Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر نیکویی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرگان گفت: نیرو‌های جنگلبانی طی تعقیب و گریز متخلفانی که به صورت عمدی جنگل را آتش می‌زدند، مصدوم شدند.

نیکویی افزود: متخلفان در حال آتش زدن بخشی از جنگل قرق بودن که دو نیرو‌های منابع طبیعی با آن‌ها درگیر شده و در این اتفاق این دو جنگلبان مصدوم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او توضیح داد: نیرو‌ها در منطقه در حال خاموش کردن حریق بودن که متوجه چند نقطه حریق جدید می‌شوند و با پیگیری ماجرا متوجه دو نفر متخلف شده که در حال آتش زدن عرصه‌های جنگلی منطقه گلریز قرق بودند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرگان اضافه کرد: طی تعقیب و گریز متخلفان با نیرو‌ها درگیر دو نفر از نیرو‌ها زخمی شدند.

او با اشاره به این‌که پس از اطلاع، بلافاصله نیرو‌های حفاطتی ما اعم از قرقبانان شرکت‌ها و نیرو‌های حفاظتی سازمان وارد عمل شدند، ادامه داد: پیگیری‌ها منجر به دستگیری دو متخلف شد و خوشبختانه دو نیروی منابع طبیعی به‌صورت سرپایی در بیمارستان مداوا شدند.

نیکویی با اشاره به اینکه، در این رابطه یک دستگاه موتورسیکلت شناسایی و توقیف شد، افزود: دو نفر هم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

عمدی محرز نشده است

اما در حالی که منابع طبیعی اعلام کرد که این آتش سوزی‌ها عمدی بوده، فرماندار گرگان گفت که عمدبودن آتش سوزی‌های دو روز گذشته حوالی شهر قرق هنوز ثابت نشده و موضوع توسط مقام قضایی در دست بررسی است.

محمد حمیدی که عصر چهارشنبه به همراه فرمانده انتظامی شهرستان گرگان به منظور بررسی آخرین وضعیت مهار آتش سوزی‌های دو روز گذشته در منطقه حضور پیداکرده بود، گفت: هنوز عمدی بودن آتش سوزی‌ها ثابت نشده و موضوع در دست بررسی مقامات قضایی است.

رئیس شورای تامین شهرستان گرگان با اشاره به اینکه شهر قرق علیرغم تنوع قومیتی هموطنان از شهر‌های آرام و بدون تنش گرگان و استان است، عنوان کرد: این امر خود نشان دهنده فرهنگ تعامل و همراهی مردم با سیاست‌های نظام بوده و مردم همیشه در مهار بحران‌های طبیعی پیشقدم هستند.

حمیدی تصریح کرد: همراهی و همکاری خوب مردم در کنار پرسنل زحمتکش منابع طبیعی و شهرداری‌ها و نیرو‌های پایگاه‌های مقاومت بسیج شهر و روستا توانست آتش را مهار کند.

او بیان کرد: در اتفاقات اینچنینی که ممکن است از روی غفلت و یا ناآگاهی صورت گیرد نباید مردم زحمت کش منطقه را مقصر دانست که مورد سوءاستفاده دشمنان نظام قرارگیرد.

رئیس مدیریت بحران شهرستان گرگان گفت: کمیته اطفا حریق روستایی با مدیریت بخشدار بهاران و محوریت دهیاران و همراهی شورا‌های اسلامی روستا‌های حاشیه جنگل و با حضور نیرو‌های مردمی بومی و پایگاه‌های بسیج فعال شوند تا در مواقع بحرانی بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و به موقع عمل کنند.

فرماندار شهرستان گرگان همچنین از شورای شهر قرق و معتمدان و متنفذان منطقه خواست تا مثل همیشه در این گونه مواقع مشکلات را با درایت خود و با ریش سفیدی حل کنند.

خسارت به جنگل‌ها

گفتنی است آتش افروزی خسارات هنگفت و جبران ناپذیر به جنگل‌ها و مراتع زده و ثروت ملی را از بین می‌برند که به همین دلیل عاملان آن باید در برابر اقدام نابخردانه و نامعقول خود پاسخگو باشند.

آتش سوزی‌ها ضربه و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌آورد و علاوه بر تخریب خاک، مرگ تلخ جانورانی که توان و قدرت فرار از منطقه را ندارند را موجب می‌شود که مشاهده چنین مواردی به جد دردناک و آزار دهنده است.

در فصول گرم سال کوچکترین سهل انگاری و بی احتیاطی می‌تواند آتش سوزی‌های گسترده و خسارت بار را موجب شود و زیان‌های جبران ناپذیری بر پیکر منابع ملی وارد آورد لذا منابع طبیعی و دوستداران محیط زیست همواره از مردم خواست از برافروختن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند.

 

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل ها جنگل قرق منابع طبیعی اطفای حریق شهرستان گرگان منابع طبیعی آتش سوزی ها نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۸۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد

    به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:این آفت در سن یک تا سه پورگی است که به صورت طغیانی درآمده و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از سطوح تاغزارهای شهرستانهای نام‌برده را به صورت پراکنده آلوده کرده است.   محسن فنودی افزود: خسارت وارده به صورت پراکنده و بر روی تاغ‌ها و در حد ناچیز برآورد شده است که با افزایش سن وجمعیت آفت به طور قطع شدید خواهد شد.   وی با اشاره به این که پیش بینی می شود بیش از هزار کانون طغیان آفت ملخ در استان وجود داشته باشد افزود: علت بروز جمعیت های طغیانی، ایجاد شرایط مطلوب رطوبتی بر اثر بارندگی‌های سه هفته قبل تا کنون، دمای مناسب محیط و در نتیجه رشد مناسب گیاه تاغ و همزمان باز شدن کپسول های تخم آفت است.   فنودی افزود: با توجه به پیش آگاهی آفت توسط نیروهای حفاظتی، مرتعداران، روستائیان و شوراهای اسلامی در حال انجام اقدامات لازم هستند.   وی اظهار کرد:اداره کل منابع طبیعی اقدامات اولیه برای کنترل آفت در مناطق خسارت دیده را در اختیار شهرستان ها قرار داده است که شامل تهیه و تامین تجهیزات لازم و تهیه و انتقال مواد کنترلی مناسب به شهرستانها می شود.   ملخ کوهان‌دار تاغ از جمله آفات مهم تاغ‌زارهاست که طی سال‌های اخیر در مناطق تاغ‌کاری با جمعیت‌های متفاوت و گاه به صورت طغیانی بروز کرده است. این ملخ از جمله ملخ هایی است که فقط از تاغ تغذیه می کند و طبق بررسیهای انجام شده زراعتهای کشت شده در مجاورت تاغ‌زارها هیچ کدام مورد حمله این ملخ قرار نگرفته است.   هم اکنون هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پهنه کل استان خراسان رضوی را عرصه‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که پنج و نیم میلیون هکتار آن مناطق بیابانی است.      

 

دیگر خبرها

  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • از توقیف خودرو ۱۷ میلیارد ریالی قاچاق تا دستگیری عامل آتش سوزی عمدی منزل در فارس
  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر