Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@01:56:04 GMT

۴۰ هزار هکتار جنگل احیا و غنی سازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۳۵۹۹۷

۴۰ هزار هکتار جنگل احیا و غنی سازی می‌شود

فریبرز غیبی در سفر یک روزه به استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت جنگل‌ها و برنامه‌های صیانت از این منابع طبیعی اظهار داشت: در جنگل‌های خارج از شمال ۲۹ استان با مدیریت واحد حضور دارند و مساحت جنگل این عرصه‌ها حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است.

وی بیان کرد: حدود ۶ میلیون هکتار جنگل در منطقه زاگرس، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در فلات مرکزی و دو میلیون و ۷۳ هزار هکتار جنگل شمالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غیبی تصریح کرد: در بخش ارس باران هم در قسمت شرقی و انتهایی در منطقه آذربایجان شرقی و اردبیل ۲۰۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که بیوسفر ارزشمندی محسوب می‌شود که شرایط خوبی دارد و به صورت «مه بارشی» تغذیه می‌شود.

وی یادآور شد: در جنوب کشور در حاشیه خلیج فارس هم سطح جنگلی خوبی داریم و قزوین با ۲۸ هزار هکتار وسعت گونه‌های بادام و زالزالک شرایط خوبی دارد اما به نظر می‌رسد سطح جنگل‌ها بیشتر از این میزان است لذا باید سطح این جنگل‌ها بازنگری شود زیرا به نظر می‌رسد بخشی از نقشه‌ها تهیه نشده و این میزان تا ۵۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.

غیبی گفت: وضعیت جنگل‌ها به دلیل خشکسالی و تغییر اقلیم و یک سری تهدیدات که در جهان رخ داده با مشکلات جدی مواجه شده و تهدیدها تشدید شده و شاهد جابجایی جنگل‌ها و مراتع هستیم و آفات و امراض هم هجوم پیدا کرده و به این منابع ارزشمند آسیب می‌زند.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما و افزایش خشکسالی از دیگر مسائل و تهدیدات این حوزه است که در راستای کاهش آسیب‌ها با جوامع محلی و بین المللی کارهای زیادی شده و یک برنامه هم برای جنگل‌های خارج از شمال داریم تا وضعیت موجود را کنترل کنیم و در این راستا باید به ظرفیت جوامع محلی بیشتر توجه شود.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال بیان کرد: توسعه جنگل‌ها، احیا و غنی سازی جنگل‌ها از مهمترین برنامه‌های ما در سال جاری است و در راستای تکالیف قانونی که در برنامه ششم تعریف شده قرار بود ۸۱۵ هزار هکتار توسعه جنگل داشته باشیم و در این بخش ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب نیز صورت گیرد.

این مسئول اظهار داشت: از محل اعتبارات صندوق اعتباری و ارزی در سال اول ۲۰۰ میلیون دلار و در سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو اختصاص داده شد و امسال شاید به دلیل مشکلات ارزی این میزان کاهش یابد اما از آن برای اجرای برنامه‌ها در جنگل‌های ایران مرکزی، زاگرس و جنوب هزینه خواهد شد.

وی گفت: در این راستا حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های احیا و غنی سایز ابلاغ شده تا جهش خوبی در جنگل‌ها داشته باشیم که این کار با کمک جوامع محلی محقق خواهد شد و با همکاری خوبی که با این گروه‌ها و ساکنان محلی داریم امیدواریم بتوانیم جوامع محلی توانمند را رتبه بندی و شناسایی کنیم و از این ظرفیت برای کاشت، مراقبت و احیای جنگل‌ها استفاده کنیم.

احیای ۶۵ هزار هکتار جنگل کاری در سال‌های گذشته

غیبی بیان کرد: با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه تاکنون ۶۵ هزار هکتار جنگل کاری احیا شده و از این محل ۷۵ هزار هکتار جنگل کاری در دو سال گذشته انجام شده و امسال هم برنامه داریم ۴۰ هزار هکتار جنگل را احیا و غنی سازی کنیم.

وی اظهار داشت: استان‌های خارج از شمال که بجز استان‌های مازندران، گیلان و گلستان هستند در راستای توسعه و احیا مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت.

غیبی اضافه کرد: ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل کاری اقتصادی در اراضی شیب دار و با استفاده از نیروهای بومی انجام می‌شود و اگر اعتبارات تأمین شود قادریم این برنامه را توسعه دهیم و این کار در اراضی یک تا ۵ درصدی هم سطح جنگل با گونه‌های پیشگام توسعه خواهد یافت و درختان مثمر مانند گلابی، زالزالک که میوه و برگ و چوب تولید می‌کنند کاشته خواهد
شد تا به معیشت مردم کمک شود.

وی گفت: با دادن تنفس در جنگل‌ها، همچنین امسال ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب در برنامه داریم در اراضی ملی و مستثنیات پیش بینی شده که نهالش را تهیه کرده ایم و در اراضی مستعد از آب‌های متعارف هم استفاده خواهیم کرد تا زراعت چوب توسعه یابد.

الزام داشتن پیوست زیست محیطی در اجرای طرح‌های عمرانی

غیبی در خصوص تخریب جنگل‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی اظهار داشت: در تمام دنیا برای هر عملیات عمرانی یک پیوست زیست محیطی وجود دارد که باید لحاظ شود و برای ما مسائل زیست محیطی اهمیت ویژه دارد تا به منابع طبیعی و جنگل‌ها آسیب وارد نشود.

غیبی گفت: البته در این راستا محیط زیست متولی اصلی است و در پروژه‌های عمرانی باید مطالعه زیست محیطی رعایت شود تا از جنگل‌هایی که بلوط ۲۰۰ ساله دارد و هر درخت ارزش فراوانی دارد صیانت شود زیرا قادر به تولید دوباره این اقلام نیستیم لذا باید پیوست‌های زیست محیطی کاملاً رعایت شود.

بی احتیاطی و تغییر اقلیم علت حریق در جنگل‌ها

وی در خصوص حریق در جنگل‌ها هم بیان کرد: یکی از تبعات تغییر اقلیم همین آتش سوزی است و وقتی اقلیم خشک شده و عوامل انسانی هم بی احتیاطی می‌کنند شاهد حریق‌های بیشماری در مراتع و جنگل‌ها هستیم و در این راستا در کشور ما هم تعداد زیادی حریق رخ داده که به دلیل گرم شدن کره زمین است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال اظهار داشت: در این زمینه یک سامانه تعریف شده که آن را توسط ماهواره و پهباد کنترل می‌کنیم و مناطق بحرانی و جنگل‌هایی که سابقه حریق داشته اند شناسایی شده اند و از افرادی که در آنجا هستند کمک گرفتیم و تلاش می‌کنیم تمام مناطقی که در آتش سوزی دچار حریق می‌شوند احیا شوند.

غیبی در خصوص اولویت‌های امسال هم گفت: حفظ وضعیت جنگل‌های موجود، بازسازی و احیای جنگل‌ها و مراتع در اراضی و مناطق جنگلی و توسعه جنگل در اراضی شیب دار از کارهای مهم امسال است.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم سطح سرانه جنگل را از ۱۵ صدم به ۲۵ صدم هکتار برسانیم که در این راستا باید شش میلیون هکتار به سطح جنگل‌های کشور اضافه کنیم.

غیبی اضافه کرد: سرانه ما ۱۷۰۰ مترمربع است که باید آن را به ۲۵۰۰ مترمربع برسانیم و این سرانه در جهان ۶ هزار مترمربع است که یک سوم سرانه جنگل جهان را داریم.

کد خبر 4982145

منبع: مهر

کلیدواژه: جنگل ویروس کرونا شیراز بوشهر شیوع کرونا شهرکرد قزوین گرگان خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا اقامه نماز جمعه بیرجند ازدواج مسکن مجلس شورای اسلامی جنگل های خارج از شمال هکتار جنگل کاری هزار هکتار جنگل جوامع محلی زیست محیطی جنگل ها احیا و غنی جنگل ها سطح جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۳۵۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 7 ابوالفضل رهبری‌زاده، محیط‌بان، ویدیویی از تغذیه یک خرس قهوه‌ای نر در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در بخش مازندران، را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. این محیط‌بان صحبت‌های خود را ترجمه کرده است و نوشته است: «خرس من برایت سوت می‌زنم تو نباید فرار کنی؟ من دیگه چکار کنم که تو فرار کنی؟ فاصله ما کم است.» این ویدیوی بامزه را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • قابل احیا بودن ۱۴ درصد مساحت محوطه ربع رشیدی تبریز
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • آموزش و پرورش احیا کننده نسل جدید ما است
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • ماتا: رشفورد در یورو احیا می‌شود
  • مذاکره بامزه محیط بان با خرس در جنگل‌ مازندران