Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@00:20:42 GMT

اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می‌شد

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۶۸۳۳

اتیوپی: سد النهضه باید 200 سال پیش ساخته می‌شد

نخست‌وزیر اتیوپی ساخت سد النهضه را اقدامی با تاخیر خواند و تلویحا به مصر و سودان در باره اقدامات آن‌ها در قبال این سد هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر اتیوپی پایان اولین گام از آب‌گیری سد مناقشه‌بر‌انگیز «النهضه» را به مردم اتیوپی تبریک گفت و اظهار داشت که این سد باید دو قرن پیش ساخته می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او چهارشنبه‌شب طی پیامی به مردم اتیوپی که در خبرگزاری «اینا» این کشور منتشر شده، گفت که «این دستاورد توانایی اتیوپیایی‌ها بر تکرار تحقق دستاورد در مأموریت‌های ملی دیگر را نشان می‌دهد».

نخست‌وزیر اتیوپی، سد النهضه را رمز نسل جدید این کشور خواند و گفت که آنچه بیش از همه باعث ایجاد جنجال شده، همین اعتماد به نفسی است که ما با آن سد النهضه را ساختیم و به رغم وجود ده‌ها شک و تردید، آن را محقق کردیم.

مقامات اتیوپی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که اولین مرحله از عملیات آبگیری سد النهضه با افزایش نزولات آسمانی، به پایان رسیده است.

ابی احمد گفت «همانگونه که وعده دادیم اولین مرحله پر کردن سد بدون اینکه ضرری به کسی وارد شود به پایان رسید. این سد باید حداقل ۲۰۰ سال پیش ساخته می‌شد».

سه کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حق‌آبه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه به اختلاف رسیده‌ و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصف به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید.

اتیوپی اصرار دارد که این سد را در سه سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد دو کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای گریبان‌گیر خواهند شد.

دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حق‌آبه نیل، تهدید کرده بود که اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد که برای حفاظت از منافع ملی از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مصر اتیوپی سد النهضه سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۶۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن

آفتاب‌‌نیوز :

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در یک سفر از پیش اعلام نشده از پکن با مقام شماره ۲ چین دیدار کرده است.

به گزارش الجزیره، دیدار ماسک با لی کیانگ، نخست‌وزیر چین در حالی انجام می‌شود که خودروسازان چینی در حال تبلیغ جدیدترین خودرو‌های الکتریکی خود در نمایشگاه خودروی پکن هستند که از ۲۵ آوریل تا ۵ می‌برگزار می‌شود.

رسانه دولتی چین گزارش داد، در جریان دیدار روز یکشنبه آنها، لی به ماسک گفت که امیدوار است ایالات متحده با چین در همکاری “برد-برد” تعامل کند و از عملیات تسلا در چین به عنوان نمونه‌ای موفق از همکاری با یکدیگر نام برد.

لی گفت: «بازار بسیار بزرگ چین همیشه به روی شرکت‌های خارجی باز خواهد بود. چین به قول خود پایبند خواهد ماند و به سختی برای گسترش دسترسی به بازار و تقویت ضمانت‌های خدمات ادامه خواهد داد.»

ماسک در پستی در X گفت که از ملاقات با مقام شماره ۲ “مفتخر” است.

ماسک گفت: “ما اکنون سال هاست که همدیگر را می‌شناسیم، از اوایل روز‌های شانگهای. ”

بازدید ماسک از قبل اعلام نشده بود و مشخص نیست که آیا برنامه سفر او ممکن است شامل بازدید از نمایشگاه خودرو پکن باشد، جایی که خودروسازان چینی خودرو‌های الکتریکی را به نمایش می‌گذارند که مستقیماً با مدل‌های تسلا رقابت می‌کنند.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • هشدار مصر و اردن درباره کوچاندن فلسطینیان/ تاکید قطر بر جلوگیری از ورود منطقه به جنگ
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور