Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرتضی مکی» تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به تصویب بسته اقتصادی اروپا و کارایی آن در شرایط کنونی کشورهای اروپایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تشریح دلایل موافقت سران اروپایی با تصویب بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی باید به این نکته توجه داشت که مبنای اصلی تایید و تصویب این بسته، تاثیر شیوع بحران کرونا بر اقتصاد بین‌الملل و خصوصاً اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله  اینجاست که اروپا پس از چین، دومین کانون بحران کرونا بود و تبعات زیادی بر اقتصاد و اجتماع این کشور گذاشت. تاثیر به اندازه‌ای بود که رکود عمیقی در اقتصاد این کشورها به وجود آمد و حتی رشد اقتصادی آنها منفی شد. به عنوان مثال در گزارش اخیر کمیسیون اروپا اعلام شده است که میزان رشد منفی اقتصادی کشورهای اروپایی تا پایان ۲۰۲۰ میلادی حدد ۹ درصد خواهد بود که رقم بالایی به حساب می‌آید و بحران کرونا هم این موضوع را تشدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: همه به خاطر دارند که اروپایی‌ها بحران اقتصادی یورو در سال ۲۰۰۹ میلادی را تجربه کرده‌اند و به نوعی از آسیب‌های آن بی‌بهره نماندند. بر همین اساس نمی‌خواهند که دوباره درگیر ان مسائل شوند و به همین دلیل آثار کرونا باعث شده تا آنها در محور اقتصادی به تکاپو بیافتند. اتحادیه اروپا و در راس آن آلمان و فرانسه به این نتیجه رسیده‌اند که اگر جلوی تبعات اقتصادی شیوع کرونا را همین حالا نگیرند، بدون تردید با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند بود. آنها معتقدند که تبعات این موضوع  به حدی خواهد بود که بحران تمام اقتصاد اروپا را خواهد گرفت؛ چراکه رکود اقتصادی در اروپا افزایش پیدا کرده و اگر جلوی آن گرفته نشود، بدون تردید تهدید‌های جدی متوجه قاره سبز خواهد شد. بر این اساس، سران اروپا و مقام‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به مدت چهار روز (از جمعه هفته گذشته تا دوشنبه و سه‌شنبه) با یکدیگر در مورد بسته حمایت اقتصادی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بر اساس مستندات موجود بسته حمایت اقتصادی اروپا چیزی حدود ۷۵۰ میلیارد یورو برآورد شده است که در مورد تقسیم این مبلغ میان کشورها اختلاف‌نظرهایی وجود داشت. نکته جالب این است که مذاکراتِ چهار روزه در بروکسل یکی از طولاتی‌ترین مذاکرات اروپایی طی یک دهه اخیر به حساب می‌آید و این موضوع نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی برای اقتصاد خود و تبعات شیوع کرونا بر آن بسیار نگران هستند و به همین دلیل به دنبال برون‌رفت از وضعیت فعلی هستند. در این میان ایتالیا و اسپانیا معتقد بودند که برای کنترل اقتصاد خودشان باید وام‌های بلاعوض به آنها داده شود که در مقابل کشورهایی مانند اتریش، آلمان و فرانسه با این موضوع مخالفت کردند و در نهایت مقرر شد که بخشی از ۷۵۰ میلیارد یورو به صورت وام به کشورهای آسیب‌پذیر داده شود. بر اساس آنچه که در نهایت مشخص شد، رقمی در حدود ۳۹۰ میلیارد یورو به عنوان کمک بلاعوض و ۳۶۰ میلیارد یورو به عنوان وام‌های ارزان قیمت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگ‌تر مانند آلمان، فرانسه و اتریش معتقدند که این کمک‌ها باید به صورت وام به کشورهای کوچک‌تر ارائه شود تا آنها بتوانند این ارقام را به عنوان اقساط به صندوق اقتصادی اتحادیه اروپایی بازگردانند. به این دلیل کمک‌های مذکور و حتی رقم ۷۵۰ میلیارد یورو در قال برنامه هفت ساله اتحادیه اروپا مطرح شده است و در این دوره هفت ساله قرار است تا اقساط مربوط در قالب بازپرداخت، پس گرفته شود. بسیاری بر این عقیده هستند که این طرح همانند بحران یورو در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی باعث بدهکار شدن کشورهای اروپایی خواهد شد و به نوعی بازپرداخت آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند. اما نکته اینجاست که در بحران سال ۲۰۰۹ همین وام‌های اروپایی بود که باعث شد بیکاری تا حد زیادی فروکش کند که در مورد ایتالیا و یونان به وضوح این موضوع قابل لمس بود. در آن زمان مرکل نقش محوری را برای اتحادیه اروپایی بازی کرد و حالا در مورد بسته ۷۵۰ میلیارد یورویی هم مرکل توانست این موضوع را به سرانجام برساند؛ به عبارتی دیگر بازهم مرکل به داد قاره سبز رسید. این طرح به نوعی برای گذار از دوره فعلی و تاب‌آوری اقتصاد اروپا در شرایطی است که کرونا دنیا را به هم ریخته است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آلمان آنگلا مرکل کرونا اتحادیه اروپایی امانوئل مکرون کووید ۱۹ ۷۵۰ میلیارد یورو کشورهای اروپایی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۷۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه

مقامات اتحادیه اروپا در حال آماده سازی تحریم‌ها برای بیش از ده شرکت از روسیه، ترکیه، امارات، چین و هنگ کنگ به دلیل مشارکت آنها در عرضه کالا‌های تحریم شده اروپایی به روسیه هستند.

تحریم‌ها در مورد فروش سیستم‌های ناوبری موشک ها، آنتن‌ها و همچنین قطعاتی است که در رایانه‌های نظامی استفاده می‌شود.

پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته بود که کشور‌های اتحادیه اروپا به اتفاق آرا از تقویت تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کنند.

چندی قبل، روزنامه انگلیسی دیلی میل در مطلبی نوشت تحریم‌ها علیه روسیه نه تنها مانع از رشد اقتصاد این کشور نشده است بلکه مستقیما اقتصاد اروپا را هدف گرفته و به آن آسیب زده است.

به نوشته این روزنامه تحریم‌های غرب نتوانسته روسیه را از ادامه جنگ در اوکراین باز دارد و آسیب بیشتری به انگلیس و اروپا وارد کرده تا مسکو.

تلاش‌های غرب برای تضعیف حملات کرملین از طریق مسدود کردن وجوه و دارایی‌های آن، کنار گذاشتن بانک‌های روسی از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی و توقف تجارت، تنها مسکو را به بهبود روابط با سایر شرکای بین‌المللی از جمله چین و ایران واداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • اقدام قانونی علیه طرح گازی آلمان در دستورکار کمیسیون اروپا