Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - نوسانات و تغییرات قیمت ارز بر هزینه تولید اثر می‌گذارد در حالی که اثر این شاخص بر تورم ناشی از فشار هزینه بالا نیست چراکه بخش عمده عوامل تولید در داخل تأمین می‌شود. البته این موضوع برای صنایع مختلف متفاوت است. میزان وابستگی صنایع به واردات در تعیین موضوع نقش اساسی دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، وزارت صمت می‌تواند پاسخ متقنی به این موضوع بدهد که در مجموع وابستگی صنایع کشور به صادرات به چه میزان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال این رقم در حوزه کشاورزی خیلی پایین است و طبعاً افزایش نرخ ارز نباید در هزینه‌های بخش کشاورزی اثرگذار باشد.
در بخش خدمات مانند هتلداری و رستوران‌ها هم افزایش نرخ ارز نباید منجر به افزایش قیمت‌ها شود. از سوی دیگر کالای نهایی وارداتی هم نداریم که تأثیر مستقیم از افزایش نرخ ارز بگیرد. همه اینها یعنی عمده تورم از ناحیه عوامل تولید باید منتقل شود که در هر صنعت متفاوت است اما اگر تأثیر این شاخص را بر کل اقتصاد بسنجیم ، تورم ناشی از فشار هزینه نباید تورم خیلی بالایی باشد. در واقع مسأله اصلی که افزایش نرخ ارز ایجاد می‌کند، همان انتظارات تورمی است که به تبع آن ایجاد شده است.
در واقع می‌توان گفت پیامد آشکار افزایش نرخ ارز، افت ارزش ریال در نظر مردم است. مردم دیگر تمایلی به نگهداری و حفظ ریال ندارند. آنچه اتفاق می‌افتد، کاهش تقاضا برای پول است و عرضه پول هم که در اقتصاد کشور بالاست و نتیجه اینها افزایش انتظارات تورمی است.
به عبارت دیگر تأثیر روانی افزایش نرخ ارز بر افزایش قیمت‌ها بیشتر از تأثیر واقعی و حقیقی این پدیده در اقتصاد است. به عنوان مثال بلافاصله بعد از افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت کرایه تاکسی هستیم. موضوعی که جزو ابعاد روانی و همان انتظارات تورمی ناشی از بروز این پدیده در اقتصاد است و الا خدماتی که تاکسیرانی ارائه می‌دهد متأثر از افزایش قیمت ارز نیست. همواره با افزایش نرخ ارز کالاهای صادراتی که از قضا کالاهای مهمی هم هستند با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. راهکار برون رفت از این وضعیت افزایش نرخ بهره است. ما پیشتر می‌توانستیم با تغییر محسوس در نرخ بهره بانکی انتظارات مردم را مدیریت کنیم اما آنچه از ظاهر امر پیداست، نشان می‌دهد مسئولان تمایلی ندارند که نرخ بهره به لنگر انتظارات مبدل شود.
به گزارش ایرنا ، البته افزایش نرخ بهره بانکی اقدامی آنی نیست اما می‌توانستیم در میان مدت آن را به گونه‌ای مدیریت کنیم که مؤثر باشد. در همین موقعیت کنونی با تأثیر نسبی که این راهکار بر رفع انتظارات تورمی دارد باز هم مورد استفاده مسئولان قرار نگرفت. در جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت رفع پدیده‌ای به نام انتظارات تورمی راه حل ساده و زود بازده ندارد. موضوع زمانی بغرنج می‌شود که اعتماد عمومی در شرایط قابل قبولی نباشد. سخن پایانی آنکه انتظارات تورمی در صورتی قابل مدیریت است که مردم مسئولان را باور داشته باشند. باور به این اصل که می‌توانند اقتصاد را مدیریت کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتظارات تورمی افزایش نرخ ارز افزایش قیمت نرخ بهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد

به گزارش همشهری آنلاین، اوایل سال ۲۰۲۴ بود که گازپروم روسیه غول انرژی این کشور، با هیاهوی زیادی اعلام کرد از ترکمنستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی چین ازنظر حجم عرضه، سبقت گرفته است؛ اما وقتی از درآمدهای صادراتی صحبت می‌شود، عشق‌آباد همچنان بالاتر از مسکو قرار دارد.

طبق گزارش پورتال نفت و گاز ترکمنستان، عشق آباد در سه ماهه 2024 بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار از صادرات گاز به چین درآمد داشته در حالی که روسیه در همین بازه زمانی فقط ۲ میلیارد دلار به چین گاز فروخته است.

هراس خطوط کشتیرانی از تداوم تنش در دریای سرخ

مرسک، غول کشتیرانی جهان هشدار داد در بحبوحه عدم نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها در دریای سرخ و کانال سوئز، اختلالات کشتیرانی در این منطقه، ممکن است در سال ۲۰۲۵ هم ادامه یابد.

نیروهای مسلح یمن در همبستگی با مردم فلسطین، از اواسط نوامبر، کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد را هدف حمله قرار داده است.

طلای جهانی عقب نشست

قیمت جهانی طلا دومین کاهش هفتگی متوالی را تجربه کرد و در هفته گذشته با یک درصد افت به ۲۳۰۲ دلار و ۵۱ سنت رسید. اس‌پی‌دی‌آر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان اعلام کرده است که دارایی‌های آن ۰.۱۷ درصد کاهش یافته و از ۸۳۱.۰۴ تن در روز چهارشنبه به ۸۲۹.۶۰ تن در روز پنجشنبه گذشته رسیده است.

کف سازی نفت روی ۸۰ دلار

تحلیلگران در نظرسنجی ماهانه رویترز، برآورد خود از قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را با فرض عقب ماندن رشد عرضه از تقاضا در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، برای دومین بار بالا بردند و پیش‌بینی کردند که قیمت جهانی نفت بالاتر از ۸۰ دلار در هر بشکه می‌ماند.

در نظرسنجی رویترز از ۴۳ اقتصاددان و تحلیلگر در دو هفته گذشته، پیش‌بینی شد قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، به ۸۴ دلار و ۶۲ سنت می‌رسد که بالاتر از برآورد ۸۲ دلار و ۳۳ سنت در نظرسنجی مارس رویترز است. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، ۸۳ دلار و ۵۰ سنت بوده است.

قیمت جهانی مواد غذایی بالا رفت

آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه آوریل ۲۰۲۴ برای دومین ماه افزایش یافته است؛ زیرا افزایش قیمت گوشت و افزایش اندک روغن‌های گیاهی و غلات بر کاهش قند و محصولات لبنی غلبه کرد.

این آژانس دیروز (۳ می) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در آوریل به‌طور متوسط ۱۱۹.۱ واحد بود که نسبت به ۱۱۸.۸ واحد ماه مارس افزایش داشت. بااین‌حال، آمار فائو در آوریل ۷.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود.

اقتصاد کانادا غافلگیر شد

کانادا با کاهش صادرات طلا در ماه مارس، با کسری تجاری غافلگیرکننده مواجه شد و این انتظارات را تقویت کرده است که بانک مرکزی کانادا دلایل بیشتری برای کاهش هزینه‌های استقراض در ماه ژوئن داشته باشد.

بر اساس آمارها، کانادا در ماه مارس با کسری ۱.۶۶ میلیارد دلاری مواجه شده که بزرگ‌ترین کسری در ۹ ماه گذشته است. اداره آمار کانادا اعلام کرد که کل صادرات در ماه مارس ۵.۳ درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل کاهش صادرات طلای خام بود.

تورم ترکیه به ۶۹.۸ درصد رسید

گزارش جدید مؤسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد نرخ تورم ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۴ به ۶۹.۸ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۱۷ ماه اخیر است. طبق این گزارش، تورم ماهانه ترکیه در آوریل ۲۰۲۴ به ۳.۲ درصد رسید.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته، تورم در هیچ‌یک از گروه‌های کالا و خدمات در کشور ترکیه، کمتر از ۵۰ درصد نبوده و در میان گروه‌های هزینه‌ای، بالاترین تورم مربوط به گروه آموزش با ۱۰۳.۹ درصد بوده است.

کد خبر 849155 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها گاز ترکمنستان تجارت جهانی

دیگر خبرها

  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتظارات تورمی کم شد
  • فرزین: دارایی‌های ارزی افزایش و انتطارات تورمی کم شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • قیمت مهمترین ارزها در بازار تهران/ لیر ترکیه تحت تأثیر چه اتفاقی است؟