Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،روز جمعه پنجم مرداد ۱۳۵۸ یاد آور برگزاری اولین نماز جمعه در تهران به امامت مرحوم آیت‌الله ‏سیدمحمود طالقانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.   این فریضه الهی که از آن به عنوان حج الفقرا ‏یاد می‌شود یکی از احکام الهی اسلامی است که به برکت انقلاب اسلامی و به ابتکار حضرت ‏امام‌خمینی (ره) احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  نماز ‏جمعه‌ها همواره به عنوان مهم‌ترین مراکز سیاسی و عبادی محسوب ‏می‌شوند و از همین رو ائمه جمعه نقش ‏سرنوشت‌سازی را در تحلیل و تبیین حوادث سیاسی و ‏اجتماعی ایفا می‌کنند. ‏

به مناسبت سالگرد برگزاری اولین نمازجمعه در تهران باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی با ‏سه نفر از ائمه جمعه شهر‌های استان، در زمینه جایگاه و اهمیت نمازجمعه، ویژگی‌های امام جمعه ‏موفق و روش‌های تامین مطالبات جوانان مردمی به گفتگو پرداخته است. ‏

حجت الاسلام محمود ابراهیمی امام جمعه نقده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، در زمینه اهمیت نمازجمعه گفت: این آئین سیاسی مذهبی و فریضه بزرگ ‏اسلامى دستور آسمانی است و بهترین دلیل بر اهمیت این، قبل از هر چیز، آیات سوره جمعه است. ‏

او ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور مى دهد که به محض شنیدن ‏اذان جمعه، به سوى آن بشتابند، و هرگونه فعالیت اقتصادی تجاری و برنامه مزاحم را ترک گویند. ‏   ابراهیمی آشنایی با مسائل و مشکلات روز جامعه و پرداختن به آنها، هم دردی با مردم، عدالت و ‏تقواپیشگی را از جمله ویزگی‌های امام جمعه موفق برشمرد و گفت: دغدغه ما مسائل و مشکلات ‏مردم است امام جمعه خودش را موظف می‌داند در راستای حل مشکلات مردم آنچه را که در توان ‏دارد دریغ نکند و اگر بخواهیم در این راستا موفق باشیم باید از همه ظرفیت‌های جوانان استفاده کنیم. ‏

امام جمعه نقده از نوجوانان و جوانان به عنوان آینده سازان جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: افت و خیز ‏ائمه جمعه با جوانان و ارج نهادن به جایگاه اجتماعی و خواسته‌های ایشان و جوتنگرای در شورای ‏سیاستگذاری ائمه جمعه از برنامه‌هایی که می‌تواند حضور نوجوانان و جوانان ‏را در نمازجمعه ‏پررنگ کند. ‏

حجت الاسلام ناصر آقایی امام جمعه شهرستان چالدران نیز در گفت و گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با اشاره به اهمیت و جایگاه نماز جمعه افزود:نماز جمعه  نمازی است که ذکر خدا را با اجتماع مسلمانان توأم تأمین می‏کند. در این نماز تن‏های مردم و دل‏های مردم در کنار یکدیگر قرار می‏گیرد، لذا به همین خاطر است که نماز جمعه، نماز وحدت آفرین لقب گرفته است.   نیاز جامعه اسلامی به نماز جمعه‏   امام جمعه شهرستان چالدران ادامه داد:اقامه نماز جمعه یکی از برکات و دستاورده‌های انقلاب اسلامی ایران بود که به دستور امام مقرر شد هر جمعه در مساجد و مصلی‌های شهر‌ها برگزار شود.

حجت الاسلام آقایی با اشاره به اهمیت این فریضه‌ی الهی افزود:نماز جمعه نیروگاه روحی، تربیت‏گاه دینی، ملاقات همگانی و حتی مانور سیاسی برای مسلمین است که مسلمانان با حضور خود در صف‌های وحدت قلب دشمنانشان را می‏لرزاند و هرگونه طمع و توطئه علیه اسلام و مؤمنان را نقش بر آب می‏سازد.

امام جمعه شهرستان چالدران اهمیت نماز جمعه گفت: روزجمعه روز ذکر حق، یاد محبوب و روز تجلی ایمان و مظهر قدرت لایزال الهی است، که در قرآن یک سوره به این نام آمده است.

او ادامه داد: نماز جمعه، حج فقراء، مستمندان و نیازمندان است و صفوف به هم فشرده و انبوه نمازگزاران، جلوه‏ای از انقلاب شکوهمند اسلامی است.

حجت الاسلام آقایی بیان کرد:جمعه روزی است ممتاز که از اعیاد مسلمانان به‏شمار می‏آید. روزی است، که عاشقان به امید ظهور یگانه منجی عالم بشریت به انتظار نشسته‏اند. در این روز میلیون‏ها انسان مؤمن و خداجو در میعادگاه‏های نماز جمعه با آرامشی وصف‏ناپذیر و با گام‏های استوار و پیمانی پایدار برای تقویت روح ایمان، ایثار، فداکاری و شجاعت حاضر می‏شوند.

امام جمعه چالدران افزود:همین ظرفیت به‏ طور طبیعی دوست و دشمن را به میزان بهره‏ مندی از آن متوجه می‏کند و چه نیکوست که در سالروز تشکیل این نهاد الهی پس از انقلاب، به اهمیت، آسیب‌ها و تلاش برای جذب هرچه بیشتر به این اجتماع ارزشمند، پرداخته شود.   این مسئول با اشاره به ویژگی‌های امام جمعه موفق افزود:اولین و مهم‌ترین ویژگی امام جمعه، محبوبیت مردمی وی است، چراکه اولین وظیفه مهم امام جمعه، اقامه نماز‌جماعت است که پیشوایان اسلام بر محبوبیت و مقبولیت امام جماعت و مورد رضایت و پذیرش‌بودن او نزد نمازگزاران، تأکید فراوانی نموده‌اند.

او ادامه داد:یکی از ابزار‌های مهم برای یک امام جمعه مطلوب، آشنایی با اصول اولیه مدیریت است، با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در کار‌های دینی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و اجتماعی شهر، ضروری است که ائمه جمعه، اولین برنامه‌ریز باشند تا بتوانند مردم را هم به منظور تقویت بنیه دینی و مذهبی آنان و هم به منظور بهره‌برداری از مسائل سیاسی و اجتماعی و ارتقای میزان آگاهی آحاد مردم مهیا سازند. رسیدن به اهداف مذکور، نیازمند برنامه‌ریزی، سازماندهی امکانات و نیرو‌ها و نهایتاً کنترل و نظارت بر اجرای برنامه‌هاست.

حجت الاسلام آقایی افزود:انس با مردم یعنی با مردم و برای مردم بودن و شریک درد و رنج و راحتی ایشان که یکی از ضرورت‌های اخلاق مسلمانی است و رمز حیات اجتماعی و سیاسی برای یک امام جمعه است که در پرتو آن برای خود پایگاهی مردمی بنا کرده و اهداف ترسیم‌شده را پیش ببرد.

او گفت: بی‌شک راز محبوبیت یک امام جمعه موفق، در گرو خوش‌خُلقی اوست و رمز «مردم‌داری» در پرتو «خوش‌رویی» می‌باشد. خوش‌رفتاری در برخورد با مردم، همچون آهن‌ربایی است که فلز وجود انسان‌ها را به‌سوی خود می‌کشاند و دل‌های پراکنده را به هم وصل می‌کند.

امام جمعه چالدران تصریح کرد: داشتن اخلاص، خودسازی، تواضع، صبر و بردباری، ساده‌زیستی و دوری از تجملات، خدمت به مردم و محرومان، ایجاد وحدت و انسجام و پرهیز از گروه‌گرایی، تفاهم با مسئولان و داشتن ظاهر خوب را از دیگر ویژگی‌های امام جمعه موفق عنوان کرد.

حجت الاسلام آقایی با اشاره به جذب جوانان برای شرکت در نماز جمعه گفت: نماز جمعه باید محل خدمت به تمام مردم مسلمان، محل حل اختلاف و رفع مشکلات مردم از قبیل ارزاق، امکانات ازدواج جوانان، کمک به مستمندان و... باشد.

او افزود: ستاد نماز جمعه برای جذب جوانان به نماز جمعه فرمول‏های موفق اقتصادی و علمی کردن آن در جهت اشتغال جوانان را مطرح کند.   انتهای پیام/ ن م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماز جمعه پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای انقلاب اسلامی برپایی نماز جمعه باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام آقایی امام جمعه موفق انقلاب اسلامی امام جمعه نماز جمعه ائمه جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۲۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

رئیس مجلس گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس‌نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنها نشوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز_سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت_مجلس ضمن تبریک فرا رسیدن روز معلم اظهار کرد: شهید مطهری پاره تن و حاصل عمر امام راحل و صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود. ایشان عمر شریف خود را صرف مبارزه سرسختانه با انحرافات کرد و به همین جهت همواره مورد بغض و نفرت متحجران و غرب زدگان بود.

وی گفت: جوانان و نوجوانان دلباخته به انقلاب اسلامی اندیشه بلند مطهری را که جوهر اندیشه امام (ره) است چراغ راه خود قرار دهند تا اساتید خودخوانده و درس نخوانده به اسم اسلام و انقلاب راهزن فکر و عمل آنان نشوند. مطهری زنده است چرا که اندیشه مطهری همچنان راهگشا و درس آموز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه فرهنگیان عزیز و پرتلاش سراسر کشور تبریک و تهنیت می گویم. مجلس یازدهم مفتخر به تصویب قانون رتبه بندی معلمان و پیگیری مستمر تا اجرای کامل آن است. همچنین در برنامه هفتم پیشرفت کشور نیز احکام بسیار مهمی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس و افزایش رضایت شغلی معلمان و اصلاح نظام تربیت معلم و ارزیابی عملکرد به تصویب رسیده است که در صورت اجرای درست می تواند تحول جدی در وضعیت تربیتی نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

قالیباف در ادامه روز جهانی کار و کارگر را تبریک گفت و بیان کرد: مجلس یازدهم کارنامه درخشانی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال دارد و قوانین مهمی در این باره به تصویب رسیده است. مهمترین اقدام مجلس در این حوزه رفع انحصار از مجوزهای کسب و کار و شکستن قلم های طلایی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که به دوران تاریک رانت های صنفی پایان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان نیز به عقب ماندن نظام قانون گذاری از نیازهای زیست بوم فناوری کشور پایان داد و به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش بنیان تاکنون منجر به ۱.۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است. رهبر معظم انقلاب قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از سه قانون راهبردی تصویب شده در مجلس یازدهم دانستند.

وی تاکید کرد: تصویب قانون مالکیت فکری و قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی و همچنین معافیت های مالیاتی بر کسب و کارهای خرد و تصویب قانون مالیات بر سوداگری برای هزینه دار کردن فعالیت های اقتصادی غیرمولد و در نهایت اختصاص منابع تبصره ۱۸ بودجه برای ایجاد اشتغال به خود استان ها از دیگر عناصر ریل گذاری مجلس در موضوع تولید و اشتغال است که در صورت اجرای درست و دقیق آن به بهبود وضعیت کسب و کار در کشور و رونق تولید منجر خواهد شد.

کد خبر 749258

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • ظهور تحول در دانشگاه های جهان را باید نتیجه خون‌های ریخته شده در غزه دانست
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • شوراها رکن مردم سالاری و از برکات نظام اسلامی هستند
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است