Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@18:26:35 GMT

سیرۀ اهل‌بیت(ع) تجّلی‌گر حقانیت اسلام

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۰۱۸۴

سیرۀ اهل‌بیت(ع) تجّلی‌گر حقانیت اسلام

برخی شبهه‌کنندگان علیه ادیان، تلاش می‌کنند به مخاطب القا کنند دین و مذهب تنها ساخته و پرداخته خود انسان و صاحبان مذهب - کشیشان مسیحی، خاخام‌های یهودی و روحانیت شیعه- است و هیچ اصل و پایه‌ای ندارد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برخی شبهه‌کنندگان علیه ادیان، تلاش می‌کنند به مخاطب خود القا کنند که دین و مذهب تنها ساخته و پرداخته خود انسان و صاحبان مذهب - کشیشان مسیحی، خاخام‌های یهودی و روحانیت شیعه- است و هیچ اصل و پایه‌ای ندارد و همیشه به نفع این افراد بوده و احکام آن نیز طوری طراحی شده که دیگران به این افراد خدمت کنند اما با دیدن دستورات اسلام و زندگی ساده بزرگان دین مانند پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم‌السلام و علمای طراز اول شیعه، نادرستی این سخن آشکار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید این سخن در مورد برخی ادیان تحریف شده و فرقه‌ها که برای تأمین مخارج معابد و محافل و ساختن کاخ و جمع ثروت، به بدعت‌های مختلف و خلاف عقلی مانند فروش آمرزش‌نامه، فروش بهشت و ... روی آورده‌اند [1] صحیح باشد اما هرگز در مورد اسلام و به خصوص تشیع صادق نیست، زیرا نه تنها هیچ‌کدام از این خرافات را ندارد، بلکه بزرگان آن نیز در نهایت سادگی زندگی کرده و هرگز ثروتی را برای خود جمع و هرگز حکمی را به سود خود وضع نکرده‌اند.

لذا در پاسخ به آن چند نکته بیان می‌کنیم:

نکته اول: اصول کلی ادیان - توحید، معاد و نبوت- مورد تأیید و تأکید عقل و دانش بوده و این اصول، در واقع پاسخ به سؤالات اساسی انسان است که از خود می‌پرسید: «از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود به کجا می‌روم و آخر ننمایی وطنم» ذهن آدمی کنجکاو است و از خود سؤالاتی می‌پرسد، سؤال در مورد اینکه از کجا آمده است، آیا جهانی با این عظمت خالق دارد یا نه؟ اگر دارد او چگونه است و چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد، آیا مرگ پایان زندگی است یا سرای دیگری هم وجود دارد و هزاران سؤال دیگر که عقل انسان به آنها پاسخ می‌دهد، بدون اینکه از مذهب کمک بگیرد.

بنابراین اصول دین، به خصوص دین مبین اسلام، هرگز ساخته و پرداخته متصدیان مذهب نیست که بتوان آنها را متهم به خودپسندی و استثمار دیگران کرد، بلکه دلایل و براهینی هستند که عقل انسان بر اساس قواعد منطقی و فلسفی به آنها خواهد رسید. به همین خاطر است که بسیاری از فیلسوفان مسلمان بعد از تلاش‌های زیاد فکری و عقلی به اسلام و قرآن و دستورات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله گردن نهاده‌اند، افرادی مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و ... .

در مورد فروع دین هم اگر دقت کنیم هیچ حکمی وجود ندارد که دستور داده باشد مردم به پیامبر یا ائمه اطهار علیهم‌السلام یا علمای شیعه خدمت کنند و مال و اموال خود را در اختیار آنان قرار دهند و مانند بردگان در خدمت امیال و خواهش‌های نفسانی آنان باشند، اگر این دین ساخته و بافته خود آنان بود، باید بیشتر احکام آن به نفع آنان می‌بود و حال آن که چنین نیست.

دستور به نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و... همچنین دستور به ترک دزدی، زنا، شراب‌خواری، ربا، غیبت، تهمت، دروغ و... چه سودی برای آنان دارد؟ حتی اگر دستور به زکات و خمس داده‌اند، برای خود نبوده و برای فقرای جامعه اسلامی بوده است و مصارف این خمس و زکات را نیز تعیین کرده‌اند و یک عالم شیعه حق ندارد حتی یک ریال از خمس یا زکات مردم را صرف خود بکند و به دلخواه و بر اساس شهوت و امیال خود از آن استفاده کند.

اگر به زندگی معصومین، اصحاب آنان و علمای شیعه دقت کنیم خواهیم دید آنان برای کسب روزی خود، تلاش کرده‌اند و هرگز از دسترنج شیعیان و مسلمین برای امور شخصی خود استفاده نکرده‌اند. در روایات متعددی وارد شده که ائمه اطهار از جمله امیرالمؤمنین، امام صادق، امام رضا و امام کاظم علیهم‌السلام خود به زراعت مشغول بوده و سرِ زمین رفته و خود با آلات کشاوزی زمین را شخم زده و به کشاورزی مشغول بوده‌اند، به طور مثال: نقل شده امیرالمؤمنین عیه‌السلام زمین‌های زیادی را به نخلستان تبدیل کرد و با فروش آنها حدود 1000 برده آزاد کرد.

همچنین ابوعمر شیبانی می‌گوید: روزی امام صادق علیه‌السلام را دیدم که در یکی از باغ‌های خود، لباس کار پوشیده و بیل به دست گرفته و مشغول زراعت است و چنان با جان و دل کار می‌کرد که بدن مبارکش خیس عرق شده بود. جلو رفتم و گفتم: جانم به فدایت، اجازه می‌دهید من به جای شما بیل بزنم و این کار سخت را انجام دهم. حضرت از پیشنهاد من ناراحت شد و فرمود: «من دوست دارم انسان برای به دست آوردن درآمد حلال در مقابل آفتاب آزرده شود.»[2]

اگر به زندگی علمای شیعه هم نگاه کنیم، خواهیم دید که آنان نیز در نهایت سادگی و بی‌آلایشی زندگی کرده و هرگز برای خود ساختمان مجلل نساختند تا چه رسد به کاخ و تجملات دنیایی، حتی نقل شده علمای شیعه و مراجع تقلید در سال‌های گذشته گاهی برای تهیه مخارج اولیه زندگی دچار مشکل بوده و خرج سال خود را نیز نداشته‌اند.[3]

بنابراین بر اساس شواهد و قرائن و سیره زندگی بزرگان دین، به راحتی می‌توان فهمید این دین، از جانب خدا آمده و بزرگان آن انسان‌های عادی نیستند و خود اولین افرادی‌اند که به دین عمل می‌کنند و تمایلی به استفاده از نعمت‌های دنیایی ندارند، با آن‌که پول زیادی در اختیار آنها بوده و می‌توانستند برای خود کاخ‌های مجلل و زیبا بسازند.

* حجت‌الاسلام محمد فرضی‌پوریان استاد حوزه علمیه 
_______________________
پی‌نوشت:
[1]. برای مطالعه بیشتر به این مطلب مراجعه کنید: https://www.hawzahnews.com/news/858863
[2].شیخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409 ق، ج‏17، ص 37 – 41.
[3]. برای مطالعه به این مطلب مراجعه کنید: https://www.welayatnet.com/fa/news/152000

میرباقری: غرب‌گرایان به دنبال تعطیلی مراسم عزاداری ماه محرم‌اندیادداشت| درباره حکم 3 محکوم به اعدامیادداشت|حجاب حکم تغییر ناپذیر اسلام

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام بیشتر بخوانید... یادداشت| "مواسات" نقشۀ راه جامعه آرمانی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... یادداشت| "مواسات" نقشۀ راه جامعه آرمانی واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ زمان مناسب برای ازدواج از نظر رهبر انقلاب/ رسم وساطت در ازدواج کم شده است ۲ تلاش عربستانی‌ها برای خرید یک قرآن خطی ویژه از ایران ۳ حافظ کل قرآن مطرح کرد: حفظ قرآن کار سخت و پیچیده‌ای نیست/ «از من گذشته» و «نمی‌توانم» معنایی ندارد ۴ "صفر بیست و یک" در راه پخش/ "دختر گمشده" جایگزین "آخر خط" شد ۵ "زمین گرم" به محرم می‌رسد/ پخش "نجلا" در اربعین ۶ آیا زیارت قبر سبب شادی روح مردگان می‌شود؟ ۷ رادیو ایران و رادیو نمایش "برادر" می‌شوند ۸ هالیوود فعلا مجبور به اکران مجازی به جای پرده سینما است مهمترین اخبار فرهنگی میزگرد "شاهرگ"|ما شبیه "ماجرای نیمروز" نیستیم/ جلوتر "فرخ" هم دوست‌داشتنی‌ می‌شود/ سید جواد هاشمی: در "نفوذ" برای سی‌و یکمین بار شهید می‌شوم+ فیلم "صفر بیست و یک" در راه پخش/ "دختر گمشده" جایگزین "آخر خط" شد گلایه‌های محسن طاهری درباره ماجرای کرونایی شدنش/ مداحان امروز ویژگی‌های پیرغلامان حسینی را مرور کنند آیا زیارت قبر سبب شادی روح مردگان می‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی اقدام تروریستی بود نامه اعتراض ایران درباره تهدید هواپیمای مسافربری ماهان به شورای امنیت ارسال می‌شود حریرچی: امیدواریم واکسن آنفلو‌انزای تولید داخل ‌تا پاییز ‌آماده‌ عرضه شود / ‌مردم مراقب داروهای تقلبی کرونا باشند اولین بازتاب رسانه‌ای اقدام تجاوزکارانه آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایرانی؛ «راهزنی هوایی خطرناک» گفت‌وگو| افزایش نرخ ارز به تورم دامن می‌زند/ چرا دولت در بازار بورس دخالت می‌کند؟ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام علیهم السلام علمای شیعه برای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد

به گزارش قدس آنلاین، مربی پرتغالی سپاهان، به لحاظ اخلاقی بی‌تردید یکی از متفاوت‌ترین مربیان خارجی است که در سال‌های اخیر به فوتبال ایران آمده است. فارغ از آرامش و ادبیات مودبانه‌ای که او در برابر سوالات غالباً چالشی، یکی از ویژگی‌های قابل تحسین او، علاقه‌ای است که نسبت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایرانی بروز می‌دهد. 
این طرز تفکر، دقیقاً نقطه مقابل برخی مربیان اروپایی است که حتی با وجود سال‌ها حضور در ایران، نگاه بالا به پایین و اظهارنظرهای توأم با نیش و کنایه را حفظ می‌کنند.

* حادثه‌ای که زندگی مورایس را تغییر داد
به گفته برخی نزدیکان این مربی، ماجرای عجیبی زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است. ماجرایی که کمتر درباره آن صحبت شده است.
او پیش از اینکه پیشنهاد سپاهان را بپذیرد و به ایران سفر کند، در یک سانحه رانندگی دچار وضعیتی شبیه بیهوشی و کما می‌شود و پس از بهبودی، نوع نگاه وی به زندگی به کلی متفاوت شده است.

* می‌خواهم مسلمان شوم
اما آنچه مدیران باشگاه سپاهان را شگفت زده کرد، این بود که مورایس چندی پیش به باشگاه مراجعه کرده و می‌گوید: «من می‌خواهم مسلمان شوم. باید از کجا شروع کنم؟»
به منظور راهنمایی این مربی پرتغالی، ابتدا از طریق بخش فرهنگی باشگاه سپاهان، مسائلی در خصوص عرف، شرع و قانون در ایران و دین اسلام برای وی توضیح داده شده و بلافاصله مقدمات شرعی تشرف مورایس به دین مبین اسلام انجام شده است. وی همچنین در محضر یکی از علما، شهادتین را به زبان جاری ساخته و شرعا مشرف به دین اسلام شد و شیعه گردیده است.
نکته دیگر اینکه به موازات این اقدامات، یک مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی در کنار وی، فرایند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سوالات مورایس را برعهده داشته است.

* ازدواج با دختر ایرانی
از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ازدواج قریب الوقوع مورایس با یک بانوی ایرانی در جریان بود. موضوعی که همراه با خبر تشرف او به دین اسلام، پررنگ‌تر شد و رسانه‌ها نیز درباره آن صحبت کردند.
در این خصوص گفته می‌شود مسائل شرعی ازدواج مورایس با همسر ایرانی‌اش اتفاق افتاده و طی چند روز آینده این مراسم به صورت رسمی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند