Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی از دانشجویان بورسیه مدعی اند در روند بررسی پرونده های خود در دیوان عدالت اداری با تفاوت آرا علیرغم پرونده های مشابه مواجه هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه  مسئولان وزارت علوم و دیوان عدالت اداری از مراحل پایانی بررسی و جایابی دانشجویان بورسیه خبر می دهند، برخی دانشجویان بورسیه  از وجود مشکلاتی در مسیر پذیرش و جایابی خود در دانشگاهها و بررسی پرونده ها در دیوان عدالت اداری می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته مسئولان دیوان عدالت اداری، این نهاد بر اساس وظیفه ذاتی خود به پرونده بورسیه ها ورود کرد و به صورت شکلی پرونده های دانشجویان بورسیه که به این نهاد شکایت کرده بودند را مورد بررسی قرار داده است.

اما اخیرا دانشجویان بورسیه با مسئله جدیدی در روند بررسی پرونده های خود در دیوان عدالت مواجه و معتقدند در برخی پرونده ها علیرغم وضعیت مشابه بورسیه ها با آرا متفاوت قضات دیوان عدالت اداری روبرو شدند.

آخرین وضعیت جذب بورسیه های بلاتکلیف از زبان کی نژاداحمدی: پرونده دانشجویان بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس بسته شدآخرین اخبار از پرونده بورسیه ها/تقاضای استمهال از سوی دانشگاه تهران و 9 پرونده در آستانه استنکاف

 


یکی از دانش آموختگان بورسیه  که مدعی است وضعیت پرونده بورسیه وی مشابه سایر دانشجویان بورسیه ای است که از دیوان عدالت رای مثبت دریافت کرده اند، عنوان می کند: با وجود مشترکات در پرونده  خود با سایر دانشجویان با تغییر قاضی شعبه با رای منفی در دادگاه بدوی مواجه شدم و منتظر نظر دادگاه تجدید نظر هستم.

بورسیه دیگری به تسنیم می گوید: با وجود اینکه دیوان عدالت اداری طبق قوانین نمی تواند به این پرونده ها ورود ماهوی داشته باشد و تنها به صورت شکلی باید پرونده را بررسی کند اما در برخی مواقع پرونده تحصیلی بسته شده  بورسیه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

برای پاسخ به  ادعاها و سوالات مطرح شده دانشجویان بورسیه، سراغ یکی از مسئولان دیوان عدالت اداری رفتیم.

غلامرضا مولابیگی، معاون قضایی، نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری، در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم درباره علت تفاوت آرا صادر شده برای دانشجویان بورسیه اظهار داشت: شرایط دانشجویان بورسیه بعضا متفاوت است. سن دانشجویان،ب محل پذیرش و جایابی آن‌ها می‌تواند ا یکدیگر تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آرا، در صورت یکسان بودن شرایط بورسیه‌ها، نباید متفاوت باشد، گفت: اینگونه موارد مستلزم بررسی مورد به مورد پرونده هاست و باید دید اشکال کار در چه بوده است. البته در این شرایط نیز راهکار وجود دارد و دانشجویان بورسیه با توسل به ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری می‌توانند، موضوع را پیگیری کنند.

این مقام مسئول دیوان عدالت اداری گفت: چنانچه فردی در این زمینه مدعی است که آرای صادر شده برای وی با سایر بورسیه ها متفاوت است با روش فوق العاده اعتراض مانند اعمال ماده  79،74،75 یا اعاده دادرسی، حق خود را از طرق قانونی پیگیری کند.

انتهای پیام/

R1011173/P/S1,1412/CT7 واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشجویان بورسیه بیشتر بخوانید... آخرین وضعیت جذب بورسیه های بلاتکلیف از زبان کی نژاد احمدی: پرونده دانشجویان بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس بسته شد آخرین اخبار از پرونده بورسیه ها/تقاضای استمهال از سوی دانشگاه تهران و ۹ پرونده در آستانه استنکاف قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... آخرین وضعیت جذب بورسیه های بلاتکلیف از زبان کی نژاد احمدی: پرونده دانشجویان بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس بسته شد آخرین اخبار از پرونده بورسیه ها/تقاضای استمهال از سوی دانشگاه تهران و ۹ پرونده در آستانه استنکاف واژه های کاربردی مرتبط دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشجویان بورسیه پربیننده‌ترین اخبار سیاسی ۱ تهدید دو جنگنده متخاصم علیه هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان لبنان+ تصاویر ۲ روایت ولایتی از دیدار اخیر نخست وزیر عراق با امام خامنه ای ۳ گزارش| تکلیف تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس چه شد؟ ۴ پیگیری قالیباف درباره مزاحمت اخیر جنگنده‌های آمریکایی ۵ کدخدایی خواهان اقدام متقابل در برابر ایجاد مزاحمت جنگنده‌‍‌های آمریکایی شد ۶ واکنش‌ مقام‌های دولتی به اقدام خطرناک آمریکا در تهدید هواپیمای ایرانی ۷ تذکر بابایی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و افسارگسیختگی در بازار ارز و سکه ۸ نتیجه جلسه دوم بررسی سوال از رئیس جمهور از زبان سخنگوی مجلس مهمترین اخبار سیاسی واکنش‌ مقام‌های دولتی به اقدام خطرناک آمریکا در تهدید هواپیمای ایرانی روایت ولایتی از دیدار اخیر نخست وزیر عراق با امام خامنه ای لعیا جنیدی:‌ اقدام جنگنده‌های آمریکایی قابلیت پیگیری در شورای ایکائو را دارد روحانی: آیین‌های سوگواری و کنکور با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد/ شیوع دوباره کرونا در برخی مناطق به دلیل فعالیت‌های اقتصادی نبود مهمترین اخبار تسنیم باقری: راهزنی هوایی آمریکا تهدیدی جدی برای امنیت هوانوردی جهانی است اختصاصی| پاسخ کارگران هپکو به دروغ‌پردازی رسانه‌های معاند/ اعتراضات صنفی است+ فیلم کارت اعتباری سهام عدالت به زودی ارائه می‌شود اندر حکایت جان گرفتن دوباره واگذاری‌های دولت در قالب رد دیون اختصاصی| طرح مجلس برای افزایش اختیارات قانونی دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشجویان بورسیه دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران دانشجویان بورسیه دیوان عدالت اداری دانشجویان بورسیه پرونده بورسیه ها پرونده ها بسته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۵۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود

برخی رسانه‌ها در روز‌های اخیر گزارش دادند که تلاش‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده برای عملیاتی شدن حکم دیوان کیفری بین‌المللی و بازداشت سران این رژیم در صدر آنها بنیامین نتانیاهو، ادامه دارد.

 این که اجرایی شدن این حکم می‌تواند چه نقشی در ادامه نسل‌کشی و رویکرد رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به ویژه نوار غزه داشته باشد موضوعی است که باشگاه خبرنگاران جوان آن را در گفتگوی اختصاصی با «دیوید پالمبو-لیو»، استاد حقوق دانشگاه استنفورد بررسی کرده که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد. 

-رویکرد محافل جهانی در برابر نسل‌کشی در غزه را چگونه می‌بینید؟

دیوید پالمبو-لیو: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در پاسخ به یک پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل که توسط آفریقای جنوبی تشکیل شده بود، صادر شد، که منجر به صدور حکم اضطراری اولیه توسط دادگاه جهانی در ژانویه شد و از اسرائیل خواست از اقدامات نسل‌کشی در غزه اجتناب کند.

به نظر من واکنش سریع دیوان بین المللی دادگستری به پرونده آفریقای جنوبی ستودنی است و آن یک پیروزی عمیق برای فلسطینی‌ها در تاریخ مبارزات قانونی آنها برای بازگرداندن حقوقی است که قبلاً کشور‌های غربی را مجبور کرده از اسرائیل فاصله بگیرند. این حکم که یک ماه پس از ارائه پرونده نسل‌کشی صادر شد، نشان دهنده حساسیت دادگاه به افکار عمومی جهانی است.

عدم عضویت فلسطین در دادگاه مستقر در لاهه مانع از صدور چنین دستوری است. فلسطین عضو دیوان بین المللی دادگستری و طرف پرونده نسل‌کشی نیست، بنابراین دادگاه جهانی نمی‌تواند دستور آتش بس صادر کند. احکام ICJ به شکایت جمعی که در ماه نوامبر به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارائه شد، کمک می‌کند که اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کند و خواستار صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد رژیم اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر است.

- نقش اساسی دیوان کیفری بین المللی در کمک به فلسطینی‌ها چیست؟

دیوید پالمبو-لیو: به رسمیت شناختن بی نظیر فلسطین از سوی دادگاه به عنوان یک کشور کار بزرگی در برهه امروز است. علیرغم عدم به رسمیت شناختن دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) از سوی اسرائیل، من معتقدم این دادگاه همچنان با نفوذ باقی می‌ماند و با استناد به یک حکم قضایی سال ۲۰۲۱ مبنی بر اینکه صلاحیت رسیدگی به جنایات سنگین ارتکابی در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی از جمله جنایات جنگی احتمالی در میدان را دارد.

با وجود شواهد فزاینده مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی جدی در غزه، امیدوارم که دیوان کیفری بین المللی بتواند به زودی حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم اسرائیل را صادر کند. تهدید موجودیت یک جامعه، قطع دسترسی به نیاز‌های اولیه از جمله برق، آب، غذا و خدمات بهداشتی، بمباران بیمارستان‌ها و غیرنظامیان و مجبور کردن مردم به آوارگی و نسل‌کشی است.

باید به دادستان مدارک و دلایل قانونی و سایر مدارک قانع کننده ارائه شود. اگر مدرک مشخصی ارائه شود، برای او چالش برانگیز است که کاری انجام ندهد، بنابراین فشار بین المللی باید در آنجا افزایش یابد. وکلا و جامعه مدنی به دادستان می‌گویند که شما موظف به انجام کاری هستید، زیرا اعتبار دیوان کیفری بین المللی خدشه دار می‌شود.

از طرف دیگر وکلا نیز می‌توانند به این پرونده فشار بیاورند و آن را بیشتر تحت فشار قرار دهند، اگر دادستان به تنهایی کار کند و از سوی اسرائیل و حامیان قدرتمند آن احساس فشار کند، به سختی می‌تواند کاری انجام دهد. اما اگر دادستان احساس کند توسط صد‌ها هزار وکیل در سراسر جهان حمایت و کنترل می‌شود، نتیجه خواهد گرفت.

وکلا می‌توانند به دادستان بگویند که ما می‌دانیم که به دلیل فشار اسرائیل، باز کردن پرونده برای شما دشوار است. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم. تحلیل پرونده و قانون ارائه دهید. نسل‌کشی مهمترین و بالاترین سطح جرم است. ما نمی‌توانیم در مورد نسل‌کشی سکوت کنیم.

در ماه نوامبر، زمانی که می‌خواستیم دادخواست دادگاه بین‌المللی کیفری خود را ارائه کنیم، در کمتر از یک هفته، ۶۵۰ وکیل از سراسر جهان، از پاکستان، شیلی، کشور‌های اروپایی تا آفریقا، در کشتی حضور داشتند.

آن زمان بود که تصمیم گرفتیم مسیر دیگری را در پیش بگیریم. ما با هم کار را شروع کردیم و از کشوری به کشور دیگر با کمک کانون‌های وکلا رفتیم. در حال حاضر من معتقدم که بیش از ۱۰۰۰۰۰ وکیل از پرونده ما حمایت می‌کنند. این عمدتا به این دلیل است که در برخی از کشور‌های وسیع، کانون‌های ملی وکلای دادگستری تلاش‌های ما را تایید کرده اند و این به ما قدرت زیادی داده است. به عنوان مثال الجزایر و مراکش.

-به نظر شما اسرائیل تا چه حد به حکم دیوان بین المللی دادگستری اهمیت خواهد داد؟

دیوید پالمبو-لیو: در دنیا، یک رژیم سیاسی اگر به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری احترام نگذارد آینده‌ای ندارد، در غیر این صورت شما تبدیل به یک اراذل و اوباش بین المللی می‌شود. به نظر من سکوت غرب در قبال جنایات نسل‌کشی اسرائیل در غزه باید به شدت محکوم شود و معتقدم که امتناع آنها از محکومیت نسل‌کشی مستمر اسرائیل به شهرت آنها در سراسر جهان لطمه خواهد زد.

-به نظر شما رویکرد آمریکا در قبال نسل‌کشی در اسرائیل چه تاثیری می‌تواند در آینده سیاسی این کشور داشته باشد؟

دیوید پالمبو-لیو: نظرسنجی جدید نشان می‌دهد اکثریت آمریکایی‌ها اکنون جنگ نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه را تایید نمی‌کنند، زیرا این رژیم شروع به از دست دادن حمایت از متحد بزرگ خود یعنی آمریکا کرده است. موسسه نظرسنجی گالوپ مستقر در آمریکا می‌گوید نظرسنجی جدید آن نشان می‌دهد که حمایت از جنایات اسرائیل در غزه از ۵۰ درصد در نوامبر به ۳۶ درصد در ماه مارس کاهش یافته است. گالوپ دریافت که حداقل ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها اکنون مخالف جنگ هستند. مردم بیشتری در ایالات متحده کاملاً از ماهیت وحشیانه رژیم در تل آویو آگاه شده اند.

اکنون قصد نسل‌کشی تل آویو برای ده‌ها میلیون نفر در سراسر آمریکا آشکار شده است. در عین حال، جنبش همبستگی با فلسطین در آمریکا به طور تصاعدی رشد کرده است. مردم در تظاهرات گسترده علیه نسل‌کشی به خیابان‌ها آمده اند. بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی و کالج‌ها مراکزی برای همبستگی فلسطین هستند. این موضوع در حالی به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل امتناع وی از توقف ارسال تسلیحات و اعمال تحریم‌ها علیه رژیم صهیونیستی، از سوی بسیاری به عنوان «جو نسل‌کشی» لقب گرفته است.

دیوید پالمبو-لیو استاد دانشگاه استنفورد و از وکلای به نام در عرصه دفاع از حقوق بشر است. وی مطالعات و مقالات زیادی در مورد نسل‌کشی‌ها در جهان و رویکرد‌های نژادپرستانه دولت‌ها انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت
  • رییس دانشگاه شاهد : باید بورسیه دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار دهیم/ سال گذشته ۵۰ دانشجو از کشورهای مقاومت را بورسیه کردیم
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • بررسی مشکلات بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد
  • حقایق نسل‌کشی غزه با صدور احکام بین‌المللی علیه نتانیاهو آشکارتر می‌شود
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود