Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@03:30:17 GMT

نقش هوش مصنوعی در شناسایی و شدت بیماری کرونا

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۰۵۳۰

نقش هوش مصنوعی در شناسایی و شدت بیماری کرونا

ایسنا/خراسان رضوی محققان بریتانیایی از یک برنامه ردیابی علائم و یادگیری ماشین برای گروه‌بندی رایج‌ترین علائم کووید-۱۹استفاده کردند، آنان با این برنامه احتمال بروز هر نوع علامت و شدت بیماری را ارزیابی کردند.

 به گزارش ساینس، تخمین زده می‌شود که بیش از ۴میلیون نفر از برنامه ردیابی علائم کووید (Covid Symptom Tracker) استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه به‌منظور ردیابی نحوه مشاهده موارد کروناویروس در جوامع مختلف و همچنین در مورد علائم مرتبط با کووید-۱۹به‌منظور ردیابی بیماران ارائه‌شده است.

محقق این تحقیق گفت: هرگونه اطلاعات می‌تواند نجات‌دهنده زندگی باشد و ما قبلا دیده‌ایم که ویروس می‌تواند بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی عمل کند. علائم این بیماری ممکن است از اسهال و پریشانی گرفته تا درد در قفسه سینه و خستگی شدید باشد، اما هنوز مطمئن نیستیم که این علائم چقدر مشترک هستند و چقدر احتمال دارد موجب رویداد اتفاقات بد شود. دانستن اینکه احتمال نیاز به دستگاه تنفس برای بیماران وجود دارد، می‌تواند موارد پشتیبانی متفاوتی برای بیمارستان‌ها و بیماران ایجاد کند.

در این تحقیق، گروه تحقیقاتی از یک الگوریتم یادگیری ماشین استفاده کردند تا قرار گرفتن این علائم در کنار یکدیگر را بررسی کنند. به‌طورکلی، این گروه اطلاعات ۱۶۵۳ کاربر با آزمایش مثبت را که به‌طور مرتب علائم و وضعیت سلامتی خود را ثبت می‌کردند، جمع‌آوری کردند. از بین آنان، ۳۸۳ نفر حداقل یک‌بار به بیمارستان رفتند و ۱۰۷ نفر نیز به اکسیژن یا دستگاه تنفسی نیاز داشتند. به گفته محققان، علائم را می‌توان در کنار هم جمع کرد و از آن‌ها برای ارزیابی احتمال بروز یک مورد شدید استفاده کرد.

محققان خاطرنشان کردند: نکته اصلی این است که چندین علائم در کنار هم قرار گیرند.

محققان اظهار کردند: "ازآنجاکه هیچ‌کدام از علائم نمی‌توانند شدت بیماری یا نیاز به حمایت ویژه پزشکی در بیماری کووید-۱۹ را پیش‌بینی کنند، مستندسازی مجموعه زمانی علائم در چند روز اول بعد از اطلاع نتیجه، سندیت دارد."

دسته بندی علائم کروناویروس

بعدازاینکه محققان داده‌های بیماران را جمع‌آوری کردند از یک الگوریتم یادگیری ماشین برای جمع‌بندی این موارد استفاده کردند و نتایج ذیل حاصل شد.

دسته اول

 تا حد زیادی علائم دستگاه تنفسی فوقانی (خصوصا سرفه مداوم) و درد عضلانی را تجربه کردند. حدود ۱.۵درصد از بیماران در این خوشه به حمایت تنفسی نیاز داشتند و ۱۶درصد حداقل یک‌بار به بیمارستان مراجعه کردند. این گروه رایج‌ترین خوشه بود.

دسته دوم

علائم دستگاه تنفسی فوقانی و تعداد بیشتر حذف وعده‌های غذایی و تب بالاتر داشتند. در این گروه ۴/۴ درصد نیاز به حمایت تنفسی وجود داشت و ۵/۱۷ درصد به بیمارستان مراجعه کردند.

دسته سوم

علائم گوارشی (مانند اسهال)، اما به طرز شگفت‌آوری علائم دیگر کمتری داشتند. در این گروه، ۸.۶ درصد نیاز به حمایت تنفسی مشاهده شد و ۶/۲۳ درصد حداقل یک‌بار به بیمارستان مراجعه کردند.

دسته چهارم

علائم اولیه خستگی، درد شدید قفسه سینه و سرفه مداوم گزارش کردند. در این دسته، ۸/۸ درصد نیاز به حمایت تنفسی مشاهده شد و ۶/۲۳درصد به بیمارستان مراجعه کردند.

دسته پنجم

گیجی، خستگی شدید و حذف بسیاری از وعده‌های غذایی اعلام شد. از این گروه ۹/۹درصد نیاز به حمایت تنفسی داشتند و ۶/۲۴درصد به بیمارستان مراجعه کردند.

دسته ششم

مشکلات تنفسی، ازجمله نفس‌نفس زدن و درد قفسه سینه، علاوه بر خستگی، پریشانی و مشکلات گوارشی تجربه کردند. تقریبا ۲۰درصد به پشتیبانی تنفسی نیاز داشتند و ۴۵.۵درصد حداقل یک‌بار به بیمارستان مراجعه کردند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که شاخص توده بدنی بیشتر، سن و بیماری مزمن ریه با علائم شدیدتر ارتباط دارد. مردان نیز بیشتر احتمال دارد علائم شدید را گزارش دهند.

دو دسته اول با موارد خفیف‌تر بیماری در ارتباط بودند. مورد سوم نسبتا غیرمعمول بود، زیرا علائم به‌جای تنفس در سطح دستگاه گوارش ظاهر می‌شدند. سپس در دسته های دیگر علائم به‌تدریج بدتر می‌شوند. دسته‌های پنج و ۶ با خطر بیشتر و بستری در بیمارستان مرتبط بودند و به‌احتمال‌زیاد به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج داشتند. خوشه‌های سه و چهار نیز خطر نسبتا بالایی داشتند.

در صورت استفاده گسترده، این روش می‌تواند اطلاعات مهم را به ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهد. این امر می‌تواند بیماران را از راه دور تحت نظارت قرار دهد و به‌پیش بینی تعداد تختخواب‌های بیمارستانی و میزان نیاز به دستگاه‌های تنفسی در آینده نزدیک کمک کند.

این گروه می‌گوید که این یافته‌ها می‌تواند چندین روز در مورد تقاضای مراقبت در بیمارستان و پشتیبانی تنفسی را به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی هشدار دهد.

همچنین می‌تواند به بیماران در معرض خطر بیماری جدی کمک کند و پشتیبانی از خانه مانند یک دستگاه اکسیژن یا ویزیت‌های پرستاری را هدایت کند. در حال حاضر محققان میانگین زمان مراجعه به بیمارستان را ۱۳ روز اعلام کردند.

بااین‌حال، اندازه نمونه فقط شامل چند صد بیمار برای هر خوشه بود که ممکن است برای به دست آوردن یک تصویر دقیق ازآنچه اتفاق می‌افتد کافی نباشد. این خوشه‌بندی صرفا توسط یک الگوریتم انجام‌شده و بر اساس ارزیابی واضح نیست. تایید این تحقیق مستلزم تحقیقات بیشتر است.

نتایج این تحقیق در بخش قبل از چاپ medRxiv قرارگرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی کروناویروس بیمارستان مراجعه کردند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علائمی در سیستم گوارش وجود دارند که نشان می‌دهند شما دچار بیماری کبد چرب هستید. بیماری کبد چرب که به عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، وضعیتی است که با تجمع چربی در سلول‌های کبد مشخص می‌شود و به طور فزاینده‌ای در حال گسترش در سراسر جهان است. این بیماری ممکن است از یک وضعیت خفیف تا شکل جدی‌تر متغیر باشد که می‌تواند منجر به آسیب و عوارض کبدی شود. اگرچه بیماری کبد چرب اغلب بدون علائم رخ می‌دهد، اما برخی از مشکلات گوارشی وجود دارد که می‌تواند نشان‌دهنده بیماری کبدی باشد. چهار علامت اصلی گوارشی که نیازمند توجه و ارزیابی برای افراد در معرض خطر یا تشخیص بیماری کبد چرب است:

بیشتر بخوانید: علائم ظاهری بیمار بودن کبد درد شکم

یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با بیماری شدید کبد چرب، درد یا ناراحتی شکم است. این درد اغلب به عنوان یک درد مبهم دائمی در سمت راست بالای شکم، جایی که کبد قرار دارد، توصیف می‌شود و ممکن است با احساس پری یا نفخ همراه باشد. درد می‌تواند خفیف تا شدید باشد و پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا سنگین بدتر می‌شود. اگر درد یا ناراحتی مداوم در ناحیه شکم را تجربه می‌کنید، حتما برای معاینه و تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نیز ممکن است نشان دهنده بیماری شدید کبد چرب باشد و زمانی که کبد مملو از چربی باشد، می‌تواند منجر به التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی آن شود. این می‌تواند بر هضم و متابولیسم غذا تأثیر بگذارد و در نتیجه حالت تهوع و استفراغ گاه به گاه ایجاد شود. احتمال بروز این علائم بعد از مصرف غذاهای چرب بیشتر است. اگر تهوع و استفراغ مکرر همراه با سایر مشکلات گوارشی رخ می‌دهد، حتما برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

در مراحل پیشرفته بیماری کبد چرب، شما از کاهش اشتها و کاهش وزن ناخواسته رنج می‌برید. این ممکن است به این دلیل باشد که کبد کمتر قادر به پردازش مواد مغذی و تولید صفرا برای کمک به هضم و جذب چربی‌ها است. در نتیجه، بدن ممکن است در جذب مواد مغذی مهم از غذا دچار مشکل شود که منجر به از دست دادن اشتها و کاهش وزن می‌شود. اگر متوجه کاهش قابل توجه و غیر قابل توضیح اشتها یا وزن شدید، توصیه می‌شود برای ارزیابی جامع با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

زردی

زردی روی پوست و چشم می‌تواند در موارد شدید بیماری کبد چرب رخ دهد. این ناشی از تجمع بیلی روبین است، رنگدانه زردی که هنگام تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود. وقتی کبد نتواند به طور موثر بیلی روبین را پردازش کند، تجمعی در بدن ایجاد می‌شود که منجر به زردی می‌شود. در صورت مشاهده زردی، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228746 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • جنایت‌ به وقت الشفا و ناصر؛ افزایش کشف گورهای دسته‌جمعی در غزه
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد