Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها- دهه اول ذی‌الحجه در روایات ما و در میان علما و صالحین اهمیت ویژه‌ای از گذشته تا کنون داشته است. در قرآن کریم نیز با تعابیری مانند « ایام معلومات» به این دهه اشاره شده است که نشان از اهمیت خاص این روزها دارد. - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام سید محمد حسینی نیاز از اساتید دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اهمیت و فضیلت دهه اول ذی‌الحجه، درباره دلایل این فضیلت اظهار داشت: یکی از دلایل برتری این روزها نسبت به سایر ایام این است که در این روزها، حاجیان به حج میروند و برگزاری حج در ماه ذی‌الحجه یکی از دلایل عظمت این ماه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی دراین‌باره افزود: بهترین بنده‌های خدا، صلحا، تابعین، اصحاب پیامبران، بسیار به عبادت در این دهه اهمیت می‌دادند و در قرآن کریم با عبارت « ایام معلومات» به این دهه اشاره شده است.

این کارشناس مذهبی همچنین درباره علت فضیلت این دهه گفت: روزهای مبارکی مانند روز عرفه و عید قربان در این دهه که جزء مهمترین روزهای سال هستند، نشان از اهمیت این ایام دارد که روز عرفه، روز دعا و نیایش است و خواندن دعای عرفه امام حسین( ع) در این روز فضیلت زیادی دارد و همانطور که امام حسین( ع) سیدالشهدا هستند، این دعا هم سرور همه دعاها هستند.

حدیث| ثواب روزه 80 ماه برای روزه‌داریِ اول ذی‌الحجهاعمال و فضائل شب و روز دهه اول ذی‌الحجه در بیان میرزا جواد ملکی تبریزی/ پاک‌ترین دهه سالچرا باید 24 ذی‌الحجه را قدر بدانیم؟

وی ادامه داد: همچنین روز عید قربان بهترین روز برای حاجیان است که قربانی خود را ذبح می‌کنند و حج را به پایان می‌برند و این اعمال از دلایل اهمیت و برکات این ایام است.

حسینی نیاز با اشاره به تأثیرات مختلف حج در جامعه مسلمانان تصریح کرد: حج، جنبه‌های مختلفی دارد و یکی از جنبه‌های آن، اتحاد و برقراری تعامل بین اقشار مختلف مسلمانان از نقاط مختلف دنیاست.

حسینی نیاز دراین‌باره افزود: امروزه شرکت‌ها برای بهبود تعامل بین کارمندان خود، اردوهای مشترک برگزار می‌کنند و این ظرفیت تعامل، در آداب و احکام جمعی مسلمانان مانند نماز جماعت، نماز جمعه و حج وجود دارد که هر یک به نحوی و در مقیاس خود به این تعامل کمک می‌کنند.

وی درباره اهمیت حج در اتحاد بین مسلمانان عنوان کرد: در برپایی حج، همه افراد فارغ از میزان دارایی و شأن اجتماعی همگی با یک لباس، در کنار یکدیگر اعمال حج را به جا می‌آورند و با وجود اختلافات، این موضوع در اتحاد مسلمانان با تکیه بر مشترکاتی مانند قبله و کتاب و پیامبر مشترک، تأثر بسزایی دارد که می‌توانند با تکیه بر این مشترکات بر اختلافات فائق آمده و در مقابل دشمنان اسلام متحد باشند.

وی همچنین افزود: از دیگر برکات حج این است که رزق و روزی را زیاد می‌کند و کسانی که به حج مشرف می‌شوند، این برکت و افزایش رزق و روزی را در ابعاد مادی و معنوی مشاهده می‌کنند.

حسینی نیاز درباره اهمیت حج در بین مسلمانان عنوان کرد: از دعاهای سفارش شده در ماه مبارک رمضان دعای « اللهم ارزقنا حج بیتک‌الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» است و این تأکید و درخواست برای انجام هرساله حج، نشان از اهمیت این فریضه در اسلام دارد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایت پیامبر اکرم( ص) مبنی بر اینکه عمل خیر و عبادت در هیچ ایامی نزد خدا محبوب‌تر از دهه اول ذی‌الحجه نیست، درباره اعمال این دهه بیان کرد: از جمله اعمال 9 روز اول این دهه، روزه گرفتن است که روایت شده روزه این 9 روز معادل روزه تمام عمر است وهمچنین نمازی دورکعتی که بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود و آِیه « و واعدنا موسی ثلاثین لیلة» در آن قرائت می‌شود و هرکه این نماز را در این دهه بخواند، در ثواب حج حاجیان خانه خدا شریک می‌شود.

وی دراین‌باره افزود: از دیگر اعمال این دهه که در روز عید قربان انجام می‌شود، قربانی‌کردن است که برای حاجیان حاضر در حج، واجب و در سال های بعد از آن، مستحب است و در این روزها که بحث همدلی و رسیدگی به فقرا در جامعه مطرح است، می‌توان از این عمل مستحب به این منظور استفاده کرد و اگر هر حاجی یک گوسفند قربانی کند و توزیع آن به‌درستی انجام شود، همه فقرا از این عمل مستحب بهره‌مند می‌شوند.

حسینی نیاز  بیان کرد: توصیه علما نسبت به این روزها که برکات بسیاری دارند این است که تا جایی که می‌توانیم با مراقبت بر رفتار و انجام اعمال این دهه و خواندن دعاها، نهایت استفاده را از این فرصت داشته باشیم که معلوم نیست سال بعد زنده باشیم و چنین فرصتی برای ما فراهم باشد.

انتهای پیام/741/ش

R41405/P/S6,75/CT7 بیشتر بخوانید... اهمیت دهه ‌اول ذی‌الحجه از نظر ۴ استاد اخلاق توصیف ماه ذی‌الحجه در کلامی از رهبر انقلاب قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... اهمیت دهه ‌اول ذی‌الحجه از نظر ۴ استاد اخلاق توصیف ماه ذی‌الحجه در کلامی از رهبر انقلاب پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ گزارش| اما و اگرهای ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ ‌قانون ۶۰روزه‌ای که ابلاغیه آن ۶۰۰روزه شد ۲ رکورد تلفات جانی ناشی از ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی شکسته شد ۳ به مناسبت پرواز جاودانه شهید دوران|در رثای خلبانی که صدام برای سرش جایزه گذاشت/ داغ‌هایی که شهید دوران بر دل رژیم بعث گذاشت ۴ سرمایه‌گذاری مطلوب هندی‌ها در بندر چابهار‌/ اجرای تعهد ۸۵میلیون‌دلاری تجهیزاتی/ قرارداد "BOT" فعال خواهد شد ۵ معاون وزیر بهداشت: ‌‌مردم کرونا را ساده‌انگاری کردند / انتقاد از رفت و آمدهای خانوادگی / خرید ۴ هزار ونتیلاتور از شرکت‌های دانش بنیان ۶ آزمایش موفق ۳ داروی درمان و پیشگیری از کرونا در آذربایجان شرقی / داروها روی ۳۰۰ نفر آزمایش موفق داشت ۷ نمایش زیباترین دست‌بافت‌های ایران در کهن‌شهر همدان+تصاویر ۸ گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با خانواده شهید حافظ امنیت کشور/ روایتی از ولایتمداری شهید امیدی مهمترین اخبار استانها فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص): در اجرای پروژه‌ها مشارکتی با خارجی‌ها نداریم/ هیچ‌گاه ‌دنبال سود نیستیم+ فیلم انهدام باند قاچاق سلاح در کرمانشاه / کشف ۶۹۷ قبضه سلاح جنگی، شورشی و شکاری از قاچاقچیان گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با خانواده شهید حافظ امنیت کشور/ روایتی از ولایتمداری شهید امیدی گزارش مردمی| قصه پر غصه مردم منطقه ‌کاجوی ‌قصرقند/ طغیان رودخانه مسیرهای ارتباطی را مسدود کرد+ فیلم مهمترین اخبار تسنیم وزیر بهداشت: تست‌‌های اولیه "واکسن کرونا" را پاس کرده‌‌ایم دومین ضربه به «فشار حداکثری» آمریکا با توافق بلندمدت ایران-روسیه/ ماجرای توافق ۲۰ ساله چیست؟ بانک مرکزی: اطلاعات ۲۵۰ صادرکننده را به مرجع قضایی دادیم/ بعد از شکایت هم از بازگشت ارز اجتناب می‌کنند سفر الکاظمی به تهران| از روابط تجاری ۲۰ میلیاردی تا وعده ضربه متقابل ایران به آمریکایی‌ها گفت‌وگو| صدرالحسینی: تمام سعی آمریکا برهم زدن روابط میان ایران و عراق است/ ۳ انتظار اصلی ایران از دولت الکاظمی درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دهه اول ذی الحجه ذی الحجه حسینی نیاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۸۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است

حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم در نماز جمعه تبریز با بیان اینکه روند صهیونیسم ستیزی در حال افزایش است گفت: اسراییل قرار بود سرمایه راهبردی امریکا باشد. وی با اشاره به اینکه ۶۴ درصد مردم دنیا براساس یک نظرسنجی انجام شده مخالف سیاست‌های آمریکا هستند.

وی با بیان اینکه دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسل‌کشی رژیم جعلی در غزه کرده است، راظهارکرد: مشکل امریکا فقط مربوط به مرز‌های خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل، بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اشاره و اظهار کرد: یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است این که سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می‌شود که در سازوکار‌های میان ۲ کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند، گفت: سفر آیت‌الله رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان داد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

آل‌هاشم با اشاره به فضای روانی ایجاد شده در پاکستان پس از عملیات وعده صادق و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان، گفت: دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر ۲ کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای باشد. 

وی با اشاره به فرارسیدن ۱۰ اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز که به عنوان " روز ملی خلیج فارس " نامگذاری شده است، اظهار کرد: اسناد موجود در مورد خلیج فارس غیرقابل انکارترین اسناد جهانی است و نشانه هویت و تمدن ایرانی است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • شیرین سعیدی: از شنیده شدن خبر بازداشت خود شوکه شدم!
  • تاکید ایران و گرجستان بر اهمیت تحکیم صلح و امنیت منطقه
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • شهید شیرودی خلبان تیزپرواز آسمان ایران
  • علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • گاز قسمتی از کرج قطع می‌شود
  • اهمیت عضویت ایران در کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک