Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@14:50:16 GMT

عدم انتقال کروناويروس از طريق پشه‌ها

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۸۴۲۸

عدم انتقال کروناويروس از طريق پشه‌ها

خبرگزاری آریا- با وجودی که پشه‌ها خون ما را مکیده و قادرند عوامل بیماری‌زای زیادی را انتقال دهند، سرنگ‌های در حال پرواز نیستند و قابلیت انتقال هر ویروسی را ندارند.
به گزارش خبرگزاری آریا، مطالعه جدید اثبات می کند که کروناویروس عامل بیماری کووید19 از طریق پشه به انسان قابل انتقال نیست و برای انتقال ویروس از طریق پشه و نیش آن، ویروس باید بتواند در پشه تکثیر یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان گفته اند: پشه‌ها همراه با مکیدن خون گروهی از عوامل بیماری‌زا را نیز می‌مکند و این لزوماً به معنای آلوده شدن پشه‌ها نیست.
برای اینکه پشه‌ها ناقل بیماری باشند ابتدا باید به آن مبتلا شوند و برای اینکه این اتفاق بیفتد عوامل بیماری‌زا باید از موانعی عبور کنند.
خونِ آلودهٔ مکیده شده توسط پشه ابتدا با رودهٔ پشه روبه‌رو می‌شود. عوامل بیماری‌زا نخست باید از غشای روده فرار کرده و وارد جریان خون شوند.
در آنجا برای گسترش عفونت باید با سیستم دفاعی پشه بجنگند. بعد از آن باید با غدهٔ بزاقی پشه مقابله کنند و تنها بعد از این مرحله است که می‌توانند امیدوار باشند که از طریق پشه به سایر میزبان‌ها نیز منتقل شوند.
برای بعضی از عوامل بیماری‌زا مانند پلاسمودیوم که عامل مالاریا است، این روشی برای زنده ماندن است. این عوامل بیماری‌زا برای منتقل شدن کاملاً به پشه‌ها وابسته‌اند اما برای رسیدن به هدفشان در بدن پشه دچار تغییر و تحولاتی شدند.
این ممکن است برای بعضی از ویروس‌ها که خودشان را با این فرایند سازگار کرده‌اند ساده باشد اما سایر ویروس‌ها در روده نابود شده و یا اینکه دفع می‌شوند.
با این وجود ویروس SARS-CoV-2 به دلیل تمام مزایای ژنتیکی ذاتی‌اش، هیچ ارتباطی با پشه‌ها ندارد.
این ویروس در اصل در خفاش‌ها بوده و احتمالاً در مسیر خود به سمت انسان‌ها از میزبان‌های دیگری هم عبور کرده است. ولی اگر می‌توانست خود را با پشه‌ها سازگار کند، مثل این بود که دوبار پشت سر هم برندهٔ قرعه‌کشی ژنتیکی شده بود.
هر چند، محققان این احتمال را تجزیه و تحلیل کرده و هیچ مدرکی برای حمایت از این ایده که ویروس کرونا از طریق پشه‌ها انتقال می‌یابد پیدا نکردند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در پاسخ به این سوال که ‌آیا پشه‌ها باعث انتقال کروناویروس می‌شوند؟ اعلام کرده است که کروناویروس جدید از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شود.
تا این لحظه هیچ‌گونه اطلاعات و شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس توسط پشه‌ها وجود ندارد.
کروناویروس جدید ویروسی تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات خارج شده از دهان و بینی فرد مبتلا هنگام سرفه و عطسه‌کردن منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است از طریق سطوح آلوده نیز منتقل شود اما در حال حاضر جایی برای نگرانی در رابطه با خون وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در پاسخ به این سؤال گفته است: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی که نشان دهد کروناویروس جدید یا کروناویروس‌های مشابه قبلی توسط پشه‌ها یا کنه‌ها منتقل می‌شوند در دسترس نیست. اصلی‌ترین شیوه انتقال کووید 19 از شخصی به شخص دیگر است.
به بیان ساده‌تر شانس پشه‌ها برای انتقال کووید 19 صفر است. هر چند کروناویروس در خون افراد مبتلا دیده شده است اما هیچ شواهدی مبنی بر انتقال آن توسط پشه‌ها وجود ندارد.
البته این که ویروس در آینده این توانایی را پیدا کند کاملاً غیرممکن نیست اما در این بازهٔ زمانی بسیار بعید است. بخشی از دلیل غیرمحتمل بودن این اتفاق این است که متأسفانه ویروس در حال حاضر به اندازهٔ کافی در حال منتقل شدن است و نیازی به انتقال توسط پشه‌ها ندارد.
هر چند هنوز دلایل خوب بسیاری برای اجتناب از نیش پشه‌ها وجود دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عدم انتقال کروناویروس عوامل بیماری زا طریق پشه توسط پشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۸۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود

حجت الاسلام طیبی فر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در مراسمی که به مناسبت هفته عقیدتی -سیاسی در سپاه و بسیج در گلزار شهدای کرمان برگزار شد، ضمن تبریک هفته عقیدتی -سیاسی و روز معلم گفت: شهید مطهری یک فیلسوف، مجتهد، اسلام شناس و معلم بود وهمه این خصوصیات را به صورت برجسته داشت، اما آن چیزی که منجر به شهادت شهید مطهری شد یک نکته مهم است در طول تاریخ همیشه از دو چیز ضربه خوردیم یکی از دشمنان ضربه خوردیم که ملت‌های مقاوم در مقابل آنها می‌ایستند و دیگری از افکار التقاطی (افکار التقاطی یعنی افکار و اندیشه‌هایی با پوسته‌ای از اسلام ولی محتوایی غیر اسلامی و غیر دینی) ضربه خوردیم افکار التقاطی از صدر اسلام تا به امروز ضربات سنگینی را به اسلام و حرکت اهل بیت زده است وموانع زیادی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما از اول انقلاب با این تفکر التقاطی روبرو بودیم؛ افزود: شهید مطهری کسی بود که هم التقاط، هم تفکرات التقاطی و هم آدم‌های التقاطی را خوب شناخت و در مقابل آنها ایستاد، استقلال کرد، سخن گفت و مقاومت کرد.

حجت الاسلام طیبی فر با اعلام اینکه آینده انقلاب اسلامی به دست معلمین و سیستم فرهنگی این کشور است؛ عنوان کرد:نسلی که آینده و انقلاب را باید اداره کنند جای تربیتش در آموزش و پرورش ماست حتی بالاتر از دانشگاه، چون دانشگاه نیرویش را از آموزش و پرورش می‌گیرد لذا باید اندیشه‌های شهید مطهری در ذهن و فکر همه اساتید جولان بدهد و بر همین اساس باید تفکرات شهید به نسلی که آینده انقلاب و آینده نظام اسلامی در اختیار آنهاست منتقل شود، پس معلمین بزرگوار وظیفه بسیار سنگین و با ارزشی دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه ولی فقیه حکم الله را می‌شناسد و تبیین، بیان و زمینه آن را فراهم می‌کند؛ گفت: لذا وقتی ولی فقیه حکمی را می‌دهد خودش در مرحله عمل و اجرا مثل یک آدم معمولی است و باید خودش هم عمل کند.

وی افزود:اگر ما بخواهیم در اندیشه نسل جدیداین حاکمیت الهی و این حکم الله را جا بیندازیم لازمه آن این است که خود تسلط و قدرت تبیینش را داشته باشیم وشما به عنوان جمع فرهیخته و فرهنگی آدم‌ها را تربیت می‌کنید که آنها می‌خواهند حکم الله را بفهمند و این کار بسیار عظیمی است

حجت الاسلام طیبی فر تاکید کرد: زندگی شهدا را نگاه کنیم وآن را به نسل جدید انتقال بدهیم این شهدا فرزندانی بودند که در همین سیستم آموزش و پرورش رشد کردند و امروز پرچمدار وعلمدار شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • استفاده از منابع مسدودی آزاد شده ارزی کلید خورد | ارز حج امسال از این طریق به کشور عربستان منتقل شد
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است