Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@12:01:16 GMT

راه‌های رفته و نرفته استان فارس در مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۴۳۸۷

راه‌های رفته و نرفته استان فارس در مقابله با کرونا

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استان فارس ۱۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا و ۲.۵ درصد فوت شدگان این بیماری را به خود اختصاص داده است.

سیاست‌گذاری دولت، توجه همزمان به سلامت، معیشت و امنیت مردم است
استاندار فارس در این نشست گفت: سیاست‌گذاری دولت توجه همزمان به سلامت، معیشت و امنیت مردم است و این سه مقوله به هم پیوسته هستند و خدشه به هر کدام از آنها بقیه حوزه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عنایت الله رحیمی افزود: نهایت تلاش نظام، توجه به هر سه مقوله سلامت، معیشت و سلامت بوده و اقدامات پیشگیری، درمان و بازتوانی افراد را در رابطه با بیماری کرونا مورد توجه قرار داده است.
وی ادامه داد: تاکنون با همکاری مردم و تلاش همه دست‌اندرکاران مانند کادر بهداشت و درمان، دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و انتظامی، اقدامات موفقیت آمیزی در مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: در شهرستان‌های با وضعیت قرمز همه محدودیت‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا برقرار است و بقیه شهرستان‌ها نیز باید محدودیت تجمعات و مراسم‌ها را مورد توجه قرار دهند.
رحیمی گفت: رعایت دستورالعمل‌ها در سراسر استان باید با نهایت دقت صورت گیرد و در شهرستان‌های قرمز تجمعات کوچک‌تر نیز باید تعطیل شود.
استاندار فارس بیان داشت: همچنین مراسم‌های ختم و عروسی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز نباید برگزار شود و اماکن نیروی انتظامی و دستگاه‌هایی که مجوزهای لازم را در رابطه با کارت‌های عروسی، باغ‌ها، تالارها و رستوران‌ها صادر می‌کنند باید این موضوع را به دقت مد نظر قرار دهند.
وی ادامه داد: رعایت ضوابط بهداشتی در اداره‌های دولتی یک الزام قانونی است و تخطی از آن موجب معرفی افراد به تخلفات اداری می‌شود.
استاندار فارس اضافه کرد: هیات مدیره پاساژها و مراکز خرید باید در مورد رعایت دستورالعمل‌ها و جلوگیری از ورود افرادی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، توجیه شوند.
رحیمی، همچنین با تقدیر از اتحادیه‌های صنفی در زمینه راه‌اندازی بازرسی‌های مقابله با کرونا افزود: اصناف تاکنون همکاری بی‌نظیری برای کنترل بیماری کرونا داشته‌اند و هم در زمینه تعطیلی واحدهای صنفی برای جلوگیری از شیوع کرونا و هم در زمینه تامین مایحتاج مردم در قالب رزمایش مواسات و همدلی، همراهی قابل توجهی داشتند.
وی، خواستار افزایش غربالگری‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز شد و بیان کرد: باید افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت است مورد توجه خاص قرار گیرند و رفت و آمد و ارتباطات آنان به دقت کنترل شود.
استاندار فارس، با بیان این که این استان در زمینه تولید محتوا و اطلاع‌رسانی در خصوص مقابله با ویروس کرونا در کشور برتر بوده است، گفت: با توجه به تشدید شیوع کرونا باید موضوع آموزش و یادآوری مسائل بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا مورد توجه جدی قرار گیرد.
رحیمی افزود: کنترل و اعمال محدودیت در دور جدید مقابله با ویروس کرونا باید هدفمند باشد، نتایج مثبت کنترل‌ها و مراقبت‌ها به تدریج خود را نشان می‌دهند و باید این کنترل‌ها تا زمان نزولی شدن آمارها در زمینه ابتلا، بستری، درمان و ترخیص بیماران تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا فرصت مناسبی برای گسترش خدمات الکترونیک در دستگاه‌ها برای کاهش بروکراسی (کاغذ بازی) و فساد اداری است.

کمبود و افزایش قیمت ماسک در بازار مشهود است
سید احمد احمدی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این جلسه گفت: به جای اینکه به دنبال تعطیلی و ایجاد محدودیت برای برخی صنوف برویم باید بُعد نظارتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقویت شود.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز باید از هم اکنون به فکر واکسن آنفلولانزا باشد چراکه همزمان شدن آنفلولانزای پاییزی و کرونا می‌تواند مشکلات زیادی در این استان ایجاد کند.
احمدی‌زاده بیان داشت: کمبود ماسک به طور کامل در بازار مشهود است و قیمت ها نیز بالا است؛ قیمت‌ ماسک یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما در بازار از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا سه هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود و این برای مردم نگران کننده است.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: همچنین باید تدبیری برای مرکز تعویض پلاک صورت بگیرد تا از ازدحام بیش از اندازه در این مکان خودداری شود.

مراسم عروسی و عزا بیشترین چالش در شیوع ویروس کرونا
فرمانده نیروی انتظامی استان فارس هم در این نشست بیان کرد: بیشترین چالش ما در مقابله با ویروس کرونا، در ارتباط با مراسم‌های عروسی، عزا و دورهمی‌های خانوادگی است.
سردار رهام بخش حبیبی افزود: در رستوران‌های این استان مشکل خاصی وجود ندارد و پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت می‌شود اما تعداد زیادی کارگر در این حوزه فعالیت می‌کنند که نباید بگذاریم اینها بیکار بشوند.

در مواد اولیه تولید ماسک با مشکل مواجه هستیم
حمیدرضا ایزدی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این جلسه گفت: حدود ۱۷ کارخانه تولید ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون عدد ماسک در این استان فعال است و در این زمینه مشکلی نداریم اما معضل عمده ما تهیه پارچه است. 

وی بیان کرد: در حال حاضر مواد اولیه تولید ماسک با کمبود و افزایش قیمت مواجه شده است، این موضوع نیز باعث شده است که تولیدکنندگان توان خرید مواد اولیه را نداشته باشند اما مشکل عمده این واحدها در حال حاضر پارچه است که قرار شده وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه ساماندهی انجام دهد.

به گفته ایزدی، در زمینه الکل و محلول‌های ضد عفونی در فارس مشکل خاصی وجود ندارد.
گزارش های مردمی در خصوص روند شیوع ویروس کرونا 
نصیر زارع، مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد استانداری فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: ازدحام جمعیت در مرکز تعویض پلاک امیرکبیر شیراز، تجمع دلار فروشان در خیابان زند این شهر، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا، اجرا نشدن دورکاری در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و تجمع در اداره‌های مالیاتی برای امور اظهارنامه مالیاتی، جزو گزارش‌های دریافتی در سامانه ۱۱۱ بوده است.

ثبت مدارس را اینترنتی انجام می دهیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این جلسه در باره ثبت نام مدارس بیان کرد: تلاش می‌کنیم ثبت نام مدارس در این استان به صورت اینترنتی انجام شود.
فرهاد اسماعیلی افزود: برای بازگشایی مدارس در حال جمع‌آوری آمار دانش‌آموزان و فرهنگیان مبتلا به ویروس کرونا هستیم تا با توجه به بازگشایی احتمالی مدارس در نیمه شهریورماه ۹۹ بتوانیم تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.
وی ادامه داد: درخواست‌هایی از آموزش و پرورش برای برگزاری مراسم‌های محرم در مدارس شده است که انتظار داریم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه راهنمایی لازم را ارائه کند.
اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به این که شهریور ماه مدارس بازگشایی می‌شود، درخواست داریم یکی از پایگاه‌های تشخیص کرونا در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا از دانش‌آموزان و فرهنگیان بتوان آزمایش‌های لازم را انجام دهیم.

نیاز است کنسرت‌ها در فارس برگزار شود
صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم در این جلسه گفت: در بُعد روانی مدیریت بیماری کرونا، تولید محتوا در دستور کار این اداره کل قرار دارد و در این زمینه اطلاع رسانی خوبی توسط رسانه‌ها در حال انجام است.
وی افزود: تقاضاهای زیادی در مورد برگزاری کنسرت‌ها به این اداره کل ارائه می‌شود که با توجه به جو حاکم بر جامعه و نیاز به تجدید روحیه افراد، نیاز است این کنسرت‌ها برگزار شود.
سهرابی اظهار داشت: همچنین آموزش‌های فرهنگی و هنری استان که آموزش‌های تک نفری را دنبال می‌کنند درخواست دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش‌های خود را ارائه دهند.

ادامه رزمایش مواسات و همدلی
سرهنگ محمدی، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر استان فارس در این گردهمایی بیان کرد: در مورد برگزاری رزمایش مواسات و همدلی، تاکنون اقدامات خوبی توسط سپاه در همکاری با سایر دستگاه ها صورت گرفته است، مرحله دوم این کمک‌ها در سه مقطع انجام خواهد شد که بخشی از کمک‌ها در ایام ذیحجه، دهه امامت و عید غدیر و بخشی دیگر از کمک‌ها در دهه اول محرم و قسمتی دیگر در دهه آخر صفر توزیع می‌شود.
وی افزود: جنس کمک‌ها در این دوره با دوره‌های قبل متفاوت است زیرا با توجه به اینکه هجوم به سمت برخی کالاهای اساسی مانند برنج باعث ایجاد تنش در بازار می‌شود و همچنین با توجه به بازگشایی مدارس، بیشتر کمک‌های مردمی برای تامین لباس و نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان و قرارداد بستن با فروشگاه‌ها برای تامین اقلام مورد نیاز مردم است.

پروتکل های بهداشتی در حوزه حمل مسافر و بار رعایت می شود
علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس در این جلسه گفت: در حوزه حمل و نقل مسافر و باراین استان، پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، مسافران بدون ماسک اجازه ورود به اتوبوس‌ها را ندارند و مجتمع‌های خدمات رفاهی به طور مستمر ضدعفونی می‌شوند.
وی ادامه داد: در فروردین‌ماه ۹۹ میزان تردد در محورهای مواصلاتی فارس ۵۳ درصد کاهش یافت، از این ترددها در اردیبهشت‌ماه امسال ۱۷ درصد کاسته شد، در خرداد ماه پنج درصد و در تیرماه ۱۳ درصد کاهش یافت.

اعتراض به برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در شیراز
محمدرضا امیری فرماندار شهرستان شیراز هم در این نشست اظهار داشت: گشت‌های ویژه‌ای در این شهرستان، کار نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف را انجام می‌دهند.
وی افزود: در مورد برگزاری برخی تجمع‌ها از طریق نیروی انتظامی تذکر لازم داده شد.
امیری ادامه داد: موضوع برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در شیراز، در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌های مردم را به دنبال داشته است که باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

۲ هفته آینده زمان تولید اولین واکسن خام کرونا
رییس دانشگاه شیراز نیز در این گردهمایی گفت: در مورد پیگیری واکسن کرونا خوشبختانه بسیاری از مواد مورد نیاز از کشور آلمان رسیده و تا ۲ هفته آینده اولین واکسن خام تولید و خالص سازی خواهد شد.
حمید نادگران افزود: همچنین پروتئین‌های لازم برای اکیپ‌های تشخیصی نیز تا حدود ۲ هفته آینده بعد از پیگیری از خارج از کشور خواهد رسید.
وی ادامه داد: دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، دارای یک اتاق ویروس شناسی است و برای اینکه این اتاق را به رتبه سه ویروس شناسی ارتقا دهیم، این دانشگاه در حال عقد یک قرارداد با وزارت دفاع است و آنها از این موضوع بسیار استقبال کردند زیرا امکانات دانشگاه شیراز در این زمین خوب است.
رییس دانشگاه شیراز گفت: همچنین کارشناسان از دفتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه و امکانات دانشگاه شیراز را مشاهده کردند تا بتوانند در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام دهند.

بسیاری از اصناف ورشکست شدند
ناصر مهرتاش، عضو هیات مدیره اتاق اصناف مرکز فارس نیز در این نشست بیان کرد: بازرسی‌های اتاق اصناف مرکز فارس به طور مستمر از واحدهای صنفی در حال انجام است و تذکر‍های لازم در این زمینه داده می‌شود.
وی اظهار داشت: برخی از اصناف به دلیل روند شیوع ویروس کرونا و تعطیلی، ورشکست شدند، بسیاری از اصناف هم که مکان کسب آنها استیجاری است در حال حاضر امکان فعالیت برای آنان میسر نیست.
مهرتاش ادامه داد: وام های حمایتی که قرار بود به اصناف پرداخت شود بخش قابل توجهی از آن پرداخت نشده است، در این مورد وحدت رویه بین بانک‌ها وجود ندارد و هنگامی که اصناف به بانک مراجعه می‌کنند به آنها گفته می‌شود در حال حاضر امکان پرداخت وام به شما وجود ندارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا ظهر امروز( یکم مردادماه ۹۹) تاکنون ۲۸۱ هزار و ۴۱۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۱۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۴ هزار و ۸۵۳ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا شیراز عنایت الله رحیمی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا شیراز فارس ویروس کرونا شیراز فارس مقابله با ویروس کرونا پروتکل های بهداشتی شیوع ویروس کرونا جلسه گفت دانشگاه شیراز استاندار فارس بیماری کرونا حال حاضر شهرستان ها استان فارس وجود ندارد دستگاه ها مورد توجه کمک ها مراسم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • آبی های چشم انتظار و خبر تلخ از صندلی های ورزشگاه آزادی !
  • نصف بلیت‌های بازی استقلال فروش نرفته است
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • تکذیب یک شایعه تبلیغاتی؛ باشگاه هوادار به فروش نرفته است
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس