Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو افراطیون دفتر تحکیم در دوره اصلاحات اذعان کرد مشی این طیف در آن دوره به رادیکالیسم و تندروی در حد حمایت از اشغال عراق توسط آمریکا رسیده بود.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عبدالله مومنی درباره حمایت طیف علامه دفتر تحکیم از اشغال عراق در بیانیه‌ای موسوم به «بهار بغداد»!، به روزنامه سازندگی گفت: موضوع بیانیه تحلیل حمله آمریکا به عراق در نوروز سال ۱۳۸۲ و سقوط صدام حسین در عرض چند هفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تیتر اصلی بیانیه «بگذارید تا این وطن دوباره وطن شود» بود، اما در آن زمان به بیانیه «بهار بغداد» موسوم شد و تاکنون نیز تحت همین عنوان نقد می‌شود. تحلیل مفاد ارائه‌شده در این بیانیه همیشه در این سال‌ها دم‌دست‌ترین مورد برای منتقدان کارنامه دفتر تحکیم وحدت در دهه ۸۰ بوده است. مدعای اصلی منتقدان این است که در این بیانیه دفتر تحکیم وحدت ضمن استقبال و تایید حمله آمریکا به عراق، غیرمستقیم وضعیت مشابهی را برای ایران آرزو کرده و آن را توجیه اخلاقی کرده است.
وی افزود: برای اینکه مخاطب شبهه غلتیدن به چاله توجیه‌گری را احساس نکند، به صراحت می‌گویم که کلیت بیانیه بهار بغداد، بخشی از مفاد آن و تحلیل کلی برخاسته از این بیانیه در مجموع اقدامی اشتباه و خارج از مسیر کلی جنبش دانشجویی بوده و اگر امروز به نوروز ۸۲ بازگردم، نه‌تن‌ها با صدور چنین بیانیه‌ای همدل و همراه نخواهم بود، بلکه در برابر آن خواهم ایستاد. اما معتقدم بهار بغداد تاثیر جدی در کنش دفتر تحکیم وحدت در دهه ۸۰ نداشته است و بیش از حد ممکن به آن پرداخته شده؛ آن هم توسط مخالفان. بعضا این بیانیه را چماقی برای کوبیدن بر سر فعالان هزینه‌پرداز جنبش دانشجویی کرده‌اند.
وی ضمن توجیه بخش‌هایی از بیانیه مذکور می‌گوید: بیانیه هشدار درباره بی‌دفاع شدن یک حکومت در برابر دشمن خارجی بود و این که مردم، از حکومت حمایت نکنند.
مومنی در عین حال اذعان کرد: موضوع اصلی که بیانیه بهار بغداد را دچار مشکل می‌کند و انتقاد‌ها بدان را وارد می‌سازد، تحلیلی است که دانشجویان درباره مقوله جنگ و مفید بودن آن ارائه می‌کنند. دانشجویان با مقایسه دهه‌ها ظلم و جنایت صدام، حمله آمریکا برای براندازی او را بسیار کم‌هزینه‌تر از آن چند دهه توصیف می‌کنند. در حالی که این سخن از روی خام‌اندیشی و کم‌تجربگی ما بود. همچنین تجویز جنگ در تعارض با مشی صلح‌طلبی فعالیت‌های دانشجویی و مقابله با انواع و اشکال خشونت‌طلبی بود. نمی‌توان برای رهایی از امری مذموم، امری منفی‌تر و غیرقابل دفاع‌تر از آن یعنی خشونت را تجویز و تئوریزه کرد. از سال ۱۳۸۲ تاکنون هزاران نفر از مردم عراق در نتیجه آتشی که به‌دنبال حمله آمریکا به این کشور افروخته شد، از میان رفته‌اند. در بیانیه بهار بغداد عباراتی هست که جنگ و مآلاً خشونت را به‌عنوان یک راه‌حل برای رسیدن به وضعیت بهتر تجویز کرده است که اساسا این نگرش را باید ناشی از عصبانیت و طاق آمدن صبر کم جوانی و عدم نگرش عمیق قلمداد کرد.
تلاش برای توجیه مواضع خائنانه عناصر نفوذی در دفتر تحکیم وحدت در حالی است که اولا دفتر تحکیم وحدت برآمده از انجمن‌های اسلامی دانشجویان بود و اصالت خط امامی داشت، اما نفوذی‌ها سعی کردند این تشکل انقلابی را در حد ضدانقلاب و گروهک‌ها قرار دهند. ثانیا برخی از این عناصر نفوذی - وابسته به سلطنت‌طلب‌ها و گروهک‌هایی مانند نهضت آزادی- پس از فرار از کشور، ماهیت وطن‌فروشانه خود را به نمایش گذاشتند، به استخدام ضدایرانی‌ترین محافل آمریکایی و صهیونیستی درآمدند و بار‌ها خواستار تحریم ملت ایران شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عبدالله مومنی دفتر تحکیم وحدت دفتر تحکیم وحدت حمله آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است

منبعی در جنبش حماس تاکید کرد روابط این جنبش با قطر در وضعیت عادی است و تغییری در آن ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، یک منبع در جنبش حماس گفت: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است و تغییری در آن ایجاد نشده است. هیچ خبری از قطری‌ها درباره بستن دفتر سیاسی ما در دوحه به ما نرسیده است.

این منبع در مصاحبه با عربی۲۱ گفت: رهبری حماس چند روز پیش به دوحه بازگشت و فعالیت خود را در آنجا به صورت عادی ادامه می‌دهد. قطر همچنان میانجی اصلی در مذاکرات با اشغالگران است.

این در حالی است که پیش از این رویترز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرده بود «قطر ممکن است دفتر حماس را به عنوان بخشی از بازنگری در میانجیگری خود درباره جنگ غزه ببندد.»

این منبع آگاه گفت: قطر در حال بررسی این موضوع است که آیا به حماس اجازه ادامه فعالیت دفتر سیاسی‌اش در دوحه را بدهد یا خیر. قطر همچنین می‌خواهد در موضوع میانجیگری خود در مذاکرات برای توقف جنگ غزه بازنگری کند.

منابعی به واشنگتن پست گزارش داده بودند ایالات متحده در موضعی مداخله جویانه از قطر خواسته است تا در صورت امتناع حماس از توافق با اسرائیل بر سر معامله تبادل اسرا، حماس را از خاک خود اخراج کند.

یک مقام آمریکایی در مصاحبه با این روزنامه اشاره کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا آوریل گذشته پیامی را در این زمینه به محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر ابلاغ کرد.

پیشتر یک مقام قطری اعلام کرد این کشور از حملات مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تلاش‌های دوحه خسته شده است.

نتانیاهو از نقش قطر در مذاکرات انتقاد کرده و از دوحه خواسته بود بر جنبش حماس فشار بیشتری بیاورد این درحالی است که لجاجت خود نتانیاهو مانع پیشرفت در مذاکرات بوده است.

ظهر شنبه دور نخست مذاکرات آتش‌بس در مقر سازمان اطلاعات مصر در قاهره با حضور هیئت حماس و هیئت‌های قطر، مصر و آمریکا آغاز شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جنبش حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد
  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • اگر آمریکا نبود اشغالگری اسرائیل در ۷ اکتبر پایان یافته بود
  • الجزیره: بستن دفتر ما برای سرپوش گذاشتن بر جنایات صهیونیست است/ ادامه می‌دهیم+ فیلم
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند
  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است