Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خروج از دایره انحصار در بلیت فروشی آنلاین را می توان یکی از مهم ترین تصمیمات سینمایی در سال ۹۹ دانست. سامانه سمفا طراحی شد تا بر تک صدایی سامانه های فروش بلیت خاتمه دهد. در روزهای تعطیلی سینماها این سامانه با حاشیه هایی آغاز به کار کرد ولی با باز شدن سینماها انتقادها و حاشیه ها کمرنگ شد و به مرور سینماگران از این اتفاق استقبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که به دلیل کرونا اوضاع گیشه سینما مطلوب نیست ولی شفاف سازی این سایت و شکستن انحصار آنقدر اهمیت دارد که بتوان به انتظار روزهای بهتر نشست؛ روزهایی که هم رونق به سالن‌ها بازگردد و هم درآمد بلیت فروشی در حداقل زمان، به صاحبانش برسد.

ضمن اینکه اگر قائل به این نکته باشیم که چرخه توزیع و اکران دچار مشکلاتی جدی است، چاره ای جز تن دادن به تغییر نداریم و همه امیدواریم سمفا همان تحولی باشد که سینمای ایران نیازمندش است؛ سینمایی که از کرونا زخم هایی جدی خورده ولی قرار است زنده بماند.

اما سمفا تا امروز چه خدماتی را به جامعه سینمایی کشور ارائه داده و چه چشم اندازی را می توان برای آن متصور بود.

زمان نامناسبی برای راه اندازی سمفا

آنطور که در بن مایه سمفا طراحی شده، این طرح به مثابه ترمینالی است که مدیریت آن دست وزارت ارشاد است و به‌جای یک شرکت، ۵ شرکت در این سامانه برای فروش بلیت‌های سینما فعال می‌شوند. هرکدام از این ۵ شرکت که بتوانند خدمات بهتری را به سینماداران و صاحبان فیلم‌ها ارائه دهند، بهتر هم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

رضا سعیدی پور سینمادار شرایط اجتماعی را برای راه اندازی طرح سمفا نامساعد می داند. او ادامه می دهد: طرح سمفا به مثابه فرصتی برای سالن های سینماست که بتوانند از آن نهایت استفاده را ببرند، اما متاسفانه این طرح در شرایط اجتماعی نامساعدی راه اندازی شد. همین بهم ریخته‌گی اجتماعی از دلایل عمده ای بود که این طرح نتوانست در اولین گام هایش آنطور که باید و شاید موفق عمل کند.

وی افزود: این طرح می بایست در زمان دیگری عملیاتی می شد، ایراداتش برطرف و بعد در تمام سینماها به شکل گسترده فراگیر می‌شد.

این سینمادار در پایان تاکید می کند: البته در همین مدت کوتاه که از راه اندازی طرح می گذرد متولیان سریعا آن را مرتفع کردند. الفبای طرح سمفا به درستی شکل گرفته و تجربیات کارآمدی پشت آن است و امیدوارم به مرور زمان بتواند خودش را بهتر نشان بدهد.

همچنان زمان نیاز است

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و پخش کننده سینمای ایران ایده اولیه طرح سمفا را بسیار کارآمد می داند. او در ادامه بیان می کند: ایده اولیه این طرح که رقابتی را در حوزه فروش اینترنتی بلیت سینماها ایجاد می کند بسیار کارآمد است، اما در شرایط فعلی هنوز اشکالاتی هست که به نظرم با گذشت زمان برطرف می شود.

او در بیان اشکالات طرح سمفا می گوید: از جمله اشکالاتی که به اعتقاد من می توان به این طرح گرفت این است که قرار بود بهای بلیت سینما همزمان با پرداخت پول از سوی مخاطب تقسیم شود از جمله سهم سینمادار، سهم فیلم و مالیات بر ارزش افزوده، اما در حال حاضر سردرگمی در اجرایی شدن اهداف اولیه این طرح دیده می شود. به نظرم متولیان سمفا باید از نظرات متخصصان و کارشناسان سینمایی در جهت حل مشکلات باقیمانده بهره ببرند.

تلاش مصمم برای بهتر شدن

محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران نیز در برآورد عملکرد یک ماهه سامانه سمفا می گوید: با توجه به اینکه سال ها روی نحوه فعالیت سینماتیکت کار و نواقص و مشکلاتش برطرف شده، شاید کمی زود است که بخواهیم از سمفا توقعات زیادی داشته باشیم.

وی در پایان تاکید می کند: سمفا طرح جدیدی است که به ویژه در روزهای ابتدایی راه اندازی‌اش مشکلات بسیاری داشت، اما به خوبی مشهود است که متولیان به تدریج سعی در برطرف کردن آنها دارند. کادر فنی طرح سمفا مصرانه سعی در بهتر شدن دارند و در مجموع آینده روشنی را برای آن تصور می کنم.

۲۵۸۲۵۸

کد خبر 1413879

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سمفا اکران سینما سازمان سینمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده‌‎ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه عباسی گفت: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که می‌توانند بلیت نیم بها از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود، اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بستر‌های مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود