰ مورد است، کدام موارد هستند؟

به موجب اصلاحات قانون اساسی که در دومای روسیه مطرح شد، در ۲۰۶ بند بازنگری انجام شد و اصلاحاتی رخ داد که این اصلاحات قانون اساسی را می توانیم در سه قسمت تقسیم کنیم: سیاست داخلی، سیاست خارجی و مسائل اجتماعی که مستقیما با مردم روبرو بود و موضوعات رفاهی، بهداشتی و درآمد و حمایت از خانواده را در بر می‌گیرد.

در رابطه با اینکه مهمترین محورهای این تغییرات کدام هستند، بستگی به این موضوع دارد که از زاویه نگاه چه کسی ببنیم و پاسخ دهیم. مثلا رسانه‌های خارج از روسیه در غرب و یا حتی در ایران تمام این تغییرات را در ماندن پوتین در قدرت خلاصه می‌کردند و طوری که انگار همه‌پرسی قانون اساسی روسیه تنها این موضوع را دنبال می‌کند که پوتین در قدرت بماند یا نه و به نظر می‌رسد که بخشی از این ریشه در شیطنت‌های سیاست‌های ضد روسی داشت،‌ اما بخشی مهمتری ناشی از عدم شناخت نگاه جامعه و فرهنگ روسیه به ۲۰۶ بندی که تغییراتی که با تغییرات روبرو شدند.

البته که اگر از نگاه مردم روسیه نگاه کنیم،‌ اصلاحات در مواد ۷۲، ۷۵ و ۱۳۲ که به بهبود کیفیت خدمات و مراقبت‌های پزشکی مرتبط است و حداقل حقوق و درآمد شهروندان را بازنگری کرده است، اهمیت ویژه‌ای دارد و یا اصلاحیه بند ۷۲ که به اهمیت نقش خانواده و جایگاه مادر بودن و پدر بودن تاکید دارد، در اصلاحیه جدید ازدواج همجنسگرایان را به طور مشخص منع می‌کند که این موضوع نیز برای شهروندان این کشور از اهمیت برخوردار بود.

البته قطعا باقی ماندن آقای پوتین هم موضوع مهمی بود و اغلب مردم روسیه که سال‌های فروپاشی و ناسامانی یک دهه‌ی پس از آن را درک کرده بودند نیز خواهان باقی ماندن او در قدرت هستند تا نظم شکل گرفته در روسیه تثبیت شود. موضوع دیگری که خیلی در افکار عمومی مهم بود موضوع دوتابعیتی‌ها بود که در بندهای ۷۷، ۷۸، ۹۵ ، ۹۷ و ۱۱۰ اصلاحاتی شکل گرفت تا نمایندگان دوما، شورای فدراسیون، هیات دولت و رئیس‌جمهور نباید دو تابعیتی باشند.

گویا یکی از تغییرات مربوط به اعطای حق مصونیت از پیگرد قضایی برای روسای جمهور سابق است، آیا این موضوع صحت دارد؟ آیا قانون قبلی اجازه‌ی پیگیری فساد و شاکیت علیه رئیس‌جمهور را به سیستم قضایی روسیه نمی‌داد؟

در سوال قبل هم عرض کردم که اگرچه توجه رسانه‌های خارجی بر باقی ماندن پوتین بر قدرت بود،‌ اما این اصلاحات اختیارات رئیس‌جمهور را تا میزانی کم کرد و بر اختیارات پارلمان افزود. به نظر می‌رسد که پوتین به دنبال ایجاد تثبیت نظم در ساختار قدرت است و شکلگیری توازن قوا.

سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ تغییرات جزئی در قانون اساسی شکل گرفته بود که تا حدودی قدرت رئیس‌جمهور را افزایش می‌داد،‌ از این رو که در آن زمان برای تحقق نظم این موضوع ضرورت داشته است،‌ اما اکنون بودن پوتین در قدرت را به نفع روسیه و تثبیت شرایط این کشور می‌دانند، ‌اما این به معنای آن نیست که ریاست‌جمهوری نوعی حکومت مادام‌العمر شده و یا در صورتی که تخلفی داشته باشد، از مصونیت برخوردار است.

اهمیت موضوع فوق را در چه می‌دانید و چرا آقای پوتین تا این مقدار به وضوح به این موضوع پرداخته است؟

البته در واقع قانون‌گذار به این موضوع پرداخته و نهایتا پوتین در مقام رئیس‌جمهور وقت آن را امضا کرده است،‌ اما مهمترین دلیل آن این است که خود او نیز در مصاحبه‌ای بر این موضوع تاکید کرد که می‌داند خوب نیست یک فرد سال‌ها بر مسند قدرت باقی بماند، او هم با این نگاه موافق است، اما در شرایط امروز روسیه که اگر او نباشد اختلافاتی در طبقه قدرت شکل خواهد گرفت.

پارلمان از یک سو اختیارات ریاست جمهوری را کاهش دادند و بر پارلمان افزودند، اما از سوی دیگر به پوتین این شانس را دادند که برای دو بار دیگر بتواند نامزد ریاست جمهوری شود و در انتخابات شرکت کند.

به نظر می‌رسد او برای سال ۲۰۲۴ در انتخابات شرکت کند و این شرایط گذار را فراهم کند تا میراث او در امنیت کامل منتقل شود و به جایگاه روسیه امروز در بعد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ضربه‌ای وارد نشود.

برخی معتقدند تغییرات جدید منجر به دموکراتیک‌تر شدن روسیه می‌شود، نظر شما در این خصوص؟

روسیه را فقط باید در بستر روسیه نگاه کرد و به تجزیه و تحلیل آن پرداخت؛ روسیه نه یک کشور خاورمیانه‌ای است و نه یک کشور حوزه‌ی اسکاندیناوی؛ به قول فئودور تیوتچف، روسیه را با معیارهای عمومی و استدلال نمی‌شه فهمید،‌ بلکه باید آن را حس کرد و دریافت.

گفته می‌شود که یکی از بندهای این تغییرات مقامات برجسته را از دریافت حق سکونت در سایر کشورها منع می‌کند. اهمیت این موضوع در کجاست و چرا پوتین به این موضوع پرداخت؟

اوج اصلاحیه در مورد دو تابعیتی ها به شخص رئیس‌جمهور باز می‌گردد،‌او نه تنها الان نباید دو تابعیتی باشد،‌بلکه فردی که قبلا هم دو تابعیتی بوده نمی تواند نامزد ریاست جمهوری شود.

هنگامی که این اصل در پارلمان مطرح شد یکی از نمایندگان گفت همان طور که در کتاب مقدس انجیل گفته شده است خدمت دو ارباب غیرممکن است، نمی شود دو وطن داشت و منافع ملی دو وطن را جستجو کرد.

اصلاحیه بندهای ۷۷، ۷۸، ۹۵، ۹۷ و ۱۱۰ که به موضوع دو تابعیتی ها اشاره دارد و منع خدمت آنها در مجلس علیا و سفلی (دوما و شورای فدراسیون) هیات دولت تاکید میکند بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفت؛ چرا که در گذشته این نقد در مطبوعات و برنامه ها و میزگردهای تلویزیونی مطرح می‌شد که چگونه یک شخص موضع انتقادی نسبت به بریتانیا، آمریکا و غیره می‌گیرد اما خودش تابعیت آنجا را دارد.

به نظر جنابعالی، این رفراندوم در شرایط منصفانه و با رعایت اصل بی‌طرفی برگزار شد؟

به هر حال روسیه از بازرسین بین‌المللی دعوت کرده بود که بر صحت همه پرسی نظارت داشته باشند و آنها حضور پیدا کردند و مشکلی اعلام نشد. البته برخی این انتقاد را داشتند که چرا تمام ۲۰۶ بند را با یک رای بله یا خیر تاکید کنیم.

از یک نگاه می‌تواند این موضوع قابل تامل باشد، اما از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که آیا در واقعیت این امکان وجود دارد که شهروندان برای هر یک از ۲۰۶ بند رای جداگانه‌ای می‌دادند و آیا خود این موضوع حاشیه‌ای بزرگ‌تر نبود؟

مهمترین گروه‌های داخلی روسیه که با این تغییرات مخالف بودند چه کسانی بودند و استدلال آنها برای مخالفت چه بود؟

اینکه پیشتر هم عرض کردم که روسیه را باید با مدل خود روسیه شناخت در اینجا کاملا ظهور می‌کند. واقعیت این است که در روسیه اپوزیسیون وجود ندارد و از طرفی مردم این کشور اصلا سیاست زده نیستند و موضوعات سیاسی را خیلی دنبال نمی‌کنند.

طبیعتا آنها که فروپاشی شوروی و درگیری های خیابانی و بحران مالی میان ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ را دیده‌اند در جستجوی امنیت، آرامش و یک زندگی آرام هستند؛ البته موضوعات بین‌المللی روسیه و اقتدار کشورشان در عرصه جهانی برای آنها اهمیت ویژه ای دارد.

خب این موضوع سبب شده که آنها خواستار حفظ وضع موجود باشند و این میزان از مشارکت بالا هم نشان‌دهنده‌ی همین موضوع و تایید سیاست‌های پوتین بود. البته رسانه های غربی تلاش می‌کنند که آلکسی ناولنی را رهبر مخالفان بخوانند،‌ اما اگر ما تعریف مشخصی از اپوزسیون داشته باشیم،‌ ناولنی فرسنگ‌ها با آن فاصله دارد.

طرفداران او عموما نوجوان میان ۱۵-۱۶ سال تا نهایتا ۲۱-۲۲ هستند که در شبکه‌های مجازی تحت تاثیر او قرار می‌گیرند و او بر موجب هیجانات سوار است و هیچ برنامه و یا دیدگاهی ندارد. خب او طبیعتا مخالف این موضوع بود که البته در داخل روسیه از بدنه اجتماعی برخوردار نیست.

مهمترین تفاوت رویکرد مخالفین داخلی و خارجی تغییرات اعمال شده در روسیه چه طور ارزیابی می‌کنید؟

برخی موارد اصلاحات قانون اساسی روسیه مربوط می‌شد به سیاست‌های این کشور در حوزه سیاست خارجی که من فکر میکنم مخالفین خارجی بیشتر بر این موضوع توجه دارند و پیام مهمی از سوی کرملین به بازیگران بین‌المللی است.

مهمترین آن به اصلاح ماده ۷۹ بر می‌گردد که تاکید می‌کند که اگر قانون بین المللی وضع شود که در تقابل با قانون اساسی روسیه باشد،‌ اجازه حکمرانی بیگانگان علیه روسیه داده نمی‌شود و ملاک قانون اساسی روسیه خواهد بود. در واقع این پیامی مستقیم به ایالات متحده است که به دنبال سواستفاده از موقعیت خود در سازمان ملل و شورای امنیت است.

آینده روسیه در پرتو این تغییرات را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد که روسیه در مسیر تثبیت گام برخواهد داشت و مشخص شد که پوتین از اقبال عمومی گسترده ای برخوردار است،‌ اما از سویی باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که توقع عمومی و مطالبات آنها نیز افزایش یافته است و ولادیمیر پوتین باید نه تنها این موضوع را برآورده سازد بلکه مسیر مناسب برای گذار قدرت و انتقال میراث خویش به یک کابینه قدرتمند را برای دهه‌ی آینده فراهم سازد.

353 / 353 روسیه ایران وزارت امور خارجه احمد وخشیته

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روسیه ایران وزارت امور خارجه قانون اساسی روسیه پوتین در قدرت نظر می رسد ریاست جمهوری دو تابعیتی بین المللی رئیس جمهور همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۳۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده

وال استریت ژورنال گزارش داد سازمان های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ولادیمیر پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده است.

به گزارش تسنیم، وال استریت ژورنال گزارش داد سازمان های اطلاعاتی آمریکا فاش کردند که احتمالا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دستور مرگ الکسی ناوالنی منتقد سرشناس مسکو را در زندانی در نزدیکی قطب شمال صادر نکرده است.

براساس این گزارش، الکسی ناوالنی که در زمان مرگ 47 ساله بود، اصلی ترین منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود که در ماه فوریه در زندانی در نزدیکی قطب شمال جان باخت. بسیاری از دشمنان و مخالفان پوتین وی را متهم به صدور دستور مرگ برای ناوالنی کرده و ادعا کردند که برای اثبات این اتهام مدرک می آورند.

در همین حال کاخ کرملین هر گونه دست داشتن در این ماجرا را رد کرد. ماه گذشته، پوتین درگذشت ناوالنی را ناراحت کننده خواند و گفت: آماده بوده است تا این زندانی سیاسی محبوس را به زندانی در غرب منتقل کند و در ازای آن ناوالنی هیچ وقت دیگر به روسیه بازنگردد. دوستان ناوالنی نیز اظهار کردند که چنین مذاکراتی در حال انجام بوده است.

وال استریت ژورنال با اشاره به منبعی آگاه که خواست نامش فاش نشود در گزارش امروز خود افزود: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که پوتین احتمالا دستور مرگ ناوالنی را صادر نکرده است.

در این گزارش آمده است واشنگتن به طور کلی رئیس جمهور روسیه را برای مرگ ناوالنی تبرئه نمی کند با این حال، این سیاستمدار مخالف سال ها مورد هجوم مقامات روسیه قرار گرفته و برای اتهاماتی به زندان افتاده که به اعتقاد غرب تنها انگیزه سیاسی دارد و در سال 2020 نیز با نوعی عامل اعصاب، مسموم شده بود.

با این حال کرملین در سال 2020 نیز اتهام دست داشتن در مسموم شدن ناوالنی را رد کرده بود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز درباره این گزارش گفت: گزارش وال استریت ژورنال را مشاهده کرده است، گزارشی که حاوی حدس و گمان های توخالی است.

وی تصریح کرد من این مطلب را دیدم، من نمی توانم بگویم مطلب با کیفیتی است که توجه را جلب می کند.

با این حال رویترز با اشاره به منابعی آگاه در این باره گفت: این یافته، به طور گسترده‌ای مورد پذیرش جوامع اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته و توسط نهادهای مختلفی از جمله، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، دفتر مدیر اطلاعات ملی و واحد اطلاعاتی وزارت امور خارجه به اشتراک گذاشته شده است.

در این گزارش با استناد به برخی منابع آمده است: ارزیابی ایالات متحده براساس مجموعه اطلاعاتی از جمله برخی اطلاعات طبقه بندی شده و تحلیل حقایق عمومی از جمله زمان مرگ ناوالنی و چگونگی تاثیر آن بر انتخاب دوباره پوتین به سمت ریاست جمهوری در ماه مارس بوده است.

در همین حال لئونید ولکوو مشاور ارشد ناوالنی، گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا را ساده لوحانه و مسخره خواند.

«الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای دولت روسیه و یکی از مهم‌ترین مخالفان «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در یک دهه اخیر، 16 فوریه/27 بهمن در زندانی در «مدار شمالگان» فوت کرد.

برخی گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که به مادر این مخالف روسیه گفته شده که او بر اثر «سندروم مرگ ناگهانی» جانش را از دست داده است. این سندروم به مرگ ناگهانی بر اثر حمله قلبی اطلاق می‌شود.

مرگ این فعال روس اوایل روز 16 فوریه توسط سرویس فدرال مجازات روسیه در منطقه خودمختار یامالو ـ ننتسکو گزارش شد. مشخص شد که وی پس از پیاده‌روی احساس ناراحتی کرد و تقریباً بلافاصله از هوش رفت. کادر درمانی زندان بلافاصله در محل حاضر شدند و یک آمبولانس نیز فراخوانده شداما در نهایت پزشکان مرگ او را تایید کردند.

رسانه‌ها و مقام‌های غربی اما مدعی شده‌اند که ناوالنی «کشته شده» اما جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را بابت مرگ ناوالنی مقصر می‌داند. سخنگوی کرملین چنین اظهاراتی را با توجه به مشخص نشدن نتیجه تحقیقات «احمقانه» توصیف کرد.

در همین حال دونالد ترامپ در اظهارنظر خود درباره مرگ الکسی ناوالنی ، هیچ تقصیری را متوجه پوتین ندانست و در پستی در شبکه اجتماعی تروث سوشیال سرانجام سکوت خود درباره مرگ ناوالنی را شکست و گفت: پوتین را برای مرگ این مخالف سرزنش نمی‌کند.

ترامپ با مرتبط کردن مرگ ناوالنی با مشکلات حقوقی خود افزود: مرگ ناگهانی الکسی ناوالنی، من را بیشتر و بیشتر از آنچه که در کشور ما رخ می دهد، آگاه کرد.

روز بعد جو بایدن در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، با انتقاد از واکنش دونالد ترامپ نسبت به مرگ الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس دولت روسیه، اظهار کرد چرا او همیشه آمریکا را مقصر می داند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • غنیمت جنگی ویژه برای پوتین؛ تانک پیشرفته آمریکایی اسیر شد | فیلم
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد