Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@04:49:43 GMT

گزارش// ابعاد روانی پنهان شیوع کرونا را دریابیم!

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۸۷۱۸

گزارش// ابعاد روانی پنهان شیوع کرونا را دریابیم!

سلامت روان جامعه این روزها به شدت تحت تأثیر پدیده‌ای به نام کرونا قرار گرفته است و بسیاری از تحلیلگران اجتماعی معتقدند اگر روزی کرونا هم تمام شود، تأثیرات روانی آن ادامه خواهد داشت! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سطح فراگیری بیماری کرونا در جهان تا به امروز به گونه ای بوده که به عنوان یک بزنگاه تاریخی، تا سالها بعد هم در خاطره‌ها خواهد ماند و مانند فراگیری وبا یا طاعون در مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار خواهد گرفت با این تفاوت که سطح گستردگی این ویروس ورای گسترش منطقه‌ای بوده و تمام جهان را درگیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، فعالان اجتماعی و تحلیلگران سلامت روانی معتقدند تأثیرات روانی این ویروس بر سلامت روانی جامعه حتی اگر کرونا به اتمام هم برسد تداوم خواهد داشت! تأثیرات روانی که ناشی از مشکلات اقتصادی، مرگ دوستان و نزدیکان و تحمل طولانی مدت دوری از اجتماع و انزوای شخصی است.

این نگرانی‌ها بارها به مسئولان جهانی گوشزد شده و روانشناسان و جامعه‌شناسان کشور هم آثار تخریبی این ویروس را بارها بررسی کرده اند؛ این ویروس به اندازه کافی برای سلامت روان جامعه مضر بوده است که دیگر نیازی به مشکلات ضمیمه‌ای مانند تورم و گرانی برای تخریب سلامت اجتماعی نباشد.

آنچه در این شرایط می تواند به سلامت جامعه کمک کند القای امید به طبقات مختلف اجتماعی با تفکرات مختلف است.

 

بحران کرونا به طور طبیعی با بحران اقتصادی در جهان همراه بود و باعث مشکلات اقشار کم درآمد جامعه شد. آثار روانشناختی این پدیده هم ناامیدی و درماندگی و تشنج خانوادگی و مشکلاتی از این دست است.

رفع این پیامدها تنها با گسترش سطح مشاوره های روانشناختی قابل حل نیست؛ مشاوره تنها باید در عرضِ اقدامات بنیادین دولتی در راستای امیدبخشی قرار گیرد.

نقش مشاوره های روانی آنطور که باید از زمان شیوع ویروس کرونا دیده نشد و تنها انجام این مشاوره ها به سامانه 4030 محدود شدند! استارتاپهایی هم از آن زمان اقدام به انجام مشاوره های مجازی و آنلاین کردند اما این مشاوره ها بیشتر در زمینه های پزشکی محدود شد و سلامت روانی در رده‌های کم اهمیت‌تر طبقه‌بندی شد.

از زمان شیوع ویروس سازمان نظام روانشناسی، 23 هزار نیروی آماده به کار داشت همچنین 6 تا 7 هزار مرکز مشاوره در کشور مشغول فعالیت حرفه‌ای بودند که مورد توجه ستاد بحران کرونا قرار نگرفت و از این پتانسیل استفاده نشد.

این پتانسیل مشاوره‌ای نه تنها برا تأمین سلامت روان جامعه بلکه برای استفاده در کادر درمانی بیمارستانها هم میتوانست مفد باشد، آنهم در شرایطی که کادر درمانی به دلیل فرسایشی شدن بیماری به شدت خسته هستند و نیاز به روحیه‌ای تازه دارند.

در کنار حمایتهای مادی نیاز به حمایتهای معنوی از این قشر وجود دارد و اگر حمایتهای مقام معظم رهبری از ابتدای شیوع ویروس کرونا نبود شاید فرهنگ سپاسگزاری از کادر پزشکی آنطور که باید در جامعه اتفاق نمی‌افتاد.

اما تأمین سلامت روانی جامعه بعد از بحران کرونا باید در گروه‌بندی‌های مختلف و با رویکردهای متناسب با این گروه‌بندی‌ها صورت پذیرد به عنوان مثال یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در این بحران، نوجوانان بودند چرا که با بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری نوجوانان نه تنها برخی از مهم‌ترین لحظات زندگی خود را از دست داده‌اند بلکه از فعالیت‌های روزمره‌ای مثل گپ و گفت با دوستان و شرکت در کلاس‌های درس هم دور افتاده‌اند و دچار احساساتی چون اضطراب، انزوا و ناامیدی شده‌اند.

یونیسف در مطلبی از نیویورک تایمز ارائه مشاوره به این گروه حساس را در 6 سرفصل بررسی کرد. 1.  به خاطر داشته باشید که اضطراب شما کاملاً طبیعی است. 2.  ذهن‌تان را متوجه موضوعات دیگر کنید. 3. راه‌های جدید برای ارتباط با دوستانتان پیدا کنید. 4. بر روی خود تمرکز کنید. 5. احساسات خود را بشناسید و بپذیرید. 6. با خودتان و با دیگران مهربان باشید. توضیحات هر سرفصل هم برای نوجوانان مرور شده است.

یا گروه سنی کودکان که برای مواجه با آنها در بحران کرونا پیچیدگیهای زیادی وجود دارد؛ لازم است در این بین  تاثیر قرنطینه‌ خانگی بر روی کودکان و چگونگیِ ایجاد یک ارتباط موثر با آنان و کم کردن اضطرابها و چالشهایشان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. کودکان متناسب با سن، تفاوتهای مغزی و میزان رشدشان تفاوتهایی با بزرگسالان دارند؛ از جمله‌ این تفاوتها میتوان به وابستگی آنان به والدین برای فهم جهان، نگاه و جهان بینی کودکان نسبت به وقایعِ در حال وقوع و ناتوانی آنان در ابراز احساساتشان اشاره کرد.

بزرگسالان، برخلاف کودکان، به‌دلیل کامل شدن بافت عصبی مغز و داشتن قابلیتهایی چون تفکر منطقی و تفکر انتزاعی می‌توانند اخبار را به‌صورت تمام و کمال درک و هضم کنند و جنبه‌های مختلف آن را بسنجند و اگر دچار اضطراب شوند، راههای درست یا غلطی برای تخلیه‌ی اضطراب خود خواهند یافت اما کودکان به دلیل تفاوتهای ذکر شده، در دوره‌ قرنطینه‌ خانگی، شرایط حساستری را نسبت به بزرگسالان تجربه می‌کنند؛ در مطالب زیر بیشتر به سلامت روان کودکان پرداخت شده است.

برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا و قرنطینه در کودکان چه باید کرد؟ + پیشنهادهای کودکانه کروناییوالدین برای کاهش اضطراب کودکان در دوران شیوع ویروس کرونا چه کنند؟5 راهکار کاهش اضطراب کودکان در برابر کرونا

در نهایت جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند با پایان کرونا، تأثیرات روانی ناشی از این ویروس همچنان در جامعه احساس خواهد شد و درگیری روان و ذهن با این پدیده می‌تواند تا سالیان دراز بر افکار، خُلق و خو، روند زندگی افراد تاثیرات ناخوشایندی داشته باشد.

انتهای پیام/

R1356/P/S2,24,1313,1417,41/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مرکز روانپزشکی رازی ویروس کرونا بیشتر بخوانید... طرح «سلامت روان سامان» در ۱۰ شهرستان استان کرمان اجرایی می‌شود تاثیر شدید بحران کرونا بر سلامت روانی آمریکایی‌ها؛ افزایش تمایل به خودکشی پاسخگویی روزانه به ۱۰ هزار تماس در حوزه سلامت روان توسط ۶۰۰ روانشناس قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... طرح «سلامت روان سامان» در ۱۰ شهرستان استان کرمان اجرایی می‌شود تاثیر شدید بحران کرونا بر سلامت روانی آمریکایی‌ها؛ افزایش تمایل به خودکشی پاسخگویی روزانه به ۱۰ هزار تماس در حوزه سلامت روان توسط ۶۰۰ روانشناس واژه های کاربردی مرتبط مرکز روانپزشکی رازی ویروس کرونا پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ وزیر بهداشت: تست‌‌های اولیه "واکسن کرونا" را پاس کرده‌‌ایم ۲ واکاوی یک سناریوپردازی؛ چرا "نرگس محمدی" با دختر و پسرش صحبت نمی‌کند؟ ۳ شهادت آتش‌نشان تهرانی حین اطفای آتش‌سوزی در خیابان شوش ۴ دادستان تهران: ۲۵ میلیارد لار ارز صادرات برنگشته است/ ۲۵۰ نفر معرفی‌شده فقط ۶.۸ میلیارد تعهد دارند ۵ آمار "سقط جنین" معادل حدود یک‎ سوم تولدهای کل کشور است! + جدول ۶ آیا واکسن کرونا در صورت کشف مداوم باید تزریق شود؟!+ پاسخ معاون وزیر بهداشت ۷ انتشار برای نخستین بار | مقام معظم رهبری: آمار فرزندآوری کمتر از نرخ جانشینی است/ این مسئله از همه خطرات بزرگتر است ۸ جسد "قاضی منصوری" به پزشکی قانونی تحویل شد مهمترین اخبار اجتماعی آمار "سقط جنین" معادل حدود یک‎ سوم تولدهای کل کشور است! + جدول وام ۶ میلیونی تاکسیران‌ها به کجا رسید؟ اقدامات اجرایی "شهر دوستدار کودک و سالمند" را باید با ذره بین پیدا کرد!/ نیاز شورای شهر به استیضاح شهرداران مناطق واکاوی یک سناریوپردازی؛ چرا "نرگس محمدی" با دختر و پسرش صحبت نمی‌کند؟ مهمترین اخبار تسنیم نامه اعتراض ایران درباره تهدید هواپیمای مسافربری ماهان به شورای امنیت ارسال می‌شود معاون وزیر بهداشت: هیچ داروی گیاهی و سنتی مؤثر برای درمان کرونا نداریم‌ / پاییز ‌سخت‌‌تری در راه است اولین واکنش آمریکا به حادثه رهگیری هواپیمای «ماهان» موسوی: هر حادثه‌ای در مسیر برگشت برای هواپیمای ماهان اتفاق افتد، ایران آمریکا را مسئول آن خواهد شناخت گفت‌وگو| افزایش نرخ ارز به تورم دامن می‌زند/ چرا دولت در بازار بورس دخالت می‌کند؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز روانپزشکی رازی ویروس کرونا ویروس کرونا تأثیرات روانی سلامت روانی ویروس کرونا بحران کرونا سلامت روان شیوع ویروس مشاوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۸۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان

به گزارش خبرنگار مهر، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر حادثه یا بیماری در هفت سال زندگی بچه ها رخ دهد، در بقیه عمر او باقی می ماند و می‌تواند سلامت او را مختل کند و به همین خاطر و بنابر پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت طرحی به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان در مراکز دولتی داده شود تا سلامت کودکان تامین شود و این مصوبه، به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنا داریم با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم؛ لذا در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم اما تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص بدهد.

وی ادامه داد: کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین می‌کنیم.

در حال تکمیل…

کد خبر 6093984

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • پرسپولیس:اهانت به بانوان در ابعاد بین‌المللی قابل پیگیری است
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • قتل مسلحانه پزشک ماهشهری؛ کیفرخواست صادر شد
  • واکنش وزیر کشور به گزارش مربوط به نیکا شاکرمی؛ عملیات روانی است
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • کیفرخواست متهم قتل یک پزشک در بندرماهشهر صادر شد
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید