Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام‌ جمعه قم گفت: راهبرد مقاومت فعال چاره کار در برابر آمریکای پلید و تروریست است و دشمن در برابر هر اقدام تروریستی باید منتظر ضربه سخت و سنگین دنیای اسلام و مسلمین باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با بیان روایتی از امام صادق(ع) درباره لزوم رعایت تقوای الهی اظهار کرد: آن چیزی که مانع بروز و اجابت شهوات می‌شود رعایت تقوای الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، جریان‌شناسی عهد رسول‌الله براساس سوره مبارکه توبه آیه 26 را مورد توجه قرار داد و گفت: دقت در افکار، رفتار و بررسی ویژگی‌های صدر اسلامی می‌تواند جامعه امروز ما را با جریان‌های مشابه عهد پیامبر اکرم(ص) آشنا کرده و راهکارها را به ما نشان دهد تا خود را از خطرات و آسیب‌های این جریانات مصون نگه‌ داریم.

بیشتر بخوانید:

مشکل اشتغال با تحقق شعار «جهش تولید» رفع می‌شود/ تأکید بر رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی

حرمت‌شکنی فیضیه آغاز اوج‌گیری انقلاب اسلامی بود

امام‌ جمعه قم افزود: در جنگ حنین هنگامی‌ که عده زیادی از مسلمانان به دلیل غرور و ترس از دشمن روحیه خودشان را باختند و پا به فرار گذاشتند، پیامبر اکرم(ص) به دلیل فرار این عده به‌شدت نگران و ناراحت بودند، اما خداوند متعال با نازل کردن سکینه و آرامش خود بر پیامبر(ص) و فرستادن نیرو و سپاه خود آنان را یاری کرد.

سعیدی با بیان نقش نیروهای غیبی در پیروزی مسلمانان و مؤمنان در جنگ حنین خاطرنشان کرد: حضور این جنود الهی برای تقویت روحیه سپاه اسلام بود و به مدد این امدادهای غیبی سپاه اسلام پیروز شدند.

وی، آرامش روحی را از مهم‌ترین عوامل پیروزی در جهاد برشمرد و اضافه کرد: خداوند با فرستادن نیروهای غیبی، کافران را نیز عذاب کرد و آنان را فراری داده و پراکنده کرد.

امام‌ جمعه قم تأکید کرد: درست است که خداوند با کفار متجاوز چنین برخوردی را دارد، اما شکست دادن انسان‌های مغرور از دیگر سنت‌های خداوند است و این‌ها همگی حاکی از دل نبستن به اسباب ظاهری بوده و توسل و توکل بر خداوند متعال در همه امور است.

سعیدی در خطبه‌های دوم این هفته نماز جمعه مصلی قدس، سالروز شهادت زائران خانه خدا در جمعه خونین سال 66 را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: با توجه به آیات قرآن، پایه برائت این است که از دشمنان باید اعلام برائت کرد، اما عمال آل‌سعود زائران خانه خدا را در حرم امن الهی به گلوله بستند و عده زیادی را به شهادت رساندند.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) سپس با اشاره به سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور بیان کرد: پنجم مرداد یوم‌الشکر است که نماز جمعه در تحکیم دین مبین اسلام در این روز  تأسیس شد.

امام جمعه قم با اشاره به هفتم مرداد سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) مطرح کرد: این امام بزرگوار آخرین امامی است که صحنه‌های عاشورا و ظلم به اهل‌بیت(ع) را مشاهده کرد، آن حضرت به جابر می‌فرمایند: اگر کسی اطاعت خدا را نکند و دچار عذاب الهی شود حجتی ندارد و هرکس مطیع خدا باشد دوست ما بوده و هرکس با خدا دشمنی کند دشمن اهل‌بیت(ع) است.

سعیدی، 9 مرداد روز نهم ذی‌الحجه  با عنوان عرفه را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: این روز، روز شناخت و ادراک هرچه بیشتر نعمت‌های خداوند است، یکی از روزهای خدا و ایام‌الله محسوب می‌شود، نباید از این روز غفلت کرد و باید برای فرج حضرت ولی‌عصر(عج) دعا کنیم.

بازگشایی گذرگاه‌های مرزی گامی مثبت در راستای توسعه روابط ایران و عراق

وی در ادامه با اشاره به دیدار نخست‌وزیر عراق با مقام معظم رهبری تصریح کرد: این دیدار حاکی از اهمیت روابط عمیق، راهبردی و میزان تأثیر علاقه و عشق دو ملت نسبت به یکدیگر بوده و نقش مرجعیت آیت‌الله سیستانی و تقویت نیروهای حشدالعبی است.

امام جمعه قم، بازگشایی بیشتر گذرگاه‌های مرزی را گامی مثبت در راستای توسعه و گسترش روابط ایران و عراق دانست و ادامه داد: این گسترش روابط دشمنانی نیز دارد که به قول رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند، راهبرد مقاومت فعال چاره کار در برابر آمریکای پلید و تروریست است و در برابر هر اقدام تروریستی باید منتظر ضربه سخت و سنگین دنیای اسلام و مسلمین باشد.

سعیدی یادآور شد: ملت ایران و عراق هرگز ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را فراموش نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.

وی افزود: آنچه در روابط جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت بوده، امنیت، عزت و بهبود شرایط منطقه‌ای کشور عراق است.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) سپس به پیامدهای منفی و مثبت شیوع ویروس کرونا اشاره و تأکید کرد: چنانچه واقع‌بینانه به موضوع ویروس کرونا دقت شود اتفاقات خوبی بوده که به‌واسطه شیوع این ویروس در کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تمرین عملی و آمادگی بخش بهداشت در برابر جنگ بیولوژیکی و تقویت اصل همدلی در عملکرد مردم و مسئولان، استفاده از مشارکت مردمی در مواجهه با بحران‌های گوناگون و  استفاده بهینه از ظرفیت‌های نیروهای نظامی از جمله دستاوردهای مقابله با این ویروس در کشور هستند.

سعیدی عنوان کرد: در جریان مبارزه با ویروس کرونا ثابت شد که اگر بخش تولید با روحیه انقلابی و عملکرد جهادی وارد کار شوند و دولت نیز همراهی کند هم رونق و هم جهش تولید محقق می‌شود.

امام‌ جمعه قم خاطرنشان کرد: درمان خانگی و شهری، ظهور و بروز خلاقیت در ضدعفونی کردن وسایل خانگی، تولید ماسک خانگی، کاهش محسوس میزان مصرف بنزین، کاهش آلودگی هواو بهبود شرایط محیط‌ زیست در ردیف پیامدهای جانبی این رخداد قرار دارند.

وی اضافه کرد: سوق یافت قلب‌ها به‌سوی دین و ارزش‌های اخلاقی و تحکیم محبت و کمک مؤمنانه به اقشار محروم و گذشتن از آرم‌ها و پرداختن به آرمان‌ها از دیگر دستاوردهای این رخداد هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام/4078/

منبع: آنا

کلیدواژه: آمریکا نماز جمعه استان قم محمد سعیدی امام جمعه قم مورد توجه قرار ویروس کرونا نماز جمعه جمعه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۰۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟

قبل از اینکه بخواهد سروکله حسن صباح به روایت مصری‌های سکولار در سریال «حشاشین» پیدا شود، تاریخ از امت و رحلت پیامبر شروع شده، از ابوبکر، عمر، عثمان و امام علی (ع) عبور کرده، تا به مکاتب فکری مختلف و فرقه‌ها بخصوص فرقه اسماعیلیه در قرن ۱۱ می‌رسد.

بنا به ادعای سازندگان سریال، «خلافت عباسی بر نیمی از جهان حکومت می‌کرد. ولی در قرن یازدهم وضعیت خلافت عباسی در بغداد رو به وخامت بود و در بدترین شرایط خود قرار گرفت. گروهی از چوپانان ترک در سلسله سلجوقیان ظهور پیدا کردند و بزرگترین ارتش را روی زمین تشکیل دادند. آنها مشروعیت خود را با ادعای حمایت از خلیفه عباسی سنی به دست آوردند. آنها بر خلیفه نفوذ داشتند. همزمان خلافت شیعه فاطمی در مصر و مراکش در ضعیف‌ترین حالت خود بود. فرقه‌ها، عقاید و مکاتب افزایش یافت. در بین آنها فرقه باطنی توسط مردی به وجود آمد، که خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین فرد بود. او «حسن بن الصباح» بود.

طبق نوشته حسن فضیلت‌خواه در کتاب «حسن صباح فرمانروای قلعه الموت»، سابقه پیدایش فرقه هفت امامی اسماعیلیه به قرون اولیه اسلام و زمان امام جعفر صادق (ع) امام ششم، شیعیان بر می‌گردد. امام صادق (ع) دارای چندین پسر بود. از میان پسران خود ابتدا اسماعیل را به جانشینی خود و به عنوان امام هفتم شیعیان انتخاب و به جامعه پیروان خود معرفی کرد. بعد‌ها گویا به دو دلیل تاریخی از این تصمیم منصرف و اسماعیل را به امر الهی از مقام امامت خلع و عهد خود را از او برداشت.

در کتب تاریخی آمده است که امام ششم به دو دلیل اسماعیل را از امامت برکنار کرد. یکی اینکه او با گروه‌های افراطی و تندرو در ارتباط بود و امام احساس خطر کرد که مبادا بعد از او جامعه شیعیان به خطر بیفتد. دوم اینکه اسماعیل شراب می‌نوشید و یک چنین انسانی نمی‌توانست صلاحیت امامت جامعه شیعیان را داشته باشد. 

امام صادق (ع) برای بار دوم پسر چهارم خود موسی کاظم (ع) را به امامت برگزید و به شیعیان معرفی کرد. در آن میان، جمعی از شیعیان انتخاب اول امام را شرعی و متقن و صحیح دانسته و بر امامت اسماعیل پافشاری کردند. دو پسر دیگر امام یعنی عبدالله و محمد هم در مقام دفاع از حق امامت خویش برآمدند. پس هر یک جماعتی را جمع کرده و در مقابل اراده پدر مقاومت کردند.

در آن میان، پیروان اسماعیل از بقیه نیرومندتر و قوی‌تر بودند. فرقه اسماعیلیه بعد‌ها در بلاد اسلامی به طغیان و عصیان و اعتراض روی آورده و به برخی اقدامات افراط گرایانه دامن زدند. اسماعیل در زمان حیات پدرش از دنیا رفت. پس اسماعیلیان پسر او محمد را به عنوان امام و جانشین پدرش برگزیدند و او را امام مستور (پنهان) لقب دادند. بعد‌ها حسن صباح خود را نائب امام مستور معرفی کرد.

شروع داستان از جنگ بین صلیبیان با فرقه اسماعیلیه می‌گذرد، تا اینکه اولین خون با دستور حسن صباح در تاریخ سریال «حشاشین» ریخته می‌شود. سریال روایت می‌کند: «حسن صباح قوی است، اگر موقعیتش با قلبش تضاد پیدا کند، قلبش را می‌کشد». 

در انتهای سریال «حشاشین» یار باوفای حسن صباح می‌گوید: «مولای ما دیگر واسطه بین ما و اماممان نیست، او با امام یکی شده است و در مقابلش هزینه‌های زیادی پرداخت کرده. تو پسرت را کشتی، همسرت را، عزیزانت را، پسرت هادی روانه آسمان کردی. شما کاری کردید که هیچ مومن و نگهبانی حتی هیچ پیامبری تحمل انجام آن را نداشت».

امیدعلی مسعودی، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سوره با نقد محتوایی سریال «حشاشین» از این حیث که تاریخ اسلام را تحریف کرده است، گفت: سروکله حسن صباح از کجا پیدا شد؟ آیا او بی‌سواد بود؟ راهزن بود؟ یا ایشان دو هم‌کلاسی با سواد داشت؟ آنها بر اساس عقایدشان که تغییر جامعه بود، از دست پادشاهان فرار کردند و به قلعه الموت پناه بردند. اما سریال «حشاشین» مبنای شکل‌گیری حرکات حسن صباح را ایران می‌داند. در حالی که آن زمان حکومت‌ها ملوک الطوایفی بود. لازم بود این سریال بازبینی بشود و تحریف‌های تاریخی‌اش توضیح داده شود. 

مسعودی ادامه داد: سریال «حشاشین» القا می‌کند که فرقه‌ای تحت رهبری صباح، ایرانی و تروریست بودند. در این سریال چهره‌ای از حسن صباح به تصویر کشیده شده، که گویا او ایرانی است و هر ایرانی تروریست است. در حالی که اسماعیلیه اعتقادات سفت و سختی داشتند. آنها آدم‌های معتقدی بودند و اگر با کسی درگیر می‌شدند، بخاطر اعتقاداتشان بود. بنابراین، کلیت روایت سریال «حشاشین» روایت علمی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • بیداری دنیا در قبال مسئله فلسطین مرهون جبهه مقاومت است
  • ورود سامانه بارشی فعال به خوزستان
  • نفوذ سامانه بارشی از جمعه در اردبیل
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت