Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای شهر مشهد در رابطه با طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس نامه نوشت.

  محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در نامه‌ای رسمی در رابطه به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به تشریح مطالبی با سرفصل‌های پیشینه طرح، وضعیت طرح در ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر مشهد، اقدامات و رویکرد شورای پنجم بعنوان مدیریت جدید شهری و نگاه به آینده پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه به شرح ذیل است:

«باسلام و احترام

با عنایت به نظرات جنابعالی در خصوص طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، به نظر می رسد مدیریت شهری در دوره پنجم نتوانسته وضعیت گذشته و تغییر رویکرد خود را به خوبی اطلاع‌رسانی نماید. لذا جهت شفافیت و مزید استحضار جنابعالی، موارد ذیل تقدیم حضور می گردد:

الف ) پیشینه طرح:

1- تهیه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با اخذ نظر از مقام معظم رهبری در سال 1371 آغاز و در سال 1378، در کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب و بازنگریِ طرح تفصیلی نیز، در سال 1387تصویب گردید.لازم به ذکر است طرح مذکور توسط وزارت راه و شهرسازی (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سابق و شرکت بازآفرینی شهری ایران فعلی) تهیه شده بود.
2- حسب توافقات انجام شده از سال 1387، اجرای نیمی از طرح برعهده شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر برعهده شهرداری مشهد قرار گرفت.
3- درسال 1396، شورای عالی شهرسازی و معماری به موجب مصوبه شماره 264664/300 مورخ 1396/05/31 طرح راهبردی ( نه تفصیلی ) را برای بافت پیرامون حرم مطهر تصویب و بدون تصویب و جایگزینی طرحِ تفصیلیِ جدید توسط همان افرادی که روزی تصویب این طرح را " بیانگر هویت ملی و مذهبی ایران" می دانستند ، طرح تفصیلی جاری را لغو می‌نماید.

ب ) وضعیت طرح در ابتدای دوره پنجم شورای اسلامی شهر مشهد:

دوره پنجم شورای اسلامی در آغاز به کار خود، با انبوهی از مسائل و مشکلات در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مواجه بود، از جمله آنها می توان به موارد ذیل که باعث بروز اعتراضات گروه‌های مختلف مردمی شده است اشاره نمود:

1- طولانی شدن فرآیند تهیه و اجرای طرح از سال ۱۳۷۱ تا 1396 که حدود 45% پیشرفت فیزیکی داشته و به تلخ شدن کام زائران و مجاوران حریم رضوی منجر شده بود .
2- وجود ناامنی در فضاهای شهری و معابر رها شده در طرح به دلیل عدم اجرای فضاهای شهری مناسب و کارگاه‌های ساختمانی.
3- شیوه کار سبب فروش املاک و کوچ اجباری بسیاری از مجاوران شده بود
4- کم توجهی به هویت بافت تاریخی‌
5- بلاتکلیفی بسیاری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل اختلافات با شهرداری و عدم شفافیت حقوق مکتسبه آنان.

ج ) اقدامات و رویکرد شورای پنجم به عنوان مدیریت جدید شهری:

1- اصلاح رویه سابق با هدف حفظ و ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی شهر مشهد با تهیه طرح و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش،بازار سرشور،سرای عزیزاله اف، خرید خانه پریشانی و ...
2- تغییر رویکرد اصلی از تعریف پروژه‌های بزرگ مقیاس به پاسخگویی به املاک ریزدانه در راستای تکریم و ماندگاری مجاورین در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر.
3- برنامه‌ریزی جهت جلب مشارکت ساکنین در نوسازی و بهسازی بافت با تشکیل دفاتر تسهیلگری (9 محله) و استقرار گروه‌های تسهیلگر برای حفظ مالکین قدیمی.
4- توجه جدی به اجرای زیرساخت‌های منطقه و کسب 14/8 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای فضاهای عمومی طرح طی 2/5 سال و افزایش فضای سبز منطقه معادل کل دوره اجرای طرح و تسریع در اجرای معابر عمومی و ره‌باغ‌ها به منظور تسهیل تشرف زائران به حرم مطهر رضوی.
5- تعامل و پشتیبانی از حقوق مردم و سرمایه‌گذارانی که نسبت به سرمایه‌گذاری مشروع اقدام و ضمن توسعه و آبادانی، موجبات کارآفرینی شده بودند، در همین راستا مشکل تعداد زیادی از پروژه‌های سطحی شهر مرتفع و در سطح منطقه ثامن نیز مشکلات قدیمی و چندین ساله‌ی حدود 26 پروژه مرتبط با قبل از دوره‌ی مدیریت جدید شهری تعیین تکلیف شدکه این امر سبب رونق اقتصادی و اشتغال چند هزار نفری شده است.
آنچه بعضاً باقی‌مانده یا در خواست‌های خارج از اختیارات شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد بوده و یا طرف مقابل به دلایل شخصی تمایلی به پیگیری و حل و فصل موضوعات نداشته است.

د) نگاه به آینده:

1- اعتقاد راسخ به ضرورت بازنگری طرح تفصیلی طاش
2- تاکید بر رعایت حقوق مکتسبه مالکین و سرمایه‌گذاران باستناد مواد 49 و 50 آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور و همچنین تبصره ماده 3 قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی در زمان تهیه و تصویب طرح و یا تامین منابع مشخص برای جبران خسارت حقوق قانونی آنان
3- الزام وزارت راه و شهرسازی به رعایت قانون در فرآیند تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی

لذا از آن مقام محترم استدعا می شود که:

از ابزارهای قانونی و نظارتی لازم در جهت هدایت نهادهای ذی‌ربط از جمله شورای عالی شهرسازی و معماری و تمکین آنان به فرآیندهای قانونی تهیه طرح‌های تفصیلی (از جمله بند1 ماده 2، بند3 ماده 4، تبصره ماده 7 و ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری و بند 34 ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شور اهای اسلامی شهر) و نیز به رسمیت شناختن قوانین موضوعه و اختیارات مدیریت استانی و محلی استفاده نموده و بر بازگشت روند اصلاح و بازنگری طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بر مدار قانون و منطق، تأکید و نظارت نمایند.

اصلاح شیوه‌نامه موضوع نامه شماره 34078/300 مورخ 99/04/04 که با تغییر، تحدید و نادیده گرفتن حقوق مالکانه موجود در طرح تبعات جبران‌ناپذیر قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به همراه داشته و ضمن اینکه مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری، دستگاه قضایی و در نهایت کشور ایجاد می‌نماید به دلیل نادیده گرفتن واقعیت‌ها از روند اجرای طرح، با شکایت صاحبان حق متوقف خواهد شد و صرف نظر از آسیب به اعتماد عمومی و خروج سرمایه‌گذاران، منابعی هم برای جبران خسارت وجود ندارد . در خصوص حقوق قانونی مکتسبه نیز خواسته مدیریت شهری اجرای پیشنهادات کمیته حقوقی ذیلِ ستاد راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر که در جلسه مورخ 1398/06/10 به تصویب رسیده است، می‌باشد.»

همچنین در گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد آمده است که مدیریت شهری و تمامی ارکان حکومتی و دولتی پیوسته سعی داشته که شایسته‌ترین، بهترین و درخورترین شرایط را برای میزبانی از میهمانان شهر بهشت فراهم آورد؛ برهمین اساس، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در دستور کار قرار گرفت و اکنون بیش از 2 دهه از تصویب و اجرای آن می‌گذرد. این طرح علی‌رغم اینکه مسیر قانونی خود را طی کرده و تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را گرفته است، تا به امروز چندین بار دستخوش تغییراتی شده و همین تغییرات با کاستن از سرعت پیشرفت پروژه، اثرات نامطلوب بسیاری را بهمراه داشته است.

در ماه‌های اخیر هم موضوع بازنگری در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در محافل گوناگون و از سوی افراد مختلف از جمله نمایندگان محترم مجلس مطرح شده و جامعه نیز نسبت به آن حساس است؛ لذا باید با آگاهی‌بخشی عمومی، شرح ماوقع را بیان کرد و به اطلاع شهروندان و مردم رساند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی نصرالله پژمانفر طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون شورای عالی شهرسازی و معماری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بافت پیرامونی حرم شورای اسلامی اسلامی شهر طرح تفصیلی شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۶۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین عودت داده شد

رئیس شورای شهر قزوین گفت: کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین توسط شورای شهر عودت داده شده که این نشان از همکاری اعضای شورای شهر قزوین با مدیریت شهری قزوین دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علی فرمانی بعدازظهر امروز -پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت- در نشست صمیمانه با اعضای شورای ادوار که به مناسبت گرامیداشت هفته ملی شوراها برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های صمیمی اعضای شورای ادوار می‌تواند دستاوردهای فراوانی علاوه بر دیدار و تجدید خاطرات بهره‌گیری از اندیشه‌ها و نظرات مشورتی افراد داشته باشد.

وی با بیان اینکه شوراها نقش مهمی در تصمیم‌سازی مدیریت شهری دارند، به اقدامات مهم شورای ششم پرداخت و افزود: اتمام طرح‌های نیمه تمام از جمله خانه تئاتر و کمربندی آیت اله باریک بین که رهاورد سیاست گذاری شورای ادوار بوده است با همت اعضای شورای ششم و تلاش مدیریت شهری از جمله عملکرد مهم این دوره بوده است.

رئیس پارلمان شهری قزوین تصریح کرد: در ادامه برنامه‌ها و سیاست‌های شورا هوشمندسازی و مدیریت ترافیک شهر قزوین با اجرای طرح‌های مختلف از جمله احداث تقاطع غیر همسطح در میدان دفاع مقدس و تقاطع نسیم شمال طرح ریزی شده است.

فرمانی ادامه داد: همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید ملک در مرکز شهر قزوین و ایجاد پارکینگ طبقاتی در بودجه امسال شهرداری لحاظ شده است. امیدواریم تا با بهره‌گیری از خرد جمعی و نظرات متخصصان و کارشناسان امر در پیشرفت و آبادانی شهر قزوین گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی همچنین به سایر اقدامات و فعالیت‌های این نهاد مقدس در دوره شورای ششم پرداخت و گفت: پیگیری طرح تفصیلی پسماند، آغاز طرح ساماندهی محله هادی‌آباد و ساخت مسکن، ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در بازار، توجه ویژه به نقاط کم برخوردار و بسیاری از طرح‌های فرهنگی، عمرانی و ترافیکی تأثیرگذار از جمله اقدامات بوده است.

رئیس شورای شهر قزوین همچنین با بیان اینکه شورای ششم را شورای پویا و فعالی می‌بینم، افزود: اگر چه اختلاف نظر و سلیقه در این دوره از شورا وجود دارد اما این اختلافات باعث نشد که کارها بر زمین بماند. همچنین از تعداد ۳۹۵ لایحه ارائه شده به شورا تنها ۱۱ مورد برای اصلاح به شهرداری عودت شده است.

فرمانی ادامه داد: بنابراین کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین توسط شورای شهر عودت داده شده که این نشان از همکاری اعضای شورای شهر قزوین با شهرداری و مدیریت شهری قزوین دارد.

کد خبر 750075

دیگر خبرها

  • نوسازی ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده تا پایان سال
  • تشییع پیکر چند شهید دفاع مقدس در مشهد و تهران
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • تشییع پیکر شهید دفاع مقدس در اجتماع صادقیون در مشهدالرضا
  • اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد الرضا
  • مشهد الرضا سوگوار و عزادار سالروز شهادت صادق آل عبا (ع)
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • اعلام ویژه برنامه‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به مناسبت شهادت امام صادق(ع)/ عزاداری شامگاه شهادت رئیس مذهب در بارگاه رضوی
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین عودت داده شد