Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید فدایی گفت: تخت‌جمشید، نقش رستم و محوطه‌های اطراف آن از مهم‌ترین مناطق متعلق به دوران هخامنشی (همچنین پیشاهخامنشی و پسا هخامنشی) به‌شمار می‌آیند که اهمیت این مناطق، تنها محدود به وجود آثار باستانی از قبیل کاخ‌ها، سازه‌ها و آرامگاه‌ها نمی‌شود، بلکه این مناطق از نقطه نظر مطالعات کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی نیز منحصر بفرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فدایی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این مناطق، بهره بردن از دهه‌ها کاوش باستان‌شناختی است که باعث شده بخش عمده‌ای از کشفیات مرتبط با کتیبه‌شناسی در این محوطه‌ها انجام شود و به همراه اطلاعات باستان‌شناختی ارزشمند به پژوهشگران این امکان را می‌دهد تا با شواهد بیشتر به پژوهش در این حوزه بپردازند.

مدیر داخلی و کارشناس زبان شناسی تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص گفت: یکی از اولویت‌های کاری و پژوهشی در این محوطه‌ها در کنار مطالعات باستان‌شناسی، حفاظتی و مرمتی، کار مداوم بر روی مواد نوشتاری مرتبط با دوران هخامنشی و پسا هخامنشی تا اسلامی و معاصر است.

محمدجواد اولادحسین، افزود: با اینکه از نخستین مراحل پژوهش‌های مرتبط با تخت جمشید و نقش رستم، این آثار مکتوب، در کانون توجهات پژوهشگران قرار داشته و آثار بسیاری در این رابطه منتشر شده است، با این حال با توجه به ادامه پروژه‌های کاوش و مرمت و همچنین پیشرفت علوم مرتبط با کتیبه‌شناسی و زبان‌شناسی، لازم است که در بازه‌های زمانی منظم، شواهد مکتوب در این محوطه‌ها بازبینی شوند و در صورت نیاز به شکل کلی و جزئی مورد پژوهش دقیق قرار گیرند.

این کارشناس زبان شناسی تاریخی، اضافه کرد: در همین راستا از مهمترین پروژه های در دست پیگیری و اجرا در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید پروژۀ جامع مستند سازی از تمامی آثار مکتوب موجود در تخت‌جمشید و نقش رستم (از هخامنشی تا دوران معاصر) خواهد بود و در ادامه مسئلۀ پیوند کتیبه‌شناسی با حوزه مرمت و باستان شناسی و حتی گردشگری در این محوطه‌ها پیگیری خواهد شد.

اولاد حسین، به دیگر برنامه های آتی این پایگاه اشاره و اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های مصوب مجموعه تهیه بروشور راهنمای دو زبانه از کتیبه‌های واقع در صفه تخت جمشید برای گردشگران داخلی و خارجی است.

او ادامه داد: برنامه مصوب دیگر جانمایی کتیبه‌های یافت شده در آپادانا و خزانه تخت جمشید و همچنین الواح مکشوفه از باروی تخت جمشید و تهیه تابلوهای راهنمای مرتبط با این اکتشافات، جهت نصب و معرفی این اماکن به گردشگران است که این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است.

اولادحسین گفت: با برنامه زمانبندی از پیش تنظیم شده مرحله مقدماتی جمع آوری و تدوین داده های لازم برای اجرای این طرح جامع آغاز شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی تخت جمشید و نقش رستم محوطه ها کتیبه شناسی تخت جمشید زبان شناسی نقش رستم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۱۹۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه نگاری با قدرت تیتر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ دکتر مراد عنادی، تحلیل گر ارشد مسائل سیاسی و رسانه در یادداشتی درباره قدرت تیتر در رسانه ها نوشت: بدون شک مزیت نسبی روزنامه‌ ها در قدرت تیتر آنها نهفته است. گرچه گزارش میدانی ذیل روزنامه نگاری تحقیقی یا خبر تحلیلی و سوژه یابی هوشمندانه همگی ابزار قدرت رسانه های مکتوب محسوب می شوند اما این قدرت تیتر و خلاقیت در تیترزنی جذاب است که همچنان نبض تپنده دنیای روزنامه نگاری به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان قدرت صدا در رادیو، قدرت تصویر در تلویزیون و سرعت انتشار خبر در فضای مجازی از مزیت های نسبی این رسانه ها هستند که در این بین قدرت تیتر که در نیم تای بالای صفحه یک روزنامه ها درج می شود مزیت نسبی و اختصاصی مطبوعات است.

در دنیای امروزی ممکن است مخاطبان با ذائقه های فست فودی فرصت خواندن همه صفحات روزنامه ها را نداشته باشند اما بدون شک از مخاطبان خاص و وفادار تا مخاطبان عام همگی در نگاه نخست تیتر یک مطبوعات را از نظر می گذرانند و این یعنی دیده شدن.

با این نگاه هر چند با رشد روزافزون رسانه های نوظهور و چالش آنها با رسانه های با قدمت بیشتر از جمله رسانه های مکتوب، از میزان تیراژ یا شمارگان روزنامه ها کاسته شده است اما روزنامه ها با قدرت تیتر یک و فتو تیتر یا همان تیتروعکس همچنان محل توجه مخاطبان و اثرگذاری در فضای رسانه ای هستند.

صرفنظر از قدرت تیتر و به رغم برداشت بعضا تهدید محور از سهم خواهی رسانه های نوظهور مجازی به نظر می رسد رسانه های مکتوب و حتی رادیو وتلویزیون با بهره گیری از بستر فضای مجازی به عنوان فرصت می توانند بر میزان برد و اثرگذاری خود بیافزایند.

در سال های اخیر برخی رسانه های مکتوب با هوشمندی توانسته اند با تولید گزارش های میدانی و تیترهای جذاب که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند نه تنها خلا کاهش تیراژ را پر کنند که حتی بیشتر دیده شوند و مخاطبان میلیونی پیدا کنند.

با این اوصاف و به رغم این که خرید روزنامه در کیوسک ها یا دکه های فروش مطبوعات رفته رفته جای خود را به پیشخوان روزنامه در فضای مجازی و گوشی همراه علاقمندان داده است اما روزنامه ها همچنان پرفروغ در عرصه رقابت فشرده رسانه ها حضور داشته و در باشگاه رسانه ای و بازیگران جدید آن با قدرت تیتر خودنمایی می کنند.

کد خبر 848172 برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری روزنامه

دیگر خبرها

  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • تصویر کتیبه متفاوت در محل دیدار رهبر انقلاب
  • عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم