Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-06@02:24:49 GMT

برای کاهش تلفات کرونا در افراد پرخطر چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۲۹۲۸۴

برای کاهش تلفات کرونا در افراد پرخطر چه باید کرد؟

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از ایرنا، روند همه‌گیری کووید-۱۹ در برخی از استان‌های کشور صعودی است. تعداد مبتلایان نیز در حال افزایش است و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری همچنان در کشور ادامه دارد. این در حالی است که وزارت بهداشت مکرر از مردم می‌خواهد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند روند ابتلا و مرگ‌ومیر در این همه‌گیری را افزایش دهد، قرار گرفتن افراد پرخطر در معرض این ویروس است. افراد پرخطر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای هستند که در صورت ابتلای آنها به این بیماری، احتمال مرگشان بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که اپیدمیولویست‌ها معتقدند تا حد امکان این افراد باید از رفتن به اماکن عمومی و شلوغ خودداری کنند.
یکی از راه‌های ابتلای این افراد، رفتن آنها به بیمارستان‌ها برای گرفتن خدمات درمانی و پزشکی است. در طول چند ماه گذشته تعداد فراوانی از این افراد وجود داشته‌اند که به دلیل مراجعه به بیمارستان برای گرفتن خدمات درمانی جدا از این همه‌گیری، به کرونا مبتلا شده و حتی از دنیا رفته‌اند.
کارشناسان معتقدند یکی از راه‌هایی که علاوه بر ارائه خدمات درمانی می‌تواند افراد دارای بیماری زمینه‌ای را دور از بیمارستان نگاه دارد، توسعه خدمات پرستاری در منزل است.
محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با ایرناپلاس با بیان اینکه مراکز خدمات پرستاری در منزل در دوران کرونا بسیار کمک‌کننده هستند، می‌گوید: با توجه به اینکه کووید-۱۹ بیماری مراقبتی است و تا به امروز درمان قطعی برای آن وجود نداشته و همه خدمات مربوط به آن پرستاری است، پس پرستاران با ارائه خدمات در منزل به‌راحتی می‌توانند از بیماران مراقبت کنند و بیمار بدون اینکه در بیمارستان بستری شود، می‌تواند از خدماتی مانند تزریق یا وصل سرم یا هر نوع مراقبت پزشکی دیگر برخوردار شود.
خدمات پرستاری در منزل و کووید-۱۹
شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: این خدمات در مورد افراد بیماری که به کووید-۱۹ مبتلا نیستند اهمیت بیشتری دارد. زیرا گروهی از آنها در طول سال به‌صورت مداوم نیاز به خدمات درمانی دارند، اما به دلیل همه‌گیری، حضور آنها در بیمارستان خطرناک است. موارد متعددی از این افراد وجود داشته‌اند که به دلیل مراجعه به بیمارستان به کرونا مبتلا شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند. این افراد می‌تواند خدمات پرستاری و پزشکی را در منزل دریافت کنند بدون اینکه خطرات این‌چنینی آنها تهدید کند. از سوی دیگر، این اتفاق می‌تواند بار بیمارستان‌ها را نیز کاهش دهد.
البته شریفی‌مقدم توصیه می‌کند که مردم این خدمات را از مراکز دارای مجوز درخواست کنند. این مراکز ملزم هستند که مجوز خود را در جلوی دید افراد درخواست‌کننده قرار دهند.
خدمات پرستاری از چه زمانی شروع شد؟
خدمات پرستاری در منزل حدود ۶۰ سال پیش  و به‌طور تقریبی از سال ۱۹۶۰ در کشورهای توسعه‌یافته آغاز شد. آن زمان نظام سلامت این کشورها متوجه شدند حضور برخی بیماران در بیمارستان ضروری نیست و علاوه بر اینکه هزینه‌های درمان را افزایش می‌دهد، سبب مشکل‌هایی از جمله ابتلا بیمار به عفونت بیمارستانی می‌شود. به همین دلیل بود که آنها تصمیم گرفتند برای جلوگیری از این مسائل، برخی از خدمات درمانی در منزل به مردم ارائه شود.
در کشور ما نیز زمزمه‌های آغاز این طرح از دهه ۷۰ و از سال ۷۸ شروع شد. زمانی که معاونت پرستاری در آن زمان طرحی با این نامه ارائه داد تا برای کاهش هزینه‌های درمان و سایر موارد، برخی از خدمات در منزل به بیماران ارائه شود.
دبیرکل خانه پرستاری که آن زمان در معاونت پرستاری حضور داشت در این باره می‌گوید: این طرح با وجود اینکه اساسنامه آن تنظیم شده و آیین‌نامه‌های آن به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد، به دلیل سیستم پزشک‌سالار متوقف و نتوانست توفیقی کسب کند.
آن زمان بدنه پزشک‌سالار وزارت بهداشت این توجیه را برای مخالفت خود از این طرح مطرح می‌کند که در صورت توسعه خدمات پرستاری در منزل بیماران، درآمد بیمارستان‌ها کاهش پیدا می‌کند.
دولت و توسعه خدمات پرستاری در منزل
شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: این در حالی بود که آن زمان پرستاران از این طرح استقبال کرده و حتی هزار مرکز، اقدام به گرفتن مجوز کردند که فقط به ۴۰۰ تا۵۰۰ مرکز مجوز داده شد. البته این مراکز به مرور به دلیل مقاومت‌های وزارت بهداشت کارایی خود را از دست دادند. تا اینکه در طول چهار سال گذشته بار دیگر دولت به این حوزه توجه نشان داد و بار دیگر موضوع ارائه خدمات پرستاری در منزل در دولت و مجلس سر زبان‌ها افتاد.
براساس ماده ​۷۴ بند سوم برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت مکلف به جامعه‌نگر شدن نظام سلامت شده و بر این اساس، جامعه پرستاری باید به ارائه خدمات مراقبتی در منزل بپردازد و دلیل آن نیز افزایش سالمندان و همچنین افزایش هزینه‌های درمان بیماری‌های غیر واگیردار است.
سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار بود که بنا بر پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان برنامه‌وبودجه و تأیید شورای عالی بیمه سلامت، هیأت وزیران تعرفه‌های مشخصی را برای این خدمات در نظر گرفت و خدمات مختلفی از جمله باز کردن و برداشتن گچ تا سرم‌تراپی در منزل و پانسمان زخم پای دیابتی و حتی فشار خون را شامل شد و قیمت‌های متغیری پیدا کرد.
در حال حاضر حدود یک هزار مرکز مراقبت در منزل ایجاد شده که بنا بر اعلام وزارت بهداشت، ۷۰۰ واحد آن فعال است.
با این حال، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات اتفاقی بود که به گواه کارشناسان می‌توانست اقدام مهمی برای توسعه آن باشد؛ اقدامی که شاید اثرهای مثبت آن را بتوان در سال‌های آتی و به‌واسطه روند صعودی سالمندی بیشتر، آن را درک کرد.
۲ سال پیش بود که اعلام شد این پوشش بیمه‌ای قرار است در بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی اجرا شود که البته به دلایل مختلف اجرایی نشد.
به گفته شریفی‌مقدم در حال حاضر هیچ خدمتی تخت پوشش بیمه نیست. به‌تازگی چند گروه از بیماران مشخص شده‌اند تا خدمات پرستاری در منزل برای آنها تحت پوشش بیمه قرار گیرد؛ البته این نیازمند حمایت دولت و وزارت بهداشت است. 
شریفی‌مقدم می‌گوید: البته در حال حاضر برخی از نهادها به اهمیت این نوع خدمات و کاهش هزینه‌های پرداخت بیمه‌ای پی برده و این خدمات را برای کارمندان خود تحت پوشش بیمه برده‌اند. به‌ویژه این خدمات در بنیاد شهید برای جانبازان که نیاز به مراقبت‌های طولانی‌مدت دارد، تحت پوشش بیمه است.
با این حال، فراگیر شدن این خدمات نیاز به توسعه بیمه‌ای دارد تا این خدمات برای همه قشرهای مردم تحت پوشش بیمه باشد. زیرا در این صورت این هم به نفع بیمه‌هاست هم به نفع بیمار و همراه بیمار و همین‌طور به نفع دولت؛ زیرا تخت بیمارستانی آن آزاد می‌شود.
تخت‌زدایی نه تخت‌افزایی
وی می‌افزاید: در حال حاضر دنیا به سمت تخت‌زدایی می‌رود. در اروپا به این نتیجه رسیده‌اند به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور تخت‌های بیمارستانی، تعداد آنها را کم کنند. در این  کشورها نه‌تنها تعداد تخت‌ها بیشتر نشده، بلکه از تعداد آن کاسته می‌شود.
به اعتقاد وی در حال حاضر به دنبال افزایش تخت بیمارستانی بودن معنای خوبی ندارد، زیرا به این معنی است که سیاست بهداشتی به سمت درمان می‌رود نه پیشگیری.

منبع: تقریب

کلیدواژه: خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه بیمارستان ها وزارت بهداشت خدمات درمانی ارائه خدمات حال حاضر شریفی مقدم کووید ۱۹ همه گیری آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟

جزئیات مهم‌ترین طرح درمانی برای کودکان زیر ۷ سال که از ابتدای اردیبهشت امسال شکل اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شاید کمی بیشتر از یکسال طول کشید که طرح دولت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال (خدمات سرپایی و بستری) شکل اجرایی به خود بگیرد.

از اسفند ۱۴۰۱ که بسته درمان رایگان کودکان ابلاغ شد، تا اردیبهشت ۱۴۰۳ که کودکان بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. جزئیات اجرای این طرح به تمامی بیمارستان‌های مشمول طرح ارسال شده و باید تمام خدمات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه شود، به جز یک مورد!

این گزارش را بخوانید تا بدانید، برای کدام خدمات، کودکان درمان ۱۰۰ درصد رایگان دریافت می‌کنند.

دو اظهارنظر متفاوت

با وجودی که وزیر بهداشت بار‌ها بر رایگان شدن درمان کودکان در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی تاکید کرده، اما برخی خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که طی چند روز اخیر مجبور به پرداخت هزینه شده‌اند. از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای ویزیت و تجهیزات پزشکی و حتی ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای بستری‌های چند روزه.

نکته مهم این که در فاصله زمانی کوتاه دو معاون وزیر بهداشت در این باره اظهارنظر‌های متفاوتی کرده‌اند، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته «پیش شرط درمان رایگان کودکان مراجعه از طریق نظام ارجاع است و این که خارج از چارچوب مراجعه کنند، شدنی نیست.»، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت این نکته را تایید نکرده و گفته «گرفتن پول از کودک زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تخلف به شمار می‌رود و درباره کودکان زیر هفت سال شرط نظام ارجاع وجود ندارد.».

اما در نهایت محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران اعلام کرده که طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و شرطی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

توان مالی طرح را در نظر بگیرید

درمان رایگان درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از طرح‌های خوب در کشور مطرح می‌شود، اما ۲ چالش جدی هم درباره آن مطرح است و برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند مراکز درمانی را هم با مشکلات زیادی مواجه کنند.

اولین چالش این که مراکز درمانی همین حالا هم با مشکلاتی از جمله پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان از سوی سازمان‌های بیمه مواجهند و افزوده شدن این هزینه‌ها هم در صورت عدم پرداخت به موقع می‌تواند منجر به چالش در ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان شود. این در حالی است که اواخر سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دومین چالش هم افزایش تقاضای القایی درباره درمان کودکان است و بهترین راهکار برای رفع این مساله را نظام ارجاع برای می‌دانند. این که نظام ارجاع در طرح رایگان کودکان به ویژه برای دهک‌های بالاتر جامعه رعایت شود تا هزینه‌های دولت از بخش تقاضای القایی افزایش پیدا نکند.

چند نکته درباره درمان رایگان کودکان

۱. ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات بستری و فوریت‌های پزشکی همچنین درمان‌های سرپایی و فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

۲. فقط یک خدمت درباره کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی دانشگاهی و دولتی رایگان نیست، هزینه دارو‌های سرپایی

۳. کودکان زیر ۷ سال دارای بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

۴. اجرای درمان رایگان کودکان با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۵. تنها در یک بیمارستان کودکان در تهران هزینه ماهانه خدمات رایگان بستری کودکان زیر ۷ سال چیزی حدود ۵ میلیارد تومان است.

۶. خانواده‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را درباره تخلفات مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان از طریق ۲ سامانه ۱۹۰ (وزارت بهداشت) و ۱۶۶۶ (بیمه سلامت) گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت
  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • انتقال تلفات نظامیان اسرائیلی در غزه به بیمارستان با ۵ بالگرد
  • تصادف در جاده رشت - انزلی ۱ کشته و ۳ مصدوم برجای گذاشت