Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-06@03:51:49 GMT

حج و زیارت: ارز حاجی ها در بانک مرکزی محفوظ است

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۱۰۰۱

حج و زیارت: ارز حاجی ها در بانک مرکزی محفوظ است

رییس سازمان حج و زیارت گفت: ۷۳ هزار زائر برای شرکت در مراسم حج ۹۹ ثبت نام کرده بودند که همه آن‌ها سال آینده و با قیمت ارز امسال به حج اعزام و ارز آن‌ها حفظ می‌شود.

به گزارش ایسنا، همایش سراسری روحانیان، معین و معینه‌های حج ۱۳۹۹ به شکل مجازی برگزار شد. عربستان در ادامه شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفت حج امسال را با حضور محدود ساکنان این کشور برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت حج عربستان اعلام کرد در حج امسال فقط یک هزار زائر حضور خواهند داشت. با این حال ایران اعلام کرد که برنامه‌های مرتبط با حج را متوقف نخواهد کرد. رییس سازمان حج و زیارت گفت که وظایف این سازمان تعطیل بردار نیست و همچنان کار‌ها ادامه دارد.

علی‌رضا رشیدیان افزود: اگرچه امسال در عملیات حج نیستم، اما باید بتوانیم با بازنگری در روش‌ها نسبت به بالا بردن کیفیت کارمان تلاش کنیم و نسبت به فرآیند‌ها و روش‌ها اقدامات جدیدی را انجام دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال ۷۳ هزار نفر از زائران ثبت نام شده، وجه ۲۵ میلیون تومانی خود را واریز کرده بودند، وجه زائران ثبت نام شده به بانک مرکزی برای تامین ارز واریز کردیم و این اقدام بزرگ‌ترین کمک برای زائران بود که باعث می‌شود ارز را برای آنان ذخیره کنیم.

وی افزود: تمام زائران که امسال قصد اعزام به حج را داشتند در سال آینده اعزام می‌شوند و این پولی که دادند برای اعزام سال آینده و تأمین ارز هزینه خواهد شد. زائرانی که امسال ۲۵ میلیون تومان ثبت نام کرده بودند با قیمت ارز امسال، در سال آینده اعزام می‌شوند و ارز آن‌ها حفظ می‌شود.

رشیدیان به برخی تغییرات و تحولات داخلی عربستان اشاره کرد و اظهار کرد: این روز‌ها تغییر و تحولاتی را در عربستان داریم، تمام تلاش ما این است که قیمت حج را افزایش ندهیم و ارز زائران را تثبیت کنیم.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در این همایش مجازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، یادآور شد: متاسفانه امسال به دلیل فراگیر شدن این ویروس سفر حج تعطیل شد و زائران جهان اسلام از این سفر معنوی محروم شدند، به همین دلیل بیشتر برنامه‌ها و آموزش‌های زائران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدمات سفر حج ۱۳۹۹ قبل از شیوع ویروس کرونا انجام گرفته بود، به همین دلیل خادمان ضیوف الرحمان در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا زمینه سفر حج را برای زائران عزیز فراهم کنند، اما متاسفانه پس از مدت‌ها سکوت خبری، عربستان حج امسال را تعطیل اعلام کرد. به همین منظور تا قبل از اعلام رسمی عربستان، برنامه‌ریزی‌ها برای انجام این سفر معنوی انجام گرفته بود.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش و تاثیر روحانیان در کاروان‌های حج، بیان کرد: برای اولین بار در تاریخ حج، زائران بیش از یک سال در اختیار مدیران و روحانیان کاروان‌ها قرار دارند، بنابراین باید این ارتباط حفظ شود و زائران از نظر معنوی تغذیه شوند تا برای سفر حج ۱۴۰۰ آمادگی کاملی داشته باشند.

او دلسوزی برای مردم و زائران را از وظایف و رسالت‌های اصلی روحانیت برشمرد و افزود: روحانیون امتداد رسالت انبیاء و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله هستند. آن ویژگی‌ها که ایشان داشتند، باید فروغی از آن را در خود ایجاد کنیم، از جمله همانند آنان شفیق و دلسوز مردم باشیم و برای هدایت مردم دلسوزی کنیم. کمترین مشقت را به خودمان بدهیم و از این فرصت که خدا توفیق آن را روزیمان کرده، خدمتگزار مردم باشیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما باید مردم را به حق دعوت کنیم. اگر این چنین شد، خداوند متعال هم به ما آبرو و همکاری مردم را هدیه می‌کند، پیامبر اکرم (ص) نیز بدون سستی و کوتاهی پیام خدا را به مردم ابلاغ کرد، ما هم باید بدون سستی این وظیفه را انجام دهیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد این حقیر به سروران عزیز روحانی این است که کتاب ایمان و کفر اصول کافی به ویژه از باب ۷۴ تا ۱۱۲ را مطالعه کنند، این بخش از روایات جنبه کاربردی برای روحانیان بسیار مفید است و در موفقیت آن‌ها بسیار تاثیر خواهد داشت.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت، اتحاد و همدلی و همراهی میان مدیر و روحانی کاروان را در حج بسیار مهم برشمرد و گفت: من و شما باید با همکاری مدیر کاروان کار‌ها را پیش ببریم تا به نتیجه برسانیم اگر کمترین ناراحتی بین مدیر و روحانی کاروان باشد، آسیب آن به زائران وارد می‌شود، شایسته است به مدیر احترام بگذارید، در نزد زائر کار خوب مدیر را برجسته کنید. زیرا نقش روحانیت در کاروان، همچون نقش نهاد رهبری در جامعه است که وظیفه بسیار سنگینی را بردوش دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سازمان حج و زیارت بانک مرکزی حج و زیارت سال آینده ثبت نام سفر حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟

آفتاب‌‌نیوز :

سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور در کنگره عظیم حج تمتع در اصفهان با اشاره به اینکه کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره گیری از امکانات موجود و برنامه‌ریزی مناسب برای تسهیل سازی خدمات اقدام کرده‌اند اظهار داشت: امسال حدود ۸۷هزار و ۵۵۰ نفر زائر و عوامل اجرایی در حج تمتع خواهیم داشت که هر کدام سفیر و نماینده هزار نفر از مردم کشور هستند.

وی با بیان اینکه از بین این مجموعه ۵۳ کاروان به استعداد ۶هزار نفر سفیرانی هستند که از استان اصفهان به سرزمین وحی مشرف خواهند شد خاطرنشان کرد: امسال در راستای ارائه خدمات به زائران و در راستای الگوبرداری از فرمایشات مقام معظم رهبری و موضوع مردمی سازی، تعداد عوامل اجرایی خود را کاهش دادیم.

حسینی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۵ کاروان به استعداد ۷۰۰ نفر عوامل اجرایی و در حج امسال دو کاروان به ظرفیت ۲۲۰ نفر زائر از مجموعه عوامل کم کردیم گفت: سعی شده از خادمان و یاوران حجاج استفاده شود تا بتوانیم هم از وجود زائران بهره بیشتر بگیریم و هم تعداد زائران بیشتری اعزام کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از تک تک کسانی که در این مسیر سازمان حج و زیارت و کاروان و زائرین را یاری می‌کنند می‌کنند استدعا می‌کنم نهایت همکاری را با مجموعه سازمان، کاروان و روحانیون داشته باشند.

وی افزود: سعی کردیم در رقابت با دیگر کشور‌های اسلامی بهترین هتل‌هایی را که امکان اجاره آن برای سازمان حج و زیارت وجود داشت برای زائرین اجاره کنیم و توانستیم از کف گروه‌های قیمتی خود یک گروه قیمتی حذف کنیم و کیفیت اسکان را به نسبت سال گذشته افزایش دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه در مدینه ۲ آشپزخانه مرکزی و در مکه هم ۲ آشپزخانه مرکزی برای پخت بهداشتی و مطابق با ذائقه همه اقوام ایرانی استفاده می‌کنیم اظهار داشت: تلاش ما این است که رفاه را به دور از رفاه زدگی برای شما عزیزان فراهم کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی مسئولیت انتقال حجاج را از ۲۱ ایستگاه پروازی به عهده خواهند داشت و فاصله مکه و مدینه را با قطار سریع السیر برای اکثر زائرین با زمانی حدود ۲ ساعت خواهیم داشت.

 وی با بیان اینکه در بخش مدیریت منابع مالی امسال به نسبت حج گذشته هزینه ارزی حدود ۳۰۰ دلار کمتر شده است و بخش عمده گرانی قیمت حج تمتع بابت تغییرات نرخ ارز و تورم است.

حسینی اضافه کرد: در حوزه پزشکی امسال ۳۸۰ نفر از کادر بهداشت و درمان در قالب دو بیمارستان در مکه و مدینه و در تمام هتل‌ها خدمات پزشکی داریم.

 رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه میانگین سنی زائرین حج تمتع ۱۴۰۳، ۵۷ سال است متذکر شد: با توجه به طولانی ماندن زمان ثبت نام، سن زائرین در حال افزایش است به طوریکه بیش از ۲۰ هزار نفر از جماعتی که ما میزبانش در عملیات حج هستیم دارای بیماری فشار خون، ۱۳هزار نفر دیابت، بیش از ۴هزار نفر عمل جراحی بزرگ دارند.

وی گفت: در راستای جوانگرایی ۴۰ درصد از مدیران کاروان امسال نسل جوان و نیرو‌های جوان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از ارائه خدمات به زائران حج تمتع ۱۴۰۳/ ۶۲۲ کاروان عازم سرزمین وحی می‌شوند
  • کاهش قیمت و افزایش خدمات در حج ۱۴۰۳
  • کاهش محسوس میانگین سنی حجاج سمنان
  • ۹۵۶ بوشهری به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • اعزام ۹۲۸ زائر حج تمتع از استان بوشهر به جده
  • تشریح جزئیات اعزام کاروان‌های حج تمتع استان تهران
  • حاجی علیزاده: امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • امسال ۱۵ هزار زائر از استان تهران به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • هزینه ارزی حج تمتع ۱۴۰۳ چند دلار است؟
  • جزئیات اعزام زائران حج تمتع منطقه کاشان اعلام شد