Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه و دانشگاه از برگزاری کنگره بین المللی عرفان و حماسه حسینی گامی خبرداد و گفت: این همایش به صورت مجازی روز چهارشنبه هشتم مرداد، در جهت تبیین معنای صحیح عرفان و حماسه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «احمد عابدی» عصر امروز در نشست خبری کنگره بین المللی «عرفان و حماسه حسینی» که از سوی کمیته فرهنگی اربعین حسینی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با بیان این که عرفه رکن حج محسوب می‌ شود، گفت:  در حج وقوف به مشعر فرض الله و وقوف در عرفان فرض النبی است یعنی وقوف در مشعر در قرآن ذکر شده ولی وقوف در عرفات به دستور پیامبر است هرچند هر دو رکن حج است از طرف دیگر عرفان بدون امام حسین(ع) هیچ معنایی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس کنگره بین المللی «عرفان و حماسه حسینی» در ادامه با بیان این که عرفه با امام حسین(ع) و حماسه عجین شده است، عنوان کرد: در میان اعراب جاهلی یعنی تا قبل از پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچ خانه ای در مکه چهارگوش نبود بلکه دایره وار بود علت این هم بود که چون کعبه چهارگوش بود، به احترام کعبه مردم خانه خود را دایره ای یا بیضی شکل درست می‌ کردند.

 

وی با اشاره به این که معمولا در مکه هیچ خانه ای به احترام خانه خدا درب نداشت، گفت: اگر کسی می‌ خواست پول یا طلا یا جواهر در خانه خود نگه دارد نمی توانست به همین جهت پول و طلای خود را داخل کعبه می‌ گذاشت؛ بعدها کم کم این مسأله فراموش شد و تا الان هم ادامه دارد.

 

آیت الله عابدی بیان داشت: این را برای این گفتم که مردم در برابر کعبه خیلی اهمیت قائل بودند و حاضر نبودند که بی احترامی به کعبه صورت بگیرد و در حقیقت شرف عرب به کعبه بود و از طرفی کعبه معظمه نه به عنوانی که حضرت ابراهیم بنا کرده بود بلکه شرافت ذاتی دارد و حضرت ابراهیم طبق آیه قرآن تنها دیوارهای کعبه را مرتفع کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قضیه عرفان و حماسه در حج تصریح کرد: عرفان به دو مسأله بستگی دارد؛ اول این که توحید چیست؟ دوم آن که موحد کیست؟ همین دو مسأله را کسی یاد بگیرد عارف است و به عبارت دیگر عرفان به معنای شناخت مسأله توحید و ولایت یا توحید و انسان کامل است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هیچ یک از ما خداشناس نیستیم، ابراز داشت: خداشناسی به زبان نیست از این رو توحید و خداشناسی ما با خداشناسی حقیقی خیلی تفاوت دارد؛ عرفان در حج به همین معنا است که انسان در حج خداشناس بشود و بفهمد چه کسی خدا شناس است؟

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: عرفان و عرفات و دعای عرفه هم برای همین است که انسان خدا را بشناسد و انسان کامل را هم بشناسد و ما با اذکار و اعمال و طواف و شوط و دعاها می‌ خواهیم به خداشناسی برسیم چراکه خدا شناسی رکن اصلی عرفان محسوب می‌ شود.

 

آیت الله عابدی یادآور شد: مسأله دیگر حماسه است، حماسه به معنای جنگاوری و دلاوری نیست بلکه حماسه در اصل به معنای جوانمردی است؛ در قرآن کریم از جوانمردی با عبارت «فتیه» و «فتوت» آمده است و ربطی به مرد و زن بودن ندارد؛ حضرت زینب کبری(س) یک خانم است ولی جوانمرد است و از آن طرف مردهایی هستند که جوانمرد نیستند.

 

وی با تأکید بر این که جوانمرد و فتوت تنها بر افراد خاصی اطلاق می‌ شود، گفت: در قرآن کریم حضرت آدم، حضرت ابراهیم و حضرت یوسف به عنوان جوانمرد یاد شده اند؛ یا در مورد امیرالمؤمنین(ع) میخوانیم «لافتی الا علی» که ایشان هم یک جوانمرد است.

 

این فلسفه دانشگاه قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: فارسی جوانمردی این است که اگر از سفره ای نمک خوردیم، نمکدان را نشکنیم، یعنی آدابی که شاید دین دستوری نداشته باشد ولی مردانگی محسوب می‌ شود، بنابراین حماسه به همین معنا است.

 

وی عنوان کرد: وقتی می‌ گوییم حماسه حسینی فقط منظور جنگ نیست؛ وقتی امام حسین(ع) حاضر به نفرین دشمن نمی شود یا حضرت زینب کبری(س) می‌ فرمایند: من چیزی جز زیبایی ندیدم، این همان جوانمردی است.

 

آیت الله عابدی با بیان این که معنای حماسه، جوانمردی در سایه انسان کامل است،گفت: این موضوع اصلی این همایش است که قرار است هفته آینده برگزار شود؛عرفان و جوانمردی از نیازهای اصلی هر جامعه ای است همچنانکه شما کادر درمانی بیمارستان ها را می‌ بینید که در حال انجام کار خارج از وظیفه قانونی خودشان هستند؛ این همان جوانمردی است و حماسه ای که می‌ گوییم منظور همین است.

 

وی در ادامه عنوان کرد: اندیشمندان بیش از 10 کشور و به زبان های مختلف به تبیین این موضوع می‌ پردازند؛ اهمیت، ضرورت، راهکار و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی و حکومتی مورد بررسی قرار می‌ گیرد و پیام خروجی این جلسه این است که در کنار خانه خدا و در کنار توسل به اهل بیت(ع) انسان چگونه باید از خودش برای دیگران مایه بگذارد که مسلمان و کافر هم ندارد.

 

رئیس کنگره عرفان و حماسه حسینی با اشاره به این که این همایش روز چهارشنبه 8 مرداد و مصادف با هشتم ذی حجه برگزار می‌ شود، گفت: برنامه مجازی است و از طریق سایت الاربعین، وبسایت هیأت آنلاین و آپارات پخش شده و از بیش از 10 کشور سخنران خواهیم داشت؛ برنامه از ساعت 5 عصر آغاز می‌شود و سخنرانی ها در نهایت پیاده سازی شده و به صورت کتاب یا نرم افزار منتشر خواهد شد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: عرفان حماسه کنگره بین المللی آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۴۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر

سرهنگ پاسدار محمد حسن آهنگر، مسئول معاونت تربیت و آموزش سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان  گفت: نشست ها‌ی تربیت وتعالی به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه وبسیج، حول محور سه عنوان مهم حجاب و عفاف، شعار سال و اندیشه‌های شهید مطهری در قبال جنایات صهیونیست‌ها در حوزه‌های مقاومت برگزار شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در سپاه‌های شهرستانی و نواحی مقاومت، نشست‌های تربیت و تعالی در حوزه‌های مقاومت و کانون‌ها با موضوع‌حجاب و عفاف که از مباحث روز کشور است، برگزار شد.

آهنگر با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب برای جامعه بشری، تصریح کرد:مربیان در نشست‌های تربیت و تعالی، با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام و کلام امامین انقلاب نسبت به نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان نسبت به این موضوع تبیین و روشنگری کردند.
این مقام مسئول ضمن تاکید بر این مسئله که تلاش در جهت تحقق شعار سال، یک وظیفه عمومی است، خاطر نشان کرد: شعار سال و انتظارات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در تحقق این شعار از مباحث مهم دیگری بود که؛ مربیان راهکار‌هایی را برای حضور قدرتمند بسیجیان در تحقق این مهم ارائه دادند.

 تبیین تفکرات و اندیشه‌های شهیدمرتضی مطهری در خصوص جنایات اسرائیل از دیگر موضوعات نشست بود که آهنگر به آن اشاره کرد و یاد آور شد:وحدت و یکپارچگی، راه نجات امت اسلام است.

وی با بیان اهمیت برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر تصریح کرد: معاندین و دشمنان قسم خورده این مرز وبوم و یژه شیطان بزرگ، در پی برهم زدن امنیت و وحدت مردم ایران خصوصا استان سیستان و بلوچستان هستند تا از این رهگذر به مقاصد شوم خود دست یابند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مهمترین کار معلم تبیین حقیقت در کنار علم و دانایی است
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • برگزاری نشست‌های تبیین و تعالی در ۲۸۰ حوزه و کانون مقاومت خواهر و برادر
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است
  • لزوم روایت گری حماسه وعده صادق در جامعه
  • حماسه «وعده صادق» نیازمند تبیین و روایتگری است
  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود