Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکایی‌ها به هند؛ کره و اروپایی‌ها اعلام کرده اند که برای همکاری با ایران چراغ سبز نشان دهید و فضای اقتصادی و بازار ایران را بگیرید اگر فضا را از دست دهید چینی ها فضای ما را در ایران می‌گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پژواک های مختلف پس از انتشار خبر برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین در فضای رسانه‌ای و افکارعمومی پیچید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرحی که «علی ربیعی» در نشست خبری سوم تیرماه سال جاری از آن پرده برداری کرد هنوز به عنوان یک سند راهبردی متقن در نیامده است و پیش نویسی است که برنامه همکاری دو کشور را معین می کند.

خلاصه ماوقع این است که بهمن ماه 94 و در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به ایران موضوع سند راهبردی 25 ساله مطرح می‌شود؛ تا اواخر سال 97 متاسفانه از طرف دولت ایران تحرک چندانی در این باره مشاهده نمی‌شود (احتمالا‌ً دولت همچنان تصور می‌کرد از آمریکا و اروپا نهایتاً آبی گرم خواهد شد). اما شهریور سال 98 و همزمان با حضور آقای ظریف در پکن اعلام می‌شود که ایران پیش‌نویس اولیه درباره سند 25 ساله را به مقامات چینی ارائه خواهد کرد.

دولت چین با اخذ این پیش‌نویس و با پذیرش چارچوب آن، نکاتی درباره آن نوشته و پیش‌نویس دومی به ایران ارائه کرده و ایران نیز با اعمال نظرات خود پیش‌نویس سوم را تهیه کرده است. و آنچه در جلسه اخیر هیئت دولت تصویب شده همین پیش‌نویس سوم بوده است که احتمالاً یک دور دیگر دادوستد پیش‌نویس‌ها قبل از توافق نهایی در کار خواهد بود.

درخصوص اثرگذاری هایی که این قرارداد در حوزه بین الملل بوجود آورده است با یکی از کارشناسان مسائل بین الملل گفت و گو کرده ایم.

نریمانی: انعقاد قرارداد ایران و چین بازی دو سر سود برای ایران خواهد بود

«رسول نریمانی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا  درباره سند همکاری 25 ساله ایران و چین گفت: مسئله حمایت از این قرارداد یک مسئله عمومی است؛ اگر این اتفاق بیفتد بحث پول های بلوکه شده حل می شود. دستگاه وزارت خارجه باید در فضای قرارداد چین بیشتر کار کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکایی‌ها به هند؛ کره و اروپایی‌ها اعلام کرده اند که برای همکاری با ایران چراغ سبز نشان دهید و فضای اقتصادی و بازار ایران را بگیرید اگر فضا را از دست دهید چینی ها فضای ما را در ایران می‌گیرند.   نریمانی در تشریح اهمیت قرارداد ایران و چین گفت: انعقاد قرارداد ایران و چین در واقع بازی دو سر سودی برای ایران خواهد بود. اگر ایران در این فضا کار کند موضوعاتی مثل کره، هند و اروپا خود به خود حل می‌شود و خودشان به سمت ایران می آیند.   وی عنوان کرد: تا زمانی که کشور به مسئله برجام و فضاهای مستقیم با کره متمرکز شود، جواب نخواهد گرفت. مردم باید به صورت مستقیم این موضوع را از وزارت خارجه مطالبه کنند و دولت هم سندهمکاری 25 ساله ایران و چین را برای مردم بیشتر تشریح کند.   انتهای پیام/  

منبع: دانا

کلیدواژه: مسائل بین الملل ایران و چین پیش نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۸۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان

زادشکوریان گفت: تفاهم نامه همکاری  بین دانشگاه مراغه و گرجستان در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز و سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

زادشکوریان افزود: در این تفاهم نامه اساتید دو دانشگاه از خرد جمعی و تجربیات و توانمندی‌های همدیگر و امکانات دو دانشگاه برای انجام فعالیت‌های آموزشی و علمی بهره‌مند خواهند شد.

وی اضافه کرد: استادان و دانشجویان این ۲ دانشگاه می‌توانند از امکانات تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، ارتباطات بین المللی و داده‌های قابل استفاده در پژوهش و تحقیق بر اساس مقرارت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و همکاری در زمینه توسعه اهداف آموزشی بهرمند شوند.

در دانشگاه مراغه ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد
  • رقابت روسیه و آمریکا در سازمان ملل بر سر استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا ‎‌
  • درویش: هنوز درباره ادامه همکاری با من صحبت نکردند/ بعد از بازی با سپاهان به قرارداد اوسمار می پردازیم+ فیلم
  • تهیه پیش نویس سند عملیاتی تحقق شعار سال در خراسان شمالی
  • چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست