Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@11:05:59 GMT

بیماری هاری،کُشنده اما قابل پیشگیری

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۱۷۷۰۵

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: با انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان هاری، می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. ناطقان: بهزاد امیری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به بروز بیماری هاری با شروع فصل گرما در کشور اظهار کرد: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه کشنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: خوشبختانه علی‌رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری، می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری و بروز علائم، تقریبا صددرصد موارد منجر به مرگ می‌شود؛ سگ‌ها عامل اصلی موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و البته حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان پذیر است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان افزود: شست‌وشوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضد هاری پس از تماس با یک حیوان مظنون به هاری، بسیار مهم، حیاتی و نجات دهنده است.

امیری با اشاره به روش‌های انتقال و بیماری‌زایی عارضه هاری بیان کرد: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می‌یابد؛ همچنین ویروس هاری می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش‌های پوستی، چشم و غشا‌های مخاطی وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری شود.

او گفت: هنگامی که ویروس از طریق گزش وارد بدن می‌شود، ابتدا در محل ورود در عضلات تکثیر می‌یابد و سپس از طریق اعصاب محیطی به سیستم اعصاب مرکزی رسیده و بعد به غدد بزاقی انتشار پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: دوره کمون این بیماری در انسان حدود ۲ تا ۳ ماه است، اما امکان دارد از چند روز تا یک سال نیز طول بکشد؛ دوره کمون به مقدار ویروس وارد شده در اثر گازگرفتگی، محل گزش و شدت زخم بستگی دارد و خطر ابتلا به هاری در گزش در بعضی نواحی شامل سر و گردن و ناحیه تناسلی بیشتر است.

امیری افزود: بیماری هاری با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بی‌قراری آغاز می‌شود؛ اغلب اوقات، درد و خارش در محل زخم احساس و افزایش ترشح بزاق مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است گرفتگی‌های عضلات تنفسی و نیز تشنجات عمومی ایجاد شود.

او با بیان اینکه به ندرت بیماری هاری با علامت فلجی ظاهر شود و این شکل نیز پس از کما منجر به فوت بیمار می‌شود، گفت: امکان ابتلای همه حیوانات خونگرم به بیماری هاری وجود دارد البته سگ‌ها بیشتر در معرض خطر هستند؛ دوره کمون در سگ‌ها ۱۰ روز تا ۲ ماه و گاهی بیشتر است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: هاری ، کشنده ، قابل پیشگیری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: هاری کشنده قابل پیشگیری متخصص بیماری های عفونی بیماری هاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۷۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله حبیبی ظهر امروز سه‌شنبه در آیین نواختن زنگ سپاس معلم در استان خوزستان که به صورت نمادین در دبستان حضرت مریم (س) حمیدیه انجام شد، با تبریک روز «معلم» اظهار کرد: معلمان بی شک انسان‌ها را از گمراهی نجات می‌دهند یعنی همان کاری که پیامبر (ص) انجام می‌داد. قرآن می‌فرماید «انسان‌ها قبل از علم و حکمت، در ضلالت گمراهی می‌روند و آنچه انسان را هدایت می‌کند، علم و دانش است» و این مسوولیت سنگین بر عهده معلمان است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: معلم انسان را به نور می‌آورد و مسیر هدایت را به دست خود گرفته است. امروز دور هم جمع شده‌ایم تا از این مقام قدردانی کنیم.

وی ادامه داد: معلم در هر جامعه‌ای با هر دین، مذهب و فرهنگ، قابل احترام است همان گونه که تعلیم و تربیت در اسلام زمان و مکان نمی‌شناسد. دانش آنقدر جایگاه دارد که انسان‌ها باید تمام زندگی خود را وقف آن کنند.

حبیبی گفت: امروزه کارهای فرهنگی سپاه کمتر از معلمان نیست. البته روحانیت در حوزه‌های علمیه همه معلم هستند و نقش هدایت جامعه را بر عهده گرفته‌اند.

کد خبر 6093249

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا
  • پرسه سگ‌های ولگرد در شهر؛ ترحم، ترس، هاری
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور