Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@03:33:29 GMT

شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۴۶۱۴

شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت

«دیوید فراست» نماینده ارشد دولت انگلیس در امور برگزیت با صدور بیانیه‌ای اختلاف‌های باقی‌مانده میان دو طرف را عمیق و قابل توجه توصیف و تصریح کرد: «کاملا روشن است که ما در ماه ژوئیه نمی‌توانیم درباره مبانی توافق نهایی به تفاهم برسیم.»

وی بار دیگر طرف اروپایی را به نقض استقلال و حق حاکمیت انگلیس در بند‌هایی از توافق برگزیت متهم کرد و مدعی شد که این رویکرد، ادامه مذاکرات را دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فراست افزود: برای ما روشن نیست که چرا درک این مساله برای اروپا دشوار است، اما با حسن نیت به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

از سویی میشل بارنیه، نماینده شورای اروپا در امور برگزیت با ایراد سخنانی در لندن خاطر نشان کرد که هیچ پیشرفتی در مسائل حساس مورد اختلاف دو طرف صورت نگرفته است. او تصریح کرد که طرف انگلیسی در مذاکرات، انگیزه کافی برای تعامل و پیدا کردن راه حل از خود نشان نمی‌دهد.

بارنیه همچنین گریزی به مخالفت سنتی اتحادیه اروپا با خروج انگلیس زد و عنوان کرد که تاکنون هیچ کس نتوانسته حتی ذره‌ای ارزش افزوده برای برگزیت یافت کند.

این دومین دور مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا بود که دو طرف برای سرعت بخشیدن به روند رسیدن به توافق تا پایان امسال آغاز کرده‌اند. بر اساس برنامه اعلام شده، مذاکره کنندگان ارشد دو طرف قرار است هفته آینده در لندن دیدار و درباره راه‌های عبور از اختلافات گفتگو کنند.

میشل بارنیه گفت؛ در این مقطع احتمال رسیدن به توافق بسیار بعید است، مگر اینکه طرف انگلیسی موضع خود را درباره مقررات پسابرگزیت تغییر دهد. وی عنوان کرد که طرف انگلیسی تمایلی برای شکستن بن بست در مذاکرات نشان نداده و این در حالیست که زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

وی خاطر نشان کرد که توافق نهایی باید تا ماه اکتبر به نتیجه، تا پیش از پایان امسال در پارلمان‌های اروپا و انگلیس به تائید برسد.

انگلیس ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ۹۸) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

دو طرف مایل هستند تا پیش از پایان دوره گذار درباره آینده همکاری‌های دو جانبه به توافق برسند. در غیر این صورت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می‌شود که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت‌های مالی هنگفتی را تحمل خواهد کرد.

مذاکرات دو طرف در پنج ماه گذشته پیشرفت محسوسی را تجربه نکرده است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس به بانک‌های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده کنند. رئیس شورای اروپا هم پیشنهاد تشکیل صندوق مالی برای گذر از شوک برگزیت را مطرح کرده است.

با وجود محدودیت زمانی و اختلافات عمیق میان دو طرف، انگلیس حاضر به پذیرش پیشنهاد اروپا برای تمدید مهلت مذاکرات نیست.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برگزیت اتحادیه اروپا همکاری تجاری پارسی خبر اتحادیه اروپا دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۴۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاد جدید آتش‌بس منتشر شد/آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که پیش‌نویس توافق پیشنهاد شده به جنبش حماس شامل آزادی ۲۰ اسیر فلسطینی زن محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن زنده اسرائیلی است.

بر اساس این توافق، جنبش حماس که هم‌اینک ۳ الی ۴ اسیر نظامی زن اسرائیلی را نزد خود در اختیار دارد و در مرحله نخست، ۶۰ الی ۱۰۰ اسیر فلسطینی محکوم به حبس ابد آزاد می‌شوند.

در این گزارش آمده است، توافق مطرح شده سه مرحله‌ای بوده و ۱۲۴ روز طول خواهد کشید.

این رسانه عبری تشریح کرده است که در مرحله اول به مدت ۴۰ روز آتش بس ایجاد می‌شود و ۳۳ اسیر اسرائیلی در مقابل ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند و مردم غزه به خانه‌های خود در شمال غزه باز می‌گردند.

طبق این توافق سه مرحله‌ای، در مرحله دوم به مدت ۴۲ روز آتش بس فوری ایجاد می‌شود، بقیه اسرای اسرائیلی از جمله چند سرباز آزاد می‌شوند، تعدادی اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند که تعداد و هویت آن‌ها هنوز مشخص نیست.

و در مرحله سوم به مدت ۴۲ روز آتش‌بس ایجاد می‌شود، اجساد تمام اسرای کشته شده اسرائیلی بازگردانده می‌شود، پیکر تمام شهدای اسیر فلسطینی پس داده می‌شود و ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج می‌شود.

طبق گزارش منابع خبری، طرف‌های واسطه از جمله آمریکا، مصر و قطر منتظر پاسخ هیئت مذاکره کننده حماس به مفاد سه مرحله‌ای شروط آتش بس اعلام شده هستند.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

این منبع به این کانال گفت که هیئت حماس وارد مصر شده و پیشرفت محسوسی در مذاکرات حاصل شده است.

پیش از این نیز، «احمد عبدالهادی» نماینده حماس در لبنان با اشاره به پایبندی حماس بر شروط چهارگانه خود، حضور مجدد هیأت مذاکره کننده حماس در مصر برای مذاکرات آتش بس را به دلیل عقب نشینی اشغالگران در دور جدید مذاکرات خواند.

کد خبر 6096714

دیگر خبرها

  • مفاد جدید آتش‌بس منتشر شد/آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • جزئیات توافق پیشنهاد شده به حماس؛ سه مرحله در ۱۲۴ روز
  • الجزیره از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد
  • جدیدترین موضع گیری حماس درباره مذاکرات آتش بس
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی